Juu, caucasian ovcharka ( kaukkari ) on aika iso mutta ennenkaikkea vahva koira. Vetää jonkin 300 kiloa perässään talvella ja mönkijä on kuin reki liukkaalla sen perässä. Vaan talvella sitä ei ole tarkoitus pyörällä ulkoiluttaa, vaan sade kelit asvaltilla on oma lukunsa sekin. Toinenkin on tulossa, mutta ei niitä saata yhtäaikaa ulkoiluttaa.
Ulkoiluttamiseen siis nojapyörä, ilman katteita ja ilman sähköä. Saa pidettyä painopisteen matalalla ja voi kaupassa yksinään käydä, eli lähinnä käyttöpyöräksi sitä rakennan.
Matkapyörä sitten katteella ja sähköllä, lähellä jo sähköautoa, vaikka polkupyörä, mutta sen käyttötarkoitus onkin aivan eri luonteinen. Sitä ehtii värkätä talvella. Ulkoiluttamiseen tarkoitetulla nojapyörällä on ensisijaisesti jo nyt tarve, sillä pystykolmipyörällä ulkoilutus on mennyt lähinnä hengenvaaralliseksi ulkoiluttajan kannalta.
Putkea päärungoksi olen ajatellut matkapyörään varsinkin, koska se on luja eikä niin painava kuin kanki. Matkapyörään hankin jo kolme mini-grossin ( moottoripyörän ) vannetta, kun sain ne jarrulevyineen, vaan se vaatiikin painonsa vuoksi järeämmät materiaalit. Aika lähellä kuitenkin moottorikäyttöistä kulkuneuvoa.
Ulkoiluttamiseen taasen siis nojapyörä jonka käyttötarkoitus pystypyörän kokonaan korvaava.
Vakaampi kait ajettava jos edessä olisi kaksi rengasta ja takana yksi, vaan jotenkin itse tykkään että yksi rengas on edessä.
En sitten tiedä kumpi olisi parempi talvea varten? Hyvähän se olisi jos sähkömoottori vaikka joka renkaassa, ne saa synkronoitua, vaan rahatilanne ei anna sellaiseen myöten.
En sitten tiedä paljonko auttaa jos ei ole sähkömoottoria lainkaan ja leveämmät renkaat talvella?