Onko tietoa, millaisen hiilidioksidijäljen polkupyörä/velomobiili sähköavustuksella tai ilman jättää? Se on tietty murto-osa auton jäljestä mutta siitä huolimatta.
Nojapyörän tai velomobiilin hiilidioksidijälki
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Nojapyörän tai velomobiilin hiilidioksidijälki
Materiaalin ja valmistuksen päästöistä en osaa sanoa muuta kuin, että suhteellisesti kyse on kilomääristä, jotka ovat noin 1-2% henkilöauton vastaavista. Käytön aikaisesta hiilidioksidipäästöstä voi saada käsityksen kuuntaelemalla tämä.http://areena.yle.fi/audio/365111
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- optimistx
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 675
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
- Paikkakunta: Espoo
Re: Nojapyörän tai velomobiilin hiilidioksidijälki
puheseppo kirjoitti:Onko tietoa, millaisen hiilidioksidijäljen polkupyörä/velomobiili sähköavustuksella tai ilman jättää? Se on tietty murto-osa auton jäljestä mutta siitä huolimatta.
Lihaksia liikuttavan kauramoottorin eli kehon hyötysuhde on noin 22-27 % parhaimmillaan, mikä vastannee auton bensa- tai dieselmoottoria suuruusluokaltaan. Siten pyöräilyn tuottama hiilidioksidimäärä ei ole aivan niin pieni kuin voisi toivoa.
Ympäristötietoisena tyyppinä yritän siksi pyöräillä vain vähän ja mieluiten alamäkeä ilman polkemista. Alamäessä päästöt ovat verrattavissa lähes levossa oljenteluun, joten se on todellisen viherihmisen vaihtoehto. Mäen päälle pääseminen ilman päästöjä on vielä hieman vaiheessa.
Mutta eikös tästä saada suuruusluokka päästöillekin: Jos auto porhaltaa hurjaa vauhtia moottoritietä, niin se tarvitsee kymmeniä kilowatteja tehoa, mutta kun pyöräilijä ajaa hitaammin saman matkan, niin tehontarve on luokkaa 0.1 kW, tosin pidemmän aikaa (esim. 5-kertaisen ajan). Suhde olisi esim. suuruusluokkaa 50 kW : 0.5 kW eli tietyllä matkalla
100 pyöräilijää saastuttaa yhtä paljon kuin yksin ajava henkilöautoilija ?
Re: Nojapyörän tai velomobiilin hiilidioksidijälki
Itse en kyllä hiidioksiidin aiheuttamaan maapallon lämpeämiseen usko ollenkaan mutta onhan se hienoa jos siitä saa motivaatiota pyöräilyyn.
Optima Baron | 1kw Velogatti
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Nojapyörän tai velomobiilin hiilidioksidijälki
Ralii kirjoitti:Itse en kyllä hiidioksiidin aiheuttamaan maapallon lämpeämiseen usko ollenkaan mutta onhan se hienoa jos siitä saa motivaatiota pyöräilyyn.
Voithan sä motivoida itseäsi sitten vaikka sillä että öljy kuiteskin loppuu kohtapuoleen - ja sulla rupeaa juuri parahultaisesti olemaan jalat sopivasti trimmissä.
Re: Nojapyörän tai velomobiilin hiilidioksidijälki
Pastori kirjoitti:Ralii kirjoitti:Itse en kyllä hiidioksiidin aiheuttamaan maapallon lämpeämiseen usko ollenkaan mutta onhan se hienoa jos siitä saa motivaatiota pyöräilyyn.
Voithan sä motivoida itseäsi sitten vaikka sillä että öljy kuiteskin loppuu kohtapuoleen - ja sulla rupeaa juuri parahultaisesti olemaan jalat sopivasti trimmissä.
Nimenomaan. Ja yhtenä tavoitteenani onkin, että kun meteoriitteja rupea tippumaan taivaalta voinkin polkea karkuun ja samalla ottaa koppeja jos tulevat kohdalle. Jotain etua tuostakin käsittä ajamisesta.
Mutta nyt lopetan tämän offtopic suollon.
Optima Baron | 1kw Velogatti