Sain Conen riittävän valmiiksi että Nokialla pääsen sillä ajamaan tai ainakin yritän, pyörällä kun ei ole vielä ajettu metriäkään joten ei tiedä kulkeeko se ollenkaan. Lähtöön ja pysähtymiseen tarvitaan tosiaan auttajat, jalkojen luukkuja ei ole, tämä on ihan puhdas kisaviritys. tavoite on kova, olla nopein Teroista....
Cone 3
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Cone 3
Oi, kun on upea projekti! Jännittävää nähdä, miten ajo Nokialla onnistuu! Paljon lykkyä tykö!
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: Cone 3
Viilee on tämäkin kisakone
Lohduttavaa ett muillakin menee viimetippaan rakentelut
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Cone 3
Onko sulla joku "snorkkeli" estämässä hengityksestä johtuva tuulilasin huurtuminen?
EDIT: tjaa, taitaakin tuulilasin alareuna olla edestä irti korista -> ilmaa virtaa tuulilasin sisäpuolelle.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 594
- Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Cone 3
Joo, millipari etulasi irti kopasta edestä. Lasi huurtui kuvatessa saapi nähdä mitä ajaessa tapahtuu
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 994
- Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Cone 3
Hienoa että pyörä on näinkin pitkällä, nopean näköinen on. Toivottavasti aherrus palkitaan ja saat ehjät ajot Nokialla.
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2656
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Cone 3
No nyt on hieno !
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 594
- Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Cone 3
Cone3:nen sai siis ensiajonsa Nokian PM kisoissa. tähän laitan huomioitani ensiajoista vielä kun muistan.... itselleni muistoksi ja muille huvitukseksi; talvella rakentelua tiedossa Yhteenvetona: Cone4 tarvitaan.
Kiitokset kaikille auttajille lähdössä ja pysähdyksissä! ilman teitä ei ajoista olisi tullut mitään. "pommi" luukut jaloille tarvitaan todellakin. muuten en pääse ajamaan muualla kuin Nokialla.
Kiire tuli rakentaessa. kostautui, alumiiniset takalehdet irtosivat kuidusta 3 tunnin ajon jälkeen. Oli arvattavissa että jotain rikkoutuu, testaus ennen kisoja olisi ollut hyvä idea. ajoin siis 6h ajosta 1.5h Cone kolmosella, 30min varikolla kiroillen ja loput 4 h NoComilla. Hauskaa oli silti
pyörän ajaminen oli rentoa, hyvin stabiili vauhdissa oli ja lähtö yllättävän helppoa. poljinvoimat eivät välity ohjaukseen, en muuta ohjausgeometriaa mihinkään. paitsi etupyörää pitää saada 4 cm ylemmäksi => pienempi aukko, parempi aerodynamiikka
10% pidennys Cone2/protoon verrattuna toimi, hyvin mahtui sisään, jalkatila millilleen sopiva, olkapäät sopi hyvin. ajoasento olisi voinut olla makaavampi, pää oli aika pystystyssä ja näki (liian) hyvin kopan yli. Vähän tuntui pakaroissa pystympi ajoasento mihin olen tottunut.
Etulasi/tempokypärä kombinaatio oli sateessa ajokelvoton. Jouduin kurkkimaan etulasin yli sateessa, tunnin ajossa kolme varttia noin 57 km/h ja viimeinen 40 km/h (hei onko ne kierrosajat jossain tikulla??). TMS/DF XL toimi selvästikin hurjalla vauhdilla sateessa, tuollainen moottoripyörävisiiri taitaa tulla minullekin. Tai varna-tyylinen kupla.
noin 250W tarvittiin 57 km/h keskariin, jostain syystä vain vasemman wattipolkimen data meni Polariin, mutta 250W on hyvä arvio olettaen että molemilla jaloilla oli sama teho (yleensä mulla on). syke oli 183 tuon ajan. molemissa on parantamisen varaa, treenini kun ovat olleet aika satunnaisia viimeiset 1.5 vuotta. Kreuzotterilla arvioituna 50W lisäisi nopeuttaa 4-5km/h. Koska haluan olla nopein Tero, pyörän aerodymamiikkaa tarvitsee 2017 nokialle parantaa toisen 50W verran Mootorista irtoaa vain 300W tehoja vaikka harjoittelisin.
satula hiersi selkään mustelman, ja etuvaihde osui pohkeeseen...kapeampi etuhaarukka tarvitaan.
Pantour suspension hub joutaa roskikseen, heiluu sinne tänne.
pyörä painoi noin 25 kg. pitää olla kevyempi.
eturungon vaihto täytyy olla helpompaa (ne pommiluukut auttavat). eturenkaan vaihto vei 30 min.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Cone 3
Kilpaconehan tuo on, mutta en voinut olla ajattelematta Petjan kolaria Conen3 pääaukon rakenteen yhteydessä. Kunnollinen jämäkkä smurffinhattu pelasti Petjan hengen. Ei välttämättä huono idea tuohonkaan, ainakaan jos liikenteeseen aiot sillä mennä. Nyt pienikin perätöytäisy katkaisee niskan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Cone 3
Esitän lähdöstä eriävän mielipiteen. Olen liian kevyt ja voimaton toistettavaan turvalliseen lähettämiseen sekä vastaanottoon Cone3lla ja sain voimieni rajoilla käsillä vääntää pyörää pystyyn tasaisella alustalla. Mistä seurasi takasuoran kaartessa startissa 200 m ajossa kallistus sisäkaarteeseen ja epäonnistuneita lähtöyrityksiä. Olisi tarvinnut selvästi voimakaskätisemmän lähettäjän. Harjoituksissa kaato oli yhdistelmä illan kosteuden kertymää pintaan ja käden sekä jalkojen voimien puutetta, kun pyörä heilahti ja käsi lipesi, jolloin systeemi kuskeineen kaatui oikealle polvelleni, joka dominona tuuppasi vasemman polven maahan. Automaattiluukut ja mahdollinen automaattinen laskuteline on pop ihan radallakin. Allekirjoitan alemman pohjan korkeuden tarpeen kisakäyttöön vauhdin kasvatukseen. Miten sitten käy kadulla maavaran kanssa, on jännempi juttu.
Visiiri ja kypärä yhdessä solumuovin kanssa näyttää heikolta lenkiltä yhtenäiseen kuomuun verrattuna aerolta, näkemiseltä sekä kyytiin menossa ja poistumisessa. En ole varma katukäytössä näkökentän pudottamisen turvallisuudesta, jos ei näe tarpeeksi hyvin eteensä tien epätasaisuuksia tai asfaltin puutetta, mitä on turhan usein tässä kaupungissa esiintynyt tänä kesänä pelkästään työmatkalla. Lisää muualla. Jos Milanin tyyliin jättää polville kohoumat ja keskellä katto on alempi, saattaa näkyvyys säilyä alemmalla pään korkeudella katuturvallisestikin.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 594
- Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Cone 3
jori kirjoitti:Kilpaconehan tuo on, mutta en voinut olla ajattelematta Petjan kolaria Conen3 pääaukon rakenteen yhteydessä. Kunnollinen jämäkkä smurffinhattu pelasti Petjan hengen. Ei välttämättä huono idea tuohonkaan, ainakaan jos liikenteeseen aiot sillä mennä. Nyt pienikin perätöytäisy katkaisee niskan.
Varmasti hyvä idea ja mielessäni käynyt. Niskalle lisää tukea taakse. Ja jonkinlainen turvakaari päätä suojaamaan
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 594
- Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Cone 3
vaaka kirjoitti:Esitän lähdöstä eriävän mielipiteen. Olen liian kevyt ja voimaton toistettavaan turvalliseen lähettämiseen sekä vastaanottoon Cone3lla ja sain voimieni rajoilla käsillä vääntää pyörää pystyyn tasaisella alustalla. Mistä seurasi takasuoran kaartessa startissa 200 m ajossa kallistus sisäkaarteeseen ja epäonnistuneita lähtöyrityksiä .
Juu, olihan tuo aika epeli pitää pystyssä. Liukas. Tarkoitin cone3 olevan helppo ajajalleen lähdössä, ei sille joka pitää siitä kiinni.... Cone2/proto oli vaikeampi pitää lähdössä tasapainossa
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 594
- Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Cone 3
lähidin luukkujen kimppuun, muoteissa on pienet urat luukuille jotka sahasin auki. Tulipa isot kolot. eipä ollut hankalaa hypätä sisään tai lähteä avustamatta polkemaan noilla aukoilla, jalka sujahtaa ulos helposti. seuraavaksi mietin sopivan saranan jotta luukut saadaan suljettua.
noin isot aukot vaativat tottakai kuitutöitä eri tavalla kuin suljettu monokokki (Joka nokialla nähtiin). aikomus on laittaa luukujen reunoihin ja "sivupalkkiin" sandwichiä jotta saadaan jäykkyys takaisin. Cone3:sta käytän luukkukoeiluihin, kun olen tyytyväinen teen Cone4:n.
saranat mietetityttävät, en halua mitään aerodynaamisen muodon ulkopuolelle. muoto on kaksoiskupera joka suuntaan joten suora sarana voi olla vain keskellä...
Re: Cone 3
Paas kattoen keittiön kaapinovien tms baarikaappien saranoita. Niissä on muistaakseni väliin aika hassuja liikeratoja, tyyliin ovi nousee ensin hetkenmatkaa ennen kuin alkaa kääntyä..
Jonkin sen tyylisen saranageometrian toi vaatii jos meinaa saranoida kunnolla kahdesta pisteestä. Toisaalta eihän niitä siipinä käytetä, jolloin voi hyvinkin kisapelissä riittää keskeltä saranointi.
Komia o!
Re: Cone 3
.. Eipäs vaadikkaan mitään ihmeellisyyksiä. Riittää kun sijoitat saranalinjan vaan hieman yläreunan yläpuolelle, jolloin myös luukun yläreuna liikkuu hetken matkaa ulospäin kunnes liikesuunta kääntyy ylöspäin. (Kamalaa selvittää yksinkertasta asiaa kirkjoittamalla!) siis kääntyy loivemmin.
Luukku täytyy silloin kinnittää saarnoihin puolikaaren muotoisilla kannakkeilla, jotka lukkua liikutettaessa kiertää reunan.