Cone 3

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Sain Conen riittävän valmiiksi että Nokialla pääsen sillä ajamaan :mrgreen: tai ainakin yritän, pyörällä kun ei ole vielä ajettu metriäkään joten ei tiedä kulkeeko se ollenkaan. Lähtöön ja pysähtymiseen tarvitaan tosiaan auttajat, jalkojen luukkuja ei ole, tämä on ihan puhdas kisaviritys. tavoite on kova, olla nopein Teroista....

Liitteet
Cone3_0716.jpg
Cone3_0716.jpg (66.38 KiB) Katsottu 3420 kertaa
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja irakas »

Oi, kun on upea projekti! Jännittävää nähdä, miten ajo Nokialla onnistuu! Paljon lykkyä tykö! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17831
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja PW »

Viilee on tämäkin kisakone 8)
Lohduttavaa ett muillakin menee viimetippaan rakentelut :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja tm »

Onko sulla joku "snorkkeli" estämässä hengityksestä johtuva tuulilasin huurtuminen?

EDIT: tjaa, taitaakin tuulilasin alareuna olla edestä irti korista -> ilmaa virtaa tuulilasin sisäpuolelle.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Joo, millipari etulasi irti kopasta edestä. Lasi huurtui kuvatessa saapi nähdä mitä ajaessa tapahtuu

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 994
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja TMS »

Hienoa että pyörä on näinkin pitkällä, nopean näköinen on. Toivottavasti aherrus palkitaan ja saat ehjät ajot Nokialla.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2656
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No nyt on hieno :D !

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Cone3:nen sai siis ensiajonsa Nokian PM kisoissa. tähän laitan huomioitani ensiajoista vielä kun muistan.... itselleni muistoksi ja muille huvitukseksi; talvella rakentelua tiedossa :lol: Yhteenvetona: Cone4 tarvitaan.

Kiitokset kaikille auttajille lähdössä ja pysähdyksissä! ilman teitä ei ajoista olisi tullut mitään. "pommi" luukut jaloille tarvitaan todellakin. muuten en pääse ajamaan muualla kuin Nokialla.

Kiire tuli rakentaessa. kostautui, alumiiniset takalehdet irtosivat kuidusta 3 tunnin ajon jälkeen. Oli arvattavissa että jotain rikkoutuu, testaus ennen kisoja olisi ollut hyvä idea. ajoin siis 6h ajosta 1.5h Cone kolmosella, 30min varikolla kiroillen ja loput 4 h NoComilla. Hauskaa oli silti :wink:

pyörän ajaminen oli rentoa, hyvin stabiili vauhdissa oli ja lähtö yllättävän helppoa. poljinvoimat eivät välity ohjaukseen, en muuta ohjausgeometriaa mihinkään. paitsi etupyörää pitää saada 4 cm ylemmäksi => pienempi aukko, parempi aerodynamiikka

10% pidennys Cone2/protoon verrattuna toimi, hyvin mahtui sisään, jalkatila millilleen sopiva, olkapäät sopi hyvin. ajoasento olisi voinut olla makaavampi, pää oli aika pystystyssä ja näki (liian) hyvin kopan yli. Vähän tuntui pakaroissa pystympi ajoasento mihin olen tottunut.

Etulasi/tempokypärä kombinaatio oli sateessa ajokelvoton. Jouduin kurkkimaan etulasin yli sateessa, tunnin ajossa kolme varttia noin 57 km/h ja viimeinen 40 km/h (hei onko ne kierrosajat jossain tikulla??). TMS/DF XL toimi selvästikin hurjalla vauhdilla sateessa, tuollainen moottoripyörävisiiri taitaa tulla minullekin. Tai varna-tyylinen kupla.

noin 250W tarvittiin 57 km/h keskariin, jostain syystä vain vasemman wattipolkimen data meni Polariin, mutta 250W on hyvä arvio olettaen että molemilla jaloilla oli sama teho (yleensä mulla on). syke oli 183 tuon ajan. molemissa on parantamisen varaa, treenini kun ovat olleet aika satunnaisia viimeiset 1.5 vuotta. Kreuzotterilla arvioituna 50W lisäisi nopeuttaa 4-5km/h. Koska haluan olla nopein Tero, pyörän aerodymamiikkaa tarvitsee 2017 nokialle parantaa toisen 50W verran :mrgreen: Mootorista irtoaa vain 300W tehoja vaikka harjoittelisin.

satula hiersi selkään mustelman, ja etuvaihde osui pohkeeseen...kapeampi etuhaarukka tarvitaan.

Pantour suspension hub joutaa roskikseen, heiluu sinne tänne.

pyörä painoi noin 25 kg. pitää olla kevyempi.

eturungon vaihto täytyy olla helpompaa (ne pommiluukut auttavat). eturenkaan vaihto vei 30 min.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja jori »

Kilpaconehan tuo on, mutta en voinut olla ajattelematta Petjan kolaria Conen3 pääaukon rakenteen yhteydessä. Kunnollinen jämäkkä smurffinhattu pelasti Petjan hengen. Ei välttämättä huono idea tuohonkaan, ainakaan jos liikenteeseen aiot sillä mennä. Nyt pienikin perätöytäisy katkaisee niskan. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Esitän lähdöstä eriävän mielipiteen. Olen liian kevyt ja voimaton toistettavaan turvalliseen lähettämiseen sekä vastaanottoon Cone3lla ja sain voimieni rajoilla käsillä vääntää pyörää pystyyn tasaisella alustalla. Mistä seurasi takasuoran kaartessa startissa 200 m ajossa kallistus sisäkaarteeseen ja epäonnistuneita lähtöyrityksiä. Olisi tarvinnut selvästi voimakaskätisemmän lähettäjän. Harjoituksissa kaato oli yhdistelmä illan kosteuden kertymää pintaan ja käden sekä jalkojen voimien puutetta, kun pyörä heilahti ja käsi lipesi, jolloin systeemi kuskeineen kaatui oikealle polvelleni, joka dominona tuuppasi vasemman polven maahan. Automaattiluukut ja mahdollinen automaattinen laskuteline on pop ihan radallakin. Allekirjoitan alemman pohjan korkeuden tarpeen kisakäyttöön vauhdin kasvatukseen. Miten sitten käy kadulla maavaran kanssa, on jännempi juttu.

Visiiri ja kypärä yhdessä solumuovin kanssa näyttää heikolta lenkiltä yhtenäiseen kuomuun verrattuna aerolta, näkemiseltä sekä kyytiin menossa ja poistumisessa. En ole varma katukäytössä näkökentän pudottamisen turvallisuudesta, jos ei näe tarpeeksi hyvin eteensä tien epätasaisuuksia tai asfaltin puutetta, mitä on turhan usein tässä kaupungissa esiintynyt tänä kesänä pelkästään työmatkalla. Lisää muualla. Jos Milanin tyyliin jättää polville kohoumat ja keskellä katto on alempi, saattaa näkyvyys säilyä alemmalla pään korkeudella katuturvallisestikin.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

jori kirjoitti:

Kilpaconehan tuo on, mutta en voinut olla ajattelematta Petjan kolaria Conen3 pääaukon rakenteen yhteydessä. Kunnollinen jämäkkä smurffinhattu pelasti Petjan hengen. Ei välttämättä huono idea tuohonkaan, ainakaan jos liikenteeseen aiot sillä mennä. Nyt pienikin perätöytäisy katkaisee niskan. :shock:

Varmasti hyvä idea ja mielessäni käynyt. Niskalle lisää tukea taakse. Ja jonkinlainen turvakaari päätä suojaamaan

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

vaaka kirjoitti:

Esitän lähdöstä eriävän mielipiteen. Olen liian kevyt ja voimaton toistettavaan turvalliseen lähettämiseen sekä vastaanottoon Cone3lla ja sain voimieni rajoilla käsillä vääntää pyörää pystyyn tasaisella alustalla. Mistä seurasi takasuoran kaartessa startissa 200 m ajossa kallistus sisäkaarteeseen ja epäonnistuneita lähtöyrityksiä .

Juu, olihan tuo aika epeli pitää pystyssä. Liukas. Tarkoitin cone3 olevan helppo ajajalleen lähdössä, ei sille joka pitää siitä kiinni.... Cone2/proto oli vaikeampi pitää lähdössä tasapainossa

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

lähidin luukkujen kimppuun, muoteissa on pienet urat luukuille jotka sahasin auki. Tulipa isot kolot. eipä ollut hankalaa hypätä sisään tai lähteä avustamatta polkemaan noilla aukoilla, jalka sujahtaa ulos helposti. seuraavaksi mietin sopivan saranan jotta luukut saadaan suljettua.

noin isot aukot vaativat tottakai kuitutöitä eri tavalla kuin suljettu monokokki (Joka nokialla nähtiin). aikomus on laittaa luukujen reunoihin ja "sivupalkkiin" sandwichiä jotta saadaan jäykkyys takaisin. Cone3:sta käytän luukkukoeiluihin, kun olen tyytyväinen teen Cone4:n.

saranat mietetityttävät, en halua mitään aerodynaamisen muodon ulkopuolelle. muoto on kaksoiskupera joka suuntaan joten suora sarana voi olla vain keskellä...

Liitteet
takaa.jpg
takaa.jpg (361.68 KiB) Katsottu 2822 kertaa
Luukut_auki.jpg
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1756
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja Härski »

Paas kattoen keittiön kaapinovien tms baarikaappien saranoita. Niissä on muistaakseni väliin aika hassuja liikeratoja, tyyliin ovi nousee ensin hetkenmatkaa ennen kuin alkaa kääntyä..

Jonkin sen tyylisen saranageometrian toi vaatii jos meinaa saranoida kunnolla kahdesta pisteestä. Toisaalta eihän niitä siipinä käytetä, jolloin voi hyvinkin kisapelissä riittää keskeltä saranointi.

Komia o!

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1756
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja Härski »

.. Eipäs vaadikkaan mitään ihmeellisyyksiä. Riittää kun sijoitat saranalinjan vaan hieman yläreunan yläpuolelle, jolloin myös luukun yläreuna liikkuu hetken matkaa ulospäin kunnes liikesuunta kääntyy ylöspäin. (Kamalaa selvittää yksinkertasta asiaa kirkjoittamalla!) siis kääntyy loivemmin.
Luukku täytyy silloin kinnittää saarnoihin puolikaaren muotoisilla kannakkeilla, jotka lukkua liikutettaessa kiertää reunan.

Vastaa Viestiin