CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Kuva
Vaarallisen näköinen miekankärki lävistää keuhkon kolaritilanteessa? :shock:

Yritetään nyt tiukasti välttää kolaria ensi yön aikana, kun pyörä nojaa pajan seinää vasten, ettei tapahdu noin kauheita asioita.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Referenssi otettiin väärään reikään, joten vielä ehtii korjata perseestä olevat mitat 8)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja jori »

jori kirjoitti:

Tänään saatiin istuimet istumakuntoon ja kunnolla kokeiltua liikeratojen sopivuuksia. Näyttää siltä, että etustemmiä pitää taivuttaa heiman eteen päin ja vaihtaa suora tanko Bilteman käyrään, (sama kuin Pakoputkipyörässä). Myös takakuskin istumakorkeutta madalletaan vielä huomenna, jotta pitkän polkijan polvet mahtuvat paremmin selkänojan taakse ja lyhyempi ulottuu paremmin polkimille. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Myös etuhaarukan päitä pitää hieman muuttaa. Alunperin oli tarkoitus laittaa etuhaarukan päät kiinni takahaarukan taaempiin tarakanreikiin, mutta mittausvaiheessa referenssi otettiin väärään reikään ja haarukan päitä lyhennettiin liikaa. Tämä aiheutti offsetin pienenemistä ja liian ahtaan rungon ja eturenkaan välin. Korjataan huomenna tekemällä uudet haarukanpääkorvakkeet. Eiköhän se sitten ole jonkunlaisessa kokeilukunnossa illalla Nokialla.

Tänään sitten toteutettiin eilen uhkaamamme muutokset. Homma saatiin valmiiksi neljäksi, kun kuudeksi mennään Nokialle esittelemään rakkinetta. Tässä pari kuvaa päivän koeajosta pyörän juuri valmistuttua ajokuntoon. Jarruja on vielä vain yksi ja sekin epämääräisellä vaijerilla, joka ei riittänyt ohjaustangon reunaan asti, vaan piti kahva piti laittaa tyveen.
Samoilla säädöillä saattoi ajaa molemmin päin. :D

05082016300.jpg
05082016304.jpg

Vaikuttaa ihan toimivalta peliltä. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Ja akseliväli on?

Akseliväli on siinä 1300 mm paikkeilla, mutta siinä on ehkä sata milliä liikaa. Madaltamalla takaistuinta lokarikaaren yläpintaan saakka saadaan lyhytjalkaisempikin ulottumaan takapolkimille, mutta pitkäjalkaisemman reidelle jää enemmän tilaa alempana. Paras rakenne olisi kaksiosainen istuinrunko, jossa takarenkaan ja istuinvanerin välissä ei olisi tukirautaa, vaan raudat olisivat sivussa renkaan vieressä. Istuinkorkeutta saisi tuon kuvan tilanteesta jopa 15 cm alemmas.

Myös SH30:n akseliväli on 1300 mm. Istuimet ovat puurakenteiset ja kaksoisrunkoiset.

Liitteet
SH 6.6.16.1.jpg
SH30 6.6.16.jpg
Viimeksi muokannut irakas, 14 Elo 2016, 09:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo muutosperjantain viesti jäi vajavaiseksi kun en saanut kuvia. Nyt sain kuvat, joten laitan tähän pyörästä päivänkohtaisia kuvia.

Muutoksia tehtiin siis takaistuimen korkeudelle ja etuhaarukan korvakkeille.
Tässä muutokset tekeillä.

20160805_003.jpg

Näin paljon alemmas takaistuin saatiin.

20160805_006.jpg

Tällainen pyörästä sitten tuli ja tällaisena se esiteltiin Nokian kisoissa.

20160805_008.jpg
20160805_011.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Alennetulla penkillä vaikutti ihan ok peliltä vakaudeltaan, kun huomio sen, etten silti ylettynyt kuin nilkoista ojentamalla polkimille takana istuen, mikä tarkoitti kananmunan päällä istumiseen verratavaa käärmetanssia istuimella, kun jalat eivät tukeneet kroppaa tarpeeksi. En epäile hetkeäkään, etteikö olisi ollut tukevampi ja rennompi istua, jos olisi mitoitukset sopineet näin lyhyelle.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja jori »

Tänään perhepyörä siirtyi nimensä mukaisiin hommiin. Tässä kuvia uuden kyömynenän ja lastenistuimen saaneesta pyörästä. Käyrä stemmiputki toimii (vähän takellellen) kampikeskiön säätömekanismina. Stemmin puolella on 120 mm pitkä 20 mm putki hitsattu stemmin kylkeen ja yhdysputken sisältä tuleva kaareva putki tulee sen päälle kiinni pakoputkiklemmarilla. Keskiön etäisyyttä voi säätää, kun löysää molemmat klemmarit.

20160810_018.jpg

Lastenistuin on tuossa kiinni vasta nippusiteellä, mutta toimi noinkin auttavasti monta koeajoa. Se mahtuu olemaan tuossa haittaamatta aikuistensatulassa polkemista. Jarruun saatiin oikea vaijeri, mutta vaihteet ja takajarru niitä vielä kaipaavat. Mistähän yli kaksimetrisiä jarruvaijereita voisi yrittää metsästää.

20160810_002.jpg
20160810_006.jpg
20160810_012.jpg
20160810_013.jpg

Lastenistuimelle tehdään vielä kunnollinen kiinnitys ja asennetaan hieman ylemmäs.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja samuel »

Omassa tekeleessä on vaijeri jatkettu kohdalta jossa vaijeri menee suoraan.
Kuorien päälle sopivan halkasijainen muoviputki ja kuoret nippusiteillä runkoon kiinni.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja PW »

Hienolta ja toimivalta perhepyörältä näyttää!
Mihin noin lyhyessä pyörässä tarviit yli 2m jarruvaijeria, ei meijän tandemissa tarvinnu?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Hienolta ja toimivalta perhepyörältä näyttää!
Mihin noin lyhyessä pyörässä tarviit yli 2m jarruvaijeria, ei meijän tandemissa tarvinnu?

Kuva
Tuon etujarruvaijerin ostin 90 cm mittaisena tuosta kun laskee, että vaijerin pitää kiertää runkoputkea pitkin takajarrulle, tulee vaijerille jarruvoimankuljetusmatkaa 2,3 m.

Liitteet
PP-mitat.png

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja Pastori »

SJS:llä on kaikkee = pitkii kaapeleita https://www.sjscycles.co.uk/search/?ter ... 20Cable%20 ja kuorii: https://www.sjscycles.co.uk/search/?term=brake%20outer

Mä ostin just pitkää kuorta CRC:ltä - sitä saa siis metrikamana. http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... -prod27660

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja yaana »

Takarenkaaseen pitäisi laittaa hameverkko. Polkijan tyylistä ei tarvitse tinkiä 8)

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja PW »

10373715_1074413662586023_3408614457253336800_n.jpg

Saman tapanen tandemi, lähinnä mitotuksen ja kuskien sijoituksen/asennon puoleen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja jori »

Olen nyt viime ajat käyttänyt asiointiajoon tässä ketjussä syntynyttä CF-MBB-tandem Perhepyörän puolikkasta, joka kulkeutui minulle, kun Matin perhe kasvoi ulos tuosta ajoneuvosta ja muutto aiheutti säilytysongelman.

Jos joku ei muista, tämän pyörän alkuperäinen käyttötarkoitus oli toimia nelipyöräisen, neljän hengen ajoneuvon puolikkaana. Tavallaan toisena tandemeista, jotka kytketään rinnakkain nelipyöräksi. Tandemkäytöstä on kuvia tällä samalla sivulla ylempänä ja perhepyöräkonseptista ketjun alussa.Kuva

Virittelin tuohon takakuskin istuimelle tuollaisen lankaverkkokorin, jossa on pohjalla toinen levy, jonka voi halutessaan nostaa tuohon korin yläreunaan niin, että tavarat saa tarpeen vaatiessa suljettua pitkäkyntisten ulottumattomiin. Lukitsemalla kannen.

Tavaratandem3.jpg

Tätänykyä takana on napamoottori ja sekä etu-, että takakammet ovat nykyisin 103-milliset.

Tänään laitoin pihtivirtamittarin kiinni kaapeliin ja heti huomasin, että olin arvannut virrat liian pieniksi. Virtamittari huusi overloadia 40 A alueella. 200 A onneksi riitti.

Paikoiltaan lähtiessä tuo haukkaa virtaa jopa 80 A. Loivaan ylämäkeen polkematta virtaa menee 30 A ja samaan mäkeen alamäen suuntaan 12 A. Taitaa olla parempi laittaa kuskin vaihde vähän isommalle ja polkea vauhdikkaammin, niin sähköä riittää pidemmälle matkalle.

Vaikuttaisi siltä, että tämä Nojanallelta ostettu Heitzman on 250-Wattiseksi aika ahne niillä nopeuksilla, joita haluaisin käyttää. Vauhtiakin on oikeastaan liikaa tällaiselle asiointipyörälle. Olisi siis parempi, jos tuota moottoria voisi ajaa pienemmällä jännitteellä.

Tavaratandem Heintzman kilpi.jpg

Nimelliskierrosluku 24 V jännitteellä antaa nopeudeksi 211 r/min, mikä 559/50 kiekolla antaa nopeudeksi tasan 25 km/h. Selvästikin koen tuon liian kovaksi vauhdiksi. Vähempikin riittäisi. :?

2P6S Lipoakkujen antama 25-22 V on siis hieman liikaa tähän käyttöön ilman jännitteensäädintä, mutta kyllä tuon kanssa pärjää, kun polkaisee pyörän aina vauhtiin ennen kuin käyttää huipputeknologista sähkömoottorin säädintä. (kuvassa pihtivirtamittarin oikealla puolella) :mrgreen:

Perhepyörän puolikkaan tavaraversio.jpg

Rakensin 63 A sokeripalasta tuollaisen rinnankytketämokkulan. Nuo liittimet on vain työnnetty sokeripalan reikiin ja ruuvattu kiinni ja sitten väliin pari 2,5 mm² kytkentäjohtoa.

Latailen noita akkuja RC-käyttöön tarkoitetulla laturilla. Näyttää siltä, että tuo lataus onnistuu myös pitämällä akut rinnan kytkettyinä ja antamalla laturille vain toisen akun balanssointiliittimen. Eihän se oikein ole, mutta toimii niin kauan, kunnes joku kenno kuolee. :shock:

Akku tuntuu riittävän hyvin. Summittain akullisen ajelen päivässä. Toisinaan silti lataan akkua välillä myös keskellä päivää, jottei mene jännite liian alas. 20 km reissulla kuluu noin puolet kapasiteetista. Riittää hyvin minulle, varsinkin kun tuota akun riittävyyttä voi erittäin helposti lisätä polkemalla enemmän. 8)

Täytyy silti tunnustaa, että on se aika mukava peli mennä aamuvarhaisella uimahallille pelkällä sähköllä hurruuttelemalla. Ei turhaan karise hyvät unet silmistä polkiessa. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja jori »

No nyt pakkanen teki tempun. Napamoottori pyörii tyhjää ja sitten yllättäen rusahtaa ja lähtee vetämään. Tulkitsin sen vapaanavan siellä sisällä jotenkin luistavan, kun pakkanen on jumittanut lukitussäpit. Yritin pyörittää reissussa takaperin, josko se lämpenisi ja alkaisi taas toimia. Ei auttanut, piti ajaa polkemalla kauppakuorma kyydissä kotiin. Kokeilin muutaman kerran matkalla, pyöri tyhjää, rutisi sitten ja veti seuraavaan risteykseen asti. Sitten en enää uskaltanut yrittää :(

Pitääkö se nyt purkaa, vai onko mitään muuta tehtävissä. :(

Onhan minulla vastaava vaihteeton moottori, mutta sen olen tyhmyyttäni puolannut keskelle napaa, eikä se oikein käy suoraan tuonne takapyörän paikalle. Pitää varmaan puolaushommiinkin ruveta. –Ja minä kun olin jo niin tottunut siihen, että tuo toimii aina vaan sen kun vaan ajelen. Ei vaan millään viitsisi nyt kun on pakkaskelit ja kaikki. :(
Kuva
Tässä PW Punakettuketjusta kuva noista vaihteen osista. Tuossa keskellä on mielestäni vapaakytkin. Onko kukaan sellaista purkanut tai vaihtanut. :|

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin