... Uunituksen jälkeen ne vaikuttavat oikein mainioilta. 12h ensi viikkonloppuna kertoo miten asia oikeasti on...
Nyt en muista, oliko tästä puhetta sunnuntai-iltana? Eli miltä jalkapohjissa tuntui pitkän koitoksen jälkeen?
En nyt tarkkaan muista tarkkaa ajankohtaa, mutta noin puolenvälin kohdalla jouduin pysähtymään päkiäkivun takia. Kengät pois jalasta vähäksi aikaa. Lopun pystyinkin ajamaan ilman vaivan uusiutumista. Tätä ennen olen joutunut pysähtymään useita kertoja. Kyllä noi kengät toimi selkeästi paremmin kuin vanhat.
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
Saisiko reiästä ängettyä jotain järjellistä ainetta onkalon täytteeksi? Ennen olisin sanonut, ehkä polyuretaanivaahtoa tai jotain kumimaisempaa, mutta nyt en ehkä ole niin varma. Ei kyllä narisematta varmaan kävely sujuisi polyllä Kestoakaan ei ehkä olisi, joten joku pehmeämpi ja parempimuistinen materiaali olisi parempi. Muisti=materiaalin kyky palautua alkuperäuiseen muotoonsa. Silikonilla on hyvä muisti, tiedä sitten, toimisiko ja kestäisikö. Pehmustusta voisi tulla ja narinaa ei ehkä kuuluisi, mutta massaa tulee äkkiä.
Leikkaan varmaan tuon retkipatjan pois ja liimaan kumia tai korkkia tilalle. Sandaalin etuosa tuntuu paremmalta/täydemmältä.
Tuli mieleen, että 70-luvulla pidettiin koulussa hollannikkaita, eli puupohjaisia kenkiä, kuten crocseja joku vuosi sitten. Jotkut käyttävät niitä vieläkin. 70-luvulla puukenkiä oli kaikilla ja niitä käytettiin jopa koulun liikuntatunnilla jalkapallonpeluussa.
Mitenkäs onnistuisi puupyöräilykengät. Olisi helppo saada klossit kiinni mihin tahansa, kestäisi maailman tappiin vaikka jarrukenkinä, kuten Arto Nykvist 80-luvulla osoitti. Puupohjaiset ajosandaalit olisi hyvä puhdetyö talvikaudeksi uutta ajokautta odotellessa. Koska Shimano ei enää tee kunnon pyöräilysandaaleja, miksemme tekisi niitä itse.
Miten nuo puusandaalit pystys muotoilemaan oikeen malliseksi? Joo sovitettava jalka on lähellä mutt olisko tuohon jotain hyvää tekniikkaa? Käsityötähän se vaan on - puun käsittelyä, hiomista ym.
Tai voisko sen tehdä niin ett puu osa olis suht tasanen läpyskä, jalan puolelta ja siihen liimattas valmis, jalkapohjan muotoinen pohjallinen, korkkia tai vastaavaa. Tommosia on ainakin omissa muovisissa "Birkenstokeissa" (kalliita tosin nuo pohjallisetkin tais olla ja vaikee löytää mistään).
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
En oo puuseppo, enkä suutari, mut hyvin istuvat puupohjat sandaaleihin voisin kuvitella sytyvän kipsisabluunan avulla..
Eli tekemällä räpylöistä kipsinegatiivit, joiden mukaan taas jalan mallineet. Sit vaan vuolemaan klapin kyljestä tavaraa aina siitä kohden mistä malli ottaa kiinni..
Sit teurastaa jostain nahkasandaaleista remelit siihen päälle.
VOT!
Hollannikkat onkin sit jo vähä pirullisemmat kaivertaa..
Muotin voi ottaa olemassaolevasta sandaalista ja siihen päälle mitä vain.
Olikohan 39 € parihinta Specialized Footbed SL pohjallisilla, joita käytän? Hyvät ovat, en tiedä, miten paljon paremmat olisivat jalkapohjan mukaan muotoillut pohjalliset.
Laitoin toisiinkin kenkiin klossit keskelle pohjaa, kun oli niin hyvät kokemukset edellisistä. Ei vedä suonta pohkeesta.
Unohdin sulta kysyä Nokialla, että kuinka noihin Lidlin kenkiin laitetaan klossi kiinni. Siis siihen takakohtaan?
Pohjallinen pois ja 5mm poralla reiät mieleiseen paikkaan, sisäpuolelta reikiä pitää isontaa 6-milliseksi noin 3mm syvyydeltä, mutta ei läpi asti! Biltemasta haetaan klossit joiden mukana tulee vastakappale missä on kierteet. Vastakappale kengän sisään ja klossi kiinni. Tähän operaatioon tarvitaan muistaakseni kolmen mittaisia M5 uppokantaruuveja, oisko ollut 10, 12 ja 16mm pitkiä? Ensin 16mm ruuveilla klossi kiinni ja mitataan paljonko ruuvin päät törröttää läpi kierrevastakappaleesta. Yksi kerrallaan vaihdetaan sopivan mittaiset ruuvit paikoilleen. Lopuksi pohjallinen takaisin ja ajelemaan. Tuo ruuvileikki pitää tehdä siksi, että lopulliset oikean mittaiset pultit ei yllä aluksi kierteelle.
Laitoin toisiinkin kenkiin klossit keskelle pohjaa, kun oli niin hyvät kokemukset edellisistä. Ei vedä suonta pohkeesta.
Unohdin sulta kysyä Nokialla, että kuinka noihin Lidlin kenkiin laitetaan klossi kiinni. Siis siihen takakohtaan?
Pohjallinen pois ja 5mm poralla reiät mieleiseen paikkaan, sisäpuolelta reikiä pitää isontaa 6-milliseksi noin 3mm syvyydeltä, mutta ei läpi asti! Biltemasta haetaan klossit joiden mukana tulee vastakappale missä on kierteet. Vastakappale kengän sisään ja klossi kiinni. Tähän operaatioon tarvitaan muistaakseni kolmen mittaisia M5 uppokantaruuveja, oisko ollut 10, 12 ja 16mm pitkiä? Ensin 16mm ruuveilla klossi kiinni ja mitataan paljonko ruuvin päät törröttää läpi kierrevastakappaleesta. Yksi kerrallaan vaihdetaan sopivan mittaiset ruuvit paikoilleen. Lopuksi pohjallinen takaisin ja ajelemaan. Tuo ruuvileikki pitää tehdä siksi, että lopulliset oikean mittaiset pultit ei yllä aluksi kierteelle.
Mahtavaa Vilijami! Tämä ohje toivottavasti rohkaisee muitakin kokeilemaan kaksia klosseja kenkien pohjissa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
MIlläs vertaat, onko joku paikka parempi kuin toinen, jos ne on "kerralla kohdallaan".
Kahdet klossit on hyvät siihen, että etumaisilla klosseilla voi polkea sporttisesti, mutta kun alkaa jalat krampata ajon aikana, voi lepuuttaa kramppaavia pohkeita keskijalan klosseissa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
On noita siirrettäviä uria klosseille. Onko missään keskelle asti ylettyviä tai helposti siirrettäviä, en tiedä. Itse tehdyssä kengässä voisi tehdä paremmin kuin enemmistössä kaupallisia kenkiä. Lyhyestä urasta esimerkkinä Shimano CT-40. Käytin noita PM kisoissa.
Pohjallinen pois ja 5mm poralla reiät mieleiseen paikkaan, sisäpuolelta reikiä pitää isontaa 6-milliseksi noin 3mm syvyydeltä, mutta ei läpi asti! Biltemasta haetaan klossit joiden mukana tulee vastakappale missä on kierteet. Vastakappale kengän sisään ja klossi kiinni. Tähän operaatioon tarvitaan muistaakseni kolmen mittaisia M5 uppokantaruuveja, oisko ollut 10, 12 ja 16mm pitkiä? Ensin 16mm ruuveilla klossi kiinni ja mitataan paljonko ruuvin päät törröttää läpi kierrevastakappaleesta. Yksi kerrallaan vaihdetaan sopivan mittaiset ruuvit paikoilleen. Lopuksi pohjallinen takaisin ja ajelemaan. Tuo ruuvileikki pitää tehdä siksi, että lopulliset oikean mittaiset pultit ei yllä aluksi kierteelle.
Tämä myös wikiin tietenkin?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
On noita siirrettäviä uria klosseille. Onko missään keskelle asti ylettyviä tai helposti siirrettäviä, en tiedä. Itse tehdyssä kengässä voisi tehdä paremmin kuin enemmistössä kaupallisia kenkiä. Lyhyestä urasta esimerkkinä Shimano CT-40. Käytin noita PM kisoissa.
Siirtomatkaa on tyypillisesti parin sentin verran, mikä riittääkin pystypyörän klossin siirroksi. Tässä tämän ketjun aloituskuvassa etumaiset klossit on jo kengän oman säätövaran takareunassa. Silti taemmat klossit ovat noin paljon taaempana.
Kukaan kengänvamistajista ei ole saanut pieneen mieleensäkään, että klosseja noin taakse kukaan haluasi, siksi ne täytyy asentaa itse. Nojapyöräily on harvinainen laji ja sihen näin aktiivisesti ja luovasti suhtautuvien joukko vielä paljon pienempi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ohjeesta unohtui, mikä kuvasta näkyy, että oranssin värisiä harjanteita joutui vuolemaan mattoveitsellä klossin alta, jotta sille sai tasaisen alustan. Muuten ei meinannut lukittua polkimeen.