Kysyin Kempeleen kyläkaupasta, että mistä ne tilaavat lastenpyörän kampia, kun ne tuntuvat olevan niin kiven alla? Esimerkkinä keskustelussa oli ne Jorin kammet, ihmettelivät kovasti lähettelyä täältä Oulusta Tampereelle saakka. Kuulemma kaikki Cresentin myyjät saavat tilattua ainakin 102mm 28t ja 140mm 36t kampisettejä.
Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Vilijami kirjoitti:...Kuulemma kaikki Cresentin myyjät saavat tilattua ainakin 102mm 28t ja 140mm 36t kampisettejä.
Tuo oli hyvä tieto, toivottavasti ko. myyjät myös vaivautuvat niitä tilaamaan ilman hillitöntä odottelua ja lisähintaa. JOKU tämänkin varmaan kokeilee, ja ilmoittelee täällä foorumilla kuinka kävi?
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Päivän lyhennyssaldo terpan kolmet kammet, kaikki mallia "perinteinen siro" -> toivotaan pitkää ikää, luvata ei voi...
- Hurricanen kammet, 170 -> 140 mm
- triken kammet, 170 -> 147 mm
- Pioneerin vanhat kammet, 170 -> 145 mm
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
tm kirjoitti:Päivän lyhennyssaldo terpan kolmet kammet, kaikki mallia "perinteinen siro" -> toivotaan pitkää ikää, luvata ei voi...
- Hurricanen kammet, 170 -> 140 mm
- triken kammet, 170 -> 147 mm
- Pioneerin vanhat kammet, 170 -> 145 mm
Vautsi! komia satsi. Nyt ei taloudessa taida olla irrallaan yksiäkään pitkiä kampia Sailan Hurrikaanissa viriteltiin penkkiä pari-kolme senttiä eteenpäin ja kammet lyhenee 1,2 cm mitä nyt on kiinni niin saa polkimet sopivan etäälle eturenkaasta.
Katotaan miten noiden kanssa käy jotta kestääkö. Sähköllä kun on ajellut paljon niin ei kyllä ohan hirveätä vääntöä lähde jaloista eli sen perusteella povaan pitkää ikää
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Hip! Sainpa lopulta toimimaan Garminin uuden kiihtyvyysanturiin perustuvan kadenssianturin Edge 500:n kanssa. Tuloksia kadensseista ja muista keskiarvoista pesee kampipituuden funktiona seuraavasti:
Nojakki, kammet 170 mm: kadenssi viideltä lenkiltä:
keskiarvo 70,8, max keskiarvo 94,4, syke keskiarvo 121,0
Kinneri, kammet 140 mm: kadenssi kolmelta lenkiltä:
keskiarvo 80,0, max keskiarvo 107,0, syke keskiarvo 123,3
Näyttäisi näin alustavasti siltä, että lyhyemmillä kammilla saisi suuremman kadenssin. Mitä lyhemmät kammet, sitä vähemmän polvet kuluvat. Jotenkin tuntuu siltä, että lyhyemmillä kammilla on kivempi polkea suuremmalla kadenssilla. Testi jatkuu...
Nopeuksia ei kannata verrata, koska kyseessä ihan eri ajoneuvot.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Rikulta ostin Nokialla kammet, Octalink keskiöllä - oliko ne Hollowtech tai jotain. Näistä on väitelty, onko kammet nimensä mukaan ontot vai ei - ainakin nämä kyseiset kammet oli Teppo laitto viestiä, ei pysty kierrettä tekemään 3mm seinämään. Nyt siinä on 6mm reikä, toisessa kammessa, toisella puolella - kai nuo silti kestää pitkänä?
Vai voisko noihin tehdä kylkeen lyhentimet, pulttaa pätkät toisista kammista, noihin varsiin kiinni? Ei niin hienot, eikä enää kevyet mutta toimivat
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
PW kirjoitti:Rikulta ostin Nokialla kammet, Octalink keskiöllä - oliko ne Hollowtech tai jotain. Näistä on väitelty, onko kammet nimensä mukaan ontot vai ei - ainakin nämä kyseiset kammet oli
Teppo laitto viestiä, ei pysty kierrettä tekemään 3mm seinämään. Nyt siinä on 6mm reikä, toisessa kammessa, toisella puolella - kai nuo silti kestää pitkänä?
Vai voisko noihin tehdä kylkeen lyhentimet, pulttaa pätkät toisista kammista, noihin varsiin kiinni? Ei niin hienot, eikä enää kevyet mutta toimivat
Eikös noihin voisi hitsata alumiiniholkit, joissa olisi polkimille sisäkierteet. Kolmen millin seinämään on aika helppo hitsata 20 mm alumiiniputki, jonka sisällä on 9/16" poljinkierre. Onhan se työläämpää, mutta tekee mahdolliseksi myös onttojen lyhentämisen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Laitetaas pari kuvaakin nyt, kun koneen ääreen selvisin:
Seinämää on n. 3-4 mm, ennen otsapinnan tasoitusta.
Jotain lisäholkkisysteemiä on ollut mielessä kokeilla noihin onttoihin kampiin, mutten ole vielä kerennyt. Petrille lupailin sellaisen testaamista (myöhemmin), jos kammet vaan joutaa jäädä odottamaan.
Holkin hitsaus hieman epäilyttää, kun ei alumiinilaadusta ole tietoa (kaikenmaailman valu/takotavaraa käyttävät noissa, hitsattavuudesta ei ole takeita). Toinen vaihtoehto voisi olla kierre lisäholkin ulkopintaan (ja vastaava naaraskierre kammen reikään), ja väliin roimasti epoksia. Tiedä sitten kumpi versio kestäisi väsyttävää kuormitusta paremmin tuollaisessa paikassa...
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Joo, nää kammet joutaa jäämään Tepon hyllyyn odottamaan nojapyörätieteen kehittymistä;)
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
PW kirjoitti:Joo, nää kammet joutaa jäämään Tepon hyllyyn odottamaan nojapyörätieteen kehittymistä;)
No nyt ei jääty odottelemaan tiedettä eikä kehittymistä, vaan päätettiin ottaa vanhat konstit käyttöön. Wacky ehdotti kierteenkorjausholkkien käyttöä. Kiitos hyvästä vinkistä, tuon vaihtoehdon olin jo unohtanut, vaikka Nojanalle sitä joskus taannoin ehdottikin toisessa yhteydessä. Siispä setti tilaukseen. Wackyn ohjeen mukaisesti porasin 13 millin reiän valmiiksi läpi kammen, tuosta pitäisi sitten jatkaa holkitussetin mukana tulevilla työkaluilla.
Tarkemmat mittaukset antoivat kammen paksuudeksi reiän kohdalla 16 mm (joka on samalla tulevan kierreholkin minimipituus) ja seinämävahvuudeksi 3 mm.
Nyt vaan odotellaan holkitussetin saapumista...
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Onttoa kampea ei varmaan kannata katkaista?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
PW kirjoitti:Onttoa kampea ei varmaan kannata katkaista?
Varmasti varmempi niin, mutta houkuttaisi kuitenkin katkaista, ja "valaa" ontto pää umpeen epoksilla niin, että epoksi täyttää koko kammen pään jonkun matkaa uuden holkin ohi. Tiedä sitten onko riittävän kestävä ratkaisu, eli onko epoksisisus riittävän "kova".
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
tm kirjoitti:PW kirjoitti:Onttoa kampea ei varmaan kannata katkaista?
Varmasti varmempi niin, mutta houkuttaisi kuitenkin katkaista, ja "valaa" ontto pää umpeen epoksilla niin, että epoksi täyttää koko kammen pään jonkun matkaa uuden holkin ohi. Tiedä sitten onko riittävän kestävä ratkaisu, eli onko epoksisisus riittävän "kova".
Kemiallinen metalli, mitä ainetta sitten lieneekään?
Korjaamomessuilla oli useita vuosia sittten näytillä kaksikomponenttimassa, joka kovettui metallimaiseksi.
Peltiruuvia ei saanut ilman alkureikää kierrettyä massaan kiinni, niin kovaa oli.
Tästä on nyt 20v aikaa, ei muista aineen nimeä.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
samuel kirjoitti:Kemiallinen metalli, mitä ainetta sitten lieneekään?
Korjaamomessuilla oli useita vuosia sittten näytillä kaksikomponenttimassa, joka kovettui metallimaiseksi.
Peltiruuvia ei saanut ilman alkureikää kierrettyä massaan kiinni, niin kovaa oli.
Tästä on nyt 20v aikaa, ei muista aineen nimeä.
Tuon merkkistä on tullut ainakin kaupoissa katseltua:
http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-n ... /p/124704/
Epoksia ja jotain täyteainetta.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Holkkisetti saapui:
Kierretappeihin oli "integroitu" kartio-osuus, jolla alkuperäisen reiän sai kasvatettua holkille sopivaksi ennen kierteen vetoa.
Itse operaatio oli aika suoraviivainen, "kairaaminen" vaati luonnollisesti enemmän voimaa+painamista kuin pelkkä kierteen teko.
Shimanon kampien ohueen seinämään syntyi muutama kierre per puoli.
Putsauksen jälkeen kiersin holkit paikalleen Loctiten vahvan (väriltään vihreän) ruuvilukitteen kanssa. Toivottavasti pysyvät kiinni. Holkin pituus oli just eikä melkein passeli.
Kampien pituus 175 -> 130 mm.
Holkkisetin mukana samassa paketissa tuli lyhennettäväksi Rotorin kampisetti. Taitaa olla kalleimmat kammet, mitkä on tullut jigiin tähän mennessä ruuvattua. Koska kyseessä olivat ontot kammet, niin holkit niihinkin laitettiin.
Sisäinen kevennys oli tehty perinteiseen konepajatyyliin poraamalla 10 mm:n reikä kammen keskiön puoleisesta päästä liki polkimen reikään asti. Enemmänkin nimellinen kevennys siis, eikä samanlainen ontto rakenne kuin PW:n Shimano-kammissa.
Rotorin kammet olivat uuden reiän kohdalta sirommat kuin Shimanot, kierreholkkia jäi näkyviin 3 mm. En kuitenkaan alkanut lyhentää tällä kertaa, kun lopputulos olisi voinut olla vähemmän siisti. Sähkösinkityskin olisi siinä samalla hävinnyt ja katkaisupinta kaivannut pintaansa jotain ruostesuojaa (ainakin oletan noiden olevan tavallista ruostuvaa tavaraa).
EDIT: Rotorien pituus 170 -> 147 mm. Ei katkaista, eli alkuperäiset reiätkin jäävät jäljelle.
PW:n Shimanoiden lyhentämisestä ei ole vielä lopullista päätöstä tehty. Plastic Paddingia kyllä ostin, joten joihinkin kampiin tulen sitäkin kokeilemaan. PW saa päättää, haluaako nuo tuollaisina vai otetaanko riski ja kokeillaan lyhennystä + aukon täyttämistä.