Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kysyin Kempeleen kyläkaupasta, että mistä ne tilaavat lastenpyörän kampia, kun ne tuntuvat olevan niin kiven alla? Esimerkkinä keskustelussa oli ne Jorin kammet, ihmettelivät kovasti lähettelyä täältä Oulusta Tampereelle saakka. Kuulemma kaikki Cresentin myyjät saavat tilattua ainakin 102mm 28t ja 140mm 36t kampisettejä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

...Kuulemma kaikki Cresentin myyjät saavat tilattua ainakin 102mm 28t ja 140mm 36t kampisettejä.

Tuo oli hyvä tieto, toivottavasti ko. myyjät myös vaivautuvat niitä tilaamaan ilman hillitöntä odottelua ja lisähintaa. JOKU tämänkin varmaan kokeilee, ja ilmoittelee täällä foorumilla kuinka kävi?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Päivän lyhennyssaldo terpan kolmet kammet, kaikki mallia "perinteinen siro" -> toivotaan pitkää ikää, luvata ei voi...

  • Hurricanen kammet, 170 -> 140 mm
  • triken kammet, 170 -> 147 mm
  • Pioneerin vanhat kammet, 170 -> 145 mm
    P1130223_500.jpg
    P1130223_500.jpg (106.61 KiB) Katsottu 4017 kertaa
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja terppa »

tm kirjoitti:

Päivän lyhennyssaldo terpan kolmet kammet, kaikki mallia "perinteinen siro" -> toivotaan pitkää ikää, luvata ei voi...

  • Hurricanen kammet, 170 -> 140 mm
  • triken kammet, 170 -> 147 mm
  • Pioneerin vanhat kammet, 170 -> 145 mm
    P1130223_500.jpg

Vautsi! komia satsi. Nyt ei taloudessa taida olla irrallaan yksiäkään pitkiä kampia :) Sailan Hurrikaanissa viriteltiin penkkiä pari-kolme senttiä eteenpäin ja kammet lyhenee 1,2 cm mitä nyt on kiinni niin saa polkimet sopivan etäälle eturenkaasta.

Katotaan miten noiden kanssa käy jotta kestääkö. Sähköllä kun on ajellut paljon niin ei kyllä ohan hirveätä vääntöä lähde jaloista eli sen perusteella povaan pitkää ikää :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Hip! Sainpa lopulta toimimaan Garminin uuden kiihtyvyysanturiin perustuvan kadenssianturin Edge 500:n kanssa. Tuloksia kadensseista ja muista keskiarvoista pesee kampipituuden funktiona seuraavasti:

Nojakki, kammet 170 mm: kadenssi viideltä lenkiltä:
keskiarvo 70,8, max keskiarvo 94,4, syke keskiarvo 121,0

Kinneri, kammet 140 mm: kadenssi kolmelta lenkiltä:
keskiarvo 80,0, max keskiarvo 107,0, syke keskiarvo 123,3

Näyttäisi näin alustavasti siltä, että lyhyemmillä kammilla saisi suuremman kadenssin. Mitä lyhemmät kammet, sitä vähemmän polvet kuluvat. Jotenkin tuntuu siltä, että lyhyemmillä kammilla on kivempi polkea suuremmalla kadenssilla. Testi jatkuu...
Nopeuksia ei kannata verrata, koska kyseessä ihan eri ajoneuvot.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Rikulta ostin Nokialla kammet, Octalink keskiöllä - oliko ne Hollowtech tai jotain. Näistä on väitelty, onko kammet nimensä mukaan ontot vai ei - ainakin nämä kyseiset kammet oli :? Teppo laitto viestiä, ei pysty kierrettä tekemään 3mm seinämään. Nyt siinä on 6mm reikä, toisessa kammessa, toisella puolella - kai nuo silti kestää pitkänä?
Vai voisko noihin tehdä kylkeen lyhentimet, pulttaa pätkät toisista kammista, noihin varsiin kiinni? Ei niin hienot, eikä enää kevyet mutta toimivat :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Rikulta ostin Nokialla kammet, Octalink keskiöllä - oliko ne Hollowtech tai jotain. Näistä on väitelty, onko kammet nimensä mukaan ontot vai ei - ainakin nämä kyseiset kammet oli :? Teppo laitto viestiä, ei pysty kierrettä tekemään 3mm seinämään. Nyt siinä on 6mm reikä, toisessa kammessa, toisella puolella - kai nuo silti kestää pitkänä?
Vai voisko noihin tehdä kylkeen lyhentimet, pulttaa pätkät toisista kammista, noihin varsiin kiinni? Ei niin hienot, eikä enää kevyet mutta toimivat :?

Eikös noihin voisi hitsata alumiiniholkit, joissa olisi polkimille sisäkierteet. Kolmen millin seinämään on aika helppo hitsata 20 mm alumiiniputki, jonka sisällä on 9/16" poljinkierre. Onhan se työläämpää, mutta tekee mahdolliseksi myös onttojen lyhentämisen. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Laitetaas pari kuvaakin nyt, kun koneen ääreen selvisin:

2016-08-16 20.40.12 500pix.jpg
2016-08-16 20.40.12 500pix.jpg (63.13 KiB) Katsottu 2729 kertaa
2016-08-16 20.40.25 500pix.jpg
2016-08-16 20.40.25 500pix.jpg (76.25 KiB) Katsottu 2729 kertaa

Seinämää on n. 3-4 mm, ennen otsapinnan tasoitusta.

Jotain lisäholkkisysteemiä on ollut mielessä kokeilla noihin onttoihin kampiin, mutten ole vielä kerennyt. Petrille lupailin sellaisen testaamista (myöhemmin), jos kammet vaan joutaa jäädä odottamaan.

Holkin hitsaus hieman epäilyttää, kun ei alumiinilaadusta ole tietoa (kaikenmaailman valu/takotavaraa käyttävät noissa, hitsattavuudesta ei ole takeita). Toinen vaihtoehto voisi olla kierre lisäholkin ulkopintaan (ja vastaava naaraskierre kammen reikään), ja väliin roimasti epoksia. Tiedä sitten kumpi versio kestäisi väsyttävää kuormitusta paremmin tuollaisessa paikassa...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, nää kammet joutaa jäämään Tepon hyllyyn odottamaan nojapyörätieteen kehittymistä;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

Joo, nää kammet joutaa jäämään Tepon hyllyyn odottamaan nojapyörätieteen kehittymistä;)

No nyt ei jääty odottelemaan tiedettä eikä kehittymistä, vaan päätettiin ottaa vanhat konstit käyttöön. Wacky ehdotti kierteenkorjausholkkien käyttöä. Kiitos hyvästä vinkistä, tuon vaihtoehdon olin jo unohtanut, vaikka Nojanalle sitä joskus taannoin ehdottikin toisessa yhteydessä. Siispä setti tilaukseen. Wackyn ohjeen mukaisesti porasin 13 millin reiän valmiiksi läpi kammen, tuosta pitäisi sitten jatkaa holkitussetin mukana tulevilla työkaluilla.

2016-08-17 20.50.10 500pix.jpg
2016-08-17 20.50.10 500pix.jpg (61.87 KiB) Katsottu 2632 kertaa

Tarkemmat mittaukset antoivat kammen paksuudeksi reiän kohdalla 16 mm (joka on samalla tulevan kierreholkin minimipituus) ja seinämävahvuudeksi 3 mm.

Nyt vaan odotellaan holkitussetin saapumista...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Onttoa kampea ei varmaan kannata katkaista?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

Onttoa kampea ei varmaan kannata katkaista?

Varmasti varmempi niin, mutta houkuttaisi kuitenkin katkaista, ja "valaa" ontto pää umpeen epoksilla niin, että epoksi täyttää koko kammen pään jonkun matkaa uuden holkin ohi. Tiedä sitten onko riittävän kestävä ratkaisu, eli onko epoksisisus riittävän "kova".

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1561
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja samuel »

tm kirjoitti:
PW kirjoitti:

Onttoa kampea ei varmaan kannata katkaista?

Varmasti varmempi niin, mutta houkuttaisi kuitenkin katkaista, ja "valaa" ontto pää umpeen epoksilla niin, että epoksi täyttää koko kammen pään jonkun matkaa uuden holkin ohi. Tiedä sitten onko riittävän kestävä ratkaisu, eli onko epoksisisus riittävän "kova".

Kemiallinen metalli, mitä ainetta sitten lieneekään?
Korjaamomessuilla oli useita vuosia sittten näytillä kaksikomponenttimassa, joka kovettui metallimaiseksi.
Peltiruuvia ei saanut ilman alkureikää kierrettyä massaan kiinni, niin kovaa oli.
Tästä on nyt 20v aikaa, ei muista aineen nimeä.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

samuel kirjoitti:

Kemiallinen metalli, mitä ainetta sitten lieneekään?
Korjaamomessuilla oli useita vuosia sittten näytillä kaksikomponenttimassa, joka kovettui metallimaiseksi.
Peltiruuvia ei saanut ilman alkureikää kierrettyä massaan kiinni, niin kovaa oli.
Tästä on nyt 20v aikaa, ei muista aineen nimeä.

Tuon merkkistä on tullut ainakin kaupoissa katseltua:
http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-n ... /p/124704/
Epoksia ja jotain täyteainetta.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Holkkisetti saapui:

P1130286_600.jpg
P1130286_600.jpg (105.2 KiB) Katsottu 2486 kertaa

Kierretappeihin oli "integroitu" kartio-osuus, jolla alkuperäisen reiän sai kasvatettua holkille sopivaksi ennen kierteen vetoa.

P1130288_600.jpg
P1130288_600.jpg (116.25 KiB) Katsottu 2486 kertaa

Itse operaatio oli aika suoraviivainen, "kairaaminen" vaati luonnollisesti enemmän voimaa+painamista kuin pelkkä kierteen teko.
Shimanon kampien ohueen seinämään syntyi muutama kierre per puoli.

P1130289_600.jpg
P1130289_600.jpg (104.49 KiB) Katsottu 2486 kertaa

Putsauksen jälkeen kiersin holkit paikalleen Loctiten vahvan (väriltään vihreän) ruuvilukitteen kanssa. Toivottavasti pysyvät kiinni. Holkin pituus oli just eikä melkein passeli.
Kampien pituus 175 -> 130 mm.

P1130301_600.jpg
P1130301_600.jpg (104.6 KiB) Katsottu 2486 kertaa
P1130304_600.jpg
P1130304_600.jpg (94.74 KiB) Katsottu 2486 kertaa
P1130306_600.jpg
P1130306_600.jpg (102.09 KiB) Katsottu 2486 kertaa

Holkkisetin mukana samassa paketissa tuli lyhennettäväksi Rotorin kampisetti. Taitaa olla kalleimmat kammet, mitkä on tullut jigiin tähän mennessä ruuvattua. Koska kyseessä olivat ontot kammet, niin holkit niihinkin laitettiin.

P1130299_600.jpg
P1130299_600.jpg (105.72 KiB) Katsottu 2486 kertaa

Sisäinen kevennys oli tehty perinteiseen konepajatyyliin poraamalla 10 mm:n reikä kammen keskiön puoleisesta päästä liki polkimen reikään asti. Enemmänkin nimellinen kevennys siis, eikä samanlainen ontto rakenne kuin PW:n Shimano-kammissa.

P1130312_600.jpg
P1130312_600.jpg (94.06 KiB) Katsottu 2486 kertaa

Rotorin kammet olivat uuden reiän kohdalta sirommat kuin Shimanot, kierreholkkia jäi näkyviin 3 mm. En kuitenkaan alkanut lyhentää tällä kertaa, kun lopputulos olisi voinut olla vähemmän siisti. Sähkösinkityskin olisi siinä samalla hävinnyt ja katkaisupinta kaivannut pintaansa jotain ruostesuojaa (ainakin oletan noiden olevan tavallista ruostuvaa tavaraa).

P1130314_600.jpg
P1130314_600.jpg (107.18 KiB) Katsottu 2486 kertaa
P1130318_600.jpg
P1130318_600.jpg (105.96 KiB) Katsottu 2486 kertaa

EDIT: Rotorien pituus 170 -> 147 mm. Ei katkaista, eli alkuperäiset reiätkin jäävät jäljelle.

PW:n Shimanoiden lyhentämisestä ei ole vielä lopullista päätöstä tehty. Plastic Paddingia kyllä ostin, joten joihinkin kampiin tulen sitäkin kokeilemaan. PW saa päättää, haluaako nuo tuollaisina vai otetaanko riski ja kokeillaan lyhennystä + aukon täyttämistä.

Vastaa Viestiin