Komposiitti osista.

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja jori »

Nebulus kirjoitti:

Normaalikäytössä rikkoontuva osa kertoo suunnittelun epäonnistumisesta. Minua ei ainakaan vähääkään kiinnostaisi ajaa pyörällä, johon en voi luottaa. Raja pitää olla aina kuskissa, kalusto ei saa särkyä ennen ajajan rajojen löytymistä. Eivät 750-800 gramman painoiset maantiepyörän rungot ajamalla säry, vaan kolareissa. Muutoin on suunnittelija mokannut.

Normaalikäytössä rikkoutuneita mersuja tuli kaksi tänään vastaan hinausauton lavalla. Toinen oli tosin osunut johonkin, mikä lienee ihan normaalikäyttöä autojen kyseessä ollen. Toinen näytti tyypilliseltä sähkövikaan nuukahtaneelta. Ei voi luottaa noihin mersuihin. Ajatella, että jotkut ajelevat näillä ilmi selvätsi protoasteella olevilla tekeleillä liikenteessä ja vaarantavat liikenteen ja koko ihmiskunnan tulevaisuuden. :shock:

Nämä argumentoinnit overkill-mitoituksen puolesta ovat aina yhtä ärsyttäviä. Jonkin osan ylimitoittaminen rikkoo paljon helpommin viereisen osan ja kokonaisuus on epäluotettavampi, kuin tasaluja rakenne. Totta helvetissä tukivarren katkeaminen "normaalikäytössä" on suunnitteluvirhe, mutta sen ylimitoittaminen rikkoo sen kiinnityksen tai siihen kiinnittyvän osan, eikä kokonaisuus ole sen turvallisempi.

Tasalujaa rakennetta etsittäessä ainoa vaihtoehto on lähteä mitoituksessa sivistyneestä arvauksesta, mitoittaa laite kestämään "normaalikäyttöä" ja ylikuormittaa sitä rajun normaalikäytön luontoisesti tahallaan, kunnes jokin osa särkyy ja sitten korjata tämä osa niin, että seuraavalla kerralla särkyy yhtä todennäköisesti tämä korjattu osa kuin joku toinen kohta. Vain tämä evoluutio johtaa tasalujaan, eli kaikkein luotettavimpaan rakenteeseen. Yksikään purjelaiva, tai tervavene koskessa ei olisi kestänyt kokonaisuutena kunnossa, jos sen jokin osa olisi mitoitettu tällä "niin, että varmasti kestää" -menetelmällä. Kaikissa kulkuneuvoissa on aina jonkinlainen evoluutio meneillään ja riippuu pelkästään kuskista päättääkö hän ylikuormittaa sitä juuri silloin kun pyörätie on täynnä kaksoslastenvaunuja työntäviä vanhuksia dynamiittireppu selässään.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Pointtina minulla on edelleenkin se, että nojapyörä on nopea laite, jonka rakenteen tulee kestää ajossa tulevat rasitukset, jos sillä aiotaan muun liikenteen seassa ajaa. Rakenteen kestävyys tulee testata muulloin kuin liikenteen seassa ajaessa, senhän minä sanoin jo muutama viesti sitten ehkäpä kolmessa eri kohdassa.
Ihmeellistä kimpoilua. Menkää pihalle ajamaan, siellä on nätti päivä. Ottakaa vaikka pidempi lounastauko.

Terveisin kaksoislastenrattaita päivittäin työntävä.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Nebulus kirjoitti:

Pointtina minulla on edelleenkin se, että nojapyörä on nopea laite, jonka rakenteen tulee kestää ajossa tulevat rasitukset, jos sillä aiotaan muun liikenteen seassa ajaa. Rakenteen kestävyys tulee testata muulloin kuin liikenteen seassa ajaessa, senhän minä sanoin jo muutama viesti sitten ehkäpä kolmessa eri kohdassa.
Ihmeellistä kimpoilua. Menkää pihalle ajamaan, siellä on nätti päivä. Ottakaa vaikka pidempi lounastauko.

Terveisin kaksoislastenrattaita päivittäin työntävä.

Kimpoiluni ainakin johtuu siitä etten voinut esittämästäsi pointtista keskustella kuin leikkisästi huumori mielessä. En tiennyt että esitit tuollaisia tosissasi. Ei minulla ainakaan ole mitään testiratoja tiedossa eikä käytössä, eikä minulla ole myöskään mitään itsetarkastus rastiruutuun aanelosia liioin. Veneilijöillä on koulutetut katsastusmiehet pursiseuroissaan mutta enpä ole kuullut että nojapyöräilijöillä on, onko suunitteilla, pitäisikö olla. Sano nyt vaan sitten kimpoilematta, että millaisiin testeihin tai millaisten henkilöiden tai kenties viranomaistarkastuksiin haluat tämänkaltaisen vaaralliseksi katsomasi laitteen alistaa ja miten usein ja millaisten osanvaihtojen jälkeen ne pitää uusia ja tarvitaanko kenties vielä jotain ikärajoja, kenties ajokortteja...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Teuvo kirjoitti:

. Sano nyt vaan sitten kimpoilematta, että millaisiin testeihin tai millaisten henkilöiden tai kenties viranomaistarkastuksiin haluat tämänkaltaisen vaaralliseksi katsomasi laitteen alistaa ja miten usein ja millaisten osanvaihtojen jälkeen ne pitää uusia ja tarvitaanko kenties vielä jotain ikärajoja, kenties ajokortteja...

No jos vaikka alkuunsa kokeilisi tehdä rajuja käännöksiä ja tehdä hätäjarrutuksia esim. tyhjällä kaupan parkkipaikalla illalla. Taikka myöhään illalla/aamuvarhain pyörätiellä, kun ei ole muuta liikennettä. Toisessa viestissäni kirjoitin:

Nebulus kirjoitti:

Siksi olen sitä mieltä, että kestävyydeltään proto-asteella olevalla kapineella ei tulisi ajaa muun liikenteen seassa. Ajaa kapineella sitten pyörätiellä myöhään illalla tai varhain aamulla taikka suljetulla tiellä, missä ei ole kukaan jäämässä alle jos kapineen rakenne pettää.

Mikä kohta tuossa jäi tarkalleen ottaen ymmärtämättä? Tekikö vain mieli päästä möykkäämään jollekulle, joka ei ole samaa mieltä asioista kanssasi?

Väitätkö tässä, että jos esim. tadpole-rakenteisesta fillarista pettää etupyörän ripustus tai muu eturengasta paikallaan pitävä rakenne paniikkiväistössä, se olisi pyöräilijää ympäröiville ihmisille (vaikkapa sille väistettävälle) vaaraton tapahtuma? Ettei pyörä esim. menettäisi siinä hallittavuuttaan?

Edelleen: mulle on aivan täysin sama, jos harrastaja halkoo oman kallonsa rakentamiaan tuotteita testatessaan. Omapa on kallonsa. Muiden sekaan niitä ei kuitenkaan kuulu mennä testaamaan.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Ehkä tuo hiukan karkas lapasesta.

Uskon jokaisen olevan varovaisia kokeillessaan uusia ajokkejaan.

Ystävällisesti
Teuvo
Turku

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Teuvo kirjoitti:

Uskon jokaisen olevan varovaisia kokeillessaan uusia ajokkejaan.

Varmasti näin on. Ja ymmärtäähän sen, kun uusia osia suunnittelee, pähkäilee ja hioo, että into niiden käyttöön ottoon on kova. Itselläkin on unohtunut syödä koko päivänä (klo 8-22), kun puutyöt tempaisivat mukanaan.

Onnea sinulle hankkeessasi.

-Mikko

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Jos ajatellaan esim. penkkiä komposiittiosana niin se tehdään sandwichinä - kevyttä sisältä ja kovaa ulkokuorelta.

Kevyen pitää kuitenkin pitää lujat ulkokuoret kiinni toisissaan, eli sisusaineen pitää olla kevyt mutta sitova.

Esim. polyuretaani ei sovi raskaisiin kuormituksiin.

Kerroslevyt, erilaiset hunajakennot ja muut http://www.terpol.fi/tuotteet.htm .

Suomalaisista puista mielenkiintoinen on haapa. Haavasta ehkä voisi sirklata muutaman millin "klapeja" ja käyttää niitä laminaattien välissä. Väliaineen tehtävä on vain pitää kuoret sopivasti erillään toisistaan. Väliaineen ei tarvitse olla mitenkään yhtäjaksoinen, vaan se voi olla vaikka miten pienistä palasista pituus- ja poikkisuuntaan laminaatin sisällä, siivuista tai paloista.

Epoksi on mainio puuliima- markkinoidaan tosin erikseen laminointiepoksi ja puuepoksi - en tiedä onko eroja.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Teuvo kirjoitti:

Suomalaisista puista mielenkiintoinen on haapa. Haavasta ehkä voisi sirklata muutaman millin "klapeja" ja käyttää niitä laminaattien välissä. Väliaineen tehtävä on vain pitää kuoret sopivasti erillään toisistaan.

Lennokkihommia kovasti harrastanut kaveri kertoi tasaisten, paksujen pintojen teosta: otetaan lasilevy, sen päälle laitetaan tasainen irroituskalvo, sitten hiilikuitu, epoksi, balsasta tehdyt, poikkisyyhyn leikatut kiekot (puristuslujuutta saa siten lisää), toinen hiilikuitumatto, epoksi ja imukudos. Koko homma säkitetään ja imaistaan alipaine. Lasilevy saa sandwich-rakenteen toisen puolen hyvin nätiksi ja sileäksi, vaikka balsalla olisi muuten taipumus tehdä materiaalista hieman muhkuraista. Miten tuon saisi toimimaan kaarevissa pinnoissa, sitä en tiedä. Lennokkien siipien/vakaimien tasaisissa pinnoissa hän tuota käytti.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Tuossa lasilevy toimii muottina. Kaareviin pintoihin pitää olla sileä kaareva muotti.

Vastaavaa lasikuitu-puu-lasikuitu -rakennetta käyttävät harrastelijat mm. rimakajakeissa. Ei tosin laminoida kaikkia kerroksia samanaikaisesti. Niissä sileä pinta saavutetaan alun huolellisella hartsinkäytöllä ja silittelyllä. Lopuksi kuitumateriaalin "roso" viimeistellään hiotuilla hartsi ja lakkakerroksilla.

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Kosteissa olosuhteissa puu, kahden "tiiviin" kerroksen välissä ei hyvää lupaa. Jännästi kosteus vuosien saatossa kulkeutuu "tiiviiden" kerrosten läpi puuhun mutta ei osaa samaa reittiä takaisin.

Koskee tietysti kaikkia vettyviä väliaineita.

Vastaa Viestiin