Harvinaisen hyvä kuva! Vielä kun työelämässä joskus näkis yhtä hyvin tehtyjä.=\
Toki tossa "lyhyessä virressä" on oletuksena, että rakenne on symmetrinen, eli takarengas on keskilinjalla.
Mutta jos rengas kerran on pois keskeltä, ei se sitten tietenkään mene niin.
Eli siis... Koetetaan vähentää oletukset nyt minimiin..
Eturenkaissahan on ackermann(?) ohjaus, jolloin renkaat kääntyvät kaarroksen aikana ympyrän tangentin suuntaisesti, jolloin renkaiden sortokulma on minimaalinen. Tämä tarkoittaa suomeksi sitä että sisäkurvin puoleinen rengas kääntyy aina-hieman- enemmän kuin ulkokurvinpuoleinen. Elikkäs täsmälleen ohjauksen keskikohdassa on ns kuollut kohta jossa renkaat kääntyvät symmetrisesti. Ja tämän kohdan kuuluisi olla kinnerin keskilinjalla(oletus). Renkaiden vierintävastuksen minimoimisen näkökannalta tämä ackermann ohjauksen kuollut kulma määrittää kohdan jossa eturenkaat linjataan saman suuntaisiksi. Ja tähän kysiseen suuntaan myös takarengas kuuluu suunnata.
Mutta käytännössä ohjauksen keskialueella eturenkaiden ohjauskulmien muutokset ovat niin pieniä, että vaikka tämä ns kuollut kohta olisikin hieman epäsymmetrisisti kinnerin keskilinjaan nähden kannattaa kaikki renkaat suunnata luonnollisesti korin keskilinjan suuntaisesti, jolloin ilmanvastus on pienimmillään(oletus).