Eri pyörän tarvitsee maiseman katseluun limusiiniksi pehmennettyihin tälleihin kuin pientareelle pitkälle lujaa. Se ensimmäinen on tämä nykyinen nojapyörä. Kovaan ja korkeaan kisamalli nykytraktorin sijaan.
Streetmachine on niin hidas nojakki, että Nokian lentävä lähtö oli 40 km/h, kun tajusin yli puolen välin saavani lisää koivistani. Alku oli 39, maalissa 42,1 ajotietokoneeni mukaan ja ajoajankohtana oli 1 m/s vastatuuli -puuskissa 3. Ähkyssä reppu selässä tri pyörällä 46 viime lenkillä. Olen vetänyt tyynessä ilman reppua korkeammalla tangolla 49. Joten tällä hetkellä nopein pyöräni on tri pyörä ja en vielä ole testannut maksimia ilman reppua. Erikoista eikö vain? En silti ihmettele, kun tietoisesti retkitarkoitukseen tarkoitettua nojapyörää hain ja sain. Tri pyörällä päiväretkeä pidemmät menevät lyhyiksi tai kivuliaksi, luultavasti molempaa.
Ongelmaksi näen nopean nojakin iskunvaimennuksella löytämisen budjetin ohella. Onneksi ei ole hätää, kun on jo sohva sekä pikaväline.
Toistan edelleen preferenssini pystypyörään lyhyillä matkoilla Helsingin keskustassa. Näkyvyys minuun ja minusta on parempi sekä hätätilanteiden ja ahtaiden paikkojen hallinta. Molemmat yhtäaikaa on yleistä, vaikka ennakoin, jolloin pystärin edut kasvavat entuudestaan.
Kun en keskustaan mielelläni mene nojaamaan, ehkä MBB voisi toimia, kun käsien tarvetta on iskunvaimentimeksi. Silti parasta olisi yksikätinen ohjaus. Siinä on se ongelma, että luonnistuuko keneltäkään ja jos laittaa käden rinnalle, mahtuuko ohjaustangon väliin? Jos roikottaa sivulla aero meni ja ollaan taas viivalla alaohjatun pyöräni kanssa.
En näe ongelmia sopeutumisessani nojailuun, kun koivet pelasivat 80 km 6 h kisassa ilman pohjia hyvin. Ongelmia tuli muusta kuin sopeutumisesta, eli suolavajeesta su ja kylmästä sekä märästä la. Muuten ei ongelmia ja penkin säädön jälkeen meni paremmin 60-80 km ja nopeammin kuin 0-60 km. En ole havainnut nojailuongelmia jaloissa, mutta kuntoni ei riitä yli 400 kilsaan millään pyörällä. Nokialla nostin Wackyn ja Salsam nojakkeja. Niin kevyellä minäkin lentäisin, vaikka alaohjattuna
Ei jokainen nojakki ole nopea, vaikka traktorinikin pesee normisäätöiset maantiepyörät. Vasta pro säädöt selkää ja käsiä rassaten aika-ajopyörää imitoiden haastavat Streetmachinea.
En näe nopeuseroa jaloista johtuvaksi, vaan nopeammasta pystäristä/mahdollisuudesta ajaa putkelta. Peffa penkistä nojakilla Lintsiä ylös on lähes yhtä nopeaa, joten ei kai jaloista, vaan aerosta kiinni. En muista ulkoa tarkkoja lukuja, mutta muistaakseni 27-30 väliin menevät molemmat. Viime vuoden takakenoisemmalla istuimella olin nojakilla nopeampi 10 m/s vastatuulessa. Nyt on mukavampi sekä kontrolloitavampi pyörä.