Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

HUOM, mikäli kuvat ja linkit ei toimi niin käy katsoon projektisivut täältä: http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm

Paremman tekemisen puutteessa olen päässä hahmotellut kevyen :shock: ja yksinkertaisen nojapyörän tekemistä. Mallina voisi käyttää RANS:n F5:sta ja painoa verrata heidän Enduroon(14kg)

Kuva

Mitenkään käyttökelpoinen tuollainen ei tuossa minun työmatkalla ole, joten tarkoitus lähinnä yrittää päästä mahdollisimman nättiin lopputulokseen ja mahdollisesti käyttää satunnaisesti pidemmillä lenkeillä. Ynnäilin vähän paino arvioita(vasemman puoleinen) ja sitä mukaa kun punnitsen niin oikealle ilmestyy todellinen lihavoituna

Runkoputki 103cm 45x1,5mm putkea 1700g(laskettu) putki vaihtuu 50x1,5 painaa 1850g
Takahaarukka 2x40cm 30x1,5mm putkea 900g(laskettu) putki vaihtuu 30x15x1,5 painaa 790g
Penkki(vaneria) kiinnikkeineen 2000g(laskettu/arvioitu)
Ketjut 2,5x300g 750g(punnittu, mikäli määrä on tuon 2,5ketjua)
Keskiö laakereineen ja putkineen 600g(arvioitu)800g sisältää kaiken, myös vaihtajaputken.
Etukiekko täydellinen 1500g(punnittu, tarkka paino selviää kumivalinnalla)
Takakiekko rataspakkoineen 2500g(samoin)
Kammet 700g(punnittu Deoret alumiini rattailla)
Etuhaarukka 1000g(arvattu) 950g/b
Emäputki 200g(laskettu)
Takavaihtaja 300g(punnittu alivio)
Stemmi ja tanko 1000g(arvaus)
Ketjuohjain 300g(arvaus)
Vaijerit, jarrut 700g(arvaus)

Arviot yhteensä n. 14150g, punnitut yhteensä 14340g
Komponenetteja vaihtamalla paino kevenee helposti, mutta varmaan tuosta on jäänyt jotakin huomioimatta?

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 23 Tammi 2014, 21:27. Yhteensä muokattu 10 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Unohdit nuo kannattimet, jotka menevät takanavan tietämiltä penkkiin. Toisaalta tanko-stemmi-yhdistelmässäsi on minusta liikaa painoa, samaten kuin keskiössä. Noin kevyet kammet, jos niissä on enemmän kuin yksi ratas, taas ovat kalliit. Rungon osaksi tulevan emäputken (eli sen mistä haarukan putki menee läpi) painokin on varmaan jonkun verran, samaten ohjainlaakerit painaa 100-150 grammaa. En myöskään usko että ketjuohjain olisi ihan noin painava. Korjausten nettovaikutus on varmaan aika tasan nolla.

Edit: polkimetkin muuten puuttuu kokonaan.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:

Paremman tekemisen puutteessa olen päässä hahmotellut kevyen :shock: ja yksinkertaisen nojapyörän tekemistä. Mallina voisi käyttää RANS:n F5:sta ja painoa verrata heidän Enduroon(14kg)
...
Yhteensä n. 14kg
...

Jukka

(Aioin hieman ihmetellä simulaattoria varten, mikä olisi Suomen kevyimmän nojapyörän paino?) :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lähteenä osien painoille olen käyttänyt tätä viestiketjua http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.ph ... inot#p4621 eli varsin yksinäisiä otantoja. Jäykkien haarukoiden painoja en mistään löytänyt, joten se on ihan arvio. Penkin painoa laskeskelin tässä ketjussa http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=997 Vaneriosan paino olisi mahdollista saada siis puristeetua 1500g:aan ja siihen 500g kiinnikkeitä ja tukia.
Tuo runkomateriaali on myös ihan auki. Eka viestissä olevat putket taatusti kestää, mutta jos haluaa jäykemmän niin pitäisi pistää suurempi halkaisija. Oikea valinta olisi tietenkin joku millin seinämällä oleva crmo putki, mutta saatavuus heikkoa ja tulee kalliiksi. Noiden 1,5mm putkien ohentaminen 1mm seinämään ei kuitenkaan painoa säästä ku 866g, eli pyörän painosta 6%

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Jäykkien haarukoiden painoja en mistään löytänyt, joten se on ihan arvio.

Leveä ja atomipomminkestävä Singularin teräshaarukka joka minulla oli tuossa kevätprojektissa vaa'alla painoi 1140 grammaa ennenkuin sahasin siitä ylimääräiset pois. Kevyin haarukka joka minulla on taitaa painaa jotain 400 gramman luokkaa, mutta se on kyllä hiilikuitua (eikä varmasti samalla kartallakaan kestävyyden osalta, ja yhtään ylimääräistä tilaakaan siinä ei ole, 23 mm rengas menee just). Kevyempiäkin on, mutta sitten alkaa sattua lompakkoon ja paljon.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jori »

Korjaatko Jukka painot kuntoon tuohon taulukkoon. Niitä lukee kuitenkin joku myöhemmin huomaamatta korjauksia alempana. Mukavaa olisi, jos voisit tehdä sen oikein vaakan kanssa, sitten kun pyörä alkaa konkretisoitua.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, korjaillaan ku punnitustuloksia ja osavalinnat selviää. Nyt ei oo oikein vielä mitään, ei edes putkia. Merkitsen punnitut osat jotenkin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mielenkiintoinen idea atomiczombiella:

Kuva

http://www.atomiczombie.com/product-highroller.htm

Takahaarukkana etuhaarukan putket. Sais siistimmin liitettyä runkoon ja tulis jarrutapitkin samalla kunhan dropoutit tulee oikeaan kohtaan. Jotenkin vaan suorat putket sopis mun mielestä paremmin, harmi kun soikeaa putkea niin vaikea löytää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Mielenkiintoinen idea atomiczombiella:

...
http://www.atomiczombie.com/product-highroller.htm

Takahaarukkana etuhaarukan putket. Sais siistimmin liitettyä runkoon ja tulis jarrutapitkin samalla kunhan dropoutit tulee oikeaan kohtaan. Jotenkin vaan suorat putket sopis mun mielestä paremmin, harmi kun soikeaa putkea niin vaikea löytää.

Jukka

Mitä jos litistäisi pyöreän putken?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Takahaarukkana etuhaarukan putket. Sais siistimmin liitettyä runkoon ja tulis jarrutapitkin samalla kunhan dropoutit tulee oikeaan kohtaan. Jotenkin vaan suorat putket sopis mun mielestä paremmin, harmi kun soikeaa putkea niin vaikea löytää.

Jukka

Näin se on kaavailtu mun ikuisuushankkeissakin. Ei vaan tunnu nämä vuorokauden 24 tuntia olevan nyt tarpeeksi.
Onhan niitä aika suoria etuhaarukan putkiakin - vaatii vaan tavallista aktiviisempaa romukasojen kyttäämistä.

Edit. Kuten tämä:
Kuva

Ceewaylta toki saa niitä raakismatskuna - mutta ei taida mennä sun ideologiaan.

Viimeksi muokannut Pastori, 04 Syys 2009, 11:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Ceewaylta toki saa niitä raakismatskuna - mutta ei taida mennä sun ideologiaan.

Juu, kyllähän tässäkin pyritään pitämään budjetti kurissa, mutta selvää on että tuossa aiempien laitteiden 50e/pyörä linjassa ei pysytä. Pelkkään penkkiin mennyt jo 10e, eikä ole mitään takeita sen onnistumisesta. Dropouttien kierretapit 15e. Kumeihin saa varata 50e. Muutkin kulutusosat ajattelin laittaa heti uusia, koska tällainen pyörä on varmasti toimiva ja käyttökelpoinen laite, ei näitä muuten niin monella valmistajalla ole ohjelmassa. Ja oompa tuota itekki satoja kilometrejä jo yhdellä 24/24swb:llä ajanut. Iso asiaa olisi, että kaikki osat sais edes "oman kunnan alueelta" :)

Osaako joku ottaa kantaa kuinka vahvaa pitäisi takahaarukan putket olla? tuo 30x1,5 vaikuttaa aika julmalta, varsinkin leveys suunnassa. Mikä pyöreä putki vastaisi tässä käyttötarkoituksessa tuota aiemmin käyttämääni 30x15x2 neliöputkea? Se olisi noin lyhyessä haarukass riittävän jäykkää, mutta haluaisin kokeilla käyttää pyöreää ja kevyempää. Tuolla toteutettuna haarukkaputket painaisivat n.1120g

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tom Porter on taivutellut aika ohkaisesta putkesta (tosin 4130/crmo) takahaarukkaa.
http://www.recumbents.com/wisil/porter/stays2006.htm

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Osaako joku ottaa kantaa kuinka vahvaa pitäisi takahaarukan putket olla? tuo 30x1,5 vaikuttaa aika julmalta, varsinkin leveys suunnassa. Mikä pyöreä putki vastaisi tässä käyttötarkoituksessa tuota aiemmin käyttämääni 30x15x2 neliöputkea? Se olisi noin lyhyessä haarukass riittävän jäykkää, mutta haluaisin kokeilla käyttää pyöreää ja kevyempää. Tuolla toteutettuna haarukkaputket painaisivat n.1120g

Jukka

Otan kantaa vaikken osaisikaan:)
Pyöreä poikkipinta on edullinen väännön suhteen, suorakaide taas taivutuksen. Todellinen rasitus on yhdistelmä näistä, enemmän on kuitenkin taivutusta. putken 30x1,5 taivutusvastus on vain kaksi kolmasosaa 30x15x2 neliöputkesta. Vääntövastus taas noilla on liki sama. Pyöreän putken taivutusvastusta voi lisätä litistämällä sen soikeaksi.
Itseä kiinnostaisi kokeilla tehdä haarukka kuten Challenge: Runkoputki halkaistaan takapäästä kaksihaaraiseksi, ja avonaiseen kohtaan hitsataan pellinsuikale. Olisi hyvin tehtynä kevyt ja tyylikäs rakenne.
Lisäyksenä vielä että kriittisin kohta on rungon ja haarukkaputkien liitos.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eli käytännössä siis pitää etsiä soikeaa putkea, nätisti litistäminen kun on melko vaikeaa tai tyytyä johonkin sopivaan kanttiseen putkeen. Tuo yhdeltä sivulta hitsaaminen kyllä taivuttelee putken ihan vinkkuraksi.

edit.Toisaalta, tässä lwb:ssä tuo 30x15x2 tuntuu tosi jämäkältä kun on selkänojaputkilla tuettu:

Kuva

Mutta lowracerissa sama putki 5cm pidempänä ja tukematta niin tuntui että jäykkyyttä ei oo yhtään liikaa:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Täsä vastaava projekti, ilmoiteltu myös painoja, 1lbs=n.0,45kg

http://mysite.verizon.net/teblum/HIGH%2 ... 0CLONE.htm

Jos millin cromo putkella ja lasikuitupenkillä(ilmeisesti mukana pehmuste?) pääsee just 30lbs(13,5kg) niin voipa huonekaluputkella jäädä tuo 14kg saavuttamatta :( Tuossa käytetty 28" renkaita, joten niiltä osin(kiekot ja haarukat) on mahdollista saada kevyempi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin