TMS kirjoitti:Mutta siis Quest/Strada/Mango akselilla ei erityisen lyhyitä kampia tarvi, paitsi ehkä joku tosi pitkäjalkainen. Milanin SL mallin kanssa onkin sitten tarkempaa, ajarmalalla taitaa olla jotkut 150 mm kammet ja paljoa pidemmät ne ei voisi ajarmalallakaan vissiin olla? Milanin ison GT version kanssa kai sitten taas mahtuu vastaavasti kuin Questissakin.
Hollantilaiset kinnerit taitavat olla avarampia kuonostaan, koska pidemmätkin kammet (170 mm) mahtuvat niissä pyörimään. Milan SL:ssä taas on minulla 140 mm kammet ja minulla 43-44 koon Shimanon sandaalit mahtuvat pyörimään, kunhan klossin ruuvaa taaempiin reikiin. Siedenburgista lähtiessä klossi oli etummaisissa rei'issä ja silloin sandaalien kannat ottivat kinnerin pohjaan. Eli kinnerin etupään avaruus ratkaisee kampien/kenkien maksimikoon.
Mutta silti nämä 140 milliset kammet ovat minulla tuntuneet kivoilta jo viidettä vuotta. Jori kommentoi, että ihminen tottuu siihen, mitä tekee. Ja tottahan se on - enpä minäkään ole kampieni pituutta ruvennut rukkaamaan kumpaakaan suuntaan.
Tässä pituusdebatissa pitäisi päästä juurisyihin kiinni, koska muuten keskustelusta tulee hedelmätöntä. Peruskysymys lienee se, onko
- polville terveellisempää tuottaa tehoa (maantiepyöräilyssä kun on kyse tehosta eikä voimasta) koukkupolvesta oikoseksi, vai
- vähemmän koukusta oikoseksi
Suuremman voimanhan toki saa suoremmalla jalalla kuin koukistetulla jalalla. Mutta entäs teho? Tehohan on vääntömomentti kertaa kulmanopeus (eli kadenssi). Lyhyillä kammilla kadenssi nousee helpommin suureksi kuin pitkillä. Mutta miten käy vääntömomentin? Siis koko kierroksen ajalta? Ja pyörittämällä.
Eikös meillä Suomessa ole jotain urheiluun keskittyneitä laitoksia yliopistoissa (Jyväskylä?). Sinne joku gradu tai väitöstutkimus kampien pituuden vaikutuksesta pyöräilyyn/nojapyöräilyyn? Kuten aina tapaan sanoa, testit paljastavat...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)