Tässä Milanin takarengas puhkesi vauhdissa ja Milan ajautui tien vieressä olleeseen kantoon. Aika rumaa jälkeä, mutta kuski selvisi pienillä naarmuilla.
Onnettomuudet
Re: Onnettomuudet
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Onnettomuudet
Saukki kirjoitti:Tässä Milanin takarengas puhkesi vauhdissa ja Milan ajautui tien vieressä olleeseen kantoon. Aika rumaa jälkeä, mutta kuski selvisi pienillä naarmuilla.
Olipa onnea tuossa onnettomuudessa, ettei saanut enempää vammoja kehoonsa, esim katkenneen kampipuomin takia.
Tuollaisia teitä ei onneksi ole suomessa, jossa tiellä on hyvä asfaltti, mutta puuttuu ojat ja kantoja ja puita on noin lähellä asfaltin reunaa. Ei silti, olisihan tuo kanto voinut olla myös vaikkapa parkkeerattu auto.
Tästä tuli taas hyvä mainos kinnerin nelipyöräisyyden puolesta.
Minä tietysti heti miettimään, voisiko sen neljännen pyörän lisätä pienenä rullaluistimen pyöränä takapyörän taakse ja mitoittaa niin, ettei se osu maahan niin kauan kuin takarenkaassa on ilmaa, mutta alkaa kantaa ja ohjata kun takarengas menettää paineensa. Sellaisesta olisi hyötyä muutenkin rengasongelmissa.
Pitääpä miettiä, miten sen ripustaisi kevyellä ja tukevalla rakenteella. Vai olisikohan takapyärän etupuolella sittenkin parampi paikka tuolle turvarullalle. Kiinnittäminen on etupuolella helpompaa, mutta toiminnallisesti takapyörän takapuolella on parempi paikka. Pitääpä miettiä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Onnettomuudet
Miten turrvarulla käyttäytyy kanttareiden ylityksessä?
Eikä nelipyöräisyys ole välttämätöntä tuossa ongelmassa. Delta tai 2T3 pitävät suuntansa premmin rengasrikon sattuessa.
Re: RE: Re: Onnettomuudet
jori kirjoitti:... Minä tietysti heti miettimään, voisiko sen neljännen pyörän lisätä pienenä rullaluistimen pyöränä takapyörän taakse ja mitoittaa niin, ettei se osu maahan niin kauan kuin takarenkaassa on ilmaa, mutta alkaa kantaa ja ohjata kun takarengas menettää paineensa. Sellaisesta olisi hyötyä muutenkin rengasongelmissa...
Samanlaisia ajatuksia oli itsellä taannoin Avuksen (takaohjattu) kanssa. Siinä kun ei olisi takarenkaan tyhjentyessä äkillisesti mitään keinoa ohjata... No nyt takaohjaus on "väliaikaisesti" kuopattu, niin tuska vähän helpotti, mutta kuten tuolta videolta näki, niin lähtee se kinneri etuohjattunakin lapasesta sopivan tilaisuuden tullen. Joku jousikuormitteinen apupyörä joka joustaisi rotvalleissa, mutta pitäisi kuitenkin perän kulkusuunnassa takarenkaan puhjetessa?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Onnettomuudet
Vilijami kirjoitti:Miten turrvarulla käyttäytyy kanttareiden ylityksessä?
Ajatus oli, että turvarulla kiinnitetään samaan (jousitettuun) takahaarukkaan kuin takapyörä, joten se käyttäytyy rotvallinylityksessä vain ylitystä pehmentävästi. Koska se sijaitsee vajaan renkaan paksuuden verran ylempänä, se estää takapyörän taakse sijoitettuna takapyörän putoamisen täydellä vauhdilla koko kynnyksen verran ja takapyörän eteen kiinnitettyna tekee saman noususuunnassa.
Noita apurulliahan voisi kuvitella kiinnitettäväksi myös eteen kantakyhmyjen eteen auttamaan etupään rotvallinylityksissä ja muissa jyrkissä nousuissa. Varsinkin Milanin etupää tuntuu raapaisevan useinkin tiehen, kun noustaan ajoradalta pyörätielle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Onnettomuudet
Muistanko oikein, että aiheesta olis keskusteltu ennenkin ja joku jossain olis jo asentanutkin apupyörän kinneriinsä?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Onnettomuudet
Quattrolla olen saanut useita kertoja ikäviä peräpään luistoja aikaiseksi kovemmissa nopeuksissa, mutta aina on onneksi pito palautunut riittävän ajoissa. Tuossa on hyvin saman näköinen liike josta koko kinneri lopulta kaatuu. Kaksi pyörää takana auttaa paljon noissa tilanteissa vaikka olisivat molemmat tyhjinäkin.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Onnettomuudet
Pitäiskö turvarulla(t) sijaita renkaan vierellä, eikä etu tai takapuolella? Samalla ne toimisivat kaatumisen estäjinä.
Hei, tähänhän on valmis tuote olemassa!
- Liitteet
-
- AA1CC912-4B0C-44D9-BFA3-5DCD5FC690BF.jpeg (54.6 KiB) Katsottu 4843 kertaa
Re: Onnettomuudet
torneol kirjoitti:Jos aseen kantama (luodikon) on 200 metriä, se on metsästykseen tarkka arviolta muutaman kymmenen metriä ja energialtaan tehoton. Käytännössä ei riitä arkojen metsäkanalintujen pyyntiin etenkään latvustosta. Haulikko on toimiva maksimissaan johonki 30 metriin. Pidemmällekin varmaan saa osumia yksittäisistä hauleista, mikä tarkoittaa haavakoita ja kärsiviä eläimiä.
Ajatellaan hetki näin: mikäli aseen kantama on 200 metriä, niin minkälaiset edellytykset on saada saalista? Luodin lähtönopeus on mallia purkka tukasta. Ihminen on heittänyt keihästå yli 90 metriä. Ajatellaan sitä luodikon energiamäärää, jolla luoti lentää 200 metriä. Ei toimi enää luotikaan niin, miten on ajateltu, koska energiamäärä iskussa on olematon. Tulee erittäin helposti haavakoita. Entä jos kyseessä on pienriista tai isompi? Haavoittunut kauris? Villisika? Hirvi? Niitä vähän kutittaa; tuntuma lienee sama kuin olisi kaatunut nojapyörällä
.
Kyllä metsästystä ohjaava lakikin / muut määräykset antaa ohjeita, minkälaisella aseella saa mitäkin riistaa ampua. Tähän on syynsä.
"Haulikko on turvallisin metsästysase
Linnustuksessa on hyvin tavallista, että puussa istuvaa lintua ammutaan viistosti ylöspäin. Mikäli luoti ei osu kohteeseen tai lävistää kohteen ilman, että se vaurioituu, luoti voi lentää jopa kilometrien päähän.
Rovaniemeläisen kokeneen metsästys- ja aseharrastajan Erkki Jäntin mielestä vaara-aluetta saataisiin pienennettyä käyttämällä lyhytkantoisempia aseita ja panoksia.Rovaniemeläisen kokeneen metsästys- ja aseharrastajan Erkki Jäntin mielestä vaara-aluetta saataisiin pienennettyä käyttämällä lyhytkantoisempia aseita ja panoksia."
"Kokenut metsästäjä ja aseharrastaja Erkki Jäntti muistuttaa, että metsästyslaki sallii esimerkiksi metsäkanalintujen ampumisen yleisimmin käytettyä .308:a pienikaliiperiisemmillakin aseilla, joiden luoti on vaarallinen hieman lyhyemmällä matkalla.Sauli Antikainen / Yle"
"Metsästyslaki määrittelee sen, millaisella luotiaseella mitäkin riistaeläintä saa metsästää. Jäntti muistuttaa, että esimerkiksi pyyn metsästykseen riittää tavallinen pienoiskivääri.
– .22 Winchester Magnum, eli pikkuisen isompi käy metsollekin, Jäntti sanoo.
Turvallisin ase on Jäntin mukaan haulikko, jolla voi ampua lintua enimmillään 35-40 metrin päästä. Itse ladatulla haulipanoksella tehoa ja kantavuutta voi saada reilusti lisää."
https://yle.fi/uutiset/3-11645311
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 967
- Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Onnettomuudet
Teoriassa hyvä ajatus. Kuitenkin ketjun heikoin lenkki on se pyssyn käyttäjä. Kun näkee 200 metrissä metsäkanalinnun ja päättää koittaa saada sen saaliiksi, niin "alitehoisella" tulee tarve ottaa ennakkoa. Tässä on helposti arviointivirheen paikka. Tehokkaammalla yhdistelmällä ennakon määrä pienenee ja näin ollen tarkkuus paranee. Toki tuo .22 wm lentää myös useamman satametriä. Energiaa ei tosi enää 400 metrin jälkeen hirveästi ole.
Aina on vastuu ampujalla. Oli laki mikä tahansa, niin se ei poista inhimillistä virhettä. Mainittu .22 wm omaa lähtönopeutta n. 700 m/s. Toki luodin paino vaikuttaa jonkin verran. .223 kuulan lähtönopeudet tonnin kahta puolta. .308 lähtönopeudet 700-800 m/s luokkaa, mutta energiat ihan toista, kuin .223 tai .22 wm kuulissa, kun painoa 10 grammaa tai yli pienempien 2-4 gramman sijaan. .308 energiat vajaa 3000 Joulea, .223 vastaavat jossain 1700 Joulen paikkeilla ja .22 wm energiat alle 500 Joulea.
Niin kauan kuin laki sallii, niin eri mahdollisuuksia käytetään. Isompi kaliiperi voi olla joskus myös eläimen etu. Ehkä se metsästysalueiden tarkempi harkinta voisi olla yksi lähestymiskeino.
Haulikko voi olla jonkun mielestä turvallinen. Kaikki aseet on, kun käyttäjä sen asian ratkaisee. Yli 50 metrin päässä olevat latvalinnut jää kuitenkin valtaosalta metsästäjistä haaveeksi. Tai haavakoiksi.
Nojapyörätön kurvailija.
Re: Onnettomuudet
Etelä-suomen kansallispuistoissa ei lähtökohtaisesti saa ampua. Lapissa kansallispuistot on saatu perustettua siten että lappilaisille on jätetty metsästysoikeus myös kansallispuistoissa.Ampuja lienee ollut paikallinen ja oli ampunut siihen suuntaan missä oli merkitys pyöräreitti.Tapauksen oikeudenkäynnissä otettaneen kantaa siihen oliko kyseessä törkeä huolimattomuus eli olisiko tapaus ollut vältettävissä normaalilla huolellisuudella.https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lau ... ki/7957980
Re: Onnettomuudet
Jyväskylän Vaajakosken mopo-onnettomuus https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/698c ... adacbcfaa5
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Onnettomuudet
ki kirjoitti:Jyväskylän Vaajakosken mopo-onnettomuus https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/698c ... adacbcfaa5
Ei mopo , vaan rossimoottoripyörä . Täysin laiton tie liikenteeseen .
Re: Onnettomuudet
Wacky kirjoitti:Pyöräilijä ja lakaisukone törmäsivät aamulla Tampereella Hautausmaantien ja Kalevantien risteyksessä puoli kahdeksalta.
Pyöräilijä tuli idästä ja vastakkaisesta suunnasta tullut lakaisukoneen kuljettaja kääntyi oikealle Hautausmaankadulle.https://yle.fi/uutiset/3-11586680
Ilmeisesti pyöräilijä on tullut vastaan tässä ja lakausukoneenkuljettaja ei ole katsonut tuleeko ketään kevyenliikenteen väylää kääntyessään oikealle. Jotenkin vaikea ymmärtää miten ei voi nähdä pyörälijää tässä kohtaa jos edes yrittää katsoa tuleeko ketään
![]()
2020-10-09-09-50-15.jpg
Tanskassa lähinnä kyllä käytetään ilmeisesti keskustammassa kaduilla, näki sitä, että ajoradasta oli maalauksella tai korotuksella erotettu osa pyöräilijöille mutta pyörätie oli suoraan kiinni ajoradassa, melkein kuin yksi kaista.https://www.kaupunkifillari.fi/blog/200 ... sin-malli/
Re: Onnettomuudet
Melkein "läheltä piti" tänään kun kinnerillä tulin Vuoksentietä lehmuskujaa kotiin päin. Kinnerillä siis ajorataa ja takaa auto läks ohittamaan ennen risteystä. Risteytyksestä kääntyi samaan aikaan toinen auto oikealle. Onneksi autojen vauhdit olivat maltilliset, seisoivat siinä vastakkain kunnes ohitin molemmat.
Tämmöstä tilannetta oon uumoillu joskus sattuvaksi koska autot usein ohittaa kinnerin risteyksessä.
Vuoksentie
https://maps.app.goo.gl/1jkZQ2Ju8hHw4hLt6
Kuvan kohdassa auto lähtee kinneristä ohi ja samaan aikaan risteyksestä kääntyy omalle oikealleen auto. Itse jatkan eteenpäin ja ohittava auto pääsee takaisin kaistalleen.
Lisäsin vielä streetviewkuvan myös suoraan näkyviin, jotta lukijat pääsevät vähemmällä. -jori
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.