Vaikeutuiko Premnasin liikkeellelähdöt, kun vaihdoit 30 mm lyhyemmät kammet?
Liikkeellelähdön polkaisun pyörää kuljettava matka ei muutu kammen pituuden mukaan, vaan vaihteen. Polkaisun voimantarve kasvaa kammpenpituuden lyhetessä, mutta ainakaan minä en koskaan tarvitse liikkeellelähtöön maksimaalista voimaa.
Tähän en osaa sanoa. Trikeen siis vaihdettiin 30mm lyhyemmät kammet. Siinä kun ei tartte tasapainoa pitää lähtiessä niin asiaa ei huomaa. Kaksipyöräiseen vaihtui 152 -> 145mm kammet eli 7mm lyhyemmät (vai oliko se alkutilanne sittenkin 155mm, hmm en muista). Aika laiskasti sillä tulee lähdettyä liikkeelle, rauhallisuus on parempi kuin repäisevä lähtö, tasapainon pitäminen on oikeastaan helpompaa mitä rauhallisemmin ottaa. Mäkilähtö tekee tähän poikkeuksen, silloin on pakko pyöräyttää enempi voimalla jotta pyörän saa edes jonkinlaiseen alkuvauhtiin kun on se ylämäki hidastamassa. Kesäkelillä tämä ei ole mikään ongelma lyhyillä kammilla mutta talvella se pistää takarenkaan helposti sutimaan ja silloin liikkeellelähtö on todella ongelma. Liukkaalla ei tarttisi sutia yhtään jotta pyörän saa liikkeelle. Muuten menee säätämiseksi koko touhu, kun toista jalkaa ei voikaan nostaa kyytiin ja lähteä polkemaan vaan se pitää jättää varalta alas jos ei pääsekään liikkeelle, ja oravanpyörä on valmis.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Ekoja kertoja 160 mm kammilla startatessa ei ollut kaikki niksit hallussa ja en onnistunut usein ykkösvaihteen startissa. Kakkosella ja kolmosella pääsin paremmalla prosentilla riittävään vauhtiin tasapainon pitämiseksi. Ykkösstartit onnistuivat vasta tietojen karttuessa, kun keksin paremmat niksit.
Täytyy sanoa että mä lähden tosi, tosi harvoin kevyimmällä välityksellä liikkeelle. Kyllä mulla on usein 3 tai 4 takaa ja tasaisella en aina välttämättä pudota ketjua suuremmalta rattaalta pienelle. Kevyimpiä välityksiä tulee käytettyäkin lähinnä silloin kun ajan ylämäkeen ja varsinkin jos se on pitkä.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Lyhyillä kammilla se toinen pyöräytys on helpompi saada siihen perään ilman turhaa nykimistä eli sen puoleen (vieläkin) lyhyemmät kammet voi puoltaa paikkansa.
Pioneeri on etupainoinen mikä vähän jänskätti ja arvelutti omassa läskikokeilussa mutta noi renkaat antaa paljon anteeksi (tosin silloin kun ongelmat alkaa niin normimaasturilla homma olisi pahempaa luikertelua ja sutimista) silti takana on riittävästi pitoa, tosin sähköt heikentää mun havainnointikykyä koska tuolla ei juuri tartte runnoa kun etupyörä avustaa vaikeissa paikoissa, nyt siinä on 140mm kammet.
Mutta jos lähtis tekemään ihan puhtaalta pöydältä niin ei varmaan pahasti mene vikaan jos nostaa kampia pari senttiä ylöspäin, laittaa 120mm kammet ja tuo penkkiä 3 - 4 cm taaksepäin, penkki hitusen pystympään ja sen verran alaspäin mitä ketjulinjojen puoleen on mahdollista laskea (kuvan perusteella mahiksia on, tai se laskisi jo penkkiä taaksepäin viedessä) ja unohtais jousen ja tekis jäykän perän, luulenpa kuitenkin, että mulle riittää nykyinen taso ja tällä mennään useampi talvi? mutta muille ideoinnin avuksi...
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Hmm, mutta miksi kampia pitäisi nostaa ylöspäin jos niitä lyhennetään? Eikö se mene juuri toisinpäin? Jos vielä penkkiä laskee ja laittaa taaemmas niin tuntuisi paremmalta idealta laskea myös kampia, vai?
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Hmm, mutta miksi kampia pitäisi nostaa ylöspäin jos niitä lyhennetään? Eikö se mene juuri toisinpäin? Jos vielä penkkiä laskee ja laittaa taaemmas niin tuntuisi paremmalta idealta laskea myös kampia, vai?
Kampien nostamisessa oisi idea, että saa kammet kauemmaksi eturenkaasta jolloin koko kuskia saa vedettyä taaksepäin, ja jos tosta kammista nippasee 2 cm niin sen verran saa vedettyä penkkiä lisää taaksepäin jolloin se jakkara myös tulee alaspäin, kuitenkin erot penkin ja kampilaakerin tasoissa on sen verran pieniä, että se ei haittaa käytettävyyttä. Veikkaisin, että noilla muutoksilla ajo-ominaisuudet paranee ja painonjakauma on tasaisempi mitä nyt ja penkki on sen verran matalammalla, että jalan saa tukevammin maahan sosepaikassa.
Jos tällä jalanpituudella kampia laskee niin kantapää rupeaa haittaamaan eturengasta ja ketjut ja etuhaarukka on liian lähellä toisiaan. Jos oikein muistan niin Cheetahissa penkin ja kampilaakerin korkeusero on huomattavasti isompi?
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Siitä tulikin mieleen että musta tuntuu etten nyt saanut tuosta joosehan laminointimuotista oikein kiinni kun palaset on irrallaan, ei sulla olisi kuvaa työstövaiheessa olevasta penkistä? Siis niin että kaikki putket, puristimet ja muut tykötarpeet kiinnitettynä?
Olen ottanut sellaisen, mutta luultavasti myös tuhonnut sen. Ei näytä löytyvän siirtokovalevyltäkään
Hmm, no jos katson tuota avatar-kuvana olevaa niin ei keskiön ja penkin välillä nyt niin suurta eloa ole. Voishan tuon toki mitata. Täytyy jättää nämä asiat muhimaan tonne aivoihin .
Tänään, ja eilen, ja toissapäivänä...voi huoh, todella raskasta. Sitä päivää odotellessa että ne viittii aurata sen väylän kunnolla. Ajoradan pöperöt voi olla ihan hyvin parikin päivää pyörätiellä vaikka laittaisi palautetta. Mä en oikeesti jaksa.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Pari päivää olen ajellut työmatkaa kaksipyöräisellä ja tänään tein kevään ensimmäisen lenkin kaksipyöräisellä, koska huvitti . Edes edessä rapiseva nastarengas ei lakaissut maton alle sitä riemua jonka kaksipyöräisen kaivaminen ulos tallista aiheutti. Olipa mahtavaa päästellä suoralla pätkällä. Samalla sain vihdoin kasaan ensimmäiset tuhat kilometriä. Kalenterista katsottuna olen ajanut sen nyt taas vähän aiemmin kuin ennen. Viime vuonna raja meni rikki 22.3. Vähän mietiskelin josko lähtisi vielä toisellekin lenkille .
Lisäys: läksin sitten vielä iltalenkille . Tämän päivän kilsat oikein mukavat 49,7. Oli muuten kaunis auringonlasku ja huikeaa katsella kun ajoi ensin hämärämpää metsäistä raittia ja sitten yhtäkkiä taas aukealle josta näki auringonlaskun.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Kaksipyöräisellä on nyt saanut huristella joka päivä töihin. Aika äkkiä lopulta ne loput jäät ja lumet sulivat, vaikka silloin se tuntui ikuisuudelta.
Mielenkiintoinen huomio renkaista kun tänäkin talvena on tuota renkaantappajasepeliä riittänyt niin en sitten tiedä auttoiko nappularenkaat ihan oikeasti kolmipyöräisessä. Sitä vaan että tämän talven rengasrikkosaldo on tasan nolla! Tätä ei ole koskaan ennen päässyt tapahtumaan, aina jossain vaiheessa on kivensiruja mennyt läpi. Välillä olen tarkistellut renkaiden pintaa ja poiminut kiviä irti, mutta eivät ole päässeet kumikerroksen läpi. Raskaat nuo nappulat ovat ajaa mutta muuten ihan kiva ettei noita rengasrikkoja tullut. Sen takia päätinkin noita kokeilla.
Kaksipyöräisessä on takana nappula ja nyt viikonloppuna olisi tarkoitus vaihtaa eteen nastan tilalle kapeampi marathon plussa ja jäädä odottelemaan niitä kesäkelejä kun sepelit on siivottu pois. Keväthuolto tarttis myös tehdä.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Mielenkiintoinen huomio renkaista kun tänäkin talvena on tuota renkaantappajasepeliä riittänyt niin en sitten tiedä auttoiko nappularenkaat ihan oikeasti kolmipyöräisessä. Sitä vaan että tämän talven rengasrikkosaldo on tasan nolla!
Auttaa ne ihan oikeasti Parhaiten mullakin on nappulanastarenkaat kestäneet sepelillä ajoa. Vasta nyt, neljäntenä talvena, puhkesi. Sekin taisi johtua kumin murenemisesta, eli sisäkumin suojana ei ollut kuin pelkkä ulkokumin kangas. Aiemmin on ollut ihan normaalia vähintää yksi rengasrikko/talvi.
Mielenkiintoinen huomio renkaista kun tänäkin talvena on tuota renkaantappajasepeliä riittänyt niin en sitten tiedä auttoiko nappularenkaat ihan oikeasti kolmipyöräisessä.
Nappula renkaat antaa mahdollisuuden sille että kiven sirpaleet jotka voisi potenttiaalisesti puhkaista kumin osuvatkin muualle kuin nappulan keskelle jolloin ne saattavat hyvinkin "kaatua" jolloin ne eivät puhkaise kumia ja nekin jotka sattuvat osumaan nappuloihin niin etteivät "kaadu" eivät välttämättä ole riittävän pitkiä puhkaisemaan sisuria nappulan kohdalta.
Vähän vetkuttelin tuota renkaidenvaihtoa cheetahiin, mutta eilen sitten rykäsin kesärenkaat alle. Ensimmäinen ajokerta tänään aamulla ja huvittavaa sanoa että pyörän keveys yllätti vaihdon jälkeen. Yhdellä suoralla ajonopeus nousi suoraan 34>37kmh edes kummemmin yrittämättä. Muutenkin pyörä tuntui liikkuvan kovempaa. Tuntuu että pyörä on jopa vakaampi ajaa Duranoilla kuin Marathon plussalla ja cx pro:lla. Hiekkatiellä voi toki olla eri.
Niin että olisi varmaan kannattanut vaihtaa jo aiemmin ne renkaat, mutta laiska mikä laiska .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Vähän vetkuttelin tuota renkaidenvaihtoa cheetahiin, mutta eilen sitten rykäsin kesärenkaat alle. Ensimmäinen ajokerta tänään aamulla ja huvittavaa sanoa että pyörän keveys yllätti vaihdon jälkeen. Yhdellä suoralla ajonopeus nousi suoraan 34>37kmh edes kummemmin yrittämättä. Muutenkin pyörä tuntui liikkuvan kovempaa. Tuntuu että pyörä on jopa vakaampi ajaa Duranoilla kuin Marathon plussalla ja cx pro:lla. Hiekkatiellä voi toki olla eri.
Niin että olis varmaan kannattanut vaihtaa jo aiemmin ne renkaat, mutta laiska mikä laiska .
Jos olisit vaihtanut aiemmin, ei olisi nyt niin kevyen tuntuista ajella.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma