Selvisikö, mikä siellä jumputti. Nuo rumpumallisella käsijarrulla varustetut levyjarrut ovat kyllä melko kamalia. Nykyään sitä vain ihmettelen, miksi kesti niin kauan keksiä jo yleensäkin pyöreät liukutapit, jotka eivät jumiinnu kuin erikseen yrittämällä ja levyjarrun männän puolelle integroitu käsijarru. Kyllä on helppoa nykyään jarrujen laitto, ainakin VAG autoissa ja Fordeissa. Oikein olen ihmetellyt sitä. Viimeksi sähköistä käsijarrua ihmettelin aikani, kun ei ollut vikakoodin lukija-kirjoittajaa. Homma ratkesi lopulta helposti vanhalla 80-luvun akkulaturilla, jonka johdon päillä sai käsijarrun moottorin ajettua auki liittimen irrottamalla.
Huomasitko, että jousi taisi olla myös poikki. Sen olisi voinut samalla vaihtaa.
Nuo rumpumallisella käsijarrulla varustetut levyjarrut ovat kyllä melko kamalia.
Ei siinä mitään vikaa rakenteena ole. Erään saksalaisen premiummerkin takajarrut ovat tuollaiset ja erittäin korjausystävälliset. Helpoimmat jarrut huoltaa mitä on olemassa. Niitä on tehty samanlaisena ainakin 60 vuotta. Ei ole liukutappeja ollenkaan, vaan männät levyn kahtapuolen. Kun irrottaa renkaanpultit ja yhden jarrulevyn kiinnityspultin, niin levy irtoaa navasta ilman hakkaamista ja vaikeuksia kun nostaa perän ilmaan, painaa jarrun pohjaan ja pyöräyttää auton omalla moottorilla napoja. Käsijarrukenkien säätö tapahtuu renkaanpultin reijästä manuaalisesti helposti, eikä ole mitään toivotaantoivotaan automaattisäätöjä.
Nuo rumpumallisella käsijarrulla varustetut levyjarrut ovat kyllä melko kamalia.
Ei siinä mitään vikaa rakenteena ole. Erään saksalaisen premiummerkin takajarrut ovat tuollaiset ja erittäin korjausystävälliset. Helpoimmat jarrut huoltaa mitä on olemassa. Niitä on tehty samanlaisena ainakin 60 vuotta. Ei ole liukutappeja ollenkaan, vaan männät levyn kahtapuolen. Kun irrottaa renkaanpultit ja yhden jarrulevyn kiinnityspultin, niin levy irtoaa navasta ilman hakkaamista ja vaikeuksia kun nostaa perän ilmaan, painaa jarrun pohjaan ja pyöräyttää auton omalla moottorilla napoja. Käsijarrukenkien säätö tapahtuu renkaanpultin reijästä manuaalisesti helposti, eikä ole mitään toivotaantoivotaan automaattisäätöjä.
Kyllä noiden kanssa elää voi, mutta konstruktiona hemmetin monimutkaisia so. rumia.
Re: Autoilu
Lähetetty: 12 Touko 2025, 14:42
Kirjoittaja Härski
Jorille vinkiksi, notta jos touhuilee vag- vehkeiden kanssa, niin kantsii hankkia läppäriin vcds- ohjelma ja piuha. Parilla kympillä saa molemmat piraattina.
Sen jälkeen näkee koneelta annturtiedot ja vikakoodit vähän selvemmin avattuna, että missä on häikkää. Lisäksi pystyy koneelta ajamaan moninaisia testiajoja,.kuten avaamaan ne jarrut, ilmoittamaan ajotietokoneelle huollot huollot jne.
Re: Autoilu
Lähetetty: 12 Touko 2025, 16:24
Kirjoittaja janx
jori kirjoitti:
Selvisikö, mikä siellä jumputti. ...
Huomasitko, että jousi taisi olla myös poikki. Sen olisi voinut samalla vaihtaa.
Jousi poikki.jpg
Takajarrut siellä jumputti vanhuuttaan. Viiteen vuoteen en ole koskenutkaan.
En huomannut, kun ei se ole poikki. Se on kumiletkun pätkä, johon on varaosakoodi kirjoitettu. Onneksi ei ole poikki. Ehkä teknisesti, mutta fyysisesti ja henkisesti ei olisi ollut tässä yhteydessä mahdollista tehdä mitään ylimääräistä. Auton renkaan pultit oli pakko ruuvata maaten, kun ei enää muussa asennossa kyennyt. Tuossa vaiheessa yli 10 tuntia oli touhuttu ...
Itse antaisin vagilaisiin ohjeen, että ei hommaa ollenkaan, mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.
Jorille vinkiksi, notta jos touhuilee vag- vehkeiden kanssa, niin kantsii hankkia läppäriin vcds- ohjelma ja piuha. Parilla kympillä saa molemmat piraattina.
Sen jälkeen näkee koneelta annturtiedot ja vikakoodit vähän selvemmin avattuna, että missä on häikkää. Lisäksi pystyy koneelta ajamaan moninaisia testiajoja,.kuten avaamaan ne jarrut, ilmoittamaan ajotietokoneelle huollot huollot jne.
Kiitos mahtavasta vinkistä. Juuri tuollaisesta haaveilin ja mietin, että tuollainen olisi hyvä, jollei kaikki olisi niin äärimmäisen itsekkäitä. Mahtavaa, vähän kuin autoalan Linux.
Minä suhtaudun tekniikkaan tavallaan taiteena. Yksinkertaiset ja toimivat rakenteet ihastuttavat, vaikka kaikissa niissä on omat ongelmansa. Varmaan VAGilaiset luopuivat mekaanisesta käsijarrusta, kun se toimi niin hyvin ja siksi siirtyivät sähköisiin käsijarruihin. Ainoa asia, joka on tärkeää VAG levyjarrun männän puolen käsijarrussa on, että sitä pitää käyttää koko ajan. Ai niin, FORDissa taitaa myös olla samanlainen. Vipu jumittaa, akselitiivisteestään, jos on pitkään käyttämättä. Se nyt kuitenkin on reilun sadan baarin akselitiiviste.
Pakko noita VAG autoja on laittaa, kun niitä on perhepiiriin siunaantunut. Itsellä on FORDi.
ED. En löytänyt ainakaan ihan vähällä muita kuin kalliita piuhoja ja ohjelmia. Ei ollut automiehen Linuxi tämä.
Ai niin, 99 Saabissa oli tuollainen jo -70 luvulla ja vielä etujarruissa.
No, ei ollut. 70-luvulla 99 Saabissa oli nimenomaan pienet rumpujarrut käsijarrun virkaa tekemässä levyjarrun keskellä. Tuo on myöhempien aikojen herännäisiä.
Re: Autoilu
Lähetetty: 12 Touko 2025, 20:26
Kirjoittaja Härski
.
Re: Autoilu
Lähetetty: 12 Touko 2025, 20:27
Kirjoittaja Härski
Kato aliexpressistä. Siellä oli joskus alle kolmeen kymppiin.
Ylimääräisenä uusi kiinalainen Vagcom hex-2 johto kaupan. Lukee SEAT VW Audi Skoda autoja 2018 saakka. VCDS rajaton softa tulee mukaan. Nouto tai posti +7,90e
No, ei ollut. 70-luvulla 99 Saabissa oli nimenomaan pienet rumpujarrut käsijarrun virkaa tekemässä levyjarrun keskellä. Tuo on myöhempien aikojen herännäisiä.
1975 tuli kiertyvämäntäinen etulevykäsijarru 99 Saabiin. Nuo pikkurumpukäsijarrut on aiemmin kyllä olleet olemassa.
Re: Autoilu
Lähetetty: 14 Touko 2025, 21:45
Kirjoittaja Jarcco
Minulla on jouten vag.com piuha. En oo kokeillut kuin ehkä kerran. Vaggeja en enää omista eikä ole tarkoitus sellasta hankkia.
Re: Autoilu
Lähetetty: 14 Touko 2025, 21:48
Kirjoittaja Jarcco
Jarcco kirjoitti:
Minulla on jouten vag.com piuha. En oo kokeillut kuin ehkä kerran. Vaggeja en enää omista eikä ole tarkoitus sellasta hankkia.
Ohjelmakin kuuluu mukaan.
Re: Autoilu
Lähetetty: 15 Touko 2025, 19:11
Kirjoittaja anioni
Vilijami kirjoitti:
Oon alkanut harkitsemaan tuollaista, mutta paljon pienemmässä mittakaavassa.
Siis pienehkö/keskikokoinen sähköpakettiauto, johon tulee sänky perälle. Silloin ei laturilla käynti ole mikään ongelma vaan päinvastoin, mukavan leppoisa tauko jolloin voi pötkötellä tai kokata. Lämpöäkin piisaa kylmemmillä ilmoilla, kun sähköä tulee johdosta. Sähköautossa sänky on välttämätön varuste.
Miksei tietenkin muissakin, mulla on muutama sängyllinen auto ollut ja onhan se aivan tositosi mukava varuste.
En ymmärrä miksi henkilöautoja varsinkin porrasperäisiä yleensäkään valmistetaan. Farmari on ehdoton minimi käytettävyydelle ja sellaisessa pystyykin makoilemaan. Pakettiauton ei tarvitse olla henkilöautoa juurikaan isompi, kunhan kori vaan muotoillaan järkevästi.
Itse ajelen porrasperäisellä henkilöautolla, mutta koska köyhyys ei ole ilo kellekkään, niin joutuu kompromisseja tekemään.
Kaikissa sähköautoissa ei kuitenkaan saa lämmitystä jatkuvaksi. Ainakaan VW ID.4:ssa se ei ole mahdollista. Auto kun ei ole käynnissä muuten kuin sillon kun kuskin penkillä on ihminen (tai painoa muuten), ja etäkäytöllä käynnistettävä ilmastointi/lämmitys toimii vain hetken.
Joissakin autoissa on kuitenkin ”camping mode”, jolloin lämmitys/ilmastointi toimii (kunnes ajoakun varaus tipahtaa valitun rajan alle). Lisäksi näissä autoissa usein on sellaiset penkit, jotka menee makuuasentoon. Että siinä voi hyvin sen 45 minuuttia lepuuttaa silmiään, jos ei lataustauon aika kulu syömässä käymällä. Kotilatauksen aikana ihmiset usein varmaan nukkuu talossa sängyssä.