En harrasta pitkäpiippuisia eikä revolvereissa ole varmistimia...
Silloin kun haulikko- ja kivääriluvat vielä oli, niin varmistimen poistin juuri ennen nostoa. Silloin liipasinsormi kaarella suorana, ei liipasimella. Eikä niitä koneistoja herkistely.
Esim. se vanha Valmetin 16 cal. haulikko, jolla ammuttiin, oli mun kouraan tosi hyvä ergonomialtaan. Varmistin oli muistaakseni helppo tuupata peukulla pois.
Haulikko muutenkin vähän eri kuin luodikko tuossa asiassa...
Kuten sanoin, juuri kukaan ei katso kiikaritähtäimen läpi ennen kuin poistaa varmistuksen. On siis erittäin vaarallista tarkastaa kohde vasta tähtäinkiikarilla. Luodikossa on aina herkät liipasimet. Ei sillä muuten osu.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 24 Maalis 2021, 21:55
Kirjoittaja torneol
Onko Jori paljon ampunut luodikolla? Tarkoitatko herkkyydellä etuvedon pituutta vai laukaisukynnystä?
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 24 Maalis 2021, 22:01
Kirjoittaja jori
Kilpailin kauan sitten rata-ammunnassa ja ampumahiihdossa. Kilpa-ammunnassa liipasimet mitataan ennen kisaa.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 24 Maalis 2021, 22:19
Kirjoittaja hjv1527
Minä olen oppinut, että oli ase mikä tahansa, haulikko, kivääri, rk... liipasinsormi ei mene liipaisinkaaren sisäpuolelle ennen kuin päätös tappavasta laukauksesta on tehty. Radalla tietysti kohde on taulu, kiekko, tms.
Mutta vaikka kuinka olisi sormivarmistus, kuulostaa aika hurjalta, jos on niin herkkä liipaisin, että laukaus lähtee vaikka on jo tehnyt päätöksen olla ampumatta. Ei ole turvallisuus kohdillaan.
Tuomio oli siis 60 päivää ehdollista vankeutta tälle lakaisukoneen kuljettajalle, joka oikealle kääntyessään keilasi pyörätietä vastaan ajaneen pyöräilijän. Sivulla 67 selostus onnettomuudesta tästä lähtien. viewtopic.php?p=142509#p142509
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 23 Kesä 2021, 20:56
Kirjoittaja ki
EDIT korjasin ilmansuunnat. Lakaisukoneen kuljettaja ajoi siis itään kalevantieta, kartta liitteenä ja kääntyi hautausmaankadulle, tässä kohtaa hautausmaankatu on teravassa kulmassa suhteessa kalevantiehen ja pyöräilija ajoi kalevantieta länteen ja ylitti hautausmaankadun pyörätien jatketta pitkin missa kohtaa lakaisuauto törmäsi pyöräilijaan kohtalokkain seurauksin. Mikäköhän oli nopeus? Olisiko ajoradan vieressä yhtenä kaistana meneva pyöräkaista tassa kohtaa turvallisempi tai ainakin niin etta risteysalueella ei olisi tuota vihreää ruohokaistaletta ajoradan ja kevlin välissä eli kun autoilija katsoisi tuleeko autoja näkisi samalla automaattisesti pyöräilijat
Lakaisukoneen kuljettaja ajoi siis länteen kalevantieta, kartta liitteenä ja kääntyi hautausmaankadulle, tässä kohtaa hautausmaankatu on teravassa kulmassa suhteessa kalevantiehen ja pyöräilija ajoi kalevantieta itään ja ylitti hautausmaankadun pyörätien jatketta pitkin missa kohtaa lakaisuauto törmäsi pyöräilijaan kohtalokkain seurauksin. Mikäköhän oli nopeus? Olisiko ajoradan vieressä yhtenä kaistana meneva pyöräkaista tassa kohtaa turvallisempi tai ainakin niin etta risteysalueella ei olisi tuota vihreää ruohokaistaletta ajoradan ja kevlin välissä eli kun autoilija katsoisi tuleeko autoja näkisi samalla automaattisesti pyöräilijat
Mistä päättelit, että tulosuunnat olisivat noin. Alkuperäinen uutinen onnettomuudesta kertoo suunnat päinvastoin.
2021-06-23-215625_1920x1080_scrot.png (99.44 KiB) Katsottu 5240 kertaa
Idästä lähestyvä pyöräilijä ajoi alamäkeen kohti risteystä runsaan kävelijäjoukon seassa heitä nopeammin. Oli aamuhämärä ja lakaisukoneen kuljettaja kääntyi loivasti täydellä vauhdilla oikealle pyörätien yli havaitsematta pyöräiljää.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 24 Kesä 2021, 06:46
Kirjoittaja ki
Ok. Väärä päätelmä sitten.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 14 Heinä 2021, 01:20
Kirjoittaja vuoltu
Eilisen lenkillä meni runko Raptobikesta. Tuuria taisi olla kun tuli vain kyynärpäähän pieni nahaton kohta ja takapuoleen kämmenen kokoinen asvaltti-ihottuma.
Tie oli vähän liikennöity kuitenkin päällystetty. Päällysteen huonon kunnon takia ajoin leppoista 30 km/h vauhtia, kun yhtäkkiä heitti perän sivulle (keskemmälle tietä). Rungon lisäksi hiilikuitupenkki katkesi. Ja SRAM kiekko meni kehnoon kuntoon. Se ei oikein tykännyt sivuttaissuuntaisesta hankauksesta asvalttiin.... Päällirenkaaseen kului tietysti ensin melko iso reikä.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 14 Heinä 2021, 08:40
Kirjoittaja jori
Hui kauhistus. Onni onnettomuudessa kuitenkin, että olit matkassa nojapyörällä, sillä pystypyörällä rungon katkeaminen pudottaa kuskin paljon korkeammalta ja jopa päälleen.
Voisitko ottaa hyvässä valossa muutaman lähikuvan murtumispinnasta, jotta voimme päätellä, olisiko tuo ollut estettävissä, vai oliko murtuma koko matkalta hauras. Kovasti kiinnostaa tuo murtumistapahtuman yksityiskohdat, jotka tuosta murtumispinnan valokuvasta voidaan päätellä. Kuvassa pitäisi näkyä molemmat murtuneet puoliskot niin läheltä, että murtumispinnan struktuuri on havaittavissa.
Raptobiken runko taitaa olla alumiinia, joten murtuma siihen aina kehittyy jollain aikavälillä. Sinulle se aikaväli täyttyi tuossa kohdassa. Olet iso kaveri ja ajat kovaa, joten runko on käytössäsi tiukalla. Joku jännityskeskittymä siitä varmaankin oli, josta se lähti: hitsi, reikä tai muu epäjatkuvuus.
Kerro vielä tarkemmin, ehditkö huomata ohjauksen menon "löysäksi" ja hoipertelevaksi, ennen kuin rysähti. Alumiinirungolla tuo vaihe lienee niin nopea, ettei sitä ehdi havaita. Joka tapauksessa, kun havaitsette pyörän muuttuneen ohjauslöysäksi, kannattaa heti hidastaa vauhti varovasti nollaan ja tarkastaa syy.
Olen pahoillani onnettomuudestasi, ja hyvilläni, että henkilövahingot jäivät vähäisiksi. Nopeaa toipumista ja uutta pyörää alle toivon sinulle.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 14 Heinä 2021, 10:50
Kirjoittaja Hopea
No huh huh!
Runko katkesi juuri siitä, missä takahaarukka alkaa. Penkki ilmeisesti ei ollut tuolta ylempää enää kiinni juuri missään ja se katkesi ihan vain myötätunnosta pyörän rungon ottaessa asvalttiin.
Itse tapahtumassa kiinnostaa myös se, kuuluiko pyörästä ylimääräistä ääntä ennen rysäystä vai lähtikö takarengas alta täysin varoittamatta. Olen huomannut mietiskeleväni tuota nykyään aika usein ajaessani alumiinirunkoisilla pyörillä viiden metrin välein poikki olevaa asvalttitietä.