Sivu 8/12
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 10:41
Kirjoittaja Teemu Kalvas
tavasti kirjoitti:Teemu Kalvas kirjoitti:Nostinpa pyörää vielä tuollaisen 15 senttiä lisää, laitoin eteen 140 milliä joustoa ja nostin takapäätä vastaavasti.
Mitenkäs sinä tuon takapään noston teit?
Sentillä pitempi iskari, ylimmästä kiinnityskolosta alimpaan niin tulee varmaan kolme senttiä. Takapyörä on kolme kertaa pitemmällä varressa kuin iskari, joten tuo kolminkertaistaa muutoksen. Mitat ovat hieman epätarkkoja, mutta idea näin.
Nyt on 165 mm ilmaiskari, mutta talvea varten varmaan pitäisi laittaa teräsjousimalli. Niitä ei vain saa nykyään enää laadukkaita alle 190 millin, joten pitää vähän katsella syntyykö mahdoton yhtälö ilman hitsaustöitä.
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 10:45
Kirjoittaja tavasti
Teemu Kalvas kirjoitti:Sentillä pitempi iskari, ylimmästä kiinnityskolosta alimpaan niin tulee varmaan kolme senttiä. Takapyörä on kolme kertaa pitemmällä varressa kuin iskari, joten tuo kolminkertaistaa muutoksen. Mitat ovat hieman epätarkkoja, mutta idea näin.
Itsellä on jo alimmainen kiinnityskohta käytössä. Jukan kanssa irkissä ideoitiin minkälaisella valipalikalla saisi 'jatkettua' iskaria ilman että tarvii alkaa sitä uusia.
Kun ovat kovin kalliita...
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 21:48
Kirjoittaja Teemu Kalvas
tavasti kirjoitti:Itsellä on jo alimmainen kiinnityskohta käytössä. Jukan kanssa irkissä ideoitiin minkälaisella valipalikalla saisi 'jatkettua' iskaria ilman että tarvii alkaa sitä uusia.
Kun ovat kovin kalliita...
Nosto pitäisi olla tehtävissä jos viitsii metallitöihin ryhtyä. Kaksi samanlaista kolmion muotoista metallilevyä, toinen vasemmalle, toinen oikealle. Kolmion kulmista yksi iskariin, yksi rungon iskarikiinnityksen ylimpään reikään, yksi alimpaan reikään. Rungon iskarikiinnitykseen levyjen väliin sopivan mittaiset putket ottamaan tyhjät pois. Koko komeus kolmella pultilla kasaan. Suosittelen ronskisti 2 mm levyä ja 8 mm pultteja niin ei ainakaan hajoa.
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 18 Kesä 2010, 18:44
Kirjoittaja tavasti
Threadissä 'Kierteellisen haarukan vaihtaminen kierteettömään?' käsiteltiin Paseon haarukan vaihtoa: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 44&p=14860
Ja täällä sitten sen vaihdon tuloksista. Eka koeajo takana. Pikaisesti kävin vasta lanatulla soratiellä ajelemassa kumisaappaat jalassa, eli 'lähes optimi' olosuhteet.
Olipahan haastetta edes keskiverto-olosuhteiden verran. Kyyti oli mukavaa, luulen että ilman etujousta olisi ollut röykkyisempää.
Toimii ok. Liikkeelle lähteminen, jalan saaminen maahan ym onnistuvat ongelmitta. Hitaissa vauhdeissa iso jättö tuntuu, ohjaus heittää helposti laitaan.
Lisäksi penkin kulma on varmasti minun niskalleni liikaa pidemmillä matkoilla. Seisontatuki (vai mikä se on) vaatisi jo jatkopalan.
Etenkin tuon penkin kulman takia pitää peräpään nostokin jotenkin kikkailla. Pikaisella kokeilulla 9.5 cm kapula takarenkaan alla oli ihan ok tuntoinen.
Pitäiskös alkaa vaihtaa jousta vai askarrella lattaraudasta lisää. Jousen vaihdossa on ongelmana, että paljonkohan kärsii pidentää jousta ettei nouse liikaa?

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 18 Kesä 2010, 19:12
Kirjoittaja Trek r200
Maastokelpoisen näkönen viritys
Miten herkäksi olet keulan säätänyt, poimiiko pikkupatit, haittaako jousto polkemista eli "humputtaako"?
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 18 Kesä 2010, 19:18
Kirjoittaja tavasti
Trek r200 kirjoitti:Maastokelpoisen näkönen viritys
Miten herkäksi olet keulan säätänyt, poimiiko pikkupatit, haittaako jousto polkemista eli "humputtaako"?
En vielä koskenut säätöihin piiruakaan. Taitaa olla liiankin löysä meikäläiselle, aiempi kuski oli 75 kg.
Jahka saa tuolle takajouselle tehtyä jotain, niin voi alkaa perehtyä mitäs ne säätimet siinä haarukassa ovat 
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 18 Kesä 2010, 19:35
Kirjoittaja tavasti
Aloin katsoa vastatessa tuota kuvaa 'miten perä on noin alhaalla'. Ja kas, testini tuli tehtyä takajousitus alimmassa asennossa.
Uusi testi jousitus ylimmässä asennossa. Tämähän voi olla ihan käyttökelpoisessa virityksessä. Tähän ylimpään asentoon en millään huoli sitä 9.5 cm korotusta.
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 21 Kesä 2010, 13:07
Kirjoittaja tavasti
Seuraava akuutti käytettävyys-pulma on tuo jalka. Pyörä ei enää pysy pystyssä tuolla vanhalla jalalla/seisontatuki/mikälie. Taitaa suurin jaloista olla erilaisella kiinnityksellä kuin tuo vakiona oleva, pitäisiköhän koittaa jatkaa tuota nykyistä jollain putken pätkällä.
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 21 Kesä 2010, 14:15
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:Seuraava akuutti käytettävyys-pulma on tuo jalka. Pyörä ei enää pysy pystyssä tuolla vanhalla jalalla/seisontatuki/mikälie. Taitaa suurin jaloista olla erilaisella kiinnityksellä kuin tuo vakiona oleva, pitäisiköhän koittaa jatkaa tuota nykyistä jollain putken pätkällä.
Sitten tuleekin eteen jalan kestävyys ongelma. Jatkettuna tahtoo yläpään kiinnitys tai nivel pettää jostakin kohden.
Jukka
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 21 Kesä 2010, 17:46
Kirjoittaja Mustasudenkorento
luulis sen kestävän jos sitä jatkaa kohtuudella, ei kai sitä varmaan 5cm enempää tarvi?
ja eikös sitä voisi tuoda tuolta liitoskohdasta alaspäin latalla, jolloin kiinnitys kohta tulisi alaspäin ja jalustimen "mitta" säilyisi samana..
jaa myös biltemassa näyttää olevan ainakin 4 eri jalustinta...
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 27 Kesä 2010, 10:40
Kirjoittaja tavasti
Eilen olin ajelemassa ekan pidemmän lenkin 26" joustohaarukalla. Havainnot:
- Etuhaarukka vaatii säätöä, painuu ihan liian syvälle ilman monttujakin
- Penkin kulma on hieman liian makaava kuten arvelinkin. 3h ajamisen jälkeen alkoi tuntua niskassa.
- Suuren jätön huomaa paikallaan/liikkeelle lähtiessä, mutta ihan ok tuon kanssa pärjää.
Yhtä kaikki, takapäätä pitää korottaa.
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 27 Kesä 2010, 11:03
Kirjoittaja irakas
tavasti kirjoitti:Eilen olin ajelemassa ekan pidemmän lenkin 26" joustohaarukalla. Havainnot:
- Etuhaarukka vaatii säätöä, painuu ihan liian syvälle ilman monttujakin
- Penkin kulma on hieman liian makaava kuten arvelinkin. 3h ajamisen jälkeen alkoi tuntua niskassa.
- Suuren jätön huomaa paikallaan/liikkeelle lähtiessä, mutta ihan ok tuon kanssa pärjää.
Yhtä kaikki, takapäätä pitää korottaa.
Laita niskatuki!
Sakari
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 27 Kesä 2010, 12:59
Kirjoittaja tavasti
irakas kirjoitti:Laita niskatuki!
Usko pois, en laita. Nimismiehen kiharat täristää päätä riittävästi ilmankin.
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 27 Kesä 2010, 13:01
Kirjoittaja tavasti
Purin takajousen kiinnityksen.
Iskarin yläsilmä 14mm, siinä lyhyt holkki. Sen sisällä 12mm putki, ja sen sisällä 8mm putki. Sisimmäisenä 6mm pikalukko.

Noista putkista näkee, että jänneväli / kuorma on liian suuri. Irrotus vaati hieman voimakeinoja.

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 27 Kesä 2010, 13:29
Kirjoittaja optimistx
tavasti kirjoitti:irakas kirjoitti:Laita niskatuki!
Usko pois, en laita. Nimismiehen kiharat täristää päätä riittävästi ilmankin.
Täristys on tosiaan ongelma.
Protoilin niskatueksi noin 10 cm pehmeää vahtomuovia + alle noin 3 cm vuorivillan tapaista levyä, säätö ylös ja alas jopa ajon aikana. Pehmeysasteita voi kokeilla erilaisilla kerroksilla, ja pään kulmaa selkärankaan verrattuna. Kun tukialue on kallon puolella eikä niskassa, niin tuntu on aivan erilainen, paljon parempi. Pehmeyden säädöllä löytyi kohtalaiset nimismiehen kiharatkin siedettäväksi tekevä ratkaisu, vaikka pyörässä ei ole lainkaan jousitusta.
Olen hämmästellyt, kuinka jotkut satsaavat niskatukeen hiilikuitua ja muuta kallista tekniikkaa tietämättä etukäteen, miltä homma tulee yksilöllä tuntumaan: kulmat, korkeudet, sivuttaispidot, pehmeydet erilaisilla pinnoilla ajettaessa jne. Pitäisin lottovoittona, että teoriapohjaisesti piirretty ratkaisu olisi edes yhdelle käyttäjälle sopivin.
Viritelmäni ulkonäkö on kaikkea muuta kuin hienostelua ja tyylikkyyttä, mutta siihen pään nojailu vaikka 100 km yhtä soittoa ei jätä toivomisen varaa itselleni, se lienee niin mukava kuin olla voi. Täysjousitus tietysti olisi parempi todella huonolla tiellä.