Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Kumpis noista nyt sitten onkaan kestävämpi ja luotettavampi, kierrejousi-öljyiskari vai ilma/öljyiskari? Äh..kun ei tiedä minkä valitsisi.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Kumpis noista nyt sitten onkaan kestävämpi ja luotettavampi, kierrejousi-öljyiskari vai ilma/öljyiskari? Äh..kun ei tiedä minkä valitsisi.
Premnas kirjoitti:Kumpis noista nyt sitten onkaan kestävämpi ja luotettavampi, kierrejousi-öljyiskari vai ilma/öljyiskari? Äh..kun ei tiedä minkä valitsisi.
Mulla ei kovin pitkää kokemusta noista ole eli kestävyydestä en osaa sanoa mitään. Sellaiseen käsitykseen olen kuitenkin jäänyt, että ilmaiskari toimisi paremmin myös talvella ja maalaisjärjellä ajatellen siihen tulisi vähemmän pakkasvaurioita.
Kuinka pitkä jousi on? Pyörän ohjekirjassa ehkä on joku maininta esim. 152 x 32 tai 165 x 38. Jos on 152 mm pitkä niin tarjontaa on vähemmän mutta sentäs jotain löytyy, http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=87559 tuollainen on 167€ mutta jos pituus on 165mm niin tarjontaa on jo ihan kivasti esim. http://www.bike-components.de/products/ ... 2013-.html tuollaisen saa 129 eurolla. Mitaan halpoja tarjouksia en äkkiseltään huomannut kun joskus ilmajousen pumppuineen on saanut alta satasella. Pumput näyttää maksavan alk. 33 - 39 € missä on mittari... Justiin ostin kivijalkakaupasta oman joka alennuksilla oli 37€.
Premnas kirjoitti:Kumpis noista nyt sitten onkaan kestävämpi ja luotettavampi, kierrejousi-öljyiskari vai ilma/öljyiskari? Äh..kun ei tiedä minkä valitsisi.
Itse epäilisin jousi-öljy iskaria kestävämmäksi. Mutta möykkärissä on kohta kolme tonnia ja siitä suurin osa talvella ajettu ja takana ilma-öljyiskari. Kestää ja toimii.
Mitäs sitten jos sain mittaustulokseksi pituus 148,6mm ja leveydestä en ole varma, mittasin sen niin että työntömitalla kiinnityskohtien sisäpuolien välinen matka (eli se matka johon tulee ne nylon"prikat" ja sitten itse iskarin kiinnike), joka oli 24,1mm tai vähän sen alle. Menikö väärin?
Mittaa silai, että kiinnityspultin keskikohdasta toisen kiinnityspultin keskikohtaan. Jos nyt oikein osasin hahmottaa mistä kohdin olet ottanut mitan niin vissiin 152mm pitkä on?
No kun mittasin ensin kiinnityspulttien välin ja jotta sain myös sen puolivälikohdan siihen, mittasin yhden pultin halkaisijan ja lisäsin sen lopulliseen mittaan. Työntömitalla tai muutenkin olisi hiukan hankalaa ottaa kuusiokoloruuvista puoliväliä? Siitä tuli tuo 148,6mm. Mutta ei kai sen pituista jousta edes ole niin kai se sitten on tuon 152mm? Nyt tuossa on DNM DV-22.
Premnas kirjoitti:No kun mittasin ensin kiinnityspulttien välin ja jotta sain myös sen puolivälikohdan siihen, mittasin yhden pultin halkaisijan ja lisäsin sen lopulliseen mittaan. Työntömitalla tai muutenkin olisi hiukan hankalaa ottaa kuusiokoloruuvista puoliväliä? Siitä tuli tuo 148,6mm. Mutta ei kai sen pituista jousta edes ole niin kai se sitten on tuon 152mm? Nyt tuossa on DNM DV-22.
Muistelen, että seuraava mitta oli jotain 140mm eli 152 millisen puolesta laittaisin roponi likoon Minulla on ollut kahdessa pyörässä DNM -merkkinen jousi jonka ilmajouseksi olen päivittänyt, etenkin Pioneerissa ajettavuus/mukavuus parani.
Pituus pitäisi mitata mäntä täysin ulkona, eli ilman mitään kuormaa. Nosta takapää ilmaan ja mittaa pituus. Rikkinäisen iskarin saattaa jopa joutua vetämään auki. Halkaisija lienee suurin halkaisija, eli tässä tapauksessa jousen päältä mitattu.
Sellainen näkökulma tuohon kestävyyteen, että kaasuiskarissa paine estää ilmaa imeytymästä öljyn sekaan ja iskarin ominaisuudet säilyvät paremmin hyvinä. Öljyn sekaan päässyt ilma ja vesi vaahdottaa öljyn ja huonontaa vaimennusta, jolloin tulee helpommin läpolyöntejä, jotka voidat rikkoa rakenteen. Ylipaine pitää männänvarren tiivisteenkin paremmin kunnossa, kun tiivisteessä on aina varmasti öljyä ja pieni vuoto ulos päin, ei koskaan sisään. Ilmajousellisen iskarin jousi ei väsy. Tai jos kuitenkin väsyy, voi ilman vaihtaa ilmaiseksi.
Onko siinä ilmaiskarissakin öljyä ?
Petri
Premnas kirjoitti:No kun mittasin ensin kiinnityspulttien välin ja jotta sain myös sen puolivälikohdan siihen, mittasin yhden pultin halkaisijan ja lisäsin sen lopulliseen mittaan. Työntömitalla tai muutenkin olisi hiukan hankalaa ottaa kuusiokoloruuvista puoliväliä?
Ei tarvi laskea ja kärsiä pyöristys virheistä kun omaksuu tällaisen mittaustavan:
Punaisten viivojen välin mittaaminen tarkasti on vaikeaa koska ympyrän keskikohdan määrittäminen silmämääräisesti on vaikeaa. Mutta sinisten viivojen väli on helppo mitata ja jos ympyrät(pultin kannat, reiät ym.) ovat yhtä suuret niin sinisten viivojen väli on sama kuin ympyröiden keskipisteiden väli.
PW kirjoitti:Onko siinä ilmaiskarissakin öljyä ?
On.
Jukka
Eipä tullut mieleen tuollainen mittaustapa . Eikö sen ilmaiskarin öljy sitten vaahtoonnu ikinä? Pitääpä oikeasti pistää tuo ilmaversio harkintaan vaikka sillä enempi hintaa onkin. Eikä se vuoda helposti ilmaa? Pitääkö sen täyttöä varten olla joku kompressori kotona?
Premnas kirjoitti:Pitääkö sen täyttöä varten olla joku kompressori kotona?
Ei vaan tuollainen iskari pumppu. Tavallisten kompressorien paine loppuu 10baariin ja polkupyörien ilmaiskarien paineet taitaa vasta alkaa noista lukemista?
Jukka
Tässä vähän iskaritietoutta vanhasta fillarilehdestä 7/2008.
Enpä oo varma selvensikö tuo paljoakaan..
Ei tuo typellä täytettävä ainakaan kovin kätevältä kuulosta. Mieluummin ilma. Tuntuu että meni kyllä vielä enempi sekaisin että mikä kannattaa valita. Voi kääk. Noitahan on miljoona erilaista!
Premnas kirjoitti:Voi kääk. Noitahan on miljoona erilaista!
Setät ja poijat vois vähän Premnasta jeesata valitsemaan sopivan iskarin?
HInta laatusuhteeltaan ja malliltaan passelin.
Täällä kun on näitä jotka on asiaan perehtyneitä, itse en kykene auttamaan asiassa muuta kuin googlaamalla...
Sellasta talkoo henkä eiks jeps