Jossain vaiheessa teen isomman eturattaan tuohon, noista ollut täällä erikseen juttua ja jonkun linkin löysin missä oli erikokosia ratas malleja. Ja nyt se tyhmä kysymys kun tulostin tuommosen mallin se ei tietenkään tullut luonnollisessa koossaan, miten sen saa oikeessa koossa tulostettua ? Vai pitääkö tuosta vaan mittailla ja piirtää oikeaan kokoon ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Levyjarru ei oikeen pidä, mistä tietää millon pitää vaihtaa jarrupalikat ?
Löysin kyllä tuosta tuomosen säädön jolla voi ilmeisesti vastakappaletta ruuvata lähemmäs levyä, en tiennyt tuon olemassa olosta
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Löysin kyllä tuosta tuomosen säädön jolla voi ilmeisesti vastakappaletta ruuvata lähemmäs levyä, en tiennyt tuon olemassa olosta
Sepä voi olla sitten kyse vain siitä että palat ovat kuluneet vinoiksi. Sitä vastapuolen palaahan pitää säätää palojen kulumisen mukaan aika ajoin lähemmäs levyä. Eli niin iholle ettei ihan hinkkaa levyyn, mutta kun jarrua painaa niin levy ei saisi silmin nähden juurikaan taipua.
Ei sitä oikein mintään tiedäkkään, paloja pitää katsoa onko kulutuspintaa vielä jäljellä. Mulla menee yhdet palat vuodessa, muutaman tonnin ajelen vuodessa. Mutta kaikki riippuu kuinka paljon ajaa, minkälaiset palat on, miten paljon joutuu jarruttaan.
Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5
No ainakin omalla kohdalla paloja ei saa loppuun kulumaan. Niihin tulee kulumaa suurimmalle osalle ja johonkin laitaan jää sellainen pykälä , joka estää loppuun kulumisen. Jarruja ei vain saa yksinkertaisesti palojen osalta kulumaan loppuun. Sitten se säätö. Säädä se sisempi pala niin lähelle kuin suinkin on mahdollista. Näin ei levy pääse taipumaan ja pitään sitä kamalaa meteliä , kuultu on. Sitten säädät sen ulomman samalla tavalla. Pitäs pelittää. Onhan palat alkujaan levyyn nähden suorassa. ????? Se pitää säätää ensinnä , kuin tekee mitään muita säätöjä. Omilla paloilla pääsen sellaset 8 th. km.
Miulla tuppaa kaikki säädöt olemaan sinnepäin mutt nyt jarrut pela paremmin ja ymmärrän tuon säätämisenkin paremmin. Aikasemmin varmaan taivutti levyä ja vinku anteeks nalle
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Nythän niitä vois tulla testaamaan 24h . Oma korvahan niitä jarruja lähinnä on Kauppias möi minulle muka äänettömät palat. Mutta kyllä nekin töräyttää sateella aika pasuuna äänen. Mutta pitävät kyllä että etupyörä menee latanaan tarvittaessa. Pehmeä ja hyvät ja pitoo on. Kuluu kansa nopeammin. No kaikkee ei voi saada samassa paketissa.
Vaihteista... Oletkos ottanut huomioon, että rissalta rattaille on pirun lyhyt matka pienipyöräisessä. Meneekö ketju liian vinoon laitinmaisissa rattaissa ja sen takia sitten rutisee... Voisiko/kannattaisiko nostaa rissoja?
T: Janne
Joo, tuo vetävä ratas tais hieman noustakin kun se suureni ja ehkä hieman kiinnityspaikkakin nousi, paluu rissaa mahtuis vähän nostamaan. Eniten tuossa on varmaan kysymys "teeseitse" ongelmista, siirtäjä ei oo ihan optimaalisessa kohassa ja/tai asennossa. Paluu rissa tipahti äskettäin ja ketjut jäi rattaan ja pinnojen väliin, ilmeisesti tuo siirtäjän kiinnitys vääntyi samalla ja se on vinossa.
Eilisellä iltalenkillä jo ketju kulki, paitsi ihan pienimmällä rattaalla jolla se hankas siirtäjän kylkeen eli pitää vielä vähän vääntää. Kolme pienintä vaihdetta jäi uupumaan eli siirtäjän kiinnityskohta on liian ulkona rattaaseen nähden.
Siis pientä laittoa teeite rakentajalla jatkuvasti mutt se on omavalinta tai elämäntapa
petri
Tuon hankaavan ketjun sain vissiin korjattua siirtämällä paluu rissaa vähän ulospäin. Voi hyvinkin olla ett kun paluurissan ja tuon siirtäjän väli on kovin lyhyt rissat joutuu asemoimaan vähän eritavalla ku pitemmässä välissä. Hauskan hiljasta menoo ku ketju ei rallata siirtäjän kylkeen
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kumeja puhennut tänä vuonna kiitettävästi Pyörätohtorilta tilasin ennen Mäntyharjun reissua 20" sisuskumeja prestanventtilillä ja 406-35 ulkorenkaaseen sopivia, kun ei niitä paikallisissa liikkeissä ole. Niitä on aina paikkaustilanteessa ihmetelty kun vaikuttavat kauheen isoilta siis kehältään. Joku nojailija ihmetteli tuota ja tavan pyöräilijät kans, suhteettoman isot 20" vanteelle. Onko muilla kans sama homma?
Tänään ostin 18" sisusrenkaan ja ajattelin kokeilla sitä, se on tosin paksumpi 32-40 jotain. Ja venttiilikin on tuo "normaali" eli pitäs ilmeisesti suurentaa vanteessa venttiilin reikää, kannattaako vai tuleeko joku ongelma ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Voihan ne sisuskumit olla 451 vanteellekkin sopivia, silloinhan ne ovat 406:lle isot.
Parista vanteesta olen venttiilin reikää suurentanut ja mitään ongelmia ei ole tullut. Teräväksi jääneen kulman olen vanteen sisäpuolelta vähän pyöristänyt.
Ja venttiilikin on tuo "normaali" eli pitäs ilmeisesti suurentaa vanteessa venttiilin reikää, kannattaako vai tuleeko joku ongelma ?
Itse olen isontanut vanteista reijät että saa autonventtiilit käyttöön. 8.5mm pora on oikea koko, moottorisahan terotusviilalla terävät pois. Ja koittanut saada kaikki lastut ja putu pois.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
ilmeisesti suurentaa vanteessa venttiilin reikää, kannattaako vai tuleeko joku ongelma ?
Ittelläkään ei reikien suurentamisesta ole kestävyysongelmia tullut, mutta kannattaa muistaa, että prestoja ei sitten enää voi käyttää. Presta-venttiiliä isommassa venttiilinreijässä käyttäessä tahtoo aina revetä venttiili irti tyvestään, jos laittaa enemmän painetta. Viisi sisuskumia meni piloille, ennen kuin olin valmis hyväksymään tämän tosiasian.