Kolmipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Kiitos Pastorille kuvankäsittelystä en oo perehtyny digikuvaukseen ja tulee mitä sattuu :oops:
Tänään ajoin n. 10 km ja ohjaus tuntuu yllättävän hyvältä vaikka vaijeri ei tee lenkkiä takakautta, sisuskumit vedin kiristämään ohjaussauvoja taaksepäin ja hiljases vauhdis pystyy yhell kädell ohjaamaan.
Joissakin kohdin huomas, esim. hitaissa jyrkissä mutkissa ett keulaei meinaa kääntyä. Mitä lie tekee kovassa vauhdissa ?
Pikkupojat taas huuteli ett keuli mutt en vielä viittiny/osannu. Pyörätieltä lyhyt jyrkkä nousu suojatielle niin keula pyrki maasta irti. Eli paino on siinä ja siinä.
Jos tuon teen vaimon käyttöön niiku se alkuperänen tekosyy tämän rakentamiseen oli niin penkkiä joutuu joka tapauksessa ottamaan eteenpäin, sillon painopiste on kohillaan kait.
Tuossa ajellessa kun huomas keulan keveyden alko tuo etuhaarukka näyttämään tosi raskaalta, eli sitä vois keventää reilusti. Vähän tyyliin Pernaisten nelipyöränen kinneri, ei samanlainen mutta yhtä kevyt (melkeen)
Tai sitten semmonen toispuoleinen mutkan kautta tuleva ohausnivel jota taidettiin Sakarin Sh 18 kohalla pohdiskella.
Pitää puunnita akselipainot, meniks se niin ett kiekko kerrallaan vaalle ?
Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13839
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Punnitus siten, että muiden pyörien alla on vaakan paksuiset lankunpalat = kakkosneloset ja vaaka siirtyy kunkin pyörän alle vuorollaan.
Meinasin ehdottaa Pastorille tuota kuvan korjaamista, mutta huomasit itsekin. :)
Mikä siinä kampiakselin takapuolella se portti on mahtuuko sen ali muka polkemaan?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Punnitus siten, että muiden pyörien alla on vaakan paksuiset lankunpalat = kakkosneloset ja vaaka siirtyy kunkin pyörän alle vuorollaan.
Meinasin ehdottaa Pastorille tuota kuvan korjaamista, mutta huomasit itsekin. :)
Mikä siinä kampiakselin takapuolella se portti on mahtuuko sen ali muka polkemaan?

Siinä "portissa" oli kiinni tuo ratin akseli mutt otin koko häsäkän pois ( parikertaa kivasti raapas säärtä ) ku ei rattiakaan ole.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Nyt on punnitus suoritettu takana oik 50 kg vasen 57 kg ( ei oolu aivan vaaterissa, eikä penkkikään ole ihan keskellä, etupää 19 kg . Siis kuski tuossa mukana. Koko laite paino vaan 30 kg joka miusta on aika vähän. Rungosta on rälläköitävissä vielä paljon pois ja kiekot on ihan romutavaraa. Katteesta tietysti tulee lisää vähän ja sen tukirakenteesta.
Tämän päivän kauppareissulla tuli kuitenkin kaikenkaikkiaan positiivinen tunne ett saa tästä ainaskin mukavan ja ekoloogisen kauppakassin.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Laitoin uuden vaihteen valitsimen mutta ei löytyny yhtään pienempää vaihdetta joten pitää pienentää eturatasta. Nyt ei juuri muita tarttennu ku pienintä vaihetta ja silläkin teki tiukkaa.
Viimeseltä testilenkiltä tulin ja satuin huomaamaan ett tuo runko on vino :? Voi tietysti olla ett on ollu valmiiksi kun tuo oli tommonen valmis kehikko ja siihen aloin noita romppeita kiinnitellä. Tuli vaan mieleen ett oisko ne kuuluisat Jorin pelottelemat ketjuvoimat vääntäneet tuon vetävän puolen mutkalle ? Se on siis painunu takarattaan kohalta sisälle,. Toisaalta eikö se ois pitäny painua rattaiden välistä sisään ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13839
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Laitoin uuden vaihteen valitsimen mutta ei löytyny yhtään pienempää vaihdetta joten pitää pienentää eturatasta. Nyt ei juuri muita tarttennu ku pienintä vaihetta ja silläkin teki tiukkaa.
Viimeseltä testilenkiltä tulin ja satuin huomaamaan ett tuo runko on vino :? Voi tietysti olla ett on ollu valmiiksi kun tuo oli tommonen valmis kehikko ja siihen aloin noita romppeita kiinnitellä. Tuli vaan mieleen ett oisko ne kuuluisat Jorin pelottelemat ketjuvoimat vääntäneet tuon vetävän puolen mutkalle ? Se on siis painunu takarattaan kohalta sisälle,. Toisaalta eikö se ois pitäny painua rattaiden välistä sisään ?

Ei ole ketjuvoimat tällaisessa kampiakselillisessa niin pahat. Runko on ketjulinjan lähellä ja sillä on reilusti leveyttä. Sitäpaitsi polkemisvoimat helpottavat, eivätkä pahenna rungon kuormituksia. Se kampilaakerin kiinnitys on tosin aika tiukoilla. Tarkastapa Petri, onko takapyörät linjassa, ettei ole liikaa aurausta tai haritusta. Kuulakärkikynällä merkit renkaisiin ja mitalla välimatka edessä ja takana välillä pyöräyttäen puoli kierrosta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

:D Ei tartte mittaa käyttää ett miekin näen, varmasti harittaa :D Mitalla nuo vois tietysti saada suoraan. Tais jäädä vähän löysälle tuo vetävä kiekko ja liikahtanu ajossa.
Kattelin aikasempia kuvia ja vaikuttas ett tuo runko ollu väärä jo alottaessa :oops:
Onko sillä joku merkitys ku joissain trikeissä on kiekot kallellaan ? Vaikuttaako kiekkojen kestävyteen, nopeuteen vai mihin ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13839
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Kaarrekestävyys paranee sisään päin kallistetuilla pyörillä. Camberkulma vaikuttaa myös jonkin verran sivuttaispitoon, eikä sillä pienillä kallistuskulmilla ole mainittavaa vaikutusta vierintävastukseen. Tuossa pyörämallissa camberkulman voi valita vapaasti. Ketju kiertyy tietenkin, mutta sillä ei ole merkitystä, kuten itsekin kaksipyöräisestäsi tiedät. Camberkulmat vaikeuttavat aurauskulman mittaamista. Mittaus pitää tehdä navan etu- ja takapuolella täsmälleen samalta korkeudelta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuossa ei juuri ole kallistus varaa kun on niin kapee renkaiden väli. Pitäs dropoutteja siirtää ulospäin, ehkä silleen vähän sais tilaa kallistukselle. Tietyst kapeemmat renkaat antas kans tilaa vähän. No tuo on sit hienosäätöö.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Miusta tais tulla "kolmipyöräinen" :D tänään parikymmentä kilometriä kaupungissa ajoa ja on ketterä, helppo pysähtyä ja odotella. Vakaan tuntunen ajella, ei oo vielä tullut sellasta oloa, ku sillä miun ekalla trike kokeilulla - kurveissa oli semmonen olo ett menee nurin mutt ei tiennyt millon.
Jospa tekis näitä pienen sarjan ja pistäs tuonne kylälle vuokralle turisteille kylkiin myis mainoksia paikallisille yrityksille. Olis vähän erilainen ohjelmapalvelu tarjonta normaalien mönkijöiden ja lumikelkkojen lisäksi.
Samalla sais tekosyyn tehdä muotti kopalle ja muutenkin joutus satsaamaan laatuun ja ulkonäköön.
Laitteen ei tartteis olla ultra kevyt eikä osien hifi tasoa mutta toisaalta siitä vois semmosenkin saada osia vaihtamalla. Sisään menon pitäs olla helppo ja säädöt pitäs olla nopeesti muokattavissa erikokosille ajajille.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13839
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Oikein hyvä idea. Otat yhteyttä kaupungin turistibyroon ja sovit valmiiksi kaupungin kanssa ja sitten vielä myyt mainoksia kärryjen kylkeen. Kun vielä muutat mallin nelipyöräiseksi, ei niitä saa kumoonkaan oikein millään. Teillä on siellä Imatralla tällaisille ihan oikea tarvekin, kun ne keskukset ovat vähän levällään, eikä turistilla aina ole omaa ajokkia mukana. Kosken vartta on kuitenkin mukava ajella, kun ei paljon mäkiä ole haittana. Nuohan olisivat vähän kuin liikennepuiston ajokit ja se teidän Imatranne on se puisto. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Seuraavaks pitää rakentaa takakiekoille lokarit ettei roisku kura päälle, etukiekkoon jo laiton lokasuojan ja roiskeläpän. Penkiksi sopis varman parhaiten kangas-/liinarakenteinen rakennelma, jotain tyyliin Sakari. Jotenkin aattelin ett voisko nuo takakiekkojen vieressä olevat seinät toimia tuon penkin tukirakenteena ettei tartte erikseen penkin tukia ja katteen tukia. No tää menee jatkossakin rakenna, kokeile ja pura jne.. tyylillä kun tuo suunnitteleminen ei oikeen oo miun laji.
Koeajoissa oon myös kaivannut lukkopolkimia, suunnittelin irrottavani polkimista tuon lukko-osan ja kiinnittäväni sen kampiakselin polkimiin. Vähän alkuun näytti ongelmalliselta mutt ehkä sen saa toimimaan. Jos kammessa olis kaks laakeria/poljin lukon kiinnitys ois helpompaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Seuraavaks pitää rakentaa takakiekoille lokarit ettei roisku kura päälle, etukiekkoon jo laiton lokasuojan ja roiskeläpän.

Turhaa työtä jos kattaa meinaat. Ei se kura katteen läpi roisku, riittää kun on sopiviin kohtiin laitetut roiskeläpät tähän tyyliin:

Kuva

Märällä tiellä ajaessa ei pisaraakaan roiskunut lasiin, eikä sisälle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Hyvä vinkki sen verran vaan roiskeläppiä ett roiskuminen estyy.
Tuo etupää kun on aika kevt nin tuli mieleen eikö se vois olla vieläkin pienemmällä kiekolla ku esim. 16" , ei juuri kannapainoa eikä pienenrenkaan vierintävastus kai sillon paljoo haittaa. Keulan sais mahollisimman alas.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Tuo etupää kun on aika kevt nin tuli mieleen eikö se vois olla vieläkin pienemmällä kiekolla ku esim. 16" , ei juuri kannapainoa eikä pienenrenkaan vierintävastus kai sillon paljoo haittaa.

Vierintävastuksen kannalta ehkä noin, mutta pieni rengas menee pienempiin koloihin ja tärisyttää enempi. Se aiheuttaa kattamisen jälkeen melua. Mahtaa myös pompata nypyistä isoa herkemmin/enempi?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin