Jaa-a - viikon päästä tulee seitsemän vuotta täyteen tällä tappavalla ruokavaliolla. Ja hyvin vielä porskutetaan. Terveys on vain kohentunut koko ajan.
t. musti
Jaa-a - viikon päästä tulee seitsemän vuotta täyteen tällä tappavalla ruokavaliolla. Ja hyvin vielä porskutetaan. Terveys on vain kohentunut koko ajan.
t. musti
Hoplaa.
Nyt tarttisin konkreettisia neuvoja.
Miten karppaajan pitäisi tankata?
Nythän on näet käynyt silläviisin että alkaa kehon läskit olla poltettu (Nokian 87 on nykyään n. 75). On tossa rasvaa vielä tilkka jäljellä.
Lievänä ongelmana on se että on vähän ruokahalu alentunut (sairastelua) > joten konkreettisia täsmäehdotuksia vastaanotetaan mieluusti.
Pyörälenkkejä en ole nyt tehnyt - olen pyrkinyt vähän huomioimaan muuta perhettä ja liikunta on nyt lenkkeilyä rouvan kanssa (jolla tuntuu olevan ihan hirvee kunto). Kesän kilsat ovat silleen auttaneet, että jalat tuntuvat toistaiseksi kestävän juoksemista. Ajattelin nostaa lenkin kestoa sinne puoleentoista-kahteen tuntiin. Vähän mietityttää miten "tankkaisi".
Kyllähän noi lenkit auttaa sitten siinä ensivuoden case Nokiassakin.
Pastori kirjoitti:Miten karppaajan pitäisi tankata?
Nythän on näet käynyt silläviisin että alkaa kehon läskit olla poltettu (Nokian 87 on nykyään n. 75). On tossa rasvaa vielä tilkka jäljellä.
Lievänä ongelmana on se että on vähän ruokahalu alentunut (sairastelua) > joten konkreettisia täsmäehdotuksia vastaanotetaan mieluusti.
Rasvaa ei varmasti ole liian vähän, ihan riittävästi sitä löytyy.
Lihaksiin taas massaa, onko se itsetarkoitus? Vai riittääkö se, että suorituskyky on kohdallaan?
Ja millainen suorityskyky? Aihetta sivuten, http://www.compactfit.com/compact_harjo ... sofia.html
Ruokavalioon sanoisin, että jos nyt aloittaa siitä että ruokahalu on kunnossa. Yksi mahdollinen syy huonoon ruokahaluun on huono hemoglobiini. Rautaa ja C-vitamiinia lisää, joko purkista, tai syöt punaista lihaa (punaisempi parempi) ja raakoja kasviksia & hedelmiä.
Oma havainto on, että runsaahkosta proteinimäärästä on lihasvoiman ja lihaskestävyyden kehityksessä apua.
Riittävästi lihaa, kanamunia ja maitotuotteita.
Mutta jos ei nyt niin MM-kisoihin ole tähtäämässä, ja painoa ei ole liikaa, niin syö mitä tahansa oikeaksi ruuaksi laskettavaa joka maistuu? Lenkille evääksi & palautumisjuomaksi maitoa, kermaa tai piimää?
EDIT: ja jottei nyt jäisi väärää kuvaa, kasviksia runsaasti. Itse syön omat kasvikseni raakana, jotkut tykkäävät kypsennetyistä.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
tavasti kirjoitti:Ruokavalioon sanoisin, että jos nyt aloittaa siitä että ruokahalu on kunnossa. Yksi mahdollinen syy huonoon ruokahaluun on huono hemoglobiini.
Kyllä mä tuon syyn tiedän. Se korjaantuu samalla kun stressi ja pelko elämään yleensä liittyvien asioiden tiimoilta on kunnossa.
tavasti kirjoitti:Mutta jos ei nyt niin MM-kisoihin ole tähtäämässä, ja painoa ei ole liikaa, niin syö mitä tahansa oikeaksi ruuaksi laskettavaa joka maistuu? Lenkille evääksi & palautumisjuomaksi maitoa, kermaa tai piimää?
Kisakunnossa aikanaan painoin toki alle 65 kiloa. Joten on tässä vielä 10 kiloo enempi. MM taso ei ole tähtäimessa. Mutta hyvä vointi on. Liikkumisesta saa nautintoa jossa muut asiat unohtuu ja samalla väsyy niin että saattaa saada nukuttua.
Pastori kirjoitti:tavasti kirjoitti:Ruokavalioon sanoisin, että jos nyt aloittaa siitä että ruokahalu on kunnossa.
Kyllä mä tuon syyn tiedän. Se korjaantuu samalla kun stressi ja pelko elämään yleensä liittyvien asioiden tiimoilta on kunnossa.
Kyllä meikäläinen olisi jo kuollut nälkään jos stressi veisi ruokahalun. Satun nyt olemaan sitä tyyppiä joka enemmänkin syö stressiinsä.
Pastori kirjoitti:MM taso ei ole tähtäimessa. Mutta hyvä vointi on. Liikkumisesta saa nautintoa jossa muut asiat unohtuu ja samalla väsyy niin että saattaa saada nukuttua.
Samat lääkkeet täälläkin. Itsellä kunnollinen rasitus pitää päätä kasassa 2-3 päivää.
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Tää syöminen on siittä kumma asia ja luulisi että sen pitkän historian aikana olisimme jo sen oppineet kaikilta osa alueilta. Mutta jotkut syövät huvikseen , jotkut sressiin, jotku lohtusyövät, jotkut jopa väkisin. Mutta tämä oikein syöminen vasta näitä ismejä sit herättääkin . Totuus on että ihminen syö pääasiassa eläekseen ja tarkoitus on täytää jollain tapaa nämä skalorit mitä lieneekään. Jos ei syö laihtuu ja kupsahtaa , jos syö liikaa niin tekee samoin . Jos syö ja sressaa niin kupsahtaa enenmin ja myöhemmin johonkin muuhun. Toiset pupsuttaa viehdeetä lehtee ja toiset lihaista hirven takakoipee. Kaikilla on tarkoitus syödä oikein ja omasta mielestään tekeekin näin . Toinen tuomitsee toisen järsimisen ja luulee olevansa oikeassa. Kun kyseessä on lopulta siittä syörä ja elää.
Nojanalle kirjoitti:Tää syöminen on siittä kumma asia ja luulisi että sen pitkän historian aikana olisimme jo sen oppineet kaikilta osa alueilta. Mutta jotkut syövät huvikseen , jotkut sressiin, jotku lohtusyövät, jotkut jopa väkisin. Mutta tämä oikein syöminen vasta näitä ismejä sit herättääkin . Totuus on että ihminen syö pääasiassa eläekseen ja tarkoitus on täytää jollain tapaa nämä skalorit mitä lieneekään. Jos ei syö laihtuu ja kupsahtaa , jos syö liikaa niin tekee samoin . Jos syö ja sressaa niin kupsahtaa enenmin ja myöhemmin johonkin muuhun. Toiset pupsuttaa viehdeetä lehtee ja toiset lihaista hirven takakoipee. Kaikilla on tarkoitus syödä oikein ja omasta mielestään tekeekin näin . Toinen tuomitsee toisen järsimisen ja luulee olevansa oikeassa. Kun kyseessä on lopulta siittä syörä ja elää.
Aika lyhkäinen on historia tuon lohtu/stressi-ym. syömisen suhteen. Pääasiassa ihminen on syönyt vain elääkseen ja nälkä on ollut usein kumppanina, ruokaa on ollut niukalti tai se on ollut vaikeasti saalistettavissa.
Pelkät kalorit eivät riitä, pitää saada kunnollisia kehon rakennusaineita.
Minä en tuomitse ketään syömistensä suhteen, minut on sen sijaan syömisteni vuoksi lytätty moneen kertaan. Minä olen moneen kertaan päättänyt pitää suuni kiinni koko karppauksesta, mutta jos selvästi näen, että ihminen voi huonosti ja on aidosti kiinnostunut vaihtoehtoisista syömistavoista, silloin voin vinkata aiheesta.
Suosittelen jälleen kerran karppilaisten foorumeita
http://karppaus.info/forum/index.php
tai
http://www.hiilaritietoiset.net/
Erittäin monipuoliset foorumit: ensimmäinen on vilkkaampi ja räväkämpi, jälkimmäinen puolestaan vähän rauhallisempi. Keskusteluja löytyy laidasta laitaan. Myös runsaasti liikuntaan liittyen.
t. musti
Kyllä minä tämän historian tierän, ja sen että tarvitaan sitä muutakin kuin kalorioita. Tuota mikä on se oikea ruokavaljo , ei tierä kukaan . Ihminen on aina hakenut luonosta sen mitä tarvitsee ja osanut hyöryntää sitä . Se miten nyky ihminen syö on ihan eri asia. Länsimainen ihminen on pääasiassa tehnyt ruuasta sen kalori pommin ja syö liikaa. Se mitä kukin syö on siten eriasia ja siihen vaikuttaa usein muutkin tekijät kuin terveelisyys. Loppusaatossa suurinmalle osalle ei ole väliä mitä syö , kunhan tulee syötyä ja osalla on taas siittä kysymys , että syörään sitä mihin kotona on aina syöty. Sitten on me joita kutsutaan mitä milläkin nimellä ja luulemme syövämme oikein. Kuka sen näin lyhyellä aikavälillä todistaa että mitä mikin ruokavaljo pitkässä saatossa saa aikaiseksi ihmisessä. Ainoa mitä tieretään että jos syöt liikaa niin todennäköisesti lihot ja jotkut ei liho vaikka söisi monen erestä. Ihmiset on monen tekijän summia ja monenlaisen ismin kantajia. Itse kannatan suurinmaksi kasvipohjasta ruokavaljoo, toiset popsii lihaa ja toiset ituja. Kaikissahan on vain siittä kysymys että ruoka täyttää kaikki tarpeet.
Tuntuu tämä karppaus aihe nostattavan tunteita mediassa kovasti. Nyt syytetään jo hiilijalanjäljen kasvattamissta. Itte en oo karppaaja mutt esim täällä seurannu mielipiteitä ja tullu siihen käsitykseen ett karppaaja käyttää paljon kasviksia. Eli esim peruna korvataan kaalilla. Eikä lihan määrää tarvitse varsinaisesti nostaa. Myös on väitetty ett energian saa vähäsemmästä määrästä ku hiilareita vedettäessä, eli ne on sitä ylimäärästä. Oonko ymmärtäny mitään?
No väitteitä tässä keskustelussa tuntuu tulevan laidasta laitaan ja vaikeaa yrittää löytää totuutta.
Tunnustan olen vähentänyt vehnäleivän, pastan ja perunan käyttöä.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Oikein olet Petri käsittänyt. Ei niitä lihoja sen enempää syödä. Ei ainakaan tarvitse syödä. Jotkut kyllä syövät. Käyttävät varmaan karppausta tekosyynä äijäruokailun perusteluun.
Voita ja vihanneksia minä syön moninkertaisesti entiseen elämääni nähden ja juustoa jonkin verran enemmän. Eilen sain 15 kg kuorman pakastevihanneksia Helsingistä lähetettynä. Tietääkö joku Tamperelaisista tukkukortin omaavia, jonka kautta näitä pakastevihanneksia saisi tukusta hakea. Kauppojen vihannekset ovat suurin osa sekoituksia, jotka on ansoitettu maisseilla ja sisältävät aivan liikaa porkkanaa.
Kyllä tästä karppauksesta on nyt nostettu numero. Alkaa elintarviketeollisuudella mennä tuotesortimentti uusiksi, kun ihmiset spontaanisti vaihtavat vähähiilariseen. Uusitupa on saanut rahoittajiltaan määräyksen tehdä asialle jotain. Siitä tämä häly tällä kertaa.
Vehnän vähentäminen auttaa suolistoa toimimaan paremmin, mutta laihtuaksesi sinun pitäisi malttaa luopua viljoista kokonaan joksikin aikaa. Tärkeintä on, että hiilihydraatteja ei syödä koskaan niin paljon, että veren sokeri nousisi niin korkealle, että insuliinia alkaa erittyä. Pari viikkoa erittäin vähillä hiilareilla (n.20g/vrk) ja myöhemmin sen voi nostaa 70g/vrk paikkeille. Keho saa lomaa ylenmääräisestä insuliinikylvystä ja muutkin hormoonit pääsevät heräämään.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Porkanaan pätee sama kuin pastaan . Kumpaakaan ei saa kypsentää liikaa . Itse ostan pitkälti lidllistä nämä pakasteet. Maisia ei kaivata tässä muodossa ruokaan. Syöttäisi sen vain eläimille , tai poltaisivat miestä väkevämmäksi.
Nojanalle kirjoitti:Porkanaan pätee sama kuin pastaan . Kumpaakaan ei saa kypsentää liikaa . Itse ostan pitkälti lidllistä nämä pakasteet. Maisia ei kaivata tässä muodossa ruokaan. Syöttäisi sen vain eläimille , tai poltaisivat miestä väkevämmäksi.
Meilläkin oli Lidlissä ennen hyvät pakastevalikoimat. Nyt ne ovat vaihtuneet suomalaiseen laatuun
Minusta sen maissin saisi polttaa saman tien energiaksi. Ei siitä ole edes viskin raaka-aineeksi.
Jori
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Joo ei tuu mieleen muita ravinto tottumuksia tai suosituksia jotka ois näin nopeesti vaikuttaneet elintarvike- teollisuuteen.
Mie en oikeen raaski näitä "makeean elämän" nautintoja jättää Lisäksi pentuna opetettiin ettei saa nirsoilla eikä ronata ruuvan kanssa ja lautanen on syötävä tyhjäks
Jotenkin on vielä jäänyt semmonen kuva ett mie en tuolla karppauksella laihdu, päin vastoin rasvaa kertyy.
Eli jos laihdutan pitäs vähentää sekä rasvaa ett sokereita.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
jori kirjoitti:Vehnän vähentäminen auttaa suolistoa toimimaan paremmin, mutta laihtuaksesi sinun pitäisi malttaa luopua viljoista kokonaan joksikin aikaa. Tärkeintä on, että hiilihydraatteja ei syödä koskaan niin paljon, että veren sokeri nousisi niin korkealle, että insuliinia alkaa erittyä. Pari viikkoa erittäin vähillä hiilareilla (n.20g/vrk) ja myöhemmin sen voi nostaa 70g/vrk paikkeille. Keho saa lomaa ylenmääräisestä insuliinikylvystä ja muutkin hormoonit pääsevät heräämään.
No ei se kaikilla noin jyrkkää ole. Itse kun aloitin karppausta, niin aika usein söin aamulla kaurapuuron. Lisäksi olen vasikka, ja aina olen juonut 1.5 litraa maitoa päivässä. Jo tuosta maidosta tulee 70g hiilareita. Silti karppauksen alussa laski 6 viikossa paino 8 kg.
Tuota maitoa ryystän edelleen, muuten on linja jyrkentynyt. Kokojyväriisi ja kaurapuuro jotka olivat alkuun mukana ovat jääneet pois.
tavasti kirjoitti:No ei se kaikilla noin jyrkkää ole. Itse kun aloitin karppausta, niin aika usein söin aamulla kaurapuuron. Lisäksi olen vasikka, ja aina olen juonut 1.5 litraa maitoa päivässä. Jo tuosta maidosta tulee 70g hiilareita. Silti karppauksen alussa laski 6 viikossa paino 8 kg.
Tuota maitoa ryystän edelleen, muuten on linja jyrkentynyt. Kokojyväriisi ja kaurapuuro jotka olivat alkuun mukana ovat jääneet pois.
Tuo minun ohjeeni perustuu perusaineenvaihdunnan toimintaan, eli laihtuu, vaikkei kuluttaisi liikkumalla mitään. Syömäsi (juomasi) hiilarimäärä vaatii jonkin verran liikuntaa, jotta insuliinitasot eivät nousisi liikaa.
Maidon laktoosi on disakkaridi, joka koostuu galaktoosista ja glukoosista, eli glukoosia on vain puolet, joten se on vain puolet niin glykeemistä, eli nopeasti verensokeria nostavaa kuin tärkkelys. Täysmaito vieläkin vähemmän rasvan puskuroivan vaikutuksen takia.
Toisaalta:"Jotkin ruoka-aineet voivat myös vaikuttaa veren sokerin hyödyntämistä ohjaavan hormonin, insuliinin, eritykseen tai sen vaikutukseen. Esimerkiksi maidon proteiinit kiihdyttävät insuliinituotantoa ja maitoa tai maitoheraa sisältävien tuotteiden glykemiaindeksi on alhaisempi kuin pelkän laktoosin glykemiaindeksin perusteella voisi olettaa.[2]"
Tämä tarkoittaa, että vaikka välttelemällä tärkkelystä ja ylimääräisiä sokereita olet laihtunut ja hyväkuntoinen, insuliiniarvosi ovat korkeammalla kuin maitoa vähemmän juovien karpparien. Lapsilla insuliinitason pitää olla vähän korkeampi, jotta kasvaminen sujuisi, mutta aikuisilla tuo kasvu tahtoo suuntautua horisontin suuntaisesti. -eikun vertikaalisesti tietenkin, kun puhutaan nojapyöräilijästä. Jatkuvasti korkea insuliinitaso johtaa ennemmin tai myöhemmin metaboliseen oireyhtymään ja viimein kakkostyypin diabetekseen kudosten totuttua insuliiniin niin, etteivät enää reagoi sen viestiin: "liika sokeri verestä rasvaksi varastoon ".
Jori