Sivu 8/13

Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 08 Kesä 2011, 19:46
Kirjoittaja irakas
Pastori kirjoitti:

Soo soo sedät. Tämä on kokoperheen seikkailusivusto :)
Mutta kerta kiellon päälle, kun Jyväskylän viiriileillä setämiehillä on lyönyt sähkömoottorin käyttö virrat keppiin.

Eikö polkemiseen liitykin sekä soutaminen että huopaaminen?

Näinhän se on. Eihän se muuten onnistu! :(

Nojanallen mainitsema soutumobiili on aika hyvä nimiehdotus.

Pyörillä kulkeva soutulaite ei ole uusi idea. Joskus toisen maailmansodan jälkeen olen nänyt jossakin kirjassa ohjeet nelipyöräisestä soudettavasta kulkuneuvosta. Minulla on isältä perimä vuodelta 1940 peräisin oleva mainio Kodin Taitosanakirja, mutta en sattunut löytämään sen sivuilta ao. laitetta. Se oli vaijerivetoinen ja siinä oli muistaakseni Karpion käyttämä kartiovaihde.

Sakari


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 08 Kesä 2011, 21:19
Kirjoittaja Jarcco
irakas kirjoitti:

Pyörillä kulkeva soutulaite ei ole uusi idea. Joskus toisen maailmansodan jälkeen olen nänyt jossakin kirjassa ohjeet nelipyöräisestä soudettavasta kulkuneuvosta. Minulla on isältä perimä vuodelta 1940 peräisin oleva mainio Kodin Taitosanakirja, mutta en sattunut löytämään sen sivuilta ao. laitetta. Se oli vaijerivetoinen ja siinä oli muistaakseni Karpion käyttämä kartiovaihde.

Sakari

Pari valmistajaakin on, Thys: http://rowingbike.com/site/EN/Models/Rowingtrike/
Kuva
Ja Vogatrike: http://www.vogabike.com/english/VogaTrike.html
Kuva
Tekninen toteutus on erilainen, näissä liikkuu polkimet kun taas Sakarilla penkki.


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 09 Kesä 2011, 10:27
Kirjoittaja irakas
Jarcco kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Pyörillä kulkeva soutulaite ei ole uusi idea. Joskus toisen maailmansodan jälkeen olen nänyt jossakin kirjassa ohjeet nelipyöräisestä soudettavasta kulkuneuvosta. Minulla on isältä perimä vuodelta 1940 peräisin oleva mainio Kodin Taitosanakirja, mutta en sattunut löytämään sen sivuilta ao. laitetta. Se oli vaijerivetoinen ja siinä oli muistaakseni Karpion käyttämä kartiovaihde.

Sakari

Pari valmistajaakin on, Thys: http://rowingbike.com/site/EN/Models/Rowingtrike/
Kuva
Ja Vogatrike: http://www.vogabike.com/english/VogaTrike.html
Kuva
Tekninen toteutus on erilainen, näissä liikkuu polkimet kun taas Sakarilla penkki.

Tuossa ratkaisussa jää selkälihasten käyttö ja niiden vahvistaminen vähemmälle ja rakenne vaikuttaa monimutkaisemmalta. Olisi mukava nähdä kaverin vetävän reiluun ylämäkeen. Veikkaan, että matka pysähtyisi siihen vai olisikohan laitteessa sähköavustus? Ohjaus tapahtunee käsin? Kumma, että ei ole mukavampaa istuinta!

Selkälihasten vahvistaminenhan on tärkeää selkäkipujen estämiseksi ja se onnistuu melkein huomaamatta, jos samalla voi tehdä matkaa ulkoilmassa.

Sakari


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 09 Kesä 2011, 13:07
Kirjoittaja maasoutaja
irakas kirjoitti:

Pyörillä kulkeva soutulaite ei ole uusi idea. Joskus toisen maailmansodan jälkeen olen nänyt jossakin kirjassa ohjeet nelipyöräisestä soudettavasta kulkuneuvosta. Minulla on isältä perimä vuodelta 1940 peräisin oleva mainio Kodin Taitosanakirja, mutta en sattunut löytämään sen sivuilta ao. laitetta. Se oli vaijerivetoinen ja siinä oli muistaakseni Karpion käyttämä kartiovaihde.

Sakari

Taisi olla Ilmari Jäämaan kokeilijain ja keksijäin kirjassa se ohje soutumobiiliin. Samasta kirjasta löytyy ohjeet oman röntgenkoneen rakentamiseksi jolla voi katsella vaikka kuinka kengät istuu jalkoihin ja muutenkin tehdä hauskoja kokeiluja. Vaatii myös teslamuuntimen, jonka ohjeet löytyy samasta opuksesta. Kodin taitosanakirjassa sensijaan löytyy puinen lasten souturesiina, ja ainakin minulla olevassa painoksessa on vielä ohjeet puurunkoisen liitokoneen rakentamiseksi jolla voi hieman harjoiteltuaan lähteä vaikka kallion reunalta liitelemään. Kuulemma seuraavassa painoksessa liitokonetta ei löydy...


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 10 Kesä 2011, 20:40
Kirjoittaja irakas
maasoutaja kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Pyörillä kulkeva soutulaite ei ole uusi idea. Joskus toisen maailmansodan jälkeen olen nänyt jossakin kirjassa ohjeet nelipyöräisestä soudettavasta kulkuneuvosta. Minulla on isältä perimä vuodelta 1940 peräisin oleva mainio Kodin Taitosanakirja, mutta en sattunut löytämään sen sivuilta ao. laitetta. Se oli vaijerivetoinen ja siinä oli muistaakseni Karpion käyttämä kartiovaihde.

Sakari

Taisi olla Ilmari Jäämaan kokeilijain ja keksijäin kirjassa se ohje soutumobiiliin. Samasta kirjasta löytyy ohjeet oman röntgenkoneen rakentamiseksi jolla voi katsella vaikka kuinka kengät istuu jalkoihin ja muutenkin tehdä hauskoja kokeiluja. Vaatii myös teslamuuntimen, jonka ohjeet löytyy samasta opuksesta. Kodin taitosanakirjassa sensijaan löytyy puinen lasten souturesiina, ja ainakin minulla olevassa painoksessa on vielä ohjeet puurunkoisen liitokoneen rakentamiseksi jolla voi hieman harjoiteltuaan lähteä vaikka kallion reunalta liitelemään. Kuulemma seuraavassa painoksessa liitokonetta ei löydy...

Kyllä ajat ovat muuttuneet. Tuntuu, että ennen tehtiin paljon enemmän jännittäviä asioita omatoimisesti. Rovaniemelläkin rakensivat isot pojat tuon puurunkoisen liitokoneen ja antoivat lentonäytöksiä Kemijoen jäällä. En oikein muista hinasivatko he sen ilmaan autolla vai jollain taljarissoilla. Kinnereitä ja lennokkeja rakenteli melkein ukko kuin ukko. :mrgreen:

Juttu SH15:sta oli tänään Keskisuomalaisessa. Skannasin siitä ao. kuvan. Saas nähdä onko mitään seuraamuksia! :roll:
Tekstin saa suuremmaksi painamalla Gtrl pohjaan ja rullaamalla hiiren keskipyörää.

Sakari


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 12 Kesä 2011, 06:17
Kirjoittaja irakas

Voikohan napamoottorin laittaa pyörimään jatkuvasti vastakkaiseen suuntaan kuin mitä moottoriin on merkitty ilman seuraamuksia? SH15:ssa olen toisen moottorin kytkenyt näin, jotta sen kytkentäjohdot olisivat lyhyemmät.

Sakari


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 12 Kesä 2011, 06:53
Kirjoittaja Nojanalle

Periaatteessa kyllä ! Jokin syy varmaan on sille mitä valmistaja sillä pyörimissuunan merkinän on laittanut. Eiköhän olisi parempi kun emme tierä , niin laittaa pitempi johto ja kääntää johdotus ja pyörä pyörimään niinkuin se on tarkoitettu. 8)
Lehtijuttu oli aivan hyvä ja antoi meidän Pelopelottomasta hyvän rakentajan kuvan. :oops:


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 12 Kesä 2011, 10:01
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:

Periaatteessa kyllä ! Jokin syy varmaan on sille mitä valmistaja sillä pyörimissuunan merkinän on laittanut. Eiköhän olisi parempi kun emme tierä , niin laittaa pitempi johto ja kääntää johdotus ja pyörä pyörimään niinkuin se on tarkoitettu. 8)
Lehtijuttu oli aivan hyvä ja antoi meidän Pelopelottomasta hyvän rakentajan kuvan. :oops:

Nopeasti pyörivissä moottoreissa kytkentähetki kullekin käämille on ajastettavat hiukan ennakkoon. Tämä koskee kuitenkin vain nopeasti pyöriviä moottoreita. Nämä napamoottorit ovat niitä kaikkein hitaimpia, joten en usko että tuosta "väärinpäin pyörittämisestä on haittaa. Jos kovasti epäilyttää, mittaa moottorien virrat ajossa ja vertaa toisiinsa.


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 14 Kesä 2011, 15:28
Kirjoittaja irakas

Viimeksi ostamani napamoottori sanoi sopimuksen irti. Ei siis inahtanutkaan. Ilmoitin asiasta sähköpostitse Keski-Uudenmaan Elektroniikka Oy:hyn ja sieltä reilusti pyydettiin toimittamaan moottori takaisin ja he panevat tulemaan uuden sen tilalle. Takuuaikahan on 1 vuosi, joka ei ollut mennyt umpeen. Viestissä kerrottiin, että tämä on ensimmäinen kerta, kun jotain häikkää heidän toimittamissaan moottoreissa ilmenee.

Tänään soitti tuosta firmasta Mikko Torvinen ja kertoi, että ovat avanneet moottorin ja havainneet, että moottorin harja(t) oli leikannut(neet) kiinni liian suuresta virtapiikistä johtuen. Mikäli nyt oikein asian tajusin.

Mikko kertoi, että moottoria ei saa käynnistää paikallaan ollessa vaan vasta, kun pyörä polkaistaan vauhtiin. Paikaltaan käynnistämistä olen tainnut harrastaa varsinkin soutupyörällä liikkeelle lähtiessä silloin, kun vaihde on jäänyt liian isolle. Tästä syystä poljintunnistin olisi hyvä asia. Mutta mitenkäs asennat sen soutupyörään, kun ei kampikeskiötä? Siihen täytyisi kehittää omanlaisensa tunnistin.

Kun tässä uudessa moottorissa ei ollut pyörimissuuntanuolta, kysyin Mikolta, onko sama miten päin moottori pyörii. Hän kertoi, että pyörimissuunnan merkitseminen oli heiltä unohtunut. Pyörimissuunta on oikein, kun johto tulee moottorin vasemmalta puolelta. Näin olen sen nyt asentanut vasemmanpuoleiseen etupyörään. Johdon joutui kierrättämään haarukan ympäri.

Sakari


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 14 Kesä 2011, 21:17
Kirjoittaja Nebulus
irakas kirjoitti:

. Tästä syystä poljintunnistin olisi hyvä asia. Mutta mitenkäs asennat sen soutupyörään, kun ei kampikeskiötä? Siihen täytyisi kehittää omanlaisensa tunnistin.

Voisiko sen tunnistimen laittaa haistelemaan takapyörän liikettä? Kun rengas pyörii, niin tunnistin saa signaalinsa. Eikös se katso kampien liikettä kammen varteen laitetun magneetin avulla? Laittaisi vain anturin takahaarukkaan ja magneetin/magneetit pinnaan.


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 14 Kesä 2011, 21:29
Kirjoittaja Nojanalle

Takapyörä ei todennäköisesti käy. Sillä anturi laskee pulsien tahtia ja vaikuttaa ohjainyksikköön. Laita se siihen vetoaisassa olevaan rataspakkaan. Näin saat siittä kokoajan sen pulsitieheuden joka antaa lähinnä , poljentaa vastaavaa.
Tuleeko nyt näille moottoreimle ohjainyksikkö. Kun kerran laitat muutakin elekroniikkaa , kuin tämän suorakytkennä? :)


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 14 Kesä 2011, 22:51
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Viimeksi ostamani napamoottori sanoi sopimuksen irti. Ei siis inahtanutkaan. Ilmoitin asiasta sähköpostitse Keski-Uudenmaan Elektroniikka Oy:hyn ja sieltä reilusti pyydettiin toimittamaan moottori takaisin ja he panevat tulemaan uuden sen tilalle. Takuuaikahan on 1 vuosi, joka ei ollut mennyt umpeen. Viestissä kerrottiin, että tämä on ensimmäinen kerta, kun jotain häikkää heidän toimittamissaan moottoreissa ilmenee.

Tänään soitti tuosta firmasta Mikko Torvinen ja kertoi, että ovat avanneet moottorin ja havainneet, että moottorin harja(t) oli leikannut(neet) kiinni liian suuresta virtapiikistä johtuen. Mikäli nyt oikein asian tajusin.

Mikko kertoi, että moottoria ei saa käynnistää paikallaan ollessa vaan vasta, kun pyörä polkaistaan vauhtiin. Paikaltaan käynnistämistä olen tainnut harrastaa varsinkin soutupyörällä liikkeelle lähtiessä silloin, kun vaihde on jäänyt liian isolle. Tästä syystä poljintunnistin olisi hyvä asia. Mutta mitenkäs asennat sen soutupyörään, kun ei kampikeskiötä? Siihen täytyisi kehittää omanlaisensa tunnistin.

Kun tässä uudessa moottorissa ei ollut pyörimissuuntanuolta, kysyin Mikolta, onko sama miten päin moottori pyörii. Hän kertoi, että pyörimissuunnan merkitseminen oli heiltä unohtunut. Pyörimissuunta on oikein, kun johto tulee moottorin vasemmalta puolelta. Näin olen sen nyt asentanut vasemmanpuoleiseen etupyörään. Johdon joutui kierrättämään haarukan ympäri.

Sakari

Olipa vähän kummallinen analyysi viasta. Olen nähnyt kyllä palaneita hiiliä, mutta kiinni leikanneita en. Moottori oli siis hiiliharjallinen moottori. Sellaisen tarkka hiilisiltojen sijainti säädetään minimi kipinöinnin kohtaan. Tämä on se säätö , joka on hiukan erilainen eri pyörimissuunnille. Oliko tämä mykistynyt moottori juuri se, joka pyöri väärään suuntaan.

Laita se pedelec anturi siihen uuteen taittopyörään.


Re: SH15 Soutupyörä

Lähetetty: 15 Kesä 2011, 06:58
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Olipa vähän kummallinen analyysi viasta. Olen nähnyt kyllä palaneita hiiliä, mutta kiinni leikanneita en. Moottori oli siis hiiliharjallinen moottori. Sellaisen tarkka hiilisiltojen sijainti säädetään minimi kipinöinnin kohtaan. Tämä on se säätö , joka on hiukan erilainen eri pyörimissuunnille. Oliko tämä mykistynyt moottori juuri se, joka pyöri väärään suuntaan.

Laita se pedelec anturi siihen uuteen taittopyörään.

Se analyysi oli vähän epäselvä huonon puhelinyhteyden takia.

Joo, kyllä mykistynyt moottori oli asennettu väärään suuntaan pyöriväksi.

Eikö tuollainen pedelec anturi vaadi elektronisen ohjausyksikön?

Sakari


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 15 Kesä 2011, 10:01
Kirjoittaja Nojanalle

Kyllä minä harkitsisin ihan vakavasti kytkeä moottorit ohjainyksikön kylkeen ja laittaisin siihenkuuluvat ohjaimet. On ollut tässä sen verran ongelmia , Sakarin sähköpyörä projektissa. Sitten näkisit miten ne todella pitäisi niiden moottoreiden toimia. Eikä lähdettäs ohjaamaan moottori auki/ kiini toiminnolla pelkästään. Voi olla että akkujenkin kesto paranisi huomattavasti , kun yksikkö syöttäisi moottorille vain sille kuuluvaa syöttöä. Eikä aina lähdettäis täysillä joka hetki syöttämään sitä jännitettä. :mrgreen:


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 15 Kesä 2011, 11:00
Kirjoittaja irakas
Nojanalle kirjoitti:

Kyllä minä harkitsisin ihan vakavasti kytkeä moottorit ohjainyksikön kylkeen ja laittaisin siihenkuuluvat ohjaimet. On ollut tässä sen verran ongelmia , Sakarin sähköpyörä projektissa. Sitten näkisit miten ne todella pitäisi niiden moottoreiden toimia. Eikä lähdettäs ohjaamaan moottori auki/ kiini toiminnolla pelkästään. Voi olla että akkujenkin kesto paranisi huomattavasti , kun yksikkö syöttäisi moottorille vain sille kuuluvaa syöttöä. Eikä aina lähdettäis täysillä joka hetki syöttämään sitä jännitettä. :mrgreen:

Voi olla ongelma löytää sopiva ohjausyksikkö, kun moottorit on hankittu Keski-Uudenmaan Elektroniikasta ja akut Motionmeestä. Edellisen laitteet toimivat 2-vaiheisesti ja jälkimmäisen laitteet 3-vaiheisesti. :roll:

Sakari