jviirret kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:Mitä tulee akkujen kestävyyteen , niin geeliakuilla kun ne oli uudet teki jopa 80km lenkejä ja avustusta otin vain suuriin mäkihin ja niitä täällä riittää ja siksi ihmettelen yhä näitä Sakarin matkojen lyhyyksiä .
Taisi sakarin akut mennä viime talvena pilale liian tyhjäksi purkamisen vuoksi. Pitäisi ladata hyvissä ajoin ennen kuin lopettavat avustamisen.
Jukka
Ei kai ole niin, että ajajan pitäisi huolehtia siitä, että akut eivät menisi tyhjiksi? Jos akkujen tyhjäksi meno olisi paha juttu, olisi ja on varmasti akuissa säädin, joka estää, ettei niin pääse käymään.
Se käsitys, että akkuni oli mennyt pilalle, johtui siitä, että akun kyljessä oleva pistorasia oli mennyt akun sisäpuolelta rikki, eikä sen vuoksi akusta tullut virtaa ulos. Kun aukaisin akkukotelon, huomasin vian, ja otin pois koko rikkoutuneen rasian ja toin johdot ilman sitä akusta suoraan ulos ja homma rupesi pelittään.
Tavasti:
"Mäkisyys ja kuski on ne jotka vaikuttavat eniten. Terve, kohtukuntoinen työikäinen ei tasamaalla kesäkelissä tarvitse moottoria lainkaan, koska polkee 25 km/h itse, ja moottori lakkaa avustamasta. Eli sen moottorin käytöksi jäisi lähinnä risteyskiihdytykset. Mäkisessä maastossa ylämäessa avulle on käyttöä. Ja tietysti rivakka vastatuuli, tai talvi lisäävät avun käyttökelpoisuutta."
Kyllä näin on. Kokeilin tässä jonkun aikaa SH11:sta ajoa ilman moottoria ja huomasin taas kerran, että tasamailla ei sitä todella tarvitse. Loppujen lopuksi ajajan oma kunto, paino ja nojakin ominaisuudet ovat ratkaisevia tarvitaanko sähköavustusta vai ei. Minulla ei ole kunto jo iänkin vuoksi kovin hääppöinen ja sen vuoksi sähköavustuksen kanssa värkkäilen. Ja onhan se hiivatin jännää! 
Myös pitkillä useamman vuorokauden matkoilla on loppujen lopuksi sähköavustuisuudesta enemmän haittaa kuin hyötyä. Vaikka olisi kaksi akkua ja kummallekin laturit, joutuu koko reissun suunnittelemaan niin, että löytyisi latauspaikka yöksi, kun ainakin nämä Golden Motor-akut vaativat vähintään 6 tuntia latausaikaa. Ei oo kiva, jos tekniikka määrää tahdin. 
Olen tehnyt pääasiassa viime aikoina 20-40 km kaupunkiajoja ja, kun olen tiennyt, että en aio ajaa yli 40 km, olen turhankin ahkerasti käyttänyt sähköavustusta, kun se on niin helppoa ja houkuttelevaa. Täytyisi tässä malttaa lähteä tekemään pitempi matka ja käyttää sähköavustusta vain välttämättömissä paikoissa niin näkisi todella kuinka pitkälle näillä minun värkeillä pötkii yhdellä akun latauksella. 
Sakari
Tätyisi nyt malttaa lähteä