Oiva tilaisuus aatteen levittämiseen kannatan.
Petri
Oiva tilaisuus aatteen levittämiseen kannatan.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Muuten hyvä juttu. Mutta tulee pieniä ongelmia. Jos hommasta tehdään julkinen tilaisuus. Tarvitsemme järjestysmiehet ja huviluvat. Homma karkaa äkkiä käsistä. Tarkoitus olisi pitää tämä vähän suljettuna näin ensikerralla ja jatkossa kehittää sitä ja markinoida sitä suuremmalle yleisölle ja lehdistölle. Tämän hetken resusit ei riitä hallitsemaan suurempaa tapahtumaa käsittääkseni , nyt mennään näillä eväillä ja jatkossa kehitetään tapahtumaa tulevaisuudessa isommalla porukalla.
Nojanalle kirjoitti:Muuten hyvä juttu. Mutta tulee pieniä ongelmia. Jos hommasta tehdään julkinen tilaisuus. Tarvitsemme järjestysmiehet ja huviluvat. Homma karkaa äkkiä käsistä. Tarkoitus olisi pitää tämä vähän suljettuna näin ensikerralla ja jatkossa kehittää sitä ja markinoida sitä suuremmalle yleisölle ja lehdistölle. Tämän hetken resusit ei riitä hallitsemaan suurempaa tapahtumaa käsittääkseni , nyt mennään näillä eväillä ja jatkossa kehitetään tapahtumaa tulevaisuudessa isommalla porukalla.
OK, ei julkista tilaisuutta, mutta kavereille kerron kyllä. Osallistukoon sitten vaikka kisoihin, niin eivät ole yleisöä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tulipahan tänään testattua omaa kuntoaan tunnin ajossa nokian reissua silmällä pitäen. Reittinä kohtuu tasaista pyörä/maantie baanaa. Muutamia pahoja risteyksiä missä joutuu vauhdin hiljentään lähes nollaan.
Polarin mittarin mukaan statistiikka seuraavanlainen:
Aika: 59min50s
Keskisyke: 148
Maxsyke: 166
Matka: 31.4 km
Keskinopeus: 31,5km/h
Maxnopeus: 53,2km/h
Kadenssi: 85
maxkadenssi: 115
Ei kyllä mitään mukavaa puuhaa huonokuntoiselle...Kadenssi liian alhainen meni kyllä aika lailla vääntämiseksi. Sykettä en saanut jostain syystä nousemaan korkealle. Esim tdm:ssä sykkeet aika lailla samat. Välillä kun oikein yrittää niin keskisykkeet yli 160. Kunto loppu kesken jossain 25 kilometrin kohdalle. Loppu sitten väkisin... Kaiken kaikkiaan jäi tunne, että ei oikein päässyt mihinkään. Kuitenkaan en tuota reittiä kovempaakaan ole päässyt.
t: Janne
-Janne-
Heijaa heijaa heijaa kerho ...
Juurikin noin kuin Nojanalle kertoi, tällä ensimmäisellä kerralla tapahtuma päätettiin vetää läpi pienemmällä mittakaavalla. Tapahtuman jälkeen mietitään mahdolliset jatkokuviot ja mitä resursseja niiden toteuttaminen edellyttää. Tuo erilaisten nojakkien koeajomahdollisuus isommalle yleisölle on erinomainen idea, jota varten kannattaa ajoissa sopia ja haalia kalustoa paikalle niin omistajilta kuin maahantuojilta.
Toki väkeä saa pyytää paikalle nytkin, mutta ilmoitus Aamulehteen yms. medioihin jätetään tällä kertaa väliin.
Pastori kirjoitti:Mulla on tuo sama 200km tavoitteena. Olen nyt ajeskellut niin että pyrin pitämään sykkeen alle 135:ssä - tuolla tuntuu nykyisellä lowtech pyörällä kulkevan sen 22.5km/h ilman suurempia ongelmia. Joten melkein uskon että tavoite voisi olla saavutettavissa.
Hieno jos meikäläisellekkin löytyy joku ajokaveri, niin ei tarvi vaan katsella kun vauhtihirmut viuhahtavat ohi. Vai onko tässä nyt tilastoharha, vain kovimmat menijät ovat puhuneet nopeuksista ja matkoista?
Nojailija kirjoitti:Jos haluaa nopeasti pitkälle ajaa niin se tapahtuu aina yhtä aikaa sekä hiilihydraatteja että rasvaa polttamalla, energiaa säästäen ja anaerobista (maitohappoista) metaboliaa välttäen.
Näinhän se epäilemättä menee, kaikki keinot käyttöön että energia riittää. Tosin en tiedä onko itsellä tuo energian loppuminen mikään ongelma, enemmänkin se ettei lihakset enää jaksa. No, muutaman viikon päästä tästäkin ollaan viisaampia. Nyt iski flunssa, joten tämän viikon pitkä lenkki jäänee tekemättä.
Nojailija kirjoitti:Juonti kisan aikana 5dl / tunti (20 C lämmössä), juomana 7 % maltodekstroosi liuos + 1.2 g suolaa / litra. Maltodekstroosi liuos ei maistu millekään, maustan sen vadelmamehulla tms., eli kokonaissokeria noin 8%. Lisäksi syönti yhden 55g sporttipatukkan / tunti (223 kcal, 35 g hilee). Eli juon 5 dl ja syön 70 g hilee/ tunti, puolet kiinteässä muodossa ja puolet liuoksena. Tästä saan lisäenergiaa noin 300 kcal/tunti, loppu noin 500 kcal/tunti täytyy ottaa kehon energiavaranoista, rasvasta ja glykogeenistä. Keho kantaa noin 2000kcal sokerina ja rasvaa vaikka kuinka pitkälle matkalle.
Itse meinasin aikalailla karppi-linjalla mennä tuon tapahtumankin. Vähän olen miettinyt, että mahdollisesti jotain hiilihydraattejakin voisi noin pitkässä suorituksessa nauttia, mutta kuinkahan paljon?
Ja jos moisia ottaa, niin ottaisiko jotain hyvää vai jotain järkevää...
Joka tapauksessa olen kilpailemassa itseni kanssa, enkä niin kovin ryppyotsaisesti ala optimoimaan.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
tavasti kirjoitti:Pastori kirjoitti:Mulla on tuo sama 200km tavoitteena. Olen nyt ajeskellut niin että pyrin pitämään sykkeen alle 135:ssä - tuolla tuntuu nykyisellä lowtech pyörällä kulkevan sen 22.5km/h ilman suurempia ongelmia. Joten melkein uskon että tavoite voisi olla saavutettavissa.
Hieno jos meikäläisellekkin löytyy joku ajokaveri, niin ei tarvi vaan katsella kun vauhtihirmut viuhahtavat ohi. Vai onko tässä nyt tilastoharha, vain kovimmat menijät ovat puhuneet nopeuksista ja matkoista?
tavasti kirjoitti:Joka tapauksessa olen kilpailemassa itseni kanssa, enkä niin kovin ryppyotsaisesti ala optimoimaan.
Jep. Me taidetaan olla "samiksia" tässä (edit: verrattuna noihin hyväkuntoisiin) "löysässä" tavoitteessamme. Joka tosin on mulle ihan riittävä kovuudessaan.
Mutta mä jotenkin ajattelen tätä zeniläisenä jatkumona jossa parannellaan tulosta eläkeikään saakka
200 km vaatisi että voisi ajaa 10 h 20 km/h vauhtia ja vielä jäisi pari tuntia taukoihin. Uskoisin pääseväni tuohon, ainakin jos ei ole aivan hillittömän kuuma tai kova tuuli.
Eilinen lenkki ajoi asiansa...Pää kipeä ja nojapyöräilyn ajattelukin aiheuttaa pahoinvointia. Nyt tuntuu siltä, että ei mitään toivoa puristaa kahta päivää peräkkäin. Pitäisi tehdä päätös kumpaan päivään "panostaa"... Jotenkin vain tuntuu siltä, että ei tuota ympyrää viitsi "retkiajoakaan" ajaa...Täysillä tai sitten ei mihinkään
Jep. Me taidetaan olla "samiksia" tässä löysässä tavoitteessamme. Joka tosin on mulle ihan riittävä kovuudessaan.
Mutta mä jotenkin ajattelen tätä zeniläisenä jatkumona jossa parannellaan tulosta eläkeikään saakka
200 km on oiva tavoite. Toivottavasti minäkin jaksan tuon. Saadaan vielä mukava nojakki juna aikaseksi...Meikäläisen paino nousee ja kunto huononee vuosi vuodelta. Pakko panostaa tähän vuoteen. Ensi vuonna tuskin päästään samaan ja eläkkeellä tuskin kävellään...
T:Janne
-Janne-
Heijaa heijaa heijaa kerho ...
ukram1 kirjoitti:200 km vaatisi että voisi ajaa 10 h 20 km/h vauhtia ja vielä jäisi pari tuntia taukoihin. Uskoisin pääseväni tuohon, ainakin jos ei ole aivan hillittömän kuuma tai kova tuuli.
Ajelin hetki sitten tuulessa ja sadekuuroissa, märällä tiellä. Ja kyllä toi 200km vaatii jo aktiivista puskemista jos keli ei oikein tue. On se mulle ainakin TAVOITE - suoritusaikahan on niin pitkä ettei tällä kokemuksella vielä tiedä mikä siellä yli puolivälin krouvissa on isku.
Lyhin brevet on sama 200km ja siihen on aikaa käytössä 13 tuntia. Se on mulla ollut jotenkin verrokkina mielessä.
En oo asettanu tavotteita, teoriassa tuo 200 km tuntus ihan maholliselta. En oo kyllä koskaan polkenut moista matkaa
Pisin reissu noin 150 km Imatra-Mäntyharju.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Nojailija kirjoitti:Su: 2. kisapäivä. Normaali aamiainen 3 h ennen lähtöä, + 3 banaania + 1 sämpylä kolmen tunnin aikana ennen lähtöä. Juonti kisan aikana 5dl / tunti (20 C lämmössä),
/
Nojailja-Tero
Tankkausohjeita olen kuuklettanut netistä ja tuo aamiainen 3h ennen lähtöä tuntuu olevan monissa, osaatko sanoa mikä tuon tuntimäärän pointti on ja mikä olisi ero jos 1,5 h ennen lähtöä vetäisi aamuhutut huiviin?
Mäntyharjulla pärjäsi mukavasti tukevalla aakkosbaarin aamupalalla mutta nyt voisi kokeilla tälläistä pitempää tankkausta. Vaikein rasti voi olla nuo lepopäivät jos sattuu olemaan kauniit kelit ja on lomalla
Jos muitakin kiinnosta niin tuossa olisi aika hyvä tankkausohje tällaisille vasta-alkajille: http://www.tahkomtb.fi/fi/Osallistujain ... sesta.html
tavasti kirjoitti:Tulipa mieleeni, että jos joku wannabe-nojakisti haluaa osalistua, niin voin tuoda Hase Kettwieselin ajeltavaksi. Säädöt sopinevat noin 170-185 cm pitkälle.
Ota vaan Hase mukaan, mielelläni koeajaisin ja kuvaisin...
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
eemeli kirjoitti:Eilinen lenkki ajoi asiansa...Pää kipeä ja nojapyöräilyn ajattelukin aiheuttaa pahoinvointia. Nyt tuntuu siltä, että ei mitään toivoa puristaa kahta päivää peräkkäin. Pitäisi tehdä päätös kumpaan päivään "panostaa"... Jotenkin vain tuntuu siltä, että ei tuota ympyrää viitsi "retkiajoakaan" ajaa...Täysillä tai sitten ei mihinkään
...
Ehkä kannattaisi panostaa sunnuntaille eli 12 tunnin ajoon, jos ei ole ollut tapana aina välillä ajella kovatempoisia lenkkejä. Jää mukavammat fiilikset koko Nokian reissusta . Tunnin rutistus on kuitenkin raju, jos sen aikoo ajaa täysillä ja tosissaan.
Tavoitteistani, kun muutkin ovat kertoneet.
200m: kunhan kokeilen. Haasteena on rauhallinen aerobinen pitkä kiihdytys ennen anaerobista loppurutistusta ja siten oikea kiihdytyksen ajoitus. Ilmeisesti n. koko kierros tarvitaan. Ei nopeustavoitetta, katsotaan mihin päästään, jää varmasti alle 40km/h.
Tunnin ajo veisi paikat aivan liian tukkoon sunnuntain päämatkalle. Siis ei nyt käy, vaikka kiinnostaisi.
12h: Olen todella pettynyt jos väsähdän ennenkuin 200km on täynnä. 250km olisi minullekin jonkilainen ihannetulos, mutta saa nyt nähdä. Suunnittelen, että taukojen osuus on alle 60min ja alkulämmittelyn (esim ekat 30min) jälkeen (kun rasvanpoltto on käynnistynyt) hyvällä radalla aion yrittää ylläpitää tuollaista jotakin 26km/h, mutta jos se tuntuu ajan kanssa liialta niin sitten pudotetaan vauhtia.
Suunnittelen ravinnoksi 800g "Total Mass High Protein-Weight Gainer" -jauhetta, jossa on runsaasti haaraketjuisia aminoita ja yhteensä 3000kcal, sekoitettuna mustikkakeittoon, veteen ja tiivistemehuun ( yhteensä ehkä n. 10 litraa kelistä riippuen), mineraalisuolalla höystettynä. Muuta ruokaa, mm banaaneja, teetä, leipiä, lyhyillä tauoilla täydennykseksi.
Teen jonkinlaisen hiilihydraattilatauksen, vaikka 12h suorituksessa se merkitys on vahvasti kyseenalainen. Se sopii parhaiten alle 3h suorituksiin. Tärkeintä on tottua nauttimaan ravintoa pitkillä lenkeillä ja polttaa omia rasvojaan. Siihen on nyt loppuvirittely käynnissä, vielä pari pitkää lenkkiä.
Kyllä täytyy sanoo että hatun nosto jokaiselle joka jaksaa ajaa 12h ja yli 200 km. Itse en siihen kyllä kykene. Viime kesänä ajoin Nokialta , tänne Jyväskylään ja täytyy sanoo että kyllä miehestä mehut lähti. Tosin oli minulla ylimäärästä kuormaa parikymmentä kiloo. Mutta kai se menisi jos siihen oikein reenaisi ja valmistautuisi. Mutta taitais kyllä miehelle tulla lopussa herne nenään.