Nojanalle kirjoitti:Eilen kun kävin paikallisessa metalli pajassa , katsomassa seuraavaan projektiin putkia . Siellä juttelimme tästä laaserilla metallin leikkaamisesta. Niin korosti että tänäpäivä ei eres pienyrittäjän kannata tilata putkia ja levytavaraa ja ruveta itse niitä katkomaan ja reijittämään. Kysyin että olisiko hänellä tietoo kuka tekisiä tällä tekniikalla esim. polkupyörän rattaita. Lupasi kysyä että josko siellä olisi kiinostusta piensarjoihin.
Nyt asiaan . Jos on tiedossa oikeat softat , tai mitä lie niin . Kyllä niitä äkkiä levystä syntyy jos minkä kokosta ja mallista tahansa. Tässä vois olla hyvä tilaisuu suurempaankin yhteis tilaukseen. Kun kaikilla ei ole noita paikkoja missä itse työstää.
Pyöreät rattaat on helppo juttu.
Ovaalit on vähän eri tilanne kun ne pitää mitata oikeisiin asteisiin. Tai sitten valmistaa, kuten itse tein ne kaksi ensimmäistä, laittamalla max-määrän kiinnitysreikiä (=35 144 BCD:lle, tai kuten Q-Ring:eissä 130 BCD:lle myös on).
Rotor tekee suurimman osan Q-Ring:istä max-määrällä reikiä, tai että viiden settejä on 3-4. Onnekseni M5 lowracer ja MP omaavat samat suhteet ja kettinkikin näyttäisi olevan samassa kulmassa joten taidan tehdä "sokeana" samoille asteille uudet rattaat kuin M5:een. Toimivat mallitkin on nyt joutilaana
(ne ensimmäiset).
Edit: ja hitaimmat tehdä on juuri nuo kiinnityksen upotetut pultinreiät. Hampaat ja ehkä jopa kevennykset on helppo nakki... työstökoneelle ainakin. Seuraavana tulee hampaiden ohennus mutta kone joka osaa ovaalia kaarta seurata tekee sen helposti.