Re: Sähköpyöräkokeiluja, energialaskelmia
Kiitos mhelanderille kiintoisista luvuista ja näkökohdista. Pistän niitä korvan taa.
Täytyy nolona myöntää, että kyllä olin taas pahasti väärässä. Luulin 250 watin tehoisen sähkömoottorini yleensä tuottavan mekaaniseksi liikkeeksi muuntuvaa tehoa 250 wattia kunhan nopeus on 0-24 km/h.
Eihän se tuota 250 wattia kuin korkeintaan yhdellä nopeudella, luullaksen nopeudella 12 km/h. Tämä rakkaitten luulojeni murskaantuminen tuhansiksi pi*llun päreiksi tapahtui sivun
http://lancet.mit.edu/motors/motors3.html
alareunan kuvaa tuijottamalla. Kuvan on nyt ripustettu huoneentauluksi niin että sen pitäisi pysyä aina mielessä tästedes.
Kuvaa ja siihen liittyviä yhtälöitä katsomalla näkee paraabelilta, että jos tehon huippu on 250 w (puolivälissä tyhjäkäyntinopeudesta , vastaten 24 km/h kulmanopeutta, ja puolivälissä maksimimomentista tietyllä vakiojännitteellä, esim. 36 V), niin tehoa 18 km/h kohdalla on neljännestä vähempi eli 190 wattia. Sama teho 190 wattia on myös nopeudella 6 km /h. Nopeuksilla 0 ja 24 km/h teho on nolla wattia.
Ilmankos akku tuntui riittävän yli 20 km/h polkiessa loputtomiin. Tehoa saatettiin käyttää esim. vain 50 - 100 wattia ja vielä hyötysuhteen kannalta parhaalla alueella.
Akun riittävyyden kannalta on surkeinta ajaa 0-6 km/h: tehoa tulee vähän, akku antaa hädissään virtaa hurjasti ja moottori kuumenee jopa pilalle rääkin kestäessä muutamia minuutteja. Ylämäet on pyrittävä ajamaan vähintään noin 10 km/h vaikka verenmaku suussa, jos akun riittävyys on tärkeää.
Moottorissani ei ole säädintä avustuksen määrälle, vaan se avustaa täysillä tai ei ollenkaan. Siksi teho vaihtelee aina edellämainitun kuvan mukaan.
Jos aikoisin hyvin vähäisellä oman polkemisen määrällä päästä lähes 25 km/h keskimäärin, niin pitäisi moottorin tehokäyrä saada toisennäköiseksi. Kuinka?
Ketjusta vetävä moottori voisi toimia paremmalla hyötysuhteella ja silti jaksaa hyvin ylämäet ja avustaa tasaisellakin tarvittaessa melkein maksimiteholla. Olisikohan semmoisia kohtuuhintaisia JA melkein äänettömiä?
Täytynee opetella myös kanadalaista Cycle Analystiin liittyvää moottorisimulaattoria http://www.ebikes.ca/simulator/
ja saksalaista http://www.pedelecforum.de/forum/showth ... m-Download
Jospa alkaisi taas leikkiä ajatuksella katetusta sukkulasta, jossa on tilaa vain pienelle polvien liikkeelle, vauvoille sopivat polkimet tai liukukiskot (vihjeitä kiitos!). Sukkulan saisi näin tosi matalaksi ja 250 W moottorikin jaksaisi vetää 23-25 km/h melkein aina, kuskin melkein laiskotellessa. Lain kirjain täyttyisi, kun polkimia kuitenkin heilutellaan pienesti (kiitos jviirretillekin ideasta ...). Tulisikohan sukkulan poikkipinta-alaksi puolet tavanomaisista ja ilmanvastuskerroin * poikkipinta-ala myös? Matalan Optima Baronin ympärille jotain halpaa mutta liukasta pisaraa. Semmoista, ettei paljon surettaisi, kun pöheiköstä keräilisi katteen osia ja täyttelisi sitten onnettomuusrekisteriä.