Sivu 8/76

Re: Renkaat

Lähetetty: 05 Touko 2013, 09:40
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Sen aina näin keväällä huomaa, kuinka paljon kevytkulkuisempi pyörä on ilman nastoja. Turhaanhan niitä nastoja kuluttaa, ja onhan nastarenkaat jo sinänsä huomattavasti painavammat kuin nastattomat.

Riippuu kumeista, tuo Electra Townie alkoi rullaamaan kapeilla nastarenkailla paremmin kuin alkuperäisillä kesärenkailla. Molemmissa maksimi paineet. Renkaita on niin monenlaisia, talvikumien nastojen määrä vaihtelee, samoin kesäkumien kumin paksuus, paineen kesto, leveys ja kuvio.
Kenelle niitä talvirenkaita pitäisi säästellä? Vähäisessä ajossa ne ei juuri kulu ja vuosien paikalla olon seurauksena ne murtuu kuitenkin kyljistä yms. Kuluu ne kumit vaihdellessakin, jos ei ole kaksia vanteita.
Mulla jää Electra Townieen talvirenkaat kesäksikkin, ajoa siihen tulee maksimissaan 100km.

Jukka


Re: Renkaat

Lähetetty: 05 Touko 2013, 12:59
Kirjoittaja mhelander

BROL:ssa velokuskit vannoo nykyään maastorenkaiden nimeen. Nimittäin tällanen Schwalbe Furious Fred on kuulemma ihan parhaasta päästä rullaamaan:

Kuva

Itse saattaisin tuolla renkaalla kokeilla myös talviajoakin. Ainoa miinus viime talvena enemmän ajettuun Racing Ralph renkaaseen tulee vähemmistä/puuttuvista pistosuojauksista. Rengas on myös erittäin keveä, ollakseen 50-millinen.

Voipi olla että tämmöset tulee tilattua kakkoskiekkosettiin niin voi ajaa näillä möykkäriä tien päällä ja ralliranella sitten maastossa. Vaihdan raivoreetut sitten kitkoihin syksyllä jos eivät pidä lumessa tai alkaa tulla tappajasoraa.


Re: Renkaat

Lähetetty: 15 Touko 2013, 22:34
Kirjoittaja GodTdd
GodTdd kirjoitti:
terppa kirjoitti:
GodTdd kirjoitti:

Itsekin olen maraton racer EVO, supremea tai kojakkeja miettinyt. Kuvastosta [1] katselin ja kovasti yritin pähkäillä minkälaiset Gauchoon lykkäisin alle. Nykyiset kuitenkin on 47-559 ja nopeampaa tahtoisi alle mutta pistosuojauksesta en tahtoisi luopua.

Minulla oli Pioneerissa ennen Kojakit (olisko jotain 5-6 tkm alla pyörineet) ja se on aika hyvä kompromissi nopeuden, keveyden, kestävyyden ja pistosuojauksen kanssa

Panin kojakit tilaukseen. Loppu viikosta pitäisi pisin tulla ja katsotaan miten pelittää. Ihan ei uskaltanut 28 leiveisiin siirtyä, ainakaan vielä...

Noniin, Kojakit on olleet alla parisen viikkoa. Oli hellpo asentaa, ihan toista kuin marathon plussa. Tyytyväinen olen ollut ja ei ole rengas mennyt puhki. Nopeudesta ei nyt osaa mitään varmaa sanoa koska talven jäljiltä kunto oli pas** ja nopeus on noussut tasaisesti muutenkin. Mutta ylämäet ovat tuntuneet helpommilta kuin viime kesänä mutta tiedä sitten kuinka paljon tuntumassa on blaceboa mukana


Re: Renkaat

Lähetetty: 13 Elo 2013, 18:41
Kirjoittaja terppa

Rupesin minäkin sitten varustelukilpaan ensi vuoden kisoja ajatellen... Tuli Tammisaaresta paketti ja siinä oli mm. pari kappaletta Schwalbe Ultremo ZX rengasta 23-406 koossa. Nuo olisi tarkoitus laittaa eteen ja taakse Panracer Minits 28-406 koossa. Ultremot kestää 11 bar paineet ja mielenkiinnolla odotan mitä Tepon vierintävastusmittauskokeet sanoo näistä renkaista suhteessa esim. Duranoihin.

Kiinnostaa myös mittaustulokset Tepon ostamiin 40 mm Schwalben Shredda -renkaisiin verrattuna mutta mikä lie 40 km/h vauhdissa ilmanvastuksen lisääntymisen osuus? 65g sisureihin sorruin myös kun sisärenkaaton ajelu on itselle vielä vierasta.

Mutta onko kellään valistuneita arvauksia mitä suuruusluokkaa voisi olla parannus renkaiden takia esim. 12h ajossa jos nyt meni n. 403 km?

Isoimat parannukset on kyllä tarkoitus tehdä koneelle eli jospa talvella liikuttaisi nojakkia ihan tavoitteellisesti niin keväällä olisi valmiiksi paremmassa kunnossa, nyt pyörä liikkui kunnolla vain 3 kk ennen Nokiaa ja silloin "ongelmana" oli levon vähyys.


Re: Renkaat

Lähetetty: 14 Elo 2013, 11:12
Kirjoittaja Wacky

Helteellä oli paljon suurempi vaikutus kuin renkailla. Eteenkin siinä kotterossa helteellä watit haihtuu ilmaan kun on liian kuuma.


Re: Renkaat

Lähetetty: 14 Elo 2013, 12:50
Kirjoittaja terppa
Wacky kirjoitti:

Helteellä oli paljon suurempi vaikutus kuin renkailla. Eteenkin siinä kotterossa helteellä watit haihtuu ilmaan kun on liian kuuma.

Aijai! Vähämpä on kokemusta Mangosta :wink: Varjossa on kiva polkea :mrgreen:


Re: Renkaat

Lähetetty: 14 Elo 2013, 13:08
Kirjoittaja Syväri
terppa kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Helteellä oli paljon suurempi vaikutus kuin renkailla. Eteenkin siinä kotterossa helteellä watit haihtuu ilmaan kun on liian kuuma.

Aijai! Vähämpä on kokemusta Mangosta :wink: Varjossa on kiva polkea :mrgreen:

Kinnerikuskin paikka on siellä minne aurinkokaan ei paista..

Aiheeseen liittyen, oon siirtynyt vähän joka pyörässä käyttämään contin grand prixejä, ei yhtään rengasrikkoa, rullaa ihan kohtuullisesti eikä mitkään painavatkaan ole.


Re: Renkaat

Lähetetty: 14 Elo 2013, 13:19
Kirjoittaja mhelander

Ja mulla on myös velomobilistien suosimat Schwalbe Furious Fred 50-milliset maastonojakissa. Niillä pääsee sekä pyöräteillä että kovapohjaisilla hiekkateillä / ulkoilureiteillä lähes 30:n keskareilla joten ovat luikkaat.

Stans:n teipeillä ja litkulla tubelessiksi niin avot. Ralliranet eivät tule enää takaisin käyttöön...

Hommasin maantie nojakkeihin aikanaan tuubivanteet ja tarkoitus oli pitää niissä käyttögummeina halvempia ja kisoissa sitten laadukkaampia Conti Podium 19-millisiä. Tulin hommanneeksi noita kaksi ja lisäksi Tufo S3 Lite 195 ja 215 tyyppiset. Kaikki ovat olleet ihan lenkkikäytössä, flättejä kun ei ole noilla tullut yhtään.

Lowracerissa on käyttökumina ollut edessä Durano 28-451 ja kisoissa kerran Ultremo ZX 23-451. MetaPhysic:ssä on hyvällä menestyksellä ajettu kaksi kesää Conti GP4000S 23-622 gummeilla ja Nokialle heivasin alle ehkä hiukan kisakireämmät Attack & Force (22mm eteen 24 taakse) setin jolla ei ole ajettu yhtään.

Noi kaikki Contin gummit pitää hyvin myös sateella ja eivät kerää kiviä. Duranot on kans kestävät mutta ei niin hyvin vierivät ja painavatkin. Kaikki tuubikumit on kovia, kestäviä ja hintansa arvoisia.

Jatkossa tulee talouteen vain UST-vanteita ja niihin joko UST tai Tubeless Ready gummeja päälle, ilman sisureita.


Re: Renkaat

Lähetetty: 14 Elo 2013, 16:41
Kirjoittaja TKorho

Mihin tuo tubelessien loistava tulevaisuus perustuu?
Kevyempään pyörivään massaan? Onko niistä jotain muuta iloa? Kuvittelisin että polkupyörän rengas suhteellisen kevyenä rakenteena repeää helposti, helpommin kuin auton vastaava. Joten tubelessin ilmanpitävyys ei välttämättä ole riittävän hyvä verrattuna autojen vastaavaan.


Re: Renkaat

Lähetetty: 14 Elo 2013, 16:44
Kirjoittaja jviirret
TKorho kirjoitti:

Kevyempään pyörivään massaan?

Renkaan joustaessa pyöriessään syntyy kitkaa sisä- ja ulkokumin välille, tubelessissa tätä ilmiötä ei ole. Sen vuoksi vierintävastus on pienempi.

Jukka


Re: Renkaat

Lähetetty: 14 Elo 2013, 17:28
Kirjoittaja jori

Kun sisärenkaan paino käytetään ulkorenkaan pistosuojauksen parantamiseen tulee siitä oikeasti pistosuojattu. SIsärenkaan vannetta vasten oleva osa on vielä ylimääräistä. Ilman sisärengasta rengas rullaa paremmin. Olematon sisärengas ei voi mennä puhki. :D

Odotan sitä, kunnes sisärenkaattomiin ei tarvitse enää tiivistyslitkuja, kuten autoissa nyt. Ilman litkua pelkän ulkorenkaan paikkaaminen sisäpuolelta on helpompaa, kuin sisärenkaan, joka venyy ja paukkuu. Ulkorenkaassa kestää teippipaikatkin sisäpuolelta laitettuna ihan hyvin. Olen vuosikaudet paikkaillut autojen renkaita sisäpuolisilla polkupyörän paikoilla. Helppoa ja toimivaa.


Re: Renkaat

Lähetetty: 14 Elo 2013, 20:06
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:

Odotan sitä, kunnes sisärenkaattomiin ei tarvitse enää tiivistyslitkuja, kuten autoissa nyt. Ilman litkua pelkän ulkorenkaan paikkaaminen sisäpuolelta on helpompaa, kuin sisärenkaan, joka venyy ja paukkuu. Ulkorenkaassa kestää teippipaikatkin sisäpuolelta laitettuna ihan hyvin. Olen vuosikaudet paikkaillut autojen renkaita sisäpuolisilla polkupyörän paikoilla. Helppoa ja toimivaa.

Ei tarvi enää odotella. Esimerkiksi Schwalbella näyttää olevan tälle vuodelle tarjolla samasta (maasto-) renkaasta sekä TubeLess (TL) Ready että tubeless-versiot. Jälkimmäinen painaa about sisurin verran enemmän ja laitettuna UST-vanteelle ei tarvitse niitä litkuja.

Maastossa litkuja käytetään jopa UST-renkaiden ja vanteiden kanssa, joska parempihan se on että jos litku saa pidettyä edes osan ilmoista sisällä ja äijän liikkeellä voi sillä olla ratkaiseva merkitys vaikkapa kisatuloksen suhteen.

Mitä tulee tuohon rullaavuuseroon, haastan kenet tahansa ajamaan mun kanssa kilpaa samalla Furious Fred -renkaalla sisurin kera. Kun sain omalle lenkille eroa useamman minuutin per 30 km lenkki, niin sanoisin pystyväni ajamaan about tuon verran kovempaa ko lenkin kun ajetaan täysillä. Tasaväkisellä ei ole mitään mahdollisuuksia mun tubeless-renkaita vastaan.

Ero on niin kova että seuraavaan maastokisaan lähden noilla renkailla. Tavoite on pysyä kärjen vauhdissa mukana, ja pidemmässä kisassa katsoa kenen kunto riittää loppuun asti...


Re: Renkaat

Lähetetty: 14 Elo 2013, 20:46
Kirjoittaja TKorho

Most impressive.


Re: Renkaat

Lähetetty: 14 Elo 2013, 21:01
Kirjoittaja mhelander
TKorho kirjoitti:

Most impressive.

No minusta on ainakin.

90-luvulla olin laiska ja keskityin vain treenaamiseen, en testaamaan renkaita ja niille optimaalisia paineita. Tänä vuonna keskityin myös rengaspuoleen josta ei ainakaan ole ollut haittaa tulosten suhteen.

Kun vielä kehtaisi alkaa noita UST-värkkejä hankkia...

Jäi tosiaan sanomatta että TL-ready renkaat eivät ole pitkässä juoksussa niin hyvin ilmaa pitäviä kuin (ei-kevyet) sisärenkaat. Minulla on tapana tarkistaa maastorenkaiden paineet digitaalisella mittarilla vähintään kerran viikossa, ja aina ennen totisempaa lenkkiä. Maantie tuubirenkaat tarkistan joka lenkille. Esimerkiksi nyt 10 päivää Nokian jälkeen oli etuvedon tuubeista hävinnyt tilkan päälle 2bar paineita.


Re: Renkaat

Lähetetty: 15 Elo 2013, 11:30
Kirjoittaja tavasti
mhelander kirjoitti:

Maastossa litkuja käytetään jopa UST-renkaiden ja vanteiden kanssa, joska parempihan se on että jos litku saa pidettyä edes osan ilmoista sisällä ja äijän liikkeellä voi sillä olla ratkaiseva merkitys vaikkapa kisatuloksen suhteen.

Koitin bike-componentsista ja CRC:stä katsella UST vanteita mutta en mä kyllä keksinyt juurikaan moisia, ainakaan nopeasti ja halvalla. Mitäs nää nyt sitten on, jotain hifiä, harvinaista ja kallista? Tubeless for dummies, kiitos. :-)

Edit: Onkos noita UST-renkaita olemassa muitakin kuin nappularenkaita maastoon? Itsellä olis jossain vaiheessa tapetilla pythonin renkaat, ja siihen olis tulossa leveää mutta keskeltä melko sileää rengasta. Eli haussa 'jousitus' renkailla, mutta tiellä sillä ajetaan. Toki se soratie-osuuskin on, mutta siinä riittää kun pystyy ajamaan, pääpaino on kestopäällyste-ominaisuuksilla.