Sivu 8/20

Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 01 Elo 2013, 17:58
Kirjoittaja Mustasudenkorento
eemeli kirjoitti:

No voihan perhana... Hajosi ohjauksesta yksi pallonivel. Ei siinä mitään, mutta kun se sijaitsee ohjaussauvan puolella. Mistäköhän sinne pääsee käsiksi? Mulle ei tuu muuta mieleen kuin, että poraa pohjaan reilumman kokoisen reiän ja paikkaa sen sitten peltilevyllä. Tääkin oli varmaan oma moka kun kiristelin pultteja etsiessäni uuden äänen alkulähdettä. Varmaan silloin nivel kääntyi väärään asentoon...

Luulis ny että nuo vois vaihtaa kuorta pilkkomatta...
pikasella googlaamisella en ohjeita löytänyt...
Soita hollannin poijille ja kysy jos ei muuta.


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 01 Elo 2013, 18:26
Kirjoittaja terppa

Kävin katsomassa omaani ja en kyllä keksi mitään muuta konstia kun leikata aukot. Mangossa ei ole kyllä yhtään mietitty sitä, että pyörää voi joskus joutua huoltamaankin. Villi veikkaus on, että ohjausrojut on laitettu tunneliinsa, kansi massalla kiinni ja sitten alumiinirunkopalkki paikallensa ja ohjaustanko kiristetty siihen...

Muoks. Kuva jossa osviittaa rakenteesta http://nojapyorafoorumi.fi/download/fil ... &mode=view


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 01 Elo 2013, 21:58
Kirjoittaja tm

Eemeli: Terpan kanssa äsken katseltiin meikäläisen Mangon pohjaa, johon edellinen omistaja (Api) oli porannut reiän juurikin samasta syystä. Terppa napsi jokusen kuvan, tullevat näkösälle kohtapuoleen?


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 01 Elo 2013, 22:06
Kirjoittaja terppa

Nyt tulee kun taas muisti, että kuvat ei siirry lumiasta pilveen kun on virransäästö päällä :twisted: Noh, kännykkään laitoin viestiä/kuvia heti pelipaikoilta :
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... hwYOZc&v=3

https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... yftHQ4&v=3

https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... Sejm34&v=3

Kuvat cropattu ja liitetty t:MSK

Muoks. Kiitokset Mustasudenkorennolle, tuota alimmaista kuvaa kun katsoo niin teoriassa on ilman leikkelyä purkaa rakenne mutta kasaamisessa saattaapi mennä hermo...


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 01 Elo 2013, 22:52
Kirjoittaja eemeli

Kiitos kuvista! Kuppiterää jo virittelin valmiiksi...

Piti tässä välissä käydä pappaa onnittelemassa pyöreitten vuosien johdosta. 80v. tuli täyteen... Mies vielä täydessä terässä. Käy kalassa ja viljelee omat ruuat. Kaiken tämän välissä käy vanhalla työpaikallaan linja-autoja korjaamassa. Ihmemies :shock: . Liian harvoin tulee käytyä... No mukava oli pitkästä aikaa käydä. Potutuskin laski pyörän suhteen ihan siedettäviin lukemiin...

Täytyy kattoo koska pääsee lähtemään kohti Nokiaa... Toivottavasti kuitenkin illansuussa perillä.


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 01 Elo 2013, 23:18
Kirjoittaja TMS

Kyllä niihin palloniveliin pääsee käsiksi ilman reiän tekemistä, mutta aika paljon työtä se vaatii. Alumiinirungon alla on reikä josta pääsee etummaisiin niveliin käsiksi. Taaempiin niveliin pääsee käsiksi kun ruuvaa tuon ohjautangon jatkeeseen kiinnitetyn vivun irti ja vetää sivureistä koko nipun ulos. Tässä tarvitsee aika reilun pituista kuusiokoloavainta että sen yhden ruuvin saa sivujen pienien reikien kautta avattua.


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 02 Elo 2013, 01:46
Kirjoittaja eemeli

Nyt on reikä pohjassa ja nivel taas paikoillaan... Miksei tuota reikää voisi tehdä jo tehtaalla valmiiksi ja nätti paikka päälle.

Olis ollut kyllä aika urakka ottaa koko runko sisältä pois. Ei olisi loppuviikko riittänyt... Eikä siellä ollut kuin pieni reikä ohjaussauvan kohdalla.


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 17 Marras 2013, 21:01
Kirjoittaja eemeli

Kilometrejä tälle pyörälle kertyi tänä vuonna n. 4500km. Yllättävän paljon…

Vähän aatellut josko muuttaisi runkoa niin, että saisi vedon suoraan takapyörälle. Kaveri lupasi hitsata alumiinista uuden, jos vain teen osat ja jigin valmiiksi. No jokatapauksessa pitää runko ottaa irti korjausta varten. Sen verran monta kertaa toinen dropoutti vääntynyt, että en luota siihen kestäisi ensi kesän ajot. Samalla sitten voisi miettiä onnistuuko uuden rungon tekeminen.

No tänä viikonloppuna sain itsestä sen verran irti, että jaksoin verstaalle mennä. Kansi ja runko irti… Runkoa irroittaessa huomasin, että takahaarukka jumissa. Eli kannattaa tuokin aika ajoin tarkistaa. Lisäksi sain hahmoteltua uutta runkoa.


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 18 Marras 2013, 08:05
Kirjoittaja jviirret

Onko tuolle eturungon "siksakille" joku järkevä syy, vai mikesi se voi olla suoraa putkea? Tuleeko siihen jotain ohajusjuttuja tms.

Jukka


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 18 Marras 2013, 09:32
Kirjoittaja mhelander
eemeli kirjoitti:

Kilometrejä tälle pyörälle kertyi tänä vuonna n. 4500km. Yllättävän paljon…

Paljonko yhteensä on tälle (rungolle) ajoa alla ?

eemeli kirjoitti:

Vähän aatellut josko muuttaisi runkoa niin, että saisi vedon suoraan takapyörälle. Kaveri lupasi hitsata alumiinista uuden, jos vain teen osat ja jigin valmiiksi. No jokatapauksessa pitää runko ottaa irti korjausta varten. Sen verran monta kertaa toinen dropoutti vääntynyt, että en luota siihen kestäisi ensi kesän ajot. Samalla sitten voisi miettiä onnistuuko uuden rungon tekeminen.

En ole perehtynyt niin tarkkaan Mangon voimalinjaan että ymmärtäisin kuinka monta taittopyörää siinä on. Tai miten takajousitus suhtautuu ketjulinjaan, mutta:

eemeli kirjoitti:

No tänä viikonloppuna sain itsestä sen verran irti, että jaksoin verstaalle mennä. Kansi ja runko irti… Runkoa irroittaessa huomasin, että takahaarukka jumissa. Eli kannattaa tuokin aika ajoin tarkistaa. Lisäksi sain hahmoteltua uutta runkoa.

Jotakin ongelmaa tuossa ketjulinjassa lienee jos kerran takahaarukkakin jumii ja runkoon tulee murtumia. Uusi runko näyttäisi olevan terästä vai ?

Itse miettisin kyllä että tekisinkö alumiinista enää uutta runkoa. Teräksestä prototyyppi jotta selviää toimiiko uusi ketjulinja ja jos tuli hyvä niin joko titaanista uusi tai sitten ehkä kuidusta. Multa kun meni usko itse tehdyistä alumiinirakenteista, ellei pääse valitsemaan kunnon alumiinilaatua, laadukasta hitsausta ja sitten asian mukaista lämpökäsittelyä. Liian hankalaa ainakin mulle ja täällä Oulussa...


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 18 Marras 2013, 09:35
Kirjoittaja PW

Sama kävi mielessä ku Jukalla,
Meinasitko tehdä taakse kakspuoleisen haarukan ?
Jäiskö siitä joku väliakseli pois ?

Petri


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 18 Marras 2013, 10:11
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:

Sama kävi mielessä ku Jukalla,
Meinasitko tehdä taakse kakspuoleisen haarukan ?
Jäiskö siitä joku väliakseli pois ?

Eikös kaikki kisa-velomobiilit ole yleensä modattu vähintään optimoimalla runkoa/voimalinjaa ? Sellasen käsityksen sain jostakin (BROL:sta ?)...


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 18 Marras 2013, 21:03
Kirjoittaja Jarcco

Tuolla, https://www.flickr.com/groups/recumbent ... 09973@N05/ on kuva halkaistusta Mangosta:
https://www.flickr.com/photos/janbeeldr ... 39707@N00/
Siitä näkyy että rungon siksakki on ohjaustangon laakeroinnin takia.


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 19 Marras 2013, 01:23
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Siitä näkyy että rungon siksakki on ohjaustangon laakeroinnin takia.

Teräs sen verran halpaa ja päässä semmonen vika että voisin kokeilla tehdä tuon vaikka näin

mangohalki01.jpg

Tai jos polkimien paikka on 5cm tarkkuudella tiedossa niin vaikka jopa näin:

mangohalki02.jpg

Tuossa tulisi ohjauksen ristinivel vähän suotuisampaan kulmaan jos sen laakeroisi 90asteen kulmaan runkoputkeen nähden.

Jukka


Hurja Jätkä!

Lähetetty: 19 Marras 2013, 19:50
Kirjoittaja Puusilmä

HIenoa, että joku ihan oikeasti osaa modata Velomobiilia. Perusta Eemeli Velomobiilikorjaamo jossain vaiheessa.

Kaksi asiaa tuli mieleen:

  1. Jos tulee suoraveto, niin eikö ole silloin pakko asentaa myös 26" rengans, sillä ainakin minulla on käsitys, että 20" tuuman renkaaseen on vaikea saada niin isoa välitystä, että vauhtia riittää. Voin toki olla väärässä.

  2. Aika iso menetys olisi tuo poljinetäisyyden säädön menetys, eli Mango plus ei enää sen jälkeen sopisi pitkäjalkaisille kuskeille lainkaan.