Juu, joku tollanen mullakin oli mielessä, ehkä niin että pullo olisi tullut lähemmäs penkkiä.
Vähintään kaksi pulloa tarvitaan jos meinaa tehdä 2+ tunnin lenkin 20+ lämpötiloilla...
Kysyit siitä CamelBak repun mahtumisesta penkin taakse. Hyvin se mahtuu vaikka penkki on noin 20 asteen kulmassa (noin 5 senttiä ylempiä säätötankoja näkyvissä, kuten mun Metan kuvissa). Kun sen vaan laittaa ihan "pohjalle" eli pohjan runkoa vasten. Tai sitten ihan ylös eli heti niskatuesta alaspäin.
Sain vihdoin hiilikuitujakkaran. Huomenna sitten lenkille sen kanssa ja muutenkin pyörästä turhat riisuttu. Mistähän sitä sais sopivan kumia jonka sais yläkiinnikkeeseen ja isompi pala alakiinnikkeeseen koska nykyiset tuntuu olevan vähän turhan pieniä kantamaan painon.
Vähän nuo kiinnitykset on heppoiset. Aina kun töyssy iskee, niin pelkää, että kestääkö ne.
Istuinosasta se kestää kyllä. Takatuista voi olla heikompaa... Tee se C:n mallinen jousi pehmittämään menoa ja iskuja penkkiin.
Kun kuitua on hankittu niin varalta vois takatukien kohdalle alle laittaa pari kerrosta vahvikkeeksi. Itse laittanen ennen ensi talvea tai seuraavaa maastorynkytystä niin ei tarvi enää penkkiä vaihtaa lowracerista...
Vähän nuo kiinnitykset on heppoiset. Aina kun töyssy iskee, niin pelkää, että kestääkö ne.
Istuinosasta se kestää kyllä. Takatuista voi olla heikompaa... Tee se C:n mallinen jousi pehmittämään menoa ja iskuja penkkiin.
Kun kuitua on hankittu niin varalta vois takatukien kohdalle alle laittaa pari kerrosta vahvikkeeksi. Itse laittanen ennen ensi talvea tai seuraavaa maastorynkytystä niin ei tarvi enää penkkiä vaihtaa lowracerista...
Ehkä hiilikuitu kestää, mutta mun lasikuituinen on kahdesti hajonnu yläkiinnikeiden kohdalta. Penkki on niin huokoista että painuu kasaan siitä missä kumi painaa siihen. Ihmeen heikkoa tekoa se lasikuituinen penkki. Laitoin alumiinisuikaleet vahvikkeiksi ja ne näyttää auttaneen.
Eikö siihen periaattessa voisi laittaa alumiinilevyn tai vanerilevyn palan ja ohut solumuovi tms väliin huolehtimaan siitä, että rasitus tulee tasaisesti. Jos alapäähän laittaa "jousen", niin se taitaa itse asiassa lisätä rasitusta, ei vähentää, jos nyt oikein muistan, mitä opiskellessa opetettiin kauan sitten. Mukavuutta se varamasti tuo.
Eikö siihen periaattessa voisi laittaa alumiinilevyn tai vanerilevyn palan ja ohut solumuovi tms väliin huolehtimaan siitä, että rasitus tulee tasaisesti. Jos alapäähän laittaa "jousen", niin se taitaa itse asiassa lisätä rasitusta, ei vähentää, jos nyt oikein muistan, mitä opiskellessa opetettiin kauan sitten. Mukavuutta se varamasti tuo.
Mua ei tosiaan haittaa se että kyyti on kova, kunhan kestää mun alla Pitää vissiin taikoa pienempi alumiinilevyn palanen sinne väliin jotta hiilikuituinen kestää ajoa.
Pyörän alla nyt 29" kiekot. Kun ei sopivia kilpakiekkoja tullut vastaan, niin ostin alennusmyynnistä maastopyörän kiekot. Pitäisi kestää arkikäytössäkin. Silti painoa lähti 270g vanhaan verrattuna, vaikka vanhat kiekot oli 26" ja renkaat ennen 28 mm, ja nyt 37 mm. Pyörän kokonaispaino nyt 12,5 kg.
Liitteet
tuunattumeta.jpg (252.22 KiB) Katsottu 2815 kertaa
Pyörän alla nyt 29" kiekot. Kun ei sopivia kilpakiekkoja tullut vastaan, niin ostin alennusmyynnistä maastopyörän kiekot. Pitäisi kestää arkikäytössäkin. Silti painoa lähti 270g vanhaan verrattuna, vaikka vanhat kiekot oli 26" ja renkaat ennen 28 mm, ja nyt 37 mm. Pyörän kokonaispaino nyt 12,5 kg.
Noniin, alkaa näyttää kilpurilta. Mutta että 37 millin gummit ? Suosittelen Continental GT 4000 S 23-millisiä, tai ehkä taakse 25 tai 28 millisenä jos haluat vähän pehmeempää kyytiä. Ja ehkä kannattais kattella 11-23 maantiepakka tms tasaisemmille kilpakentille kuten Nokian rata...
Mistäs löysit noin aerot 29er "maastovanteet" ? On ilmeisesti syvemmät kuin 32 milliä jota noi mun DT-Swiss R520 -vanteet on.
Ostin nuo CRC:ltä, siellä on 50% alennusta Eastonin kiekoista. Vanteen korkeudesta en tiedä, mutta ne ovat 26 mm leveät, sisältä 21 mm. Kokeilin 23 mm renkaita, mutta vähän huvittavilta ne näyttivät noilla vanteilla, vähän kuin maastoauto matalaprofiilirenkailla. Nokialle ajattelin laittaa alle 28 mm renkaat. Noilla 37 millisillä renkailla ajattelin ajaa arkiajoa, kaupungin töyssyjä varten yritin optimoida rullaavuutta ja mukavuutta. Pidempi koeajo on vielä tekemättä.
Tuo on Ultegran pakka, vanhasta CC:stä yli jäänyt, mutta ei kaikista tiukimmilla välityksillä. En tullut katsoneeksi mitkä välitykset siinä on.
Mukavuus lisääntyi aika dramaattisesti uuden rengastuksen myötä. Isokokoisemmilla ja leveämmillä renkailla saa ajaa jo pienten reunojen yli, kun ennen kaikkia piti varoa. Maksiminopeudetkin kasvoi, kun välitykset pidentyi. Vastaavasti tietysti kevein välitys on nyt raskaampi ja ylämäkeen lähteminen taas työläämpää.
Ostin nuo CRC:ltä, siellä on 50% alennusta Eastonin kiekoista. Vanteen korkeudesta en tiedä, mutta ne ovat 26 mm leveät, sisältä 21 mm. Kokeilin 23 mm renkaita, mutta vähän huvittavilta ne näyttivät noilla vanteilla, vähän kuin maastoauto matalaprofiilirenkailla. Nokialle ajattelin laittaa alle 28 mm renkaat.
28 on optimi gummi tuolle vanteelle. Mulla on 19-20 mm:n vanteella tuo Contin 23-millinen ja onhan ehdoton rengas. Meta kulkee kuin unelma 8 bar:n paineilla (max 8.5) ja edes päivän lenkin 20-30 viimeistä kilsaa kaatosateessa ei tuonut liukkauden muodossa dramatiikkaa lisää lenkkiin.
Mikä tekee 622 vanteesta 37 renkaalla 29er kiekon. Käsittääkseni ainakin mittojen mukaan 29" koko saavutetaan vasta 58mm renkaalla. Ennen sanottiin jopa 635 vanteelle asennetuilla 47 mm renkailla varustettuja kiekkoja 28 tuumaisiksi (28,7"). Nykyisinkin mummopyörissä on 622 vanteet ja 47 renkaat ja ne ovat aina olleet ns. 28-tuumaisia. Mittojen mukaan vasta 58 mm rengas tekee 622 kokoiselle vanteelle asennettuna 29" kiekon.
Vanne + 2 x renkaan paksuus milleinä / 25,4 ~ halkaisija tuumina
622 + 2 x 32 27,0"
622 + 2 x 37 ~ 27,4"
622 + 2 x 47 28,1"
622 + 2 x 58 29,0"
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Minusta näyttäisi, että painopiste on istuimen kallistamisen takia siirtynyt hiukan liian taakse. Onko pyörä silti vakaa nopeissa alamäissä. Kampipuomin pidentäminen ja istuimen siirtäminen edemmäs helpottaa, jos epävakautta ilmenee.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma