Rengaspaineista
Mielenkiintoisen ristiriitaisia tuloksia. Velochimp-sivulla todetaan koeajojen perusteella, että rengaspaineilla on vain pieni vaikutus (7,2bar-5,8bar / 2%) "vierintävastukseen" ja käppyröissä näkyy jotain yli 10% ero tuolla välillä 
Noissa karkeissa aikaan perustuvissa testiajoissa saattaa olla piiloon jääneitä muuttujia, mutta toisaalta niissä on myös enemmän tosielämä-elementtiä kuin puhtaissa labratesteissä. Muutenkin tuo velochimpin teksti oli hieman hapuilevaa.
Kovaksi pumpattujen renkaiden pompotus ja tärinä todellisessa ajossa saattaisi selittää sen, miksei niillä pääse (aina) käyrän mukaisesti kovempaa. Mutta toisaalta täällä moni kommentoi, että baarin parin ero on ilmiselvä.
Itseasiassa lueskelin lisää ja löysin seuraavia kuvia:

- http://triathlon.competitor.com/2011/04/gear-tech/ask-aaron-tire-pressure-facts-and-myths_26931
- RollingResistance-TirePressure.jpg (47.98 KiB) Katsottu 2470 kertaa

- http://www.mtbonline.co.za/info/mtb-tyre-rolling-resistance.htm
- mtb_tyre_pressure_rolling_resistance.jpg (35.78 KiB) Katsottu 2470 kertaa
Etenkin tuon Triathlonin teksti oli varsin mielenkiintoinen. Eli Liian korkealla paineella, kun tärinä alkaa siirtyä rakenteisiin/vanteisiin, tuo tärinä ikäänkuin nostaa pyörää/vannetta/kuskia (riippuen muista joustoista) ylös ja alas. Nämä pienet nostot ja laskut ovat kuin mini-mäkiä ajelisi sillä erotuksella, että "ylämäessä" saavutettu potentiaalienergia ei vapaudu eteenpäin vievänä voimana, joten jokainen tärähdys ja värähdys summautuu jatkuvaksi ylämäeksi. (Tietenkin pompahdus/värähdys hetkeksi kevittää renkaan kuormaa ja näin vähentää vierintävästusta, mutta tämä ei pitäisi olla merkittävää.)
Eli mitä epätasaisempi alusta sen matalammat paineet ovat käytännössä paremmat, koska värähdykset vaimenee heti renkaaseen. Jousituksella ja kivikovilla renkailla värähdykset vaimenee jousitukseen ja ylämäkiä nousee vain toivon mukaan kevyet renkaat, vanteet ja haarukat, jolloin paineella saavutettu matalampi vierintävastus saattaa olla merkittävämpi kuin värähtelyjen muodostama ylämäki.
Ihan kokemuspohjalta, kun rullaa tasaiselta osuudelta mukulakiville, niin vauhti tuntuu hidastuvan ihan selvästi
Nyrkkisääntönä annettiinkin, että painetta renkaisiin niin paljon kuin voi, kuitenkin niin ettei värinä ala tuntua.
Jousituksesta
Päästäkseni mukavampaan ajoon ja testailemaan kovempia paineita pitänee tehdä se jousitus. Takajousituksen suhteen funtsin että jos ostan halvan jousitetun etuhaarukan niin tuosta alkuperäisestä etuhaarukasta saisi sitten ilmeisesti takahaarukan ja tuloksena olisi täysjousitus yhdellä iskulla. Mutta onko takajouston askartelussa luvassa ongelmia ketjun/vaihteiden/voimansiirron kanssa 
Pyöräreiteistä
Nyt kun ajokkiin on tuntuma ja tuli vähän tunnusteltua autoliikennettä kaksipyöräisen tasolta niin siirryn suosilla autojen sekaan. Eli alusta on nyt pääosin ok asfaltti, mutta kaivonkansia mukulakivillä ympäröityjä kiskoja jne kyllä osuu kohdalle. Autotiellä ei palloile jalankulkijoita, ei tarvi painella nappuloita liikennevalojen kohdilla jne. Ja yleensä autotiet on vähintään yhden auton levysiä, kun jalkakäytävät ei aina tunnu olevan edes yhden jalankulkijan levysiä 