Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

rutunen kirjoitti:

Nyt tuntuu vielä älyttömämmältä kilpapyöräilyn katsominen telkkarista kun ne vetää tuolla vauhdilla 2-3 tuntia (tasaisilla osuuksilla) ja itse jaksoin sitä nippa nappa pari sekuntia.

Niillä on jaloissa jerkkua ja saavat jonossa ajamisella sen aerodynaamisen edun minkä nojapyöräilijä selin makaamalla. Treenavat viikossa enempi ku keskiverto pötköttelijä koko kesänä. Ei velttokintut pääse nojapyörällä kilpapyöräilijöiden vauhtia, vaikka alla olisi minkälainen sukkula. Itse olen markkinoinut kaksipyöräisen nojapyörän nostavan henkilön pyöräily nopeutta noin 10% jos verrataan samanlaisella rengastuksella oleva nojapyörää ja "etukenopyörää".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

Nyt tuntuu vielä älyttömämmältä kilpapyöräilyn katsominen telkkarista kun ne vetää tuolla vauhdilla 2-3 tuntia (tasaisilla osuuksilla) ja itse jaksoin sitä nippa nappa pari sekuntia.

Niillä on jaloissa jerkkua ja saavat jonossa ajamisella sen aerodynaamisen edun minkä nojapyöräilijä selin makaamalla. Treenavat viikossa enempi ku keskiverto pötköttelijä koko kesänä. Ei velttokintut pääse nojapyörällä kilpapyöräilijöiden vauhtia, vaikka alla olisi minkälainen sukkula. Itse olen markkinoinut kaksipyöräisen nojapyörän nostavan henkilön pyöräily nopeutta noin 10% jos verrataan samanlaisella rengastuksella oleva nojapyörää ja "etukenopyörää".

No kyllä tällainen kuntoilija pääsee neljää kymppiä ainakin semmosen puolitoista tuntia, Oulujoki-ajossa kun 55 kilsaa ajettiin oli keskari 39.1 km/h vaikka ekat muutamat kilsat ajettiin poliisin perässä alle kolmea kymppiä. Nokialla tuuli vähän verotti, ajelin 12h kisassa ekan tunnin 38 keskarilla, kahden tunnin kohdalla oli 37.3 lukema kun tuli kerran pysähdyttyä.

Kunnon kasvatus on pitkäjänteistä puuhaa mutta oikein tehtynä tasaiseen suoritukseen saatava teho lopulta nousee ja sitä mukaa vauhdit. Vaatii tietysti sellaisen nojakin joka on riittävän aerodynaaminen ja jos on mäkisempää niin keveydestä on etua.

Mullakin keväällä on aina ensimmäinen motivointitalkoo saada lenkkien keskinopeus nousemaan yli 30 km/h, kun pyöräteiltä siirtyy autoteille joilla joutuu sitten tekemään tasaista voimantuottoa pidempään ilman turhia katkoja. Vielä kun kehtais treeninkejä muuttaa että sais nuo lyhyemmät puristukset kulkemaan kovempaa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jori »

Juu, huippunopeudet tehdään runttaamalla. Minäkin läksin omien oppieni mukaan 115 mm kammilla Nokialla pienellä vaihteella pyöritellen lentävän lähdön kahta sataa metriä ajamaan. Pyöritysvauhti ei ollut liikaa, mutta kuitenkin, kun väänsin isoimman pykälän päälle, läksi pyörä kiihtymään ja kiihtyi loppuun asti summittain samaan keskinopeuteen, kuin edellisenä vuonna 152 kammilla. Lihakset antaa parhaan tehon anaerobisesti, kunhan suoritus ei kestä yli 40 sekuntia. Tour de France kestää yli 40 sekuntia. :roll:

Tehojen ylläpitoa voi tavallinen pyöräilijä harjoittelemalla huomattavasti treenaamalla parantaa, mutta aikaa se ottaa ja vaatii paljon omaan tasoon nähden kovavauhtisia lenkkejä. Ei ne kilpapyöräilijät siellä Toureilla niin hirmuisen paljon kovempia vauhteja aja, kun otetaan ukko yksin vääntämään pois kaverien peesistä. Tottakai tehot ovat reilusti kaksinkertaiset tavalliseen pyöräilijään nähden, mutta vain kaksinkertaiset. Ovathan perheauton ja formulan tehoerot vielä suuremmat.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 13.9.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 594

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 14.9.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 603

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 20.9.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 622

Nyt on 155mm kammet asennettuina ja ne sopivat aika huonosti, ketjunohjaimeen kiinnittyvää osaa joutui viilaamaan pari milliä kun tila loppui kesken. Pistin palautetta Nazcalle tuosta. Muuten kyllä tuntuu kivalle ajaminen, ei tarvitse polvea taivuttaa niin paljoa. Vaihtaminen on tosin nykyään pielessä kun pienin eturatas ei meinaa sitten millään mennä päälle ellei takaratasta vaihda samalla hetkellä.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 21.9.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 635

Säädön jälkeen vaihteisto pelaa normaalisti.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 26.9.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 651

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 27.9.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 655

Valon testausta ja pähkäilyä mihin kohtaan sen laittaisi kiinni. Eiköhän paikka vielä löydy.

Quest Carbon -2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jori »

rutunen kirjoitti:

päivämäärä: 27.9.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 655

Valon testausta ja pähkäilyä mihin kohtaan sen laittaisi kiinni. Eiköhän paikka vielä löydy.

Ainoa oikea paikka on varren päässä kampipuomin etupuolella. Kaikissa muissa paikoissa valaistuu etualalla heiluvat jalat ja pahimmillaan vielä ohjaustankokin, eikä eteen tielle näe mitään.Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 28.9.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 669

Ka siinähän se on ennen ollut, noiden uusien kampien laiton jälkeen tosin ei enää pysy paikoillaan. Vaatinee uutta valoa kun ei tuota trelockia saa siihen kiinni kuin ennen. etuvaihtajan kanssa oli jälleen ongelmia kun ei ketjut meinaa pysyä paikoillaan. Jos jatkuu vielä niin joutunee ne alkup. kammet kaivamaan esiin.

Quest Carbon -2015

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Wacky »

rutunen kirjoitti:

etuvaihtajan kanssa oli jälleen ongelmia kun ei ketjut meinaa pysyä paikoillaan. Jos jatkuu vielä niin joutunee ne alkup. kammet kaivamaan esiin.

Ootko säätänyt etuvaihtajan kohdilleen uusille kammille koska rattaat eivät ole välttämättä aivan samassa linjassa kun alkuperäisillä kammilla. Tämä on ihan normaalia. Ainostaan jos vaihtaa kampisarjan toiseen samanlaiseen voi olettaa että pitäis toimia ilman säätöä eikä sekään takaa että toimii.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Ootko säätänyt etuvaihtajan kohdilleen uusille kammille koska rattaat eivät ole välttämättä aivan samassa linjassa kun alkuperäisillä kammilla. Tämä on ihan normaalia. Ainostaan jos vaihtaa kampisarjan toiseen samanlaiseen voi olettaa että pitäis toimia ilman säätöä eikä sekään takaa että toimii.

Melkein mitä vaan muuttaa niin säätämään pääsee. Tämä piti niin pakkkansa mun V-projektissa. Vaikka kuinka justeerasin niin hienosäätölekaa tarvittiin etuvaihtajan kiinnikkeelle, vieläkin tarttis pientä ojennusta.

Takavaihtaja tällä lyhyemmällä ketjulinjalla juonitteli oikein urakalla verrattuna takavetosiin. Lopulta vaihtajan huolto ja ketjulinjojen tarkistus sekä kiinnityslaipan oikaisu asian mukaiseen linjaan auttoi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 29.9.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 682

Vastauksena edelliseen että kyllä se etuvaihtaja on säädetty, eihän siitä ajamisesta muuten tulisi mitään tolkkua kun on eri kokoiset rattaat :) Sain Nazcalta postia jossa kerrottiinkin että on epäyhteensopivuutta.

Quest Carbon -2015

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

rutunen kirjoitti:

päivämäärä: 29.9.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 682

Vastauksena edelliseen että kyllä se etuvaihtaja on säädetty, eihän siitä ajamisesta muuten tulisi mitään tolkkua kun on eri kokoiset rattaat :) Sain Nazcalta postia jossa kerrottiinkin että on epäyhteensopivuutta.

Noin valmistajan kuvista silmämääräisesti katsellen Gauchossa ja Fuegossa on samanlaiset etuvaihtajan kiinnikeet. Kun omaan Gauchoon vaihdoin 155mm kammet niin kyllähän siinä aika säätäminen oli ja en saanut kohdalleen sitten millään.

Vasta tänä kesänä kun vaihdoin alkuperäistä vastaavat ketjuputket mutta vain yhdestä kohdasta kiinni olevat alkoi vaihtaminen sujua täysin ilman ongelmia. Pidempää selitystä täällä: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 954#p24052

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Vastaa Viestiin