Sivu 8/17

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Lähetetty: 10 Syys 2012, 08:19
Kirjoittaja mhelander
Nojanalle kirjoitti:

Millä tavalla ratkasit tuon etunavan kiinityksen pikalinkun alla. Se on sellainen kiinostava kohta. Kun siihen kohdistuu aikamoiset voimat poljettaessa. :?:

Muuta ei ole kuin pistoakseli ja ketjuhaarukassa akselin kokoinen 10mm:n halkaisijaltaan ja noin millin syvä koroke joka menee etuhaarukan väliin akselia kohti. Loppu on kitkaa, jousia ei pistoakselissa voi käyttää. Pistoakseli on vain millin osia pienempi kuin reikä akselissa ja sama ketjuhaarukan reiän suhteen, kun pistoakseli on kunnolla kirrattu kiinni niin kyllä se mun mielestä polkemisen voimat kestää. Akselinhan pitää kestää sitten vielä enemmän kuten kovat iskut mitä tiestä tulee polkuvoimien lisäksi.

Jos tämä osoittautuu liian löysäksi niin pitää tehdä sama kuin Cruzbike eli hitsata etuhaarukan dropoutteihin 10mm:ä sisähalkaisijaltaan putkea pätkä ja tehdä ketjuhaarukkaan vastaavan kokoinen avaus.


Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Lähetetty: 11 Syys 2012, 01:13
Kirjoittaja mhelander

Dodii, nyt on värkki sitten ajokunnossa !

Kuva

Kävin sitten tuossa kunnossa pimeällä koeajamassa, onneksi ettei kukaan nähnyt. Ensin lenkkarit jalassa, sitten hain lukkokengät. Vehkeessä ei ollu sitten vaihteita tai jarruja.

Ensinnäkin, onhan vikuri peli kunnes vähän pääsi ajamisen rytmiin. Korkeammalla kadenssilla toimi jotenkin paremmin... joten opiskeltavaa riittää. Ja on muuten tosi liukas liikkumaan ! Muutama polokasu ja tulee jo äitiä ja jarruja ikävä.

Kuvan oton jälkeen purin koko hoidon, fixasin keskiöputken ja sain lopulta tapeltua Fauber-sovittimen riittävälle kireydelle ja keskiöputken noin 70mm:n mittaan joka riitti GXP-keskiön kiristämiseen. Sitten hitsasin etuvaihtajan vaijerin kuorelle nipat että saa senkin sitten joskus paikalleen. Kunhan teen ne tangonpää sovittimet kitkavivuille.

Pulttasin lopuksi 80-luvun Campyn jarrukahvat ja vetelin vaijerit. Jos tuolla kehtais aamusella ajaa töihin ja sitten töiden jälkeen käydä näyttämässä pyöräkauppiaalle joka rungon aihion romukasastaan lahjoitti. Samalla saan ne 451 Ultremo ZX:t mukaan.


Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Lähetetty: 11 Syys 2012, 01:32
Kirjoittaja mhelander

Ai niin, oli unohtua painot:

  • Pelkkä runko 1.95 kg

  • "Runkokitti" eli runko, etukolmio kaikkineen ja penkki niskatuen kanssa 5.5 kg

  • Pyörä ajokunnossa, painavin rengassetti mitä taloudesta löytyy ja jarrukahvat : 11.75 kg.

Eli tavoite tehdä tästä noin MP:n painoinen taisi toteutua. Kunhan saan paskarreltua vaihdekahvoille ne sovittimet niin heivaan kunnon pyörät alle ja punnitaan sitten uudestaan.

Ja jäi kertomatta että pitihän sitä ylämäkeäkin kokeilla... ja tää nousee kuin herhiläinen ! En ole jäykemmällä nojakilla ajanut tähän päivään mennessä. Täysi hyödyntäminen vaatii kyllä harjoittelua mutta jarruja oli ikävä jopa ylämäessä joten hyvin liikkuu.


Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Lähetetty: 11 Syys 2012, 06:43
Kirjoittaja jviirret

Hieno homma! Eikö tarvinnut opetellessa yhtään haparoida?
Jotenkin minulla on sellainen muistikuva että pythonillakin ylämäessä ja kiihdytyksissä runttaaminen oli tehokkaampaa kuin jäykkäpuomisilla. Voisko olla mahdollista että tekniikan oppimisen jälkeen etupää mutkittelee polkemisen tahtiin niin että jalkojen pyöritysliike on sopivasti ovaali? Vai johtuuko siitä että kääntyväpuomisessa jalalla voi tehdä polkaisuliikkeen kuten juoksija kehon keskilinjan kohdalla? Vai tuleeko tässä helpommin enempi ja voimakkaammat lihhakset käyttöön?

Jukka


Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Lähetetty: 11 Syys 2012, 07:16
Kirjoittaja irakas

Siinäpä ei kauaa nokka tuhissu! Onnea, upea suoritus! :mrgreen:

Oletko kokeillut pythonilla ajoa? Itse arvelen, että tällä on kuitenkin paljon helpompi ajaa.

Minusta tuo ohjaustangon muoto on merkillinen. Missä asennossa sinulla kädet on, kun ne ovat siinä kiinni?

Sakari


Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Lähetetty: 11 Syys 2012, 08:04
Kirjoittaja Pastori
mhelander kirjoitti:

Ensinnäkin, onhan vikuri peli kunnes vähän pääsi ajamisen rytmiin. Korkeammalla kadenssilla toimi jotenkin paremmin... joten opiskeltavaa riittää.

Korkeampi kadenssi on siitä tärkeä että saat jalan liikkeellä runttaamista paremmin samat tehot niit ettei se etusosa vaapu puolelta toiselle polkaisun mukana.

jviirret kirjoitti:

Jotenkin minulla on sellainen muistikuva että pythonillakin ylämäessä ja kiihdytyksissä runttaaminen oli tehokkaampaa kuin jäykkäpuomisilla.

Kyllä python munkin mielestä kiihtyy paremmin, mutta nimenomaan vikkelämmällä pyörityksellä eikä runttaamisella.


Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Lähetetty: 11 Syys 2012, 08:49
Kirjoittaja jori

Hitto, kun on hyvän näköinen -siis nuo linjat. Takarenkaan haarukan välistä näkyvä osa on tyylikkäästi ohjausakselin kulmassa, samoin selkänojan yläosa ja niskatuki. Pikkuisen kun olisi pitempijalkainen kuski, kääntyisi stemmiputkikin istuimen alemman linjan tasoon ja ketjuhaarukka rungon viistoputken linjaan. Todella tyylikäs. Onneksi olkoon! :D
Kuva


Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Lähetetty: 11 Syys 2012, 09:34
Kirjoittaja Syväri

Hieno tuli! Sitten vain ootellaan vertailua :D


Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Lähetetty: 11 Syys 2012, 09:40
Kirjoittaja Kyytsis

Todella hieno!

Miten ajattelit viimeistellä? Ansaitsisiko pulverimaalauksen? Keltaisena, toki :)


Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Lähetetty: 11 Syys 2012, 09:46
Kirjoittaja mhelander

Kiitokset kiittämästä :)

Kyytsis kirjoitti:

Miten ajattelit viimeistellä? Ansaitsisiko pulverimaalauksen? Keltaisena, toki :)

Rouva totesi että jos vedän Vendetta-keltaseksi niin sekin tahtoo ajaa tällä... mutta sitä ennen pitää saada kilometrejä alle että nähdään kestääkö rakenteet. Ja jos kestää niin ennen maalausta pitää stripata kunnolla nuo Madisonin maalit veks ja jos mahdollista päästökarkaista runko, siihen joutunen tekemään itse "uunin" kun sopivaa ei tunnu löytyvän.

Mikähän toimii alumiinilla pohjamaalina ? Madisonissa oli jotakin harmaata jota on vielä jäljellä jopa hitsaamisen ja teräsharjaamisen jäljiltä...


Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Lähetetty: 11 Syys 2012, 15:39
Kirjoittaja mhelander

Vielä kustannuksista, kun kerran köyhän miehen värkistä on kyse. Ihan kohtuulliset ovat :

  • Teräksinen kilpapyörän 28" etuhaarukka 35 €

  • Fauber-keskiön adapteri BSA-keskiölle 34,99 €

  • Ketju SRAM PC-971 12,49 € + muutama lisälenkki edellisestä ketjusta + PowerLink

  • Biltsun säädettävä stemmi, en muista hintaa mutta jokusen euron

  • Ehkä 10 € Kärkkäinen/Biltema -laatuisia vaijereita.

Siinä saturaisella irtosi tämä värkki.

Runkohan irtosi pyytämällä paikalliselta pyöräkauppiaalta, loput osat löytyi vanhoista kilkkeistä ja vähän kierrättämällä (ohjainlaakeri lowracerista uuden tieltä). Alumiinipuikkoja piti ostaa ja Argon-suojakaasupullo täyttää, näitä ei lasketa (niihin meni reippaat 150 €, kuten käytettyä sähköäkään).

Omaa penkkiä sille ei vielä ole, itselle sopivia kun on kaksi ja kolmas tyttärelle sopiva niin riittää että on ajokunnossa heti kaksi nojakkia : lowracer ja toinen näistä highracer-tyyppisistä. Jotta ei ole tekosyytä olla lähtemättä lenkille jos vähän satelee tai tiet on märkänä.


Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Lähetetty: 11 Syys 2012, 16:23
Kirjoittaja Pastori

Voisitko panna valmiista pyörästä tommoisen sivukuvan HIRES versiona webiin - ei haittaisi vaikka kuvan saisi myös toiselta puolelta :)

Mikähän tässä vaivaa kun tekisi mieli mieluummin askarrella paskarrella kuin tehdä mitään muuta järkevää kuten korjailla taloa, siivota, tai kirjoittaa uutta opetussuunnitelmaa.


Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Lähetetty: 11 Syys 2012, 17:49
Kirjoittaja Jarcco

Inspiroivaa seurata rakenteluprojektia jonka lopputulos on huippuhieno! Varsinkin nivelöity keskiö systeemi on aivan briljantti :D Jotain MBB tyyppistä pitää kokeilla jossain vaiheessa... Alumiinin hitsaussaumat on myös vahvan näköiset. Vaatiiko kalliit laitteet?


Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Lähetetty: 11 Syys 2012, 23:53
Kirjoittaja mhelander
Jarcco kirjoitti:

Inspiroivaa seurata rakenteluprojektia jonka lopputulos on huippuhieno! Varsinkin nivelöity keskiö systeemi on aivan briljantti :D Jotain MBB tyyppistä pitää kokeilla jossain vaiheessa... Alumiinin hitsaussaumat on myös vahvan näköiset. Vaatiiko kalliit laitteet?

Kiitokset, ei se homma ihan sujunut kuin elokuvissa. Täältä foorumista tuli idea käyttää Fauber-sovitinta joten tollanen siitä sitten tuli.

Saumoissa ei ole pihistelty lisäaineen kanssa. Välillä kun alumiini tuppaa "romahtamaan" kun sulaa liikaa. Välillä taas sulaa kuin peltiä hitsaisi kaasulla ihanneoloissa eli ei juuri tarvi lisäainetta. Kuonan ja oksidoitumisen kanssa meinaa välillä mennä hermot.

Mulla on Wallius AC/DC TIG-hitsauslaite, ovh on jotain 2000 € paikkeilla. Kun sen säädöt opiskelee niin ihan kelpoa jälkeä syntyy. Alumiinihommat olen tehnyt "Easy AC" -asetuksella ja säätänyt vain virtaa.


Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Lähetetty: 12 Syys 2012, 00:00
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Jos tuolla kehtais aamusella ajaa töihin ja sitten töiden jälkeen käydä näyttämässä pyöräkauppiaalle joka rungon aihion romukasastaan lahjoitti. Samalla saan ne 451 Ultremo ZX:t mukaan.

Töissä tuli käytyä ja vekotinta ihmetteli yksi jos toinenkin... SItten töistä lähtiessä hokasin että takagummista on alapuolelta päässeet ilmat karkaamaan. Pumppasin lisää mutta ei muutamaa minuuttia kauemmin pysynyt vaan alko pohjaamaan.

Siitä välittämättä pumppailin lisää ilmaa ja pääsin pyöräkauppiaalle asti. Sen verran kiinnostui romu-runkonsa kierrätyksestä että kävi oikein kuvan näppäämässä. Sain Ultremo ZX:t ja ihan kilpailukykyiseen hintaan.

Kotia päin ajelin lyhintä reittiä ja pumppausväli vaan tiheni. Käytin tuubia irti, kun hokasin että kuivuneet liimaukset oli pettäneet ja ilmapako johtui gummin ruttaantumisesta venttiilin kohdalla. SItten 200m ennen kotia karkas ilmat oikein äänen kanssa ja ihan vanteella ajettiin kotio. Ihan paskat gummit kun ei paljoa yli 20v kestäneet... yksi niistä Ruotsin maalta ostettuja pistosuojattuja 19mm:n kisatuubeja kyseessä.

Noh, heitin sitten toisen takapyörän alle ja eikun ihan lenkille. Ajaminen alkaa pikkuhiljaa sujua. Pahempaa vaappumista vain kun lopettaa polkemisen tai aloittaa. Kun vaihdevipuja ei ole niin 34-17 välityksillä ei pääse kuin hätnäppää yli 30 km/h. 2-4% ylämäet menee ihan lentämällä, pitää oikein keskittyä tasaiseen pyöritykseen ettei lyö vähän kostealla asfaltilla tyhjää joka polkasulla.

Jotakin ptiää tehdä jarrukahvoille ja tangolle. Käsien paikka ei ole mukavin mahdollinen...