Sivu 8/12

Re: TW-Bents

Lähetetty: 05 Loka 2012, 11:01
Kirjoittaja jviirret
oki kirjoitti:

Ajattelin samalla vaihtaa kasettikeskiön ja lyhemmät kammet ,olisiko kenelläkään jäänyt varastoon ylimääräistä keskiö putkea ?

Joo, jos tuut ite hakemaan ja irroittamaan... Oletan että tarkoitat "keskiömuhvia", siis osaa jonka sisään kampilaakeri/akseli tulevat.

Jukka


Re: TW-Bents

Lähetetty: 06 Loka 2012, 21:20
Kirjoittaja oki

Nyt on takahaarukka istutettu, huomenna laitan kuvan millainen on tulossa. :D


Re: TW-Bents

Lähetetty: 07 Loka 2012, 09:59
Kirjoittaja oki

Tässä Kuva :D , antakaa kommentia.

2012-10-07 09.17.58.jpg
2012-10-07 09.17.58.jpg (164 KiB) Katsottu 2022 kertaa

rake nyt 32mm ja istuimen alin korkeus 52cm.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 07 Loka 2012, 10:10
Kirjoittaja jviirret
oki kirjoitti:

Tässä Kuva :D , antakaa kommentia.

Näyttää että keula on niin pystyssä että haarukkaa pitää taivuttaa taaksepäin jotta saa toimivan jätön :roll:

oki kirjoitti:

rake nyt 32mm

Onko haarukkaa siis taivutettu kuvan oton jälkeen, tuossa se on ainakin kaksi kertaa isompi.

Jukka


Re: TW-Bents

Lähetetty: 07 Loka 2012, 10:27
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Kommentteja.

Sehän onnistui sujuvasti tuo perän asennus....

Ketju linjan kanssa tulee varmasti haastetta, ja mietisin ainakin itse pitäisikö etuhaarukkaa muokata epäsymmetriseksi jotta saataisiin vetopuolen ketjulle lisää tilaa.
Ja tällä virityksellä sitten mahdollisimman vähän putkea vetopuolen ketjuun, mieluiten ei ollenkaan..
Ohjaus kulma on kai renkaan leveyden verran väärään suuntaa, tälle en tekisi kuitenkaan mitään ennen kuin olet koe ajanut...

ehditkö vielä ohjauksen laakereita käpistelemään?

Ihan näpsäkän näköinen hän tuo on...
Toivotaan että penkki ei noussut nyt liian pystyyn, mutta siihenkin tottuu, selälle voisi olla kivempi jos se olisi loivempi mutta sitäkään on turha muuttaa ennen koe ajoja...


Re: TW-Bents

Lähetetty: 07 Loka 2012, 10:50
Kirjoittaja jori

Ojauskulma on nyt tosiaan niin jyrkkä, että haarukan pitäisi olla takaperin. Offset/rake, eli tuo lyhyt viiva etupyörän navasta ohjausakselille pitäisi olla taakse päin, eli raken negatiivinen, jotta pyörä olisi stabiili ajaa. Ilman kuormaa jättö on luokkaa 40 mm negatiivista.

Negatiivinen jättö = Kuvassa emäputken suuntainen viiva kohtaa maan eturenkaan ja maan kosketuspisteen takapuolella. Tuon viivan pitäisi kohdata maa vähintään saman verran kosketuskohdan etupuolella.

Ohjausgeometria kyllä osittain korjaantuu, kun pyörän päälle istuudutaan ja perä laskee, jolloin emäputken linja ampuu edemmäs.

Taitaa kuitenkin laskea liikaa. Takajousen yläpään paikka on nimittäin sellainen, että siihen muodostuu hyvin loiva polvikulma, joka tekee joustosta erittäin löysän ja saattaa jopa muljahaa yli, jolloin takahaarukka alkaa pönkiä ylös päin. Tuohon auttaa iskarin ylemmän nivelen siirtäminen runkoputkessa alemmas, jopa vaakasuoraan voisi iskarin tuossa kuvitella olevan.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 07 Loka 2012, 11:04
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Takajousen yläpään paikka on nimittäin sellainen, että siihen muodostuu hyvin loiva polvikulma, joka tekee joustosta erittäin löysän ja saattaa jopa muljahaa yli, jolloin takahaarukka alkaa pönkiä ylös päin. Tuohon auttaa iskarin ylemmän nivelen siirtäminen runkoputkessa alemmas, jopa vaakasuoraan voisi iskarin tuossa kuvitella olevan.

Hyvin huomattu, jousen pitäisi olla siis näin:

Kuva

Onko muuten joku syy miksi lähdit noin radikaalisti poikkeamaan tuosta aloitusviestin pyörästä? Siinähän on ohjauskulmiin ja jousitukseen tismalleen oikea mitoitus ja hyvä malli.

Jukka


Re: TW-Bents

Lähetetty: 07 Loka 2012, 11:08
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:

Onko haarukkaa siis taivutettu kuvan oton jälkeen, tuossa se on ainakin kaksi kertaa isompi.

Jukka

Oisko nyt vain niin että Rake ja Jättö on mennyt ajatuksissa sekaisin...
Eikös Rake ole ainoastaan haarukan ominaisuus? ja Jättö emäputken kaltevuuden,haarukan, ja renkaan yhteinen ominaisuus?


Re: TW-Bents

Lähetetty: 07 Loka 2012, 11:17
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:

Oisko nyt vain niin että Rake ja Jättö on mennyt ajatuksissa sekaisin...
Eikös Rake ole ainoastaan haarukan ominaisuus? ja Jättö emäputken kaltevuuden,haarukan, ja renkaan yhteinen ominaisuus?

Ei kai se enää voi mennä sekaisin, jori pisti vielä 2.10. tuonne hyvän kuvankin jossa on Rake(offset) ja jättö(trail) selvitetty hyvinkin tarkasti.
Rake on siis yksi haarukan mitoista ja siitä ei yksistään voi päätellä pyörän käyttäytymisestä mitään. Jättö on se mikä vaikuttaa ajokäyttäytymiseen.

Jukka


Re: TW-Bents

Lähetetty: 07 Loka 2012, 11:38
Kirjoittaja jori

Mittailin kuvasta, että etuhaatukan akselinpaikan etäisyys haakukkaputken akselilta (kuvassa vihreä viiva = rake = offset) on summittain sama, kuin viimeeksi. Jättö, eli kuvassa nyt punainen viiva mustan ja valkean täplän välissä maassa (mustan haaukkaputken akselilinjan ja renkaan maakosketuskohtien välinen etäisyys) on vähentynyt niin paljon, että se on siirtynyt akselilinjan takapuolelle (punainen alue). Oikea paikka haarukan ohjausakselilinjan maakosketukselle on sinisellä alueella mustan maakosketuspisteen etupuolella. Sinne pääsee kallistamalla ohjausakselia taaksepäin esim perää laskemalla. Saman vaikutuksen tekee offsetin = raken pienentäminen eli haarukan käyryyden oikaiseminen.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 07 Loka 2012, 12:17
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jori kirjoitti:

Saman vaikutuksen tekee offsetin = raken pienentäminen eli haarukan käyryyden oikaiseminen.

Eikös tuota vois helposti testata tai miksei vaikka jättääkkin siten että yksinkertaisesti kääntäisi haarukan takaperin?

jviirret kirjoitti:

Ei kai se enää voi mennä sekaisin
Jukka

Miksei? helposti uudet jutut menevät sekaisin...
Mulla menee vieläkin positiivinen ja negatiivinen jättö välillä sekaisin kun se tuntuu jotenkin nurinkuriselta :lol:


Re: TW-Bents

Lähetetty: 07 Loka 2012, 13:02
Kirjoittaja jori

Kyllä sitä testata voi, mutta haarukan kääntäminen ympäri muuttaa jättämän (trail) aika rajusti positiivisksi. Jos tuo nykytilanne on, kuten kuvassa: ohjauskulma 81 astetta, ja rake 61, on jättö nyt -22 mm. Jos tuosta vaan käännetään haarukka nurin päin, tulee jätöksi 102 mm, joka on kyllä ajettavissa, mutta saattaa aivan hitaassa ajossa haukkailla. Perä tulee kuitenkin tuosta jousituksen takia laskemaan ainakin pari astetta kulmana mitattuna, joten nuo jätön arvot muuttuvat haarukka oikein päin -13 mm ja väärin päin 112 mm.

Suosittelen leikkimään tuolla jättölaskurilla. Se on hyvin opettavaista. http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php
Siinä vasemmalla siniseen ruutuun kirjoitellaan pyörän perusmittoja:
Head Angle: Ohjausakselin kulma (vasemmalla kuvassa selitys)
Fork Offset: =rake = etukiekon akselin etäisyys ohjausakselista
Bead-Seat Diameter: Etukiekon koko valitaan valikosta. 406=20" 559=26" ja 622=28"
Tire Width: Eturenkaan paksuus milleinä. Löytyy siitä renkaan merkinnästä tuon halkaisijamitan edeltä esim 47-406, 50-559 tai 28-622 noiden renkaan leveydet ovat siis 47 mm,50 mm ja 28 mm.
Sitten vain painetaan nappia "Calculate".

Oikealle puolelle ilmestyy numerot:
Tire Diameter = Renkaan ulkohalkaisija
Tire Circumference = Renkaan ympärysmitta
Trail = Jättö (selitys löytyy kuvasta oikealta)
Wheel Flop = Vinon ohjausakselin ja jätön aikaansaama korkeusero, joka saa etupyörän lopsahtamaan vinoon, kun sitä kallistetaan.
Mechanical Trail = Jättö mitattuna kohtisuoraan ohjausakselia vastaan.

Kuvassa haarukka on käännetty takaperin, eli "Offset" arvo on kirjoitettu negatiivisena.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 07 Loka 2012, 21:25
Kirjoittaja oki

Onko muuten joku syy miksi lähdit noin radikaalisti poikkeamaan tuosta aloitusviestin pyörästä? Siinähän on ohjauskulmiin ja jousitukseen tismalleen oikea mitoitus ja hyvä malli.

Jukka[/quote]

Juu taka akseli ja vaihteensiirrin ,sekä useampi taka vaihde ja hiemman pystympi istuin asento.
Tuon jousituksen kans minulla olikin ajatus, että ei ole oikeassa kulmassa . Se miten jousitusta muutan riippuu siitä saanko mahtumaan sitä enemmän vaakaan, että pyörä ei enään nousisi korkeammaksi.
Jos ei onnistu ,poistan koko jousen ja laitan tönköksi sekä lasken 5cm runkoa alemmas. :D


Re: TW-Bents

Lähetetty: 07 Loka 2012, 21:38
Kirjoittaja jori

Tuo ohjausgeometrian selostaminen on mennyt niin monimutkaiseksi, että laitan tähän vielä kootut ohjeet, miten saat pyöräsi kuntoon.

Haarukan linjan pitäisi, kun pyörässä on kuorma päällä, ampua etupyörän maakosketuspisteen etupuolelle 40-60 mm. Yleensä sopivana jätön määränä pidetään 1,5 kertaa eturenkaan leveyttä. Leveämpi eturengas sietää enemmän jättöä limpsahtamatta paikoillaan poikittain.

Sinun pyöräsi ongelma on etuhaarukan runsas käyristys yhdistettynä melko pystyyn ohjausakseliin. Käyryyttä on yli 60 mm, vaikka 30 mm riittäisi, eikä vähempikään ole vielä haitaksi, kun tuo ohjauskulma on noin jyrkkä.

Haarukan käyristyksen määrää (offset tai rake) voit mittailla oikaisuoperaation aikana asettamalla haarukka pöydälle haarukan käyryys ylös päin. Vatupassilla sitten voit mitata, että molemmat haarukan puolet ovat yhtä korkealla.

Haarukka oikenee nätisti jämäkän ruuvipenkin välissä puoli kerrallaan metrisellä putkella vääntäen. Tai jos on hydraulipuristin, niin puupalikoiden välissä painamalla.

Samalla, kun irrotat haarukan, muista varmistaa, että laakerinpitimet ovat molemmat oikein päin, jotta laakeri istuu nätisti, eikä takeltele.
Kuva
Sekä ylä-, että alalaakeriin kuulanpitimet näin päin, selkä alas ja kuulat ylös.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 08 Loka 2012, 09:03
Kirjoittaja oki
2012-10-08 08.45.37.jpg
2012-10-08 08.45.37.jpg (168 KiB) Katsottu 1919 kertaa

Muutin jousitusta, olisiko nyt parempi. :?: