Näimpä, kun teho kymmenkertaistuu niin keskinopeus tuplaantuu
Jukka
jviirret kirjoitti:Näimpä, kun teho kymmenkertaistuu niin keskinopeus tuplaantuu
Jukka
Tuo pitää paikkansa, kun matkaan sisältyy paljon pysähdyksiä ja vauhtia jarruttavia liikennetilanteita. Pelkkä suora matka kinnerillä menee tuplavauhdilla alle viisinkertaisella (4,86) teholla. Kreutzotter kertoi 100W nopeudeksi 33,2 km/h. 66,4 km/h meni 486 watin teholla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hankin n. vuosi sitten aika hyvän valaisimen http://ostanetista.net/pyora-otsalamppu ... m-l-t6-led
Akun teho kuitenkin riittää vain pariin tuntiin, ja minulla on käynyt nyt pari kertaa niin, että akusta on on loppunut virta kesken matkan, ja on ollut aika noloa palata kotiin pimeällä nojakilla varsinkin, kun on itse huomautellut valottomuudesta pimeänä ajaville.
Jotta niin ei enää niin kävisi laitoin varavalon, jonka voi nyt sitten sytyttää, kun virta loppuu varsinaisen lampun akusta.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
jooseha kirjoitti:Jospa otat virran valolle ajoakusta. Ei tarttis kuin yhden akun koko pyörään
Voihan siitäkin loppua virta, ja lamppu vaatisi jonkin tyyppisen muuntajan, kun ajoakussa on 50 voltin jännite.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Hankin n. vuosi sitten aika hyvän valaisimen http://ostanetista.net/pyora-otsalamppu ... m-l-t6-led
Akun teho kuitenkin riittää vain pariin tuntiin, ja minulla on käynyt nyt pari kertaa niin, että akusta on on loppunut virta kesken matkan
Aika reilu ottoteho tuossa on 8,4V X 6,4Ah / 2h = 26,88 wattia. On siinä tietysti valotehoakin.
Auton halogeenipolttimon lumen arvo on noin 1500 eli tuon pitäisi vastata autoa jossa on lisäpitkätkin
irakas kirjoitti:Hankin n. vuosi sitten aika hyvän valaisimen
Akun teho kuitenkin riittää vain pariin tuntiin,
Eikö siinä sitten ole puoli- tai yhdeksäsosatehoa? Puoliteholla akku kestäisi neljä tuntia ja 1/9 teholla jopa enemmäm.
Kyllä luulisi tuollaisen lumenimäärän riittävän fillarille puolitehollakin... Muistan yhdenkin, joka sanoi: "Tulkoon valkeus." Mutta olisiko silloinkin puoliteho ollut ihan riittävä?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
ajarmala kirjoitti:irakas kirjoitti:Hankin n. vuosi sitten aika hyvän valaisimen
Akun teho kuitenkin riittää vain pariin tuntiin,Eikö siinä sitten ole puoli- tai yhdeksäsosatehoa? Puoliteholla akku kestäisi neljä tuntia ja 1/9 teholla jopa enemmäm.
Kyllä luulisi tuollaisen lumenimäärän riittävän fillarille puolitehollakin... Muistan yhdenkin, joka sanoi: "Tulkoon valkeus." Mutta olisiko silloinkin puoliteho ollut ihan riittävä?
Ihan varmasti riittää. Omassa lampussani puoliteho näyttää suunnilleen puolet siitä mitä täys teho, silti akku kestää puoliteholla moninkertaisen ajan täys tehoon verrattuna. Eli täys teholla lamppun hyötysuhde ei ole kovin hyvä. Lisäksi kun täystehoista valokeilaa tuijottaa muutaman minuutin niin ei keilan ulkopuolelta näe mitään kun hämäränäkökyky menee.
Mulla on "vain" 900lumenin lamppu.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:ajarmala kirjoitti:irakas kirjoitti:Hankin n. vuosi sitten aika hyvän valaisimen
Akun teho kuitenkin riittää vain pariin tuntiin,Eikö siinä sitten ole puoli- tai yhdeksäsosatehoa? Puoliteholla akku kestäisi neljä tuntia ja 1/9 teholla jopa enemmäm.
Kyllä luulisi tuollaisen lumenimäärän riittävän fillarille puolitehollakin... Muistan yhdenkin, joka sanoi: "Tulkoon valkeus." Mutta olisiko silloinkin puoliteho ollut ihan riittävä?Ihan varmasti riittää. Omassa lampussani puoliteho näyttää suunnilleen puolet siitä mitä täys teho, silti akku kestää puoliteholla moninkertaisen ajan täys tehoon verrattuna. Eli täys teholla lamppun hyötysuhde ei ole kovin hyvä. Lisäksi kun täystehoista valokeilaa tuijottaa muutaman minuutin niin ei keilan ulkopuolelta näe mitään kun hämäränäkökyky menee.
Mulla on "vain" 900lumenin lamppu.Jukka
Joo, onhan siinä pienempitehoinen ja vilkkuva vaihtoehto. Olen kai sitten turhan paljon ajellut täysteholla, kun pienempi tehokin riittää aivan hyvin. Kirkas vilkkuva valo lienee aiheuttaa agressioita vastaantulijoissa.
Kiitos Pastori kuvan kirkastamisesta! Olisin sen osannut tehdä itsekin, jos olisin hoksannut!
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Kirkas vilkkuva valo lienee aiheuttaa agressioita vastaantulijoissa.
"lienee" Voisin sanoa että ihan varmasti, eikä täytä tieliikennelain vaatimusta yhtenäsitä valoa näyttävästä valaisimesta.
Onhan se toki psygologinen kynnys käyttää pienempää tehoa kun on ensin isolla rahalla ostanut iso tehoisen lampun. "Tehdään iso nuotio ja mennään kauas lämmittelemään"
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
jviirret kirjoitti:Omassa lampussani puoliteho näyttää suunnilleen puolet siitä mitä täys teho, silti akku kestää puoliteholla moninkertaisen ajan täys tehoon verrattuna. Eli täys teholla lamppun hyötysuhde ei ole kovin hyvä.
Ledi on hauska kapistus. Sen hyötysuhde paranee jännitteen aletessa. Sopivissa olosuhteissa sellaisella on saatu suurempi valoteho kuin sen käyttämä sähköteho
Erittäin pienellä teholla ja ympäristön lämpöä hyödyntäen.
jooseha kirjoitti:Aika reilu ottoteho tuossa on 8,4V X 6,4Ah / 2h = 26,88 wattia. On siinä tietysti valotehoakin.
Auton halogeenipolttimon lumen arvo on noin 1500 eli tuon pitäisi vastata autoa jossa on lisäpitkätkin
Kyllä näistä tämän päivän CREE ledillä toimivat lamput tuottaa aivan uskomattomasti valoa. Samalla menee virtaakin, etenkin "kiinanlampuissa".
ajarmala kirjoitti:irakas kirjoitti:Hankin n. vuosi sitten aika hyvän valaisimen
Akun teho kuitenkin riittää vain pariin tuntiin,Eikö siinä sitten ole puoli- tai yhdeksäsosatehoa? Puoliteholla akku kestäisi neljä tuntia ja 1/9 teholla jopa enemmäm.
Kyllä luulisi tuollaisen lumenimäärän riittävän fillarille puolitehollakin... Muistan yhdenkin, joka sanoi: "Tulkoon valkeus." Mutta olisiko silloinkin puoliteho ollut ihan riittävä?
Ongelma on se että nämä lamput on nojapyörässä. Sitä nappulaa lampun perässä ei yllä painelemaan kun valon tarve muuttuu, vaatii ainakin mun nojakeissa pysähtymisen jotta yltää kaatumatta nappulaa painamaan.
Kiinanvalojen ongelma tyypillisesti on myös se että niissä ei ole tai ei toimi kunnolla nappulan yhteydessä oleva merkkivalo jolla näkisi akun varauksen lähenevän loppuaan, näin ainakin mun kahdessa lampussa. Toinen ongelma on että kun akku on melkein tyhjä niin lamppu joko sammuu kerralla tai sitten pudottaa jollekin säästöteholle jonka kesto on mitä sattuu.
Tuo valostoren lamppu yllätti eilisellä lenkillä positiivisesti molemmissa suhteissa. Täällä siitä lisää juttua...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.