Sivu 8/11
Re: YesCom
Lähetetty: 20 Elo 2013, 21:59
Kirjoittaja THuhtamaki
Eihän sulla vaan jumita kengän pohjakuvio siihen polkimeen ja kenkä hitusen väärässä asennossa? Mulla meinas niillä Wellgo:n polkimilla kans ottaa polviin veivaaminen, mutta ku laitto nuo Shimanon pikkupolkimet joihin kengän pohjakuvio ei osu ollenkaan niin kenkä pääsee hieman kiertymään polkimessa eikä polvikivuista ole enää tietoakaan...
Re: YesCom
Lähetetty: 21 Elo 2013, 07:08
Kirjoittaja jviirret
THuhtamaki kirjoitti:Eihän sulla vaan jumita kengän pohjakuvio siihen polkimeen ja kenkä hitusen väärässä asennossa? Mulla meinas niillä Wellgo:n polkimilla kans ottaa polviin veivaaminen, mutta ku laitto nuo Shimanon pikkupolkimet joihin kengän pohjakuvio ei osu ollenkaan niin kenkä pääsee hieman kiertymään polkimessa eikä polvikivuista ole enää tietoakaan...
Kyllä kenkä pääsee lukon rajoittamissa rajoissa kääntymään, ainakin kun kääntää ja tuolla asennollakin on merkitystä. Jos kääntää kantoja ulospäin niin ei kestä polkea sitäkään kuin kanta sisäänpäin käännettynä. Pitää vielä kokeilla kääntää klossia niin että kanta pääsee sisemmäs, mutta jossakin kohti alkaa nilkka ottamaan kiinni kampeen.
Jukka
Re: YesCom
Lähetetty: 21 Elo 2013, 11:29
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:THuhtamaki kirjoitti:Eihän sulla vaan jumita kengän pohjakuvio siihen polkimeen ja kenkä hitusen väärässä asennossa? Mulla meinas niillä Wellgo:n polkimilla kans ottaa polviin veivaaminen, mutta ku laitto nuo Shimanon pikkupolkimet joihin kengän pohjakuvio ei osu ollenkaan niin kenkä pääsee hieman kiertymään polkimessa eikä polvikivuista ole enää tietoakaan...
Kyllä kenkä pääsee lukon rajoittamissa rajoissa kääntymään, ainakin kun kääntää ja tuolla asennollakin on merkitystä. Jos kääntää kantoja ulospäin niin ei kestä polkea sitäkään kuin kanta sisäänpäin käännettynä. Pitää vielä kokeilla kääntää klossia niin että kanta pääsee sisemmäs, mutta jossakin kohti alkaa nilkka ottamaan kiinni kampeen.
Jukka
Koitappas sitte jossain vaiheessa normi kengillä siten että saat jalkaterät leveämmälle...
Meinaan jos kampikeskiö on fysiikallesi vain turhan kapea ja polvet ei mene suorassa...
Re: YesCom
Lähetetty: 21 Elo 2013, 14:23
Kirjoittaja jviirret
Työmatkat ajelen normi kengillä, eikä siinä ole mitään ongelmaa. Eikä ongelmaa ole matalempisykkeisessä ajossa lukoillakaan. Ilman lukkoja kun tehot on automaattisesti vähän pienemmät ja jalka lepää ison osan kampikierrosta kun taas lukoilla vääntää koko kierroksen johonkin suuntaan. Kipuja tulee vasta kun vääntää tosissaan ja näyttää ettei ole kampipituudesta kiinni. Voihan se olla että polvissa on vikaa tai ihan vaan harjoituksen puutettakin. Ne on kuitenkin tällä hetkellä ns. "heikoin lenkki".
Jukka
Re: YesCom
Lähetetty: 21 Elo 2013, 16:13
Kirjoittaja terppa
Kannattaa kokeilla polvitukien kanssa teholla polkemista, ainakin mulle tuo avun. Mangolla pystyn hyvin ajamaan ilman tukiakin mutta kun yritin männä sunnuntaina 200 metrin rykäisyä ilman tukia niin ei onnistunut.
Omiin vaivoihin on sellainen näppituntuma, että helpoiten kipeytyy pyörässä jossa polkimet on reilummin jakkaraa ylempänä ja jalkaterän asento on sitten toinen eli tykkäisin polkea oikea jalkaterä vinossa mutta se kipeyttää polven ulkosyrjän.
Minulla on ihan halpis neopreemituet käytössä.
Re: YesCom
Lähetetty: 21 Elo 2013, 20:08
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti: Kipuja tulee vasta kun vääntää tosissaan ja näyttää ettei ole kampipituudesta kiinni.
Jukka
Osaisitko tulkita tuleeko kipu vetäessä tapahtuvasta kierrosta? jos muutoin ei kipua tule?
Re: YesCom
Lähetetty: 21 Elo 2013, 21:21
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:jviirret kirjoitti: Kipuja tulee vasta kun vääntää tosissaan ja näyttää ettei ole kampipituudesta kiinni.
Osaisitko tulkita tuleeko kipu vetäessä tapahtuvasta kierrosta? jos muutoin ei kipua tule?
Jep, siitä ne alkaa ja kun kerran on kipurajan ylittänyt niin sama missä kammen asennossa yrittää voimaa käyttää niin sattuu.
Jukka
Re: YesCom
Lähetetty: 21 Elo 2013, 22:31
Kirjoittaja samuel
Veljelläni oli aikoinaan vastaava homma.
Treenaamisesta huolimatta polvi ei kestänyt lukkopolkimien tuomaa rasitusta. Sama hiihdossa. Kun luistelutyyli tuli kisoihin niin kilpailut täytyi lopettaa. Hän sitten vaihtoi lajin karateen, ja sitä polvet kestää. 
Tuo polvikipu kyllä kannattaa ottaa vakavasti, ja käydä tutkituttamassa. Voipi olla että lukkopolkimet saa jäädä pois. Toivottavasti ei.
Henri
Re: YesCom
Lähetetty: 22 Elo 2013, 09:08
Kirjoittaja jviirret
samuel kirjoitti:Voipi olla että lukkopolkimet saa jäädä pois. Toivottavasti ei.
No ei toki, paitsi työmatkoilla joilla en ole aiemminkaan käyttänyt. Pitää olla vain joku kohtuus noissa kovempi sykkeisten lenkkien määrässä ja mitassa.
Jukka
Re: YesCom
Lähetetty: 22 Elo 2013, 12:16
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:samuel kirjoitti:Voipi olla että lukkopolkimet saa jäädä pois. Toivottavasti ei.
No ei toki, paitsi työmatkoilla joilla en ole aiemminkaan käyttänyt. Pitää olla vain joku kohtuus noissa kovempi sykkeisten lenkkien määrässä ja mitassa.
Erilaisissa polviongelmissa useimmissa tapauksissa auttaa jos lihakset ovat kunnossa. Oma arvaukseni on, että jos ajaisit lukoilla 'arkiajotkin' niin lihakset saattaisivat vahvistua, ja tuo 'tosissaan' ajaminen ei aiheuttaisi ongelmia, ainakaan niin paljoa. Tai sitten jotenkin muuten.
Re: YesCom
Lähetetty: 22 Elo 2013, 14:01
Kirjoittaja irakas
Minulla oli pitkään ongelmia polvissa ja olkapäissä. Olen saanut ne loppumaan syömällä muutaman viikon NivelTeho-nimisiä tabletteja.
Sakari
Re: YesCom
Lähetetty: 23 Elo 2013, 07:23
Kirjoittaja jviirret
Teoreettis tasoinen kysymys kampien pituus vs. välipyörän tehohäviöt. Kummassa tapauksessa tuollaisen välipyörän tehohäviöt ovat suuremmat?
-Lyhyet kammet, pienempi välityssuhde, suuremmat kampikierrokset, suurempi ketjunopeus ja pienempi ketjuvoima vai
-Pitkät kammet, suurempi välityssuhde, pienemmät kampikierrokset, hitaampi ketjunopeus ja suuremmat ketjuvoimat
Näyttää nimittäin siltä että tuohon välipyörään hukkuu noin 20W teho. Tällä laskurilla http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm higracerilla nopeuteni 300W teholla on 40,8km/h ja Yescomilla 280W teholla 43,6km/h. Molemmat niitä nopeuksia jotka olen tyvenellä noilla saavuttanut.
Karu on nopeuden vaikutus tehon tarpeeseen, pitäisi kyetä voimaa nostamaan 400Wattiin jotta saisi nopeuden 50km/h. Päinvastoin ajateltuna taas Higracerissa pitää tuohon 40km/h nopeuteen käyttää liki 300W teho ja Yescomissa riittää 230Wattia
Jukka
Re: YesCom
Lähetetty: 23 Elo 2013, 07:55
Kirjoittaja jviirret
Spekulointia tuon laskurin tiimoilta lisää.
Higracerilla Nokialla 1h ajossa tulos 30,7km/h. Laskurin mukaan keskiteho siis 145Wattia.
Samalla teholla Yescomilla keskinopeus olisi 33,6km/h ja sijoitus olisi noussut 5 sijaa
12H ajossa keskinopeus 22,5km/h, keskiteho Highracerilla 70Wattia
Yescomin keskinopeus samalla keskiteholla 24,6km/h ja tulos tuolla nopeudella 12h ajossa 295km. Sijoitus ei olisi noussut yhtään.
Nämä siis sillä oletuksella että tuohon välipyörään ei watteja pienemmillä tehoilla hukkuisi, käytännössähän näin ei ole...
Jukka
Re: YesCom
Lähetetty: 23 Elo 2013, 08:05
Kirjoittaja Nojailija
Moi,
Kreuzendotteri pitää aika hyvin paikkaansa, toki jokainen pyörä on erilainen ja kymmenien wattien virhettä voi odottaa laskuilta, mutta ei ehkä 50 watin eroja. vielä yksi ehdotus: levytä takakiekko. näinkin lowlowracerissa se antaa aika paljon ilmaista nopeutta, vähän kuin takakoppa. 
Re: YesCom
Lähetetty: 23 Elo 2013, 08:48
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:Teoreettis tasoinen kysymys kampien pituus vs. välipyörän tehohäviöt. Kummassa tapauksessa tuollaisen välipyörän tehohäviöt ovat suuremmat?
-Lyhyet kammet, pienempi välityssuhde, suuremmat kampikierrokset, suurempi ketjunopeus ja pienempi ketjuvoima vai
-Pitkät kammet, suurempi välityssuhde, pienemmät kampikierrokset, hitaampi ketjunopeus ja suuremmat ketjuvoimat
Näyttää nimittäin siltä että tuohon välipyörään hukkuu noin 20W teho. Tällä laskurilla http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm higracerilla nopeuteni 300W teholla on 40,8km/h ja Yescomilla 280W teholla 43,6km/h. Molemmat niitä nopeuksia jotka olen tyvenellä noilla saavuttanut.
Karu on nopeuden vaikutus tehon tarpeeseen, pitäisi kyetä voimaa nostamaan 400Wattiin jotta saisi nopeuden 50km/h. Päinvastoin ajateltuna taas Higracerissa pitää tuohon 40km/h nopeuteen käyttää liki 300W teho ja Yescomissa riittää 230Wattia
Erittäin hyvä kysymys. Olen pitkään jo miettinyt mittausjärjestelelyä tuon asian varmistamiseksi. Loiva taittopyörä näyttää vievän tehoa kohtalaisen paljon ketjun värähtelyyn. Tuon laskeminen teoreettisesti on turhan monimutkaista ja epävarmaa ennen kuin jotain konkreettista saadaan mitattuna.
Mittausideana on tehdä seinälle tai pöydälle ripustettu palkki kahdella välimatkaltaan siirrettävällä kampikeskiöllä, joiden ympäri ketju kiertää. Keskiörattaiden väliin alempaan ketjulinjaan ripustetaan taittopyörä painolla roikkumaan. Ketjun pituudella ja keskiöiden välisellä etäisyydellä säädetään ketjun vapaa pituus ja taittokulma. Nyt toista kampikeskiötä pyöritetään ja mitataan ketjunopeutta ja voimaa, joka vetää riippuvaa taittipyörää sivulle.
Testit eri nopeuksilla ja eri ketjukulmilla, eri kokoisilla, hammastetuilla ja hammastamattomilla taittopyörillä