Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahvuus?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jori »

Tops kirjoitti:

Jihaa osasin. Sinistin vain osoitteet ja painoin img ja visssiin meni kerralla oikein=)

"Sinistin osoitteet". Hauska ilmaisu, otan käyttöön. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Nonnih, jepulis jee, ekat metrin poljettu trikellä=) tosin ilman penkkiä, ilman sitä nojaa:D Ja ilman ohjausta kokonaisuudessaan. Suht haasteellista polkea yläviistoon ilman nojaa, ei paljoa voimaa saa;) Mutta silti sai esimakua ekan kerran elämässä miltä se saattaisi tuntua, tosin 100x helpommalta kun on kaikki valmista. Sain ketjuohjarin paikan eilen selvitettyä ja ooon TOSI tyytyväinen että kun aluksi ajattelin tarvitsevani 2-3 ohjaria akseleineen niin selvisinkin vain yhden akselin jossa tosin on samalla akselilla kaksi ratasta, toinen ohjaa vetoa ja toinen paluuta. On sillai noilla nyt että ketju on pakko pitää aina suht kireänä kun paluupuolella ei ole mitään kiristintä tai ketjua nostavaa ratasta. Ainakin kesti noin polkea, ja ketjut pysyi paikallaan joka rattaalla eikä hyppinyt yli. Tästä on hyvä jatkaa.=) Paan kuvia vielä.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Ja kuvat todistelee=)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Siinäpä niitä=) Mahtava fiilis että on päässyt tähän vaiheeseen ja omat haaveet alkaa nojapyörästä olla lähempänä. Sehän katsos jo liikahtaa kun tuota kampea painaa;)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jori »

Onneksi olkoon, paljon ei enää puutu!
Kivoja kuvia, varsinkin kaksi viimeistä. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Kiitos, täällä on fiilis korkealla=) Ajattelin tosiaan ensin, että saa nähdä selviänkö edes kahdella ohjain akselilla, ja ajattelin, että jopa kolme pitää olla ainakin ja kappas menikin yhdellä akselilla koko homma=) Ja kun sai kätevästi menon ja paluun samalle akselille.

Ackermanin kulmahan hoidetaan niin, että raidetangon kiinnitysvarret laitetaan 17 astetta sisäänpäin, mutta en ole sitä vielä tehnyt kun mulla on epävarmuutta siitä mistä linjasta otan sen 17 astetta. Pitää skannata mun piirustukset ja sit koittaa laittaa kuvat tänne ja yrittää selittää, on muuten vaikea selittää se asia.
Jospa osaisitte ohjata mua sitten siinä asiassa oikeaan. Tiedän että olkavarren keskipisteen linjasta alaspäin pitäs ottaa se ackermanin kulma, mutta kun siinä on yksi mutta ja sivujuonne joka pitäs varmaan ottaa huomioon. Noh ilman kuvia en kykene sitä mitenkään selittämään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mikäs tuossa ketjulinjassa. Jos on tarkoitus pärjätä napavaihteella niin olisi hyvä että takakielolle olisi fixin tyyppinen hahlo korvakoissa joilla ketjun kulumisen voi kiristää pois. Nimittäin muuten hakkaa ketjut aika reippaasti takahaarukan putkea.

Ja noiden taittopyörien alapuolelle kannattaisi tehdä levystä tai pultista toppari jolla estetään ketjun pois hyppääminen rattaan päältä. Vähän tähän tapaan:

Kuva

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Ketjuahan voi kiristää edestä polkimia siirtämällä. Ja penkkiin tulee säätö. Joten ensin ketjut kireälle, niin että penkki on takana ja polkimet sopivasti, joten kun ketjut kuluu, voi polkimia siirtää eteenpäin ja paikata tilanteen penkkiä siirtämällä että jalat yltää polkimiin, joten näin olen ajatellut asian hoitaa.

Ja tuota ketjun pois hyppäämistä olen itsekin ajatellut. Että siihen vois järjestää jonkin stopparin.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tops kirjoitti:

Kiitos, täällä on fiilis korkealla=) Ajattelin tosiaan ensin, että saa nähdä selviänkö edes kahdella ohjain akselilla, ja ajattelin, että jopa kolme pitää olla ainakin ja kappas menikin yhdellä akselilla koko homma=) Ja kun sai kätevästi menon ja paluun samalle akselille.

Ackermanin kulmahan hoidetaan niin, että raidetangon kiinnitysvarret laitetaan 17 astetta sisäänpäin, mutta en ole sitä vielä tehnyt kun mulla on epävarmuutta siitä mistä linjasta otan sen 17 astetta. Pitää skannata mun piirustukset ja sit koittaa laittaa kuvat tänne ja yrittää selittää, on muuten vaikea selittää se asia.
Jospa osaisitte ohjata mua sitten siinä asiassa oikeaan. Tiedän että olkavarren keskipisteen linjasta alaspäin pitäs ottaa se ackermanin kulma, mutta kun siinä on yksi mutta ja sivujuonne joka pitäs varmaan ottaa huomioon. Noh ilman kuvia en kykene sitä mitenkään selittämään.

Miten määrittelit 17 astetta kääntövarsien kulmaksi? Käytitkö laskentataulukoita? http://www.eland.org.uk/steer_download.html
Noilla taulukoilla saa hieman tarkemman Ackermannin korjauksen kuin että kääntövarsien linjat leikkaisivat taka-akselin kohdalla. Itse olen käyttänyt taulukossa "centerline to kingpin" -kohdassa etupyörän akselin ja ohjausakselin leikkauspisteen etäisyyttä rungon keskilinjaan. Tätä on tosiaan aika hankala selittää ilman kuvaa - kuten totesitkin.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

No jostakin teidän antamista linkeistä ja kuvista luin ja katsoin sen 17 astetta, vai onko se ajoneuvokohtainen? Ajattelin kyllä sitä ohimennen, mut en paneutunut asiaan, että josko siinä kuitenkin pitäisi huomioida pyörän muutkin mitat. Voitko neuvoa miten tuolla päästään laskemaan?

Mutta tosiaan toit uutta näkökulmaa ja helpotustakin asiaan jos se oikea lähtöpiste ackermanin kulmaan, onkin pyörän akselin ja ohjausakselin linjojen törmäys kulma. Eli sinänsä ei ole merkitystä mille korkeudelle laitan raidetangon kiinnitysvarret pyörän kiinnitys palikkaan, kunhan kiinnitysvarsien "raideväli" pyörän kiinnityspalikoiden välillä on oikea. Ja sitten tuosta leveydestä molemmista päistä esim. se 17 astetta sisäänpäin raidetangon tullessa "etu-akselin" takapuolelle. Ja piirtämällä paperille sitten ne 17 asteen linjat näkee kuinka pitkät pitää olla lisäpalat raidetangon kiinnitysvarsiin, ja mihin kohtaan tulee reikä niihin paloihin. Jos esim tekee 5cm pitkät raidetangon kiinnitysvarret, vai olisko parempi sanoa pyörän kääntövarret, niin sitä vähemmän tarttee lisäpalalle pituutta sisäänpäin, kuin verrattuna 10cm pitkään kääntökiinnitysvarteen.

Itsehän en hokannut ottaa ollenkaan risteäväksi linjaksi tuota pyöränakselia, vaan otin ohjausakselin kanssa risteäväksi linjaksi sen korkeuden mille tasolle olin ajatellut raidetangon kääntökiinnitysvarren laittaa pyöränkiinnitys palikkaan. Ja mietin sitäkin että onko risteävä linja ohjausakselin kanssa, heti se taso josta alkaa pyörän kiinnityspalikka, mutta tuo pyörän akselin ja ohjausakselin välinen risteävä piste, kuulostaa järkevimmältä, ja onkin varmaan se ainut oikea?=)

Mutta kunhan jahka kerkeet vastata, niin että osaan käyttää tota laskuria, niin selvitän sit ensin sen oikean ackermanin korjauskulman. Veikkaan että siinä tarvitaan, pyörän leveys 90cm ja akseliväli 110cm ? Noilla sen varmaan saa laskettua?

Viimeksi muokannut Tops, 07 Touko 2014, 01:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tops kirjoitti:

Mutta kunhan jahka kerkeet vastata, niin että osaan käyttää tota laskuria, niin selvitän sit ensin sen oikean ackermanin korjauskulman. Veikkaan että siinä tarvitaan, pyörän leveys 90cm ja akseliväli 110cm ? Noilla sen varmaan saa laskettua?

Ei pyörän leveys vaan olka-akselien keskikohtien etäisyys toisistaan raidetankojen kiinnityspisteiden väliltä.
Tuossa on hyvä kuva. Kuvittele että takarenkaan keskikohta on tuossa perämurikan keskellä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ackermanni ... telm%C3%A4

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Jukka koitan siis selvittää vielä sitä mihin kohtaan laitan raidetangon kiinnitysvarret renkaan kiinnitysmurikkaan. Ja sitten niihin varsiin laitetaan piirroksien pohjalta lisäpalat sisäreunoihin, jotta saadaan se vaadittava ackermanin korjauskulma aikaiseksi.

Ja mites se olka-akselien etäisyys mitataan ,kun ne on kallellaan ulospäin ja eteenpäin:D Eli käytänkö nyt sitä pyörän akselin ja olka-akselin välistä risteävää kulmaa sinä leveytenä?

Muokkaan vielä kerran tätä kirjotustani.. Niin että mitä pidempi kulkupeli, niin sitä loivempi saa olla raidentangon kiinnitysvarsien kulma sisäänpäin.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Tein Jukka edelliseen viestiin pari lisäystä jälkikäteen.

Niin jos sen kulman voi tuollalailla selvittää, niin ei ole onneksi vaikeaa=) Tosin mun täytyy vain selvittää tuo olka-akselien leveys mittauspiste. Eli kai se on sit se pyörän akselin ja olka-akselin välinen törmäyspiste?

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Ja tarkennuksena kerrottakoon, että laitan raidetangon kiinnitysvarret pyörän suuntaisesti, eli 90 asteen kulmaan pyörän akseliin nähden, joten siksi lisäpalat kiinnitysvarren sisäreunoihin. Ja paperille piirtämällä näkee että kuinka kaukana kiinnityspiste on esim. 8cm tai 5cm kiinnitysvarrella, kiinnitysvarren reunasta tai keskipisteestä.

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja KPS »

Oliskohan se noin ... eli otetaan olka-akselin keskiviivan ja etukiekon akselin keskiviivan leikkauspisteen ja triken keskiviivan välinen etäisyys (katsottuna suoraan edestäpäin) => X-mitta kuvassa ... ja sen jälkeen katsotaan konstruktiota suoraan ylhäältäpäin niin saadaan kolmio, joka antaa meille arvion sisennyksen tarpeesta => punainen viiva oikeanpuoleisessa kuvassa

KPS

Liitteet
Ackerman_v2.png
Ackerman_v2.png (74.79 KiB) Katsottu 2790 kertaa
Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Kiitos teille taasen!! Epävarmuudet vaihtuivat varmuudeksi. Ongelma ratkaistu=) Ja sitten vain paperille piirtelemään.

Pitäs vissiin välillä tarkistaa että itse pyörä on varmasti piirustuksien mukainen, heh. Noh eiköhän se ole.

Vastaa Viestiin