Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Itse näen asian niin että en tunne itseäni millään tavoin rikolliseksi jos ajan yhtä lujaa kuin se moottoriton porukka jonka mukana ajan.
Moottorittomien perässä pysymiseen vaaditaan joskus enemmän kuin 500 watilla on tarjota. Terveisiä sinne Nummelaan :wink: Virossa meidän porukan keskinopeus taisi olla 28 km/h.
Ajatus siitä, että täytyisi aamulla sanoa retkiporukalle että heippa sitten, mä tulen sitten kun olette jo nukkumassa. Ehkä ehdin saunaan, on absurdi.
Tuollainen suoravetokosla kun ei kulje yhtään sen lujempaa kuin mihin moottori avustaa, koska moottori muuttuu generaattoriksi ilman virtaa.
Tämä tarkoittaa, että retkiporukan mukana pysymiseen tarvitaan +40 km/h huippunopeus. Sitä on toki käytettävä harkiten, Jo siksikin että sellainen meno polttaa paljon virtaa.

Näen siis kysymyksen nopeudesta niin että moottorittomien perässä olisi mukava pysyä. Tätä pidän kohtuullisena.
Tässä on sellainen koominen ristiriita. Jos pyörä moottoroidaan niin että sillä pysyy moottorittomien perässä, niin se on paperilla mopo.
Tämä ristiriita korostuu nyt, kun 1000W-pyörät ovat paljon painavampia ja pääsääntöisesti suoravetomoottorisia. Niitä ei todellakaan poljeta yhtään lujempaa kuin minkä moottori mahdollistaa. Kuitenkin monelle käyttäjälle on tärkeää se sosiaalinen puoli, pysyä moottorittomien mukana. Tämä edellyttää kykyä samoihin huippunopeuksiin kuin mitä moottorittomat ajavat.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Ei nyt liity sähköavustuksen määrään.
Mutta voisinko nyt ajaa Velomobiililla hiljaa jalkakäytävällä laillisesti ?
Tosin tuskinpa haluaisin ainakaan pitkää matkaa.

T:Jere

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

takakeno kirjoitti:

Mutta voisinko nyt ajaa Velomobiililla hiljaa jalkakäytävällä laillisesti ?

Et, polkimien vuoski se rinnastetaan polkupyörään ja niillä ei jalkakäytävällä ajella. Ilman polkimia ja pelkällä sähkömoottorilla varustettuna saisit ajaa jalkakäytävällä jos velomobiilisi on alle 80cm leveä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
takakeno kirjoitti:

Mutta voisinko nyt ajaa Velomobiililla hiljaa jalkakäytävällä laillisesti ?

Et, polkimien vuoski se rinnastetaan polkupyörään ja niillä ei jalkakäytävällä ajella. Ilman polkimia ja pelkällä sähkömoottorilla varustettuna saisit ajaa jalkakäytävällä jos velomobiilisi on alle 80cm leveä.

Aivan, tämä laki koski vain sähkökäyttöisiä ja sähköavusteisia ajoneuvoja. Vanha polkupyörien kulkuväyliä koskeva määräys on tämän uuden määräyksen hengen vastainen ja tulee todennäköisesti (toivottavasti) muuttumaan. Eihän tuossa muuten ole mitään järkeä. Se on uusi muutos, joka tarvitaan, mutta jolla on vielä omat viiveensä ja hidasteensa. Asian nopeuttamiseksi suosittelen ajamaan jalkakäytävällä ja hankkiutumaan oikeuteen jonkun saivartelijan kanssa. Minä tuleen eturiviin seuraamaan. :mrgreen:

Itse ajan, milloin vain suinkin haitatta voin, ilman kypärää pitkin jalkakäytäviä ja väärään suuntaan yksisuuntaisia väyliä. :twisted: Pitää muistaa, että korostan sanaa "haitatta". Ajan erittäin hiljaa ja väistän kaikkia muita kulkijoita. Tämä on yksityinen mienenosoitukseni, jota on jatkunut nyt jo vuodesta 1988. Monta kertaa huomaan ilmeistä ja eleistä, että joku aikoo sanoa pyöräilystä jalkakäytävällä, mutta hidas ajo ja kohteliaisuus saa suun pysymään kiinni. No, joku aina toisinaan sanookin, mutta koitan sen kestää ja olla siitäkin huolimatta kohtelias.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pistetään nyt tämä ehkäpä kuuluisin videolle päätynyt segway onnettomuuskin tähän: https://www.riemurasia.net/video/Kamera ... lla/167333
Kävely vauhti, kokenut kuljettaja, pieni seinäkosketus...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Se kun Segwayn omistaja itse kuoli ajaessaan Segwaylla parkkipaikan kielekkeeltä alas rotkoon ei tainnut päätyä videolle, mutta kuvaa tuota vehjettä hyvin. Ei pysy edes tehtaan omien miesten hallussa. Jos vammautumisista puhutaan, niin itse kuitenkin laitan rahani hiuksenhienolla marginaalilla niille "leijulaudoille".
Noissa Segway-videoissa huomio kiinnittyy siihen että yleensä jos kuski ei törmää mihinkään niin hän kaatuu aina taaksepäin. Päälle kaikista vaarallisin kaatumissuunta.
Toki tuskin yleistyvät kovin suurilukuisesti, ainakaan heti. Ovat sen verran hintavia. Leijulaudat ovat huomattavasti halvempia.
Vertailukohdaksi Kalifornian uusi sähköpyörälaki:

Liitteet
Pyörälaki.jpg
Pyörälaki.jpg (51.85 KiB) Katsottu 3361 kertaa

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2010
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

E-Cruiser kirjoitti:

Moottorittomien perässä pysymiseen vaaditaan joskus enemmän kuin 500 watilla on tarjota. Terveisiä sinne Nummelaan :wink: Virossa meidän porukan keskinopeus taisi olla 28 km/h.
että retkiporukan mukana pysymiseen tarvitaan +40 km/h huippunopeus.
edellyttää kykyä samoihin huippunopeuksiin kuin mitä moottorittomat ajavat.

Noh, ei me nyt sentään ihan noin kovaa kaahattu - gepsini sanoo keskariksi vain vaivaiset 27,1 km/h:
http://ridewithgps.com/trips/5879646

Toisaalta oli kyllä erinomaisen hienoa huomata, että Wacky ajeli tuota vauhtia täysin vaivattomasti ja Satu pystypyörällään ihan tuosta vaan... Kovakuntoista porukkaa - en minä vaan pystyisi, jollei minulla olisi kinneriä.

Sähköavusteisissa fillareissa on kyllä ongelmana tuo maksiminopeuden rajoittaminen joko 25 km/h:iin tai, hmm, mikä se nopeampien fillarien rajanopeus nyt onkaan... Moottorittomat kun ajelevat ainakin alamäet niin kovaa kuin pääsevät eikä mitään nopeusrajaa ole.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Niin se on. Tuhannelle watille voi olla tarvetta kuormapyörässä tai Segwayssa, ei juuri muualla. Segwayssahän on vielä enemmän kuin tuhat. Käsikaasu on pitkälti yhtä turha sähköpyörässä.
Omassa on välillä kaasuvipu kiinni, välillä ei. Se on lähinnä kuriositeetti, helpottaa liikkeellelähtöä ylämäkeen kun poljinanturi ei reagoi heti kampien liikkeeseen.
Tuossa Kalifornian laissa huomion kiinnittää se, että siinä tehdään hyvin terävä ero 45 km/h-sähköpyörän ja mopon välille. Ikäraja on sama, kaikki muut vaatimukset käytännössä poikkeavat.
EU:ussa 45 km/h sähköpyörä käytännössä rinnastetaan mopoon. Rekisteröinti, tyyppihyväksyntä, vakuutus, mopokypäräpakko (paitsi Saksassa muistaakseni). Suuri ero näkemyksessä.
Monissa osavaltioissa osavaltiolaki sähköpyörissä on tuon tyylinen tai vielä liberaalimpi vaikka liittovaltiossa on yleinen 32 km/h/750W-limitti. Osavaltiolait kumoavat yleisen liittovaltiolain.
Myös meillä EU:ussa olisi mahdollisuus tähän, "kansalliset poikkeukset", mutta sitä käytetään vähän.

Suoravetoisen sähköpyörän huippunopeus on käytännössä sama kuin se nopeus, missä avustus loppuu. Myös alamäessä. Ilman moottoria saavutin Gatilla muistaakseni 32 km/h tasaisella. Moottori kiinni mutta ilman virtaa en ole kokeillut, mutta kunnon intervallirykäisyllä luulen pääseväni sinne 25 km/h tienoille. Siinä nopeudessa moottori puskee tanakasti virtaa takaisinpäin.
Toki tämä on osittain suoraveto-ongelma, ei koske 250W-pyöriä. 1000W-luokassa moottorit tulevat olemaan suoravetoja, koska se on halvin ratkaisu ja 1000W keskiön kautta ei ole ihan ongelmaton. Varsinkaan pyörässä jossa on ketjurullia. Tuo nopeusrajoitus on se ongelma, vaikka eihän juuri kukaan sitä käytännössä noudata, mutta näin teoriassa. 250W-kuskeilla on mahdollisuus edes teoriassa polkea lujempaa. 1000W-kuskit tulevat nauramaan laille jo matkalla kauppaan, ihan siitä syystä että he haluavat päästä yli 25 km/h edes alamäessä, varsinkin mopon vakuutuksen hinnalla. Se onnistuu vain jos moottori sallii sen. Toki muutamalla kuormapyöräilijälle nykyinen vauhti riittää mainiosti.

Isosta riidasta ei kuitenkaan mielestäni ole kysymys. Joku 35 km/h-rajoitus, siihen lähes kaikki käytännössä pyöränsä säätävät, todennäköisesti palauttaisi lainkunnioituksen lähes täysin. Jopa 30 km/h voisi siihen riittää. Lainsäätäjämme ei kuitenkaan ajattele lakia käyttäjäkokemuksen kautta, eikä edes turvallisuuden kautta, vaan katsoo vain mitä EU sanoo. Lakiteksteistä voi lukea että lausuntoa pyydettiin mm. Suomen sähköpyöräyhdistykseltä (en edes tiennyt että sellainenkin on), mutta ainoana kutsuttuna se ei lausuntoa lainvalmisteluun antanut. Jonka syytä minä en voi ymmärtää. Suomen sähköpyöräyhdistys vaikuttaa perustetun viime vuonna. Heti välittömästi siitä tuli instanssi, jolta hallitus pyysi lausuntoa. Jota se ei antanut.
Juu, Satu ja Riku ovat kovia polkijoita. Rikulla sentään oli nojakki, Satu tykitti korkealla suoratankoisella pystärillä. Mun mittari taitaa näyttää liikaa sen 0,9 km/h.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

E-Cruiser kirjoitti:

Isosta riidasta ei kuitenkaan mielestäni ole kysymys. Joku 35 km/h-rajoitus, siihen lähes kaikki käytännössä pyöränsä säätävät, todennäköisesti palauttaisi lainkunnioituksen lähes täysin. Jopa 30 km/h voisi siihen riittää. Lainsäätäjämme ei kuitenkaan ajattele lakia käyttäjäkokemuksen kautta, eikä edes turvallisuuden kautta, vaan katsoo vain mitä EU sanoo. Lakiteksteistä voi lukea että lausuntoa pyydettiin mm. Suomen sähköpyöräyhdistykseltä (en edes tiennyt että sellainenkin on), mutta ainoana kutsuttuna se ei lausuntoa lainvalmisteluun antanut.

OIkeassa olet noiden nopeuksien suhteen. Olen kuitenkin sitä mieltä, että lain soveltamisessa pitää olla johdonmukainen. Jos autoliikenteessä, jossa kyse on paljon suuremmista liike-energioista, voidaan käyttää 4 km/h teknistä- ja 3 km/h inhimillistä marginaalia ylinopeuden puuttumiskynnyksenä, niin miksei muka sähköpyörien suhteen. Tuo marginaai käytetään autoliikenteessä kokonaan ja liikennevirta liikkuu 80 km/h rajoitusalueella 85-88 km/h. Sähköpolkupyöriin sovellettuna se tarkoittaisi 32 km/h nopeutta, joka onkin aivan tarpeeksi kevyen liikenteen väylille. :D

Luulen, että Trafi on halunnut lausunnon ja kyseinen yhdistys on perustettu juuri tuota lausuntoa varten. Näyttää nimittäin paremmalta myöhemmin lakitekstissä, jos siinä lukee Suomen sähköpyöräyhdistys kuin jonkun kaverin nimi, jolta se lausunto käytännössä tuli. Lukeekos siellä lausunnon antajana myös Segway Ltd, vai onko homma hoidettu keskushallinnon kautta, kuten nykyään on tapana tehdä. Keskitetystä hallinnosta on se etu, ettei tarvitse lahjoa niin montaa ihmistä, jolloin kiinnijäämisen vaara vähenee. :twisted:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

jori kirjoitti:

Luulen, että Trafi on halunnut lausunnon ja kyseinen yhdistys on perustettu juuri tuota lausuntoa varten. Näyttää nimittäin paremmalta myöhemmin lakitekstissä, jos siinä lukee Suomen sähköpyöräyhdistys kuin jonkun kaverin nimi, jolta se lausunto käytännössä tuli. Lukeekos siellä lausunnon antajana myös Segway Ltd, vai onko homma hoidettu keskushallinnon kautta, kuten nykyään on tapana tehdä. Keskitetystä hallinnosta on se etu, ettei tarvitse lahjoa niin montaa ihmistä, jolloin kiinnijäämisen vaara vähenee. :twisted:

Suomen sähköpyöräyhdistys siis jätti lausuntonsa kokonaan antamatta heti perustamisensa jälkeen:

Esityksestä pyydettiin lausunnot valtiovarainministeriöltä, oikeusministeriöltä, sosiaali- ja terveysministeriöltä,
työ- ja elinkeinoministeriöltä, sisäasiainministeriöltä, puolustusministeriöltä,
ympäristöministeriöltä, maa- ja metsätalousministeriöltä, Liikenteen turvallisuusvirastolta,
Liikennevirastolta, Turvallisuus- ja kemikaalivirastolta, Poliisihallitukselta, Tullilta, Rajavartiolaitokselta,
Liikennevakuutuskeskukselta, Liikenneturvalta, Invalidiliitolta, Näkövammaisten
keskusliitolta, Elinkeinoelämän Keskus-liitto ry:ltä, Teknologiateollisuus ry:ltä, Teknisen
Kaupan ja Palveluiden yhdistykseltä, Sähköpyöräyhdistykseltä, Suomen Motoristit ry:ltä,
MMAF ry:ltä, Autoliitto ry:ltä, Autoalan ja Korjaamoiden Liitto ry:ltä, Yksityisten Katsastustoimipaikkojen
Liitto ry:ltä, A-Katsastus Oy:ltä, K 1 Katsastajat Oy:ltä, kansallisen traktorityöryhmän
jäseniltä mukaan lukien MTK, Valtra, AGCO Power, Luonnonvarakeskus sekä
useilta muilta ajoneuvoalan ja liikenteen etujärjestöiltä. Lausuntopyyntö on ollut nähtävillä
myös ministeriön ulkoisella verkkosivulla ja se on toimitettu mahdollista lausuntoa varten tiedoksi
kaikille kevytajo-neuvojen työpajoihin osallistuneille, joihin kuuluu myös sähköisten
kevytajoneuvojen maahantuojia ja jälleenmyyjiä.
Lausuntonsa asiasta ovat antaneet maa- ja metsätalousministeriö, oikeusministeriö, puolustusministeriö,
sisäministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, valtiovarainministeriö,
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Poliisihallitus, Rajavartiolaitos (SM),
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto TUKES, Autokoululiitto, EERA - sähköinen liikenne, Helsingin
Seudun Liikenne HSL, Liikenneturva, Liikennevakuutuskeskus, MMAF ry, Maa- ja
metsätaloustuottajain keskusliitto MTK, Posti Oy, Pyöräliitto ry, Suomen Kuljetus ja Logistiikka
SKAL ry, Suomen Kuntaliitto, Suomen Motoristit SMOTO ry sekä Teknisen Kaupan ja
Palveluiden yhdistys.

Joo noinhan se on, kuten sanoit.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

Perhana, pitkin haudata se Kevytajoneuvojen ystävät Ry. Nehän olisivat kysyneet meiltä, kun vain olisi ollut se yhdistys. :mrgreen:

Olikos tuo oikeasti joku kysymys, vaiko vain nettisivulle laitettu pyyntö lausunnoista. Hyville veljille siitä kerrottii facessa ja puhelimella muille sai riittää ilmoitus "Virallinen lehti" julkaisussa. 8)

Eivain, hyvä lakihan tuo on, kunhan sen soveltamisessa korjataan hölmöt ristiriidat vanhan polkuyöriä koskevan lain kanssa. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Ilta Sanomien keskustelusta:

Kuljen resiinalla rautatietä pitkin töihin joka päivä noin 18 km.
Tarvitseeko se jonkin vakuutuksen?
Entä, jos asennan siihen ison akun ja sähkömoottorin,
jotta pääsen ainakin tavarajunia pakoon?
Hytti siinä olisi hyvä talvella!

Nimimerkki: junavuorot lopetettu :lol:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tämän tieliikennelakiin kirjatun määritelmän mukaan resina luokitellaan polkupyöräksi:

Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua, vähintään kaksipyöräistä, polkimin tai käsikammin varustettua moottoritonta ajoneuvoa. Polkupyöräksi katsotaan myös sellainen enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa.

Tuon mukaan moottorin tulisi olla vain polkiessa avustava, eli käsikampivehje moottorilla ei ole enään polkupyörä vaan moottoriajoneuvo.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Tämän tieliikennelakiin kirjatun määritelmän mukaan resina luokitellaan polkupyöräksi:

Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua, vähintään kaksipyöräistä, polkimin tai käsikammin varustettua moottoritonta ajoneuvoa. Polkupyöräksi katsotaan myös sellainen enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa.

Tuon mukaan moottorin tulisi olla vain polkiessa avustava, eli käsikampivehje moottorilla ei ole enään polkupyörä vaan moottoriajoneuvo.

Pitäisikö olla tasapainottuva. :mrgreen:
Ei koske tieliikennelaki mielestäni rautateitä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Tämän tieliikennelakiin kirjatun määritelmän mukaan resina luokitellaan polkupyöräksi:

jori kirjoitti:

Ei koske tieliikennelaki mielestäni rautateitä.

Jep. Ei sovelleta rautateillä ja vaikka sovellettaisiinkin ei resina olisi polkupyörä, koska se ei täytä tieliikennelain määritelmää ajoneuvosta :lol:

Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

1) ajoneuvolla maalla kulkemaan tarkoitettua laitetta, joka ei kulje kiskoilla;

Vastaa Viestiin