Niin se on. Tuhannelle watille voi olla tarvetta kuormapyörässä tai Segwayssa, ei juuri muualla. Segwayssahän on vielä enemmän kuin tuhat. Käsikaasu on pitkälti yhtä turha sähköpyörässä.
Omassa on välillä kaasuvipu kiinni, välillä ei. Se on lähinnä kuriositeetti, helpottaa liikkeellelähtöä ylämäkeen kun poljinanturi ei reagoi heti kampien liikkeeseen.
Tuossa Kalifornian laissa huomion kiinnittää se, että siinä tehdään hyvin terävä ero 45 km/h-sähköpyörän ja mopon välille. Ikäraja on sama, kaikki muut vaatimukset käytännössä poikkeavat.
EU:ussa 45 km/h sähköpyörä käytännössä rinnastetaan mopoon. Rekisteröinti, tyyppihyväksyntä, vakuutus, mopokypäräpakko (paitsi Saksassa muistaakseni). Suuri ero näkemyksessä.
Monissa osavaltioissa osavaltiolaki sähköpyörissä on tuon tyylinen tai vielä liberaalimpi vaikka liittovaltiossa on yleinen 32 km/h/750W-limitti. Osavaltiolait kumoavat yleisen liittovaltiolain.
Myös meillä EU:ussa olisi mahdollisuus tähän, "kansalliset poikkeukset", mutta sitä käytetään vähän.
Suoravetoisen sähköpyörän huippunopeus on käytännössä sama kuin se nopeus, missä avustus loppuu. Myös alamäessä. Ilman moottoria saavutin Gatilla muistaakseni 32 km/h tasaisella. Moottori kiinni mutta ilman virtaa en ole kokeillut, mutta kunnon intervallirykäisyllä luulen pääseväni sinne 25 km/h tienoille. Siinä nopeudessa moottori puskee tanakasti virtaa takaisinpäin.
Toki tämä on osittain suoraveto-ongelma, ei koske 250W-pyöriä. 1000W-luokassa moottorit tulevat olemaan suoravetoja, koska se on halvin ratkaisu ja 1000W keskiön kautta ei ole ihan ongelmaton. Varsinkaan pyörässä jossa on ketjurullia. Tuo nopeusrajoitus on se ongelma, vaikka eihän juuri kukaan sitä käytännössä noudata, mutta näin teoriassa. 250W-kuskeilla on mahdollisuus edes teoriassa polkea lujempaa. 1000W-kuskit tulevat nauramaan laille jo matkalla kauppaan, ihan siitä syystä että he haluavat päästä yli 25 km/h edes alamäessä, varsinkin mopon vakuutuksen hinnalla. Se onnistuu vain jos moottori sallii sen. Toki muutamalla kuormapyöräilijälle nykyinen vauhti riittää mainiosti.
Isosta riidasta ei kuitenkaan mielestäni ole kysymys. Joku 35 km/h-rajoitus, siihen lähes kaikki käytännössä pyöränsä säätävät, todennäköisesti palauttaisi lainkunnioituksen lähes täysin. Jopa 30 km/h voisi siihen riittää. Lainsäätäjämme ei kuitenkaan ajattele lakia käyttäjäkokemuksen kautta, eikä edes turvallisuuden kautta, vaan katsoo vain mitä EU sanoo. Lakiteksteistä voi lukea että lausuntoa pyydettiin mm. Suomen sähköpyöräyhdistykseltä (en edes tiennyt että sellainenkin on), mutta ainoana kutsuttuna se ei lausuntoa lainvalmisteluun antanut. Jonka syytä minä en voi ymmärtää. Suomen sähköpyöräyhdistys vaikuttaa perustetun viime vuonna. Heti välittömästi siitä tuli instanssi, jolta hallitus pyysi lausuntoa. Jota se ei antanut.
Juu, Satu ja Riku ovat kovia polkijoita. Rikulla sentään oli nojakki, Satu tykitti korkealla suoratankoisella pystärillä. Mun mittari taitaa näyttää liikaa sen 0,9 km/h.