Sivu 8/37
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 28 Elo 2016, 22:48
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:Yksi HePon jäsen kävi laskemassa n. 25 minuutin aikana iltapäivällä klo 14-15 välillä tapahtuvia väistämis tilanteita tuossa kyseisessä risteyksessä ja kas kummaa autoilijat oli todellisuudessa ne jotka rikkoivat sääntöjä eniten kun eivät antaneet esteettömän kulun jalankulkijoille.
Sinne tien varteen autokaistalle opastemerkki: Autoilija väistää suojatietä ylittävää jalankulkijaa! Tällainen. 

- pyorailija_vaistaa.jpg (30.4 KiB) Katsottu 3256 kertaa
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 30 Elo 2016, 08:31
Kirjoittaja vaaka
Onneksi raskaimmalla ajoneuvolla, mitä suojatien yli mennään, saattaa selvitä peltivaurioin, kun työntää edestä hidasteet. Eli sikäli raskaampi väistää sääntö olisi hyvä. Kun vielä raskaammat ovat nopeampia, ei väistöön kulu kauheaa aikaa, joten tappio ei ole sietämätöntä väistäjälle.
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 13 Syys 2016, 21:48
Kirjoittaja juuva
Wacky kirjoitti:Yksi HePon jäsen kävi laskemassa n. 25 minuutin aikana iltapäivällä klo 14-15 välillä tapahtuvia väistämis tilanteita tuossa kyseisessä risteyksessä ja kas kummaa autoilijat oli todellisuudessa ne jotka rikkoivat sääntöjä eniten kun eivät antaneet esteettömän kulun jalankulkijoille.
Tätä "tutkimusta" ehkä pitää hieman kritisoida ajankohdan valinnan takia. Esimerkiksi tänään aamulla menin ainakin kymmenen muun samaan suuntaan liikkuvan pyöräilijän letkassa yli. Autoja odotti kyseisen suojatien jatkeen kummallakin puolella, Mannerheimintien suunnasta oli ainakin kaksi bussia ja kolme-neljä pienempää ajoneuvoa pysähtyneenä. Toiseen suuntaan vain yksi auto taisi joutua pysähtymään tuossa tilanteessa.
Mikään ongelmahan oikeuksista luopumisessa ei ole kun liikennettä on vähän ja molemmat osapuolet ymmärtää mitä tapahtuu, mutta jos joukolla liikutaan niin siinä olisi usean tulkittava tilannetta ja päädyttävä sujuvuuden vuoksi samaan lopputulokseen. Ei ole nimittäin ole yksi kerta kun olen hiljentänyt samaiseen risteykseen ja joku on ohi painunut..
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 16 Syys 2016, 18:07
Kirjoittaja PW
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/113044/ ... -Appelscha
Erikoisuus Hollannista, robottibussi ajaa pyörätietä
Ymmärtäny, ett Hollanti on pyöräilyn edelläkulkijamaa. Kieltä en ymmärrä mutt olisko siinä vähän urputusta
Kesällä Helsingin Hernesaaressa tommonen pyöri, ilmeisesti ihan ensikokeiluja.
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 16 Syys 2016, 19:34
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/113044/ ... -Appelscha
Erikoisuus Hollannista, robottibussi ajaa pyörätietä
Ymmärtäny, ett Hollanti on pyöräilyn edelläkulkijamaa. Kieltä en ymmärrä mutt olisko siinä vähän urputusta
Kesällä Helsingin Hernesaaressa tommonen pyöri, ilmeisesti ihan ensikokeiluja.
Tuo oli lyhyt kuuden viikon kokeilu, joka toteutetaan, missäpä muualla, kuin pyörätiellä. Mitäs sitä muualta joutavaa tilaa löytäisi. Taas nähtiin, että pyöräilijä väistää aina –jopa Hollannissa. 
Eipä tuossa muuta voi, kuin vaatia oikeutta valita pyöräilyväylänsä vapaasti. En ole varma, ainakin tuossa jutussa pyöräilijöitä kehotettiin ajamaan ajoradalla, jos pitää päästä tuon ohi. Liekö laillista sitten Hollannissa. Jos näin on, tuossa ei ole muuta ongelmaa kuin että taas se on pyöräilijä joka väistää muita –myös uusia liikennemuotoja.
Ehkä liikenne muuuttuu sittenkin luonnostaan vasenkätiseksi
Lähetetty: 16 Syys 2016, 19:36
Kirjoittaja jori
Ei ole ainakaan parantunut pyörätienkäyttäjien kinkeäminen vasempaan reunaan ja vasemmalta puolelta väistämään yrittäminen. Kännykää tuijottavia omaa vasenta reunaansa vastaan alamäkeen pyöräileviä tulee yhä vastaan joka päivä. Ei niillä olisi mitään mahdollisuutta väistää, jos en vartavasten väistäisi jo ajoissa aivan reunaan tai jopa pyörätien nurmikolle törmäyksen välttämiseksi. En ole uskaltanut mennä muuttamaan liikennettä vasenkätiseksi ja ohittaa vapaammalta puolelta vasemmalta, jos vaikka heräävät sitten ja alkavat väistää oikein. 
Kaksi rinnan tulevat juoksijat tai pyöräilijät pitävät itsestään selvänä, että minä väistän, eikä heidän tarvitse korjata ajolinjaa yhtään piirua omalle oikealleen, jotta minä näkisin, että ovat minut nähneet. Tänään kaksi MAMILia ja kaksi 10-vuotiasta ja yksi kännyttkää tuijottava tyttö, joka ei varmaan huomannut minua lainkaan.
Olenkohan muuttunut näkymättömäksi, kun ei näytä kenelläkään olevan tarvetta väistää minua missään olosuhteissa. Ehkä olen vanhemmiten kutistunut niin pieneksi, ettei minua näy. 
Re: Ehkä liikenne muuuttuu sittenkin luonnostaan vasenkätiseksi
Lähetetty: 16 Syys 2016, 20:23
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:Ei ole ainakaan parantunut pyörätienkäyttäjien kinkeäminen vasempaan reunaan ja vasemmalta puolelta väistämään yrittäminen. Kännykää tuijottavia omaa vasenta reunaansa vastaan alamäkeen pyöräileviä tulee yhä vastaan joka päivä. Ei niillä olisi mitään mahdollisuutta väistää, jos en vartavasten väistäisi jo ajoissa aivan reunaan tai jopa pyörätien nurmikolle törmäyksen välttämiseksi. En ole uskaltanut mennä muuttamaan liikennettä vasenkätiseksi ja ohittaa vapaammalta puolelta vasemmalta, jos vaikka heräävät sitten ja alkavat väistää oikein. 
Kaksi rinnan tulevat juoksijat tai pyöräilijät pitävät itsestään selvänä, että minä väistän, eikä heidän tarvitse korjata ajolinjaa yhtään piirua omalle oikealleen, jotta minä näkisin, että ovat minut nähneet. Tänään kaksi MAMILia ja kaksi 10-vuotiasta ja yksi kännyttkää tuijottava tyttö, joka ei varmaan huomannut minua lainkaan.
Olenkohan muuttunut näkymättömäksi, kun ei näytä kenelläkään olevan tarvetta väistää minua missään olosuhteissa. Ehkä olen vanhemmiten kutistunut niin pieneksi, ettei minua näy. 
Tuossa saattaa olla kaupunkikohtasia eroja, niinku esim suojatiekäyttäytymisessä. Imatralla kävilijät jos tulevat vastaan samalla puolella (miun oikeella), väistävät monesti toiselle puolen - aivan kuin vasemmalla ei saiskaan kävellä.
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 16 Syys 2016, 20:32
Kirjoittaja jori
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 16 Syys 2016, 21:27
Kirjoittaja PW
Ok, no kyllä täälläkin joskus tuntuu, ett jotukut pitää oikeutenaan ajaa rinnan vastaan ja tiukkaa tekee ett mahtuu - yleensä pidän härskisti linjani - kyllä ne sarvia sitten väistää 
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 17 Syys 2016, 14:23
Kirjoittaja vaaka
Täällä rinnan ajo on "spesiaaleista" ideoista kärkeä ja yieisintä. Jos jonkinmoista spesiaalilahjaa pyörii kaikilla kulkuvälineillä ja ilman täällä. Kaikilla kaistoilla, lienevät kaistapäitä. Spessun pyörällä ajavana tuntuu, että kerrankin jenkki on viisaampi kuin finskien iso osuus. Aargh! 
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 17 Syys 2016, 14:39
Kirjoittaja jori
Lueskelin hieman, mitä jalankulkijan paikasta sanotaan laissa. Siellä on, harkiten tai harkitsematta, jätetty määrittelemättä jalankulkijan kulkupuoli kevytväylällä. Ajoradalla se on vasen puoli, milloin se on haitatta mahdollista, pyörätiellä kumpi tahansa reuna ja reunaahan sitten koko ajan vaihdetaan, eli hoiperrellaan puolelta toiselle missä vain.
Näin sanoo laki:
Finlex kirjoitti:40 §
Jalankulkijan paikka tiellä
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä taikka kevyttä sähköajoneuvoa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille. (30.12.2015/1610)
Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan color=#0000FF[/color]reunaa.
Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414)
Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 17 Syys 2016, 14:44
Kirjoittaja vaaka
En laita parhaat kommentit ketjuun, kun pystärillä tein työmatkan. Viime viikolla Koskelantiellä kaksi poliisiautoa sulki tien kahta puolta, kun kahden lanssin miehistöt hoitivat kolmea viileästi pukeutunutta tajutonta miestä ajokaistalla ja yhden paita oli leikattu auki ja rinta veressä. Tänään hyvä meno ravintoloissa jatkui, kun ylämäkeen lopetin polkemisen kaukaa nähtyäni kävelijän liikkuvan asiallisen näköisesti. Hyvä tsemppi oli päällä siitä päätellen, että ylitettyään pyöräkaistan suojatietä pitkin ja katsottuaan kohti varmaan yli viisi sekuntia hän sammalsi pari s ohitettuani hänet: "Oho valo".
Facepalm, eipä ollut tämäkään sankari liikenteessä "valot päällä". Kontrasti oli suuri virheettömän kävelyn ja päätelmän välillä, ei oikeellisuudessa, mutta noin 7 s prosessointiajassa ohituksen jo tapahduttua. Taitava juoja, kun on treenannut selvältä näyttävän kävelyn. Olisiko ollut poliisin tain poken kanssa ollut ongelmia ja pitänyt opetella pinnistys edes kävellessä?
Jännä työmatka mulla, taas pollarit vastassa, kuten kuukauden päälle putkeen. Ei minua vastassa, mutta joko liikkuen tiellä tai juna-asemalla kytiksellä.
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 17 Syys 2016, 14:48
Kirjoittaja jori
Tässä vielä mieliaiheeni, pyöräilijän sortaminen lainsäädännössä. Sähköajoneuvo rinnastetaan jalankulkijaan ja häntä siis pitää väistää suojatiellä, jos ajaa jalankulkunopeutta ja väistelee jalankulkijoita. Pyöräilijää ei tarvitse väistää, eli pyöräilijä on ainoa lainsuojaton suojatiellä ajamaan pakotettu. 
Finlex kirjoitti:45 § (30.12.2015/1610)
Jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen käyttö
Pyörätuolia tai muuta vastaavaa moottoritonta apuvälinettä käyttävään sovelletaan jalankulkijoita koskevia säännöksiä.
Sama koskee sitä, joka kävelynopeudella kuljettaa käsikäyttöistä tai sellaista jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä, jossa on enintään 1 kilowatin tehoinen sähkömoottori ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa. Muutoin hänen on noudatettava polkupyöräilijöitä koskevia säännöksiä.
45 a § (30.12.2015/1610)
Kevyen sähköajoneuvon käyttö
Kevyen sähköajoneuvon kuljettajaan sovelletaan polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä.
Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa, saa kuitenkin kävelynopeudella kuljettaa myös jalkakäytävällä noudattaen jalankulkijoita koskevia säännöksiä. Tällöin kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 17 Syys 2016, 14:55
Kirjoittaja vaaka
Hitsin rakenteellinen nopeus 15 km/h estämässä käsipyörän tai käsi/jalkapyörähybridin käytön jalankulkijana. Jos ei porsaanreikää löydy rakenteellisen nopeuden ylityksestä. Entä jos ylittää silti rakenteellisen nopeuden, kun on supermiesvaatteissa? Warp speed Mr. Sulu!

Niin mites jos mä laitan käsiveivin oikealle ja sanon: "Käteni on rakenteellisesti tohjona ja kirurgisesti muutettu pysyvästi pois synnyintilastaan, joten rakenteellinen nopeus käsiveivilläni on nolla"? Tämä on totta ja heti syyte vammaisten syrjinnästä stna, jos väittävät vadtaan ja sortavat kele. Ja varmaan nääs tulee vielä 999 W moottori avuksi sekä täyskate prkl. Rakenteellinen nopeus nolla ja TMS jää sprintissä taakse häh?
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 17 Syys 2016, 15:02
Kirjoittaja jori
vaaka kirjoitti:Hitsin rakenteellinen nopeus 15 km/h estämässä käsipyörän tai käsi/jalkapyörähybridin käytön jalankulkijana. Jos ei porsaanreikää löydy rakenteellisen nopeuden ylityksestä. Entä jos ylittää silti rakenteellisen nopeuden, kun on supermiesvaatteissa? Warp speed Mr. Sulu!

Niin mites jos mä laitan käsiveivin oikealle ja sanon: "Käteni on rakenteellisesti tohjona ja kirurgisesti muutettu pysyvästi pois synnyintilastaan, joten rakenteellinen nopeus käsiveivilläni on nolla"? Tämä on totta ja heti syyte vammaisten syrjinnästä stna, jos väittävät vadtaan ja sortavat kele. Ja varmaan nääs tulee vielä 999 W moottori avuksi sekä täyskate prkl. Rakenteellinen nopeus nolla ja TMS jää sprintissä taakse häh?
Silkkaa apartheidia ja korruptiota tuo on, kun katsoo alimman kappaleen "itsestään tasapainottuvan ajoneuvon" oikeuksia. Vaikka rakenteellinen nopeus on 25 saa sillä ajaa, paitsi pyöräilijän säännöillä, myös jalankulkijoiden seassa luultavasti jalankulkijan oikeuksin.
Kevyen sähköajoneuvon kuljettajaan sovelletaan polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä.
Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa, saa kuitenkin kävelynopeudella kuljettaa myös jalkakäytävällä noudattaen jalankulkijoita koskevia säännöksiä. Tällöin kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.