Ketjuvaihteessa on pakko hyväksyä vino ketju. Osaatko sanoa missä kulkee raja liian vinon ja hyväksyttävän rajalla?
Tuskin siihen mitään rajaa on, mitä vinompi sitä huonompi ja lyhytikäisempi voimansiirto on. Kapea ketju kestää vinoa vetoa leveämpää paremmin. Kun rakenteluvaiheessa tämänkin huomoi niin ei tule vahingossa tehtyä ihan sutta. Itse en tuossa pythonissa asiaa osannut huomioida ja tuli ongelmia
Hämmästyn mikäli ketjun pituus aiheuttaa tuossa mitään merkityksellistä ongelmaa oli etuvaihtajaa tai ei. Maastopystäreissä on suuntaus 1x9-11 vaihteistoihin reilusti lyhyemmillä ketjun mitoilla.
Mä laittaisin sen 46-38-X rattaan. Siinä on varmasti liikaa välityksiä ylös ja alaspäin, mutta jääpähän varaa mikäli tarvetta ilmenee. Tuota kun ei voi vaihtaa yhtä helpolla kuin normaali pyörään.
Kaverin pylväsporakoneella yritin tänään porata tuohan rattaaseen 20mm reikää. Reikäterä, ensiks meni ihan hyvin sitten ei vaan lastua enää tullu oisko siell tullu jotain kovempaa tavaraa vastaan, hitsaus?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kaverin pylväsporakoneella yritin tänään porata tuohan rattaaseen 20mm reikää. Reikäterä, ensiks meni ihan hyvin sitten ei vaan lastua enää tullu oisko siell tullu jotain kovempaa tavaraa vastaan, hitsaus?
Vai oliko pöytä liian alhaalla ja koneesta loppui syöttövara?
Kaverin pylväsporakoneella yritin tänään porata tuohan rattaaseen 20mm reikää. Reikäterä, ensiks meni ihan hyvin sitten ei vaan lastua enää tullu oisko siell tullu jotain kovempaa tavaraa vastaan, hitsaus?
Vai oliko pöytä liian alhaalla ja koneesta loppui syöttövara?
Jukka
Epäilin ensin ite tuota ja nostin pöytää, mutt ei auttanu. Teräkin oli pistämätön.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Olisko tuo kammen valurauta sitten sen verran kovaa ettei tavallinen (halpa) metallipora kestä? Poraako terä enään tavallista teräsputkea/peltiäkään? Jos ei niin on vain tylsynyt
Oliskiko ollut liikaa vauhtia ja terä palanut tylsäksi. Reikäsahalle, eikä muutenkaan isoille terille, ei normaalista pylväskoneesta tahdo löytyä riittävän hidasta pyöritysnopeutta. Jäähdytysmulju tietysti auttaa, jos sitä paljon käyttää, mutta usein sekin tahtoo unohtua.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Oliskiko ollut liikaa vauhtia ja terä palanut tylsäksi. Reikäsahalle, eikä muutenkaan isoille terille, ei normaalista pylväskoneesta tahdo löytyä riittävän hidasta pyöritysnopeutta.
Harvinaisen totta. Tämän taulukon mukaan oikea nopeus 20mm terälle on 150-200r/min: http://www.kolumbus.fi/~mirian77/laskur ... ulukot.pdf
Siis tuplanopeus siihen mitä jalat pyöräillessä yleensä pyörii. Näyttää todella hitaalta kun pyörivä kappala(terä) on vain 20mm...
Jotain nestettä siihen suihkittiin, tiedä tuosta nopeudesta - poran omistaja yleensä tietää nuo asiat. Se vaan kumma ett alkuun puri ihan hyvin, n. 10mm ja sitten tuli stoppi.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jotain nestettä siihen suihkittiin, tiedä tuosta nopeudesta - poran omistaja yleensä tietää nuo asiat. Se vaan kumma ett alkuun puri ihan hyvin, n. 10mm ja sitten tuli stoppi.
Terä kuumeni, karkaisu päästyi ja terä tylsyi. Kuumenemiseen ei auta muu kuin erittäin suuri määrä nestettä tai erittäin hidas pyöritysnopeus. Reikäsahassa nesteen syöttö uran pohjalle on joka tapauksessa vaillinaista, joten neste ei mene oikeaan paikkaan ja jäähdyttää huonosti. Ainoa keino on pyörittää riittävän hiljaa ja vahtia koko ajan, että lastua lähtee. Pienemmissä pylväskoneissa ei tahdo olla riittävän hitaita kierroksia, joten täytyy porata pätkinä. Säädetään kierrosnopeus hitaimmalle ja heti, jos alkaa vinkumaan tai savuamaan, keskeytetään poraus, tarkastetaan terä ja jäähdytetään. Porausta jatketaan vasta, kun terä on kylmä. Reikäsaha vaatii malttia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jotain nestettä siihen suihkittiin, tiedä tuosta nopeudesta - poran omistaja yleensä tietää nuo asiat. Se vaan kumma ett alkuun puri ihan hyvin, n. 10mm ja sitten tuli stoppi.
Terä kuumeni, karkaisu päästyi ja terä tylsyi. Kuumenemiseen ei auta muu kuin erittäin suuri määrä nestettä tai erittäin hidas pyöritysnopeus. Reikäsahassa nesteen syöttö uran pohjalle on joka tapauksessa vaillinaista, joten neste ei mene oikeaan paikkaan ja jäähdyttää huonosti. Ainoa keino on pyörittää riittävän hiljaa ja vahtia koko ajan, että lastua lähtee. Pienemmissä pylväskoneissa ei tahdo olla riittävän hitaita kierroksia, joten täytyy porata pätkinä. Säädetään kierrosnopeus hitaimmalle ja heti, jos alkaa vinkumaan tai savuamaan, keskeytetään poraus, tarkastetaan terä ja jäähdytetään. Porausta jatketaan vasta, kun terä on kylmä. Reikäsaha vaatii malttia.
Ok, hyviä neuvoja. Lyhyissä pätkissä porailin mutt jäähdystys aikaa ei sitt varmaan ollu tarpeeks. Tuohan selviää ku käy ostamassa uuden terän, jos lähtee lastu, asia varmentui.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.