jori kirjoitti:Tuon putken poistamalla istuinta saa noin 30-50 mm alemmas.
Mun mielestä tuplasti enemmän kun vertaa väliä noihin rungon putkien paksuuteen.
Jukka
jori kirjoitti:Tuon putken poistamalla istuinta saa noin 30-50 mm alemmas.
Mun mielestä tuplasti enemmän kun vertaa väliä noihin rungon putkien paksuuteen.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Huomenna pääsen taas pyöritteleen kappaleita muutenkin ku päässä ja jäykkä haarukkaki on nyt hommattu. Tuo lovi penkin reunaan vois kyllä olla ihan toimiva ratkasu jota itekki mietin mutten vielä oo raskinu kajota ainoaan penkkiini.
Tuo Jorin idea rungon säilyttämisestä nykyisellään on munkin mielestä järkevä. Madallus tuosta on hyvä tavoite, mutta kun alumiinin hitsaus ei kerran onnistu, tulee madaltamisesta helposti paljon työläämpi kuin kokonaan uuden rungon tekemisestä. Uusi takarunkohan on helppo tehdä etuhaarukasta, emäputkesta ja putken pätkästä niiden väliin. Ei tarvitse edes kahtaa saumaa enempää.
Ehtii sen matalamman takarungon tehdä vasta koeajonkin jälkeenkin, riippumatta siittä madaltaako nykyistä vai tekeekö kokonaan uuden. Keulaa ei tarvi tuon takia uusia.
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Tuon putken poistamalla istuinta saa noin 30-50 mm alemmas.
Mun mielestä tuplasti enemmän kun vertaa väliä noihin rungon putkien paksuuteen.
Toki saa paljonkin alemmas, jos siirtää myös taaemmas ja kasvattaa pidemmät jalat. Ai niin, sitten ei tarvitsekaan enää alemmas.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Tuon putken poistamalla istuinta saa noin 30-50 mm alemmas.
Mun mielestä tuplasti enemmän kun vertaa väliä noihin rungon putkien paksuuteen.
Toki saa paljonkin alemmas, jos siirtää myös taaemmas ja kasvattaa pidemmät jalat.
Ai niin, sitten ei tarvitsekaan enää alemmas.
Olisin odottanut sinulta tähän ongelmaan luonteenomaisempaa ratkaisua, lyhyemmät kammet
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Olisin odottanut sinulta tähän ongelmaan luonteenomaisempaa ratkaisua, lyhyemmät kammet
Ja narulla kiinni.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Olisin odottanut sinulta tähän ongelmaan luonteenomaisempaa ratkaisua, lyhyemmät kammet
Ja narulla kiinni.
Jorille hyvä allekirjoitus "narulla kiinni ja lyhyemmät kammet" - ei tartte joka keskustelussa erikseen mainita
Onneks mie jo sitä "narua" ehotin
Kaiken kaikkiaan paras ehotushan on se ettei tee mitään
tarpeetonta.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
lyhyemmät kammet olis kyllä kivat ja nuo mitä mulla on näyttäs olevan semmoset että voi lyhentääkki, mutta paljokohan tm on ottanu lyhennyksestä ja paljoko menee pelkkiin postikuluihin etes takasin? syynä penkinlaskuun olis että sais jalat paremmin maahan.
niko kirjoitti:lyhyemmät kammet olis kyllä kivat ja nuo mitä mulla on näyttäs olevan semmoset että voi lyhentääkki, mutta paljokohan tm on ottanu lyhennyksestä ja paljoko menee pelkkiin postikuluihin etes takasin? syynä penkinlaskuun olis että sais jalat paremmin maahan.
Siksi minä en sitä kammen lyhentämistä tässä kohdin niin korostanutkaan. Tosin kyllä sillä kampien lyhentämisellä tässäkin tapauksessa olisi myös maahan ulottumista parantava vaikutus, sillä siirtämällä penkkiä taakse, voi sitä laskea alemmas. Etuvetoisessa vain tuo taaemmas siirtäminen ei ole muuten suotavaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mikä olis helpoin ja luotettavin tapa tehä tummoset mutkat 3*50mm lattarautaan? nuo pystysuorassa olevat osat on samansuuntasia vaikkei siltä näytäkkään. mutkat pitäs saaha suht lyhyelle matkalle ettei tuu rakea liikaa. Näistä pitäs tulla etuhaarukkaan uuet dropoutit ilman haarukan taivuttelua.
Loveaa rälläkällä, taivuttaa ja hitsaa. Tulee taivutukset just oikeaan kohtaan.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Loveaa rälläkällä, taivuttaa ja hitsaa. Tulee taivutukset just oikeaan kohtaan.
Just noin tein omani. Kattelin aikani Cruzbiken kitin palikoita ja sitten rälläköimään...
Tein muistaakseni ensin yhden loven ja taitoksen, sitten mittailin kiekko haarukassa että mihin seuraava pitää tehdä. Kun oli rälläköity ja taivutettu niin mallista mitaten toista tekemään. Ennen hitsausta sovitus kiekon ja haarukan kanssa ja kulmien viimeistely, hitsaus ja sitten vielä tarkistus/oikominen.
Semmonen sopiva yhden illan värkkäysprojekti... Kannattaa sitten kahtella samalla että takavaihtajan korvakon saa asiallisesti kiinni, mulla oli alu-maasturista lainattu vaihtaja korvakkoineen, että tulee ketjun kulkuun nähden pakan suhteen oikeeseen asentoon.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Jukan tapa on tosi tarkka
Ei tuossa kuitenkaan puolen millin tarkkuutta tarvi. Osa pyörän rungoista on alunperin tarkoitettukin sekä 130mm että 135mm levyiselle navalle
Jos sulla on asiallinen ruuvipenkki, saa siinä lyömällä taivutuksen haluamaansa kohtaan. Helppoa ja nopeaa.
Tee mahdollisimman loiva zeta, niin on helpompi säätää leveyttä. Tulee myös kevyempi ja lujempi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Onko oulun pyöräliikkeissä käpyjä hyllyssä? Raahesta kiersin kaikki 3 liikettä mitä löysin ja missään ei ollu.