Sivu 8/23

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 25 Huhti 2015, 12:48
Kirjoittaja jori

Kysypä seuraavaksi, kun tapaat sorvarin, mitä materiaalia tuo nappula tarkkaan ottaen on. Sorvissa on mukavampi vähän kovempi materiaali, johon saa helpommin sileän työstöjäljen, siksi käyttävät mielellään hiilipitoisempia teräksiä sorvihommissa. Jos se on rakenneterästä hiilipitoisempaa, esim. nuorrutusterästä, se karkenee hitsatessa ja -totta tosiaan- turpoaa mitoiltaan. Hehkuttamalla sen saa pienenemään takaisin, mutta pitää tietää, mitä ainetta se on, jotta voi päätellä missä lämpötilassa ja miten kauan pitää hehkuttaa. Jos haluat tutustua asiaan tarkemmin lämpökäsittelyprosessi on nimeltään "normalisointi" tai "pehmeäksihehkutus"
http://www.ims.tut.fi/vmv/2005/vmv_4_1_1.php#2


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 27 Huhti 2015, 12:28
Kirjoittaja Vilijami

Etuhaarukkajigi


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 27 Huhti 2015, 13:40
Kirjoittaja jori

Huomaathan, että haarukan puoliskot pitää saada kiinni toisiinsa mahdollisimman vääntöjäykällä elementillä. Tähän soveltuu haarukan putken leveyden mittainen neliöputki tai vastaava. Jos haarukan puoliskot ovat vain tuon levyn varassa "punoutuu" etuhaarukka ja etupyörän asento on liian joustava ja ajaminen vaikeaa. Mitä laajempi tuo väliputki on poikkileikkaukseltaan, sitä jämympi rakenne.
Kuva
Tässä kuva, miten etupyörä kallistuu ja etuhaarukan punoutuessa, vaikka onkin pieni kiekko. Suuremmalla kiekolla kiertymä olisi vielä suurempi.
Tuossa etuhaarukassa on vain haarukkavarsien päälipuolelle hitsattu levy, johon kumijoustin vastaa. Vääntöjäykkyyden kannalta olisi tärkeää, että levyn sijaan käytetään varsien välissä umpiprofiilia (neliö- tai suorakaideputen pätkä).


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 27 Huhti 2015, 17:14
Kirjoittaja Vilijami

Totta puhut! Ohjeissa tuohon on speksattu 2mm pelti, mutta taidan laittaa samaa palkkia pätkän poikittain kuin haarukkakin on. Haarukkaputkeksi ei löytynyt ohjeiden mukaista 10x30 kanttiputkea, mutta 20x30 löytyi joten haarukka tulee siitä. Ompahan jämerämpi, eikä paina paljoa enempää.


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 28 Huhti 2015, 20:48
Kirjoittaja Vilijami

KERPELE.....muuten hyvä, mutta hitsasin jarrutapit väärälle puolen haarukkaa :evil:


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 28 Huhti 2015, 20:56
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

KERPELE.....muuten hyvä, mutta hitsasin jarrutapit väärälle puolen haarukkaa :evil:

Parempi jarruille kun ovat nuin päin. Kerää enempi kuraa sisäänsä jos ovat "nurinpäin".

Jukka


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 28 Huhti 2015, 21:07
Kirjoittaja Vilijami

Niin määki järkeilin, kunnes lopulta tajusin, että kumijousi tulee V-jarrun vaijerin tielle. Poraanko kumielementtiin vaijerille reijän :mrgreen:


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 28 Huhti 2015, 21:20
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Niin määki järkeilin, kunnes lopulta tajusin, että kumijousi tulee V-jarrun vaijerin tielle. Poraanko kumielementtiin vaijerille reijän :mrgreen:

Jämerämpi kumi ja lähemmäs niveltä?

Jukka


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 30 Huhti 2015, 05:55
Kirjoittaja Vilijami

Eihän ne jarrut mahdu tuollapuolen olemaan muutenkaan, kun ketju osuu niihin. Tapit kääntöön --->


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 01 Touko 2015, 18:27
Kirjoittaja Vilijami

Sorvari teki painosorvaus-menetelmällä hienot pölykapselit ohjauksen yläpään laakerille.


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 12 Touko 2015, 21:54
Kirjoittaja Vilijami

Tein omaan taka-akseliini 825mm raideleveyden. Imin taka-akseli on parikymmentä senttiä kapeampi, siis ohjeen mukaan tehty :D


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 12 Touko 2015, 21:56
Kirjoittaja Vilijami

Oho, miksi kuva pyörähti väärinpäin?


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 14 Touko 2015, 12:13
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Huomaathan, että haarukan puoliskot pitää saada kiinni toisiinsa mahdollisimman vääntöjäykällä elementillä. Tähän soveltuu haarukan putken leveyden mittainen neliöputki tai vastaava. Jos haarukan puoliskot ovat vain tuon levyn varassa "punoutuu" etuhaarukka ja etupyörän asento on liian joustava ja ajaminen vaikeaa. Mitä laajempi tuo väliputki on poikkileikkaukseltaan, sitä jämympi rakenne.
Kuva
Tässä kuva, miten etupyörä kallistuu ja etuhaarukan punoutuessa, vaikka onkin pieni kiekko. Suuremmalla kiekolla kiertymä olisi vielä suurempi.
Tuossa etuhaarukassa on vain haarukkavarsien päälipuolelle hitsattu levy, johon kumijoustin vastaa. Vääntöjäykkyyden kannalta olisi tärkeää, että levyn sijaan käytetään varsien välissä umpiprofiilia (neliö- tai suorakaideputen pätkä).

Onko riittävä tuki? 30x30x3 RHS. Heikentääkö reikä tuota?


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 14 Touko 2015, 12:14
Kirjoittaja Vilijami

Tämähän saattaa tälle sulalle valmistua! Ei kuitenkaan ihan ehdi lauantain Oulun alueen tapaamiseen :D


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 14 Touko 2015, 12:16
Kirjoittaja Vilijami

Voisiko joku taitavampi katsoa paljonko jättö on kuvassa?