HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Heko heko kaverit vetivät maton alta, ei kuntoa ja huomenna Elannon olutpaikoissa hanat 3,5€ kappale. Taisi mennä käden kuntoutuksen, eiku lepuuttamisen puolelle.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2010
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

vaaka kirjoitti:

ei kuntoa ja huomenna Elannon olutpaikoissa hanat 3,5€ kappale.

Hmm, siiskö tänään ti 9.6.15?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

ajarmala kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

ei kuntoa ja huomenna Elannon olutpaikoissa hanat 3,5€ kappale.

Hmm, siiskö tänään ti 9.6.15?

Sellaisen kuvan kännykästään näytti tuttu olutharrastaja eilen. Eli kyllä.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Runnottu aiemmin liian isolle vaihteella ja pienellä kadenssilla lisäksi reisiä turhaan jännittäen. Päivän lenkki oli liian lyhyt energiasäästöjen ja maksimatkan arvioimisen suhteen. Tosi vähän join jotain 2 dl 35 km matkalla. Munuaiset eivät tykänneet. Ei siis kipua, mutta häveliäisyys estää diagnostisoinnin kuvauksen :oops: Minulle hyvät keskivauhdit, kun ei tuullut pahasti. Huolimatta yllättävän monista tietyömaista Espooseen asti ja Tapiolan läpi madellen. Lihakset toimivat kivasti näissä lämmöissä. Mäkiä aika vähän. ST sanoi 600 nuoli ylös. Kun käsi reagoi viiveellä, ei passaa tuulettaa oireiden vähäisyyttä. Kun matkakin oli lyhyt. Potentiaalia on.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Hanapäivä todennettu, istun palautusjuomalla 3,5 € hinnalla.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Eilen Linnanmäki Helsinginkadun pätkä ST mukaan 12,5-14 km/h reilusti suuremmalla tehon tuotolla kuin pitkällä reissulla on mahdollista. Olin karvan alle maksimeissa. Jäin valoihin ja Sturenkadun eka jyrkempi pätkä 15-16 ja taas valoissa. Loppupätkan kevensin ja sama vauhti loivempaan loppumäkeen.

Sain haavan ottaessani Marathon Racer 559-40 pois. Kojak 35 tilalle. Teräsvaijeri Racer 616 g kevlar Kojak 315, eli 20 yli virallisen tehtaan speksin. Kädellä kampia pyörittäessä vaihteet ja jarrut toimivat normaalisti, mutta ajaessa näkee, miten käy. Pikalinkun akseli oli lähes kuiva ja lisäsin voitelua. Kyllä oli kevyen tuntuinen rengas ja onhan eroa varmasti, kun 559-40-60 sisuri tuntui kädessä paksulta materiaalilta sekä painavalta verrattuna nykyiseen 559-25-40en. Kokonaismassaa en mitannut.

Eturengasta en halua ainakaan vielä vaihtaa, koska Pasilan poikkeusreiteillä sai nousta jalkakäytävien kiveyksiä ylös ja hitaallakin vauhdilla tuntui pahalta renkaan painuminen sisään. Kun näköjään on teräsvaijeriversio nyt, painoa saisi kivasti alas omistamallani Kojakilla. Ympäristö ei ole ystävällinen kapeille kisarenkaille. Takarenkaaseen melkein bar lisää painetta nyt ja pitää kokeilla, miten paljon enemmän lyö selkään töyssyt. Jos tulee äitiä ikävä, houkutus vaihtaa etusta vähentyy.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Vaikka väsy eilisestä painoi, kevyemmällä renkaalla kiihdytykset paranivat. Kaikki tiskissä Lintsin hesarin pätkä vitosvaihteella 15-16,5 km/h. Ei mahiksia jatkaa yhtä kovaa Sturenkadun puolella. Luulen mäkien nousun helpottuneen hieman. Pitää levänneenä ajaa, kun ei ole näin tuulista, eli kylmää.

ZHitsi kun rupesi hotsittamaan etusenkin vaihto kevyempään. Saa nähdä, maltanko olla tekemättä ja jos en malta, ehtiikö iho parantua.

Ei voi kai ryhdistäytymiseksi kutsua eilisen pub crawlin jälkeen Varustelekan kolmen oluen hakua. No en juo niitä tänään. Joten ei aja palautumisjuoman virkaa. En luota tietyömaiden läpiajamisen jälkeiseen oluen kuntoon edes jousitetulla pyörällä, joten jääkaappilepoa tarvitaan.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja PW »

vaaka kirjoitti:

En luota tietyömaiden läpiajamisen jälkeiseen oluen kuntoon edes jousitetulla pyörällä, joten jääkaappilepoa tarvitaan.

Joutui vähän aikaa tavaamaan tätä lausetta ja vasta tätä kirjottaessani ymmärsin ett huolehdit oluenkunnosta kuten omastasikin :)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Juu avantouintia olen harrastanut, mutta jääkaappi on liian pieni minulle :D En viitsi hölskyteltyjä pulloja aukoa ennen jäähdyttämistä ja se tarkoittaa, etten saa palautusjuomaa. Tai saisihan juomat nopeasti ulkoisesti nautittavaksi.

Katselin netistä, että jos takapyörän sisurin paino olisi ilmoitettu, puntarilla käynyt 196 g sisuriin verrattuna säästö on 76 g ja 371 ulkokumista yhdessä kevensi takarengasta 447 g. Jos etukumi ja sisuri olisi samaa kuin tehdas ilmoittaa painoltaan, olisi ainakin 170 g säästöä tarjolla. Tehdas ilmoittaa kevlarversion painoja ja minulla on nyt teräsvaijerinen edessä siitä päätellen, että takarengaskin oli. Joten todennäköisesti vielä enemmän keventyisi kuin tuo 170 g. Yli 600 g säästöä jo ostetuilla osilla ei kuullosta pahalta liikkuvan massan kauimpiin vipuvarsiin. Jos vain uskaltaisi ja pystyisi etupuolen uusimaan. Wanhat Marathon Racerit ovat kymmenvuotiaat!

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

32,5 km matkalla frisbeetä ostamaan ja testaamaan. Kokeilin irtolahkeita, kun tuuli on viime aikoina puhallellut puuvillahousuista läpi kylmentäen lihaksia. Auttoi kattamisen alueelta pitämään ihon lämpimänä ja lihakset olivat helpompia kuin ennen vastaavissa tuulissa ja lämmöissä lämmittää. Silti jäähdyin äkkiä näissä olosuhteissa. Lahkeelliset urheilualkkarit eivät jättäneet paljasta ihoa irtolahkeiden päälle, mutta hengittävämmät pökät päästivät tuulen läpi ja iho oli kylmä reisien yläosista. En havainnut irtolahkeiden vastustavan polven taittoa, joten vähän lämmiteltyäni sain mukavasti tehoja irti koivista, mutta kyllä äkkiä jäähdyinkin startti-stoppi liikennejärjestelyissä.

Sibeliuspuiston kohdalla RReipas tuli vastaan, joten kiepsautin nokan ympäri ja eikun perään ja juttelemaan hänen loppureissunsa ajaksi. Yritti laittaa ropelihattuideoilleni pyöräni istuimen modaamisesta jäitä hattuun. Sanoin, että mitä ei tiedä, ei osaa pelätä, joten en vielä urehdi geometriaa, lannekulmaa ym. kokeilematta muutoksia. En ole tarkkaan katsonut, mutta jos olen oikeassa, aika pienellä työllä voisi saada poistettua metallia istuimen liukukiskoista, jolloin saisi selkänojaa kallistettua valmistajan 30 asteen kulmaa alemmas. Olen jo nyt rajoilla niskatuen tarpeesta, mutta jos saan johonkin 25 asteen paikkeille, tai vähän ylemmäskin, lienee pako duunata sellainenkin.

Nyt on 35 mm Kojak takana ja 40 mm Marathon Racer edessä. Takajarru on sen verran heikko, että ei se varsinaisesti estä täysjarrutuksessa pienessä vauhdissa takarenkaan nousua ilmaan nytkään. Piruuttani etsin kevyintä 26 " rengasta netistä aamulla ja Panaracer Pasela TG kevlarbeadillä olisi 240 g 32 mm leveänä. ulkomailta saisi tialttua vaikka 25 mm leveää Continentalia, jonka pitäisi kestää paremmin. Wacky varoitteli kestävyyden puutteesta aiemmin eri ketjussa ja en tietääkseni ole juurikaan saanut aikaan lukkojarrutusta takarenkaalla, paitsi ehkä kävelyvauhdissa äkkipysähdyksessä. Silloinkin luisu on ollut lyhyt, kun takanen on noussut ilmaan :-D Joten en tiedä, ovatko ajotapani tai onni estäneet kumin kulutusta pahasti toistaiseksi. Niin vähän kilsoja Kojakilla ajettu ,etten pysty arvioimaan mitään sen kulumisen perusteella. Minulla on olut Pasela steel bead ilman TG suojausta ja on kyllä tosi ohut sivuseinämä 28"ja silti GP4000s2 tuntuu paremmin kulkua pehmittävältä. Ei ongelmia kummallakaan toistaiseksi.

Syy miksi kuikuilin kevyitä renkaita ja kapoisia on se, että perä tippuu hieman, kun keventää renkeitä ohuilla malleilla ja kiihdytykset sekä luultavasti mäkien nousu helpottuvat. Ei tarvitsisi tehdä mitään ja tämän mallin maltillisen alhainen poljinkeskiö nousee suhteeessa ylemmäs, jolloin racereita alempaa koukaiseva koipi tarjoaisi vähemmän ilmanvastusta. Alun perin pyörää valitessa halusin ekaksi nojakikseni tarkoituksella rajatun poljinkeskin korkeudella varustetun mallin, kun luin sopeutumishaasteista ja jalkojen mahdollisesta varoittamatta kesken kaiken lopahtamisesta. Sekä korkeilla korkeuksilla eteen näkemisen rajallisuudesta. Täällä on terveellistä välteää monia tien huonouksia. Puhumattakaan pyörän ehjänä säilymisestä.

En ole tarkastanut, miten paljon turpiin tulisi eturenkaan suurentamisella, kun en muista, miten leveä eturengas mahtuu pyörään, mutta en ole fani ilman vastuksen kasvattamiselle, joten mieluummin kavennan takapään rengasta. En ole lueksinut Paselan kestävyydestä nojakissa muistaakseni mitään vielä, mutta Contiin on enemmän luottoa kestävyydeltään gp4000 mallissa, jota saa kapeampina. Eli sentin saisin vielä takarenkaasta leveyttä pois. Ei olisi iso juttu kai porata lisää säätövaraa penkille, joten en tiedä, miten iso ilo sentistä renkaassa olisi. En huomannut ollenkaan ongelmia 40 mm Marathon Racerista 35 mmn Kojakiin sirtyessä kiitos jousituksen.

Kun istuin on korkea ja saan päkiällä kurkotella ja nelipäisellä reisilihaksella pääosin kannatella itseäni monissa valoissa per reissu, koipi väsyy turhaan. Siten matalammalla istuminen olisi ok. Mietin myös diy lasikuitupenkkkiä. Hiilari lienee liian haasteellista tehdä minulle, kun lasikuidussakin on opettelua ja pähkimistä, missä sen saisi tehtyä. En ole varmistanut penkin irrotettavuutta, mutta kai sen rikkomatta saa irti. Itse tekemällä voisi saada istuimen alemmas ja poljinkeskiön suhteellisesti ylemmäs aeron avuksi. En tiedä, saisiko painoa eliminoitua lasikuidulla. Ennemminkin voi käydä jopa niin, että paino kasvaa, jos teen itseni levyisen tai leveämmän selkätuen takakatekankaan kiinnityspisteeksi ja ilmavirran siivoojaksi:-D No ehkä putket ja narukin voisi tulla kyseeseen istuimen materiaalina... Mieluiten saranoituna, jotta saisi säädettyä selkänojan kulmaa.

Onko käsitystä, miten paljon painossa on eroa Streetmachinen penkin ja narupenkin välillä?

En hirveästi ole viitsinyt peffaa nostaa sprintatessa, vaikka yläselällä tukeudunkin penkkiin. En loputtoman löysästä penkistä välitä, mutta hikisäkkinä kuumilla säillä ei ehkä olisi paha juttu narupenkin naruejn välistä iman kierto mahdollisen takakatekankaankin läpi.

Taaempi nojakulma ja mahdollisesti matalampi penkki sekä kapeampi takarengas kaikki tekevät pyörästä sporttisempaa ja sehän passaa. Ei kyllä nappaa renkaiden puhkeamisongelmat, joten rajansa silläkin, miten paljon rengasta voi takana kaventaa. Vielä en voi arvioida, miten sika olen nakeille. Vaikka useimmiten ajan kovaa, useimmiten jarrutin tuplaMarathonein kivien ja sepelien kohdalla kumeja säästääkseni ja en näe siinä muutosta. Vaikka sitte nalkuvauhti menisikin seuraavan nousun juurella. Mulla on aina mahdollisuus venyttää reissumittoja ajamalla säästeliäästi lepuutellen alamäet ja ajaen hitaammin. Kun nyt sairastelujen jälkeen ja sopeutuessa nojailuun reissut ovat oleet rajattuja, mutta aggressivisia, ehkä hidastelu ja renkaiden suojelu on vain hyvästä, että pääsisi nostamaan kilometrikisan suoritustasoa. Syy kai se olisi tuokin tuunata pyörää aerommaksi ja kevyemmäksi sekä järkevöittää kuntoilua matkan suuntaan vauhdin sijaan. VAuhtia olen hakenut kuntoutusmielessä ja sopeutusmielessä, ehkä olisi aika ottaa pitkiä rentoja lenkkejäkin ohjelmaan. Tulisi nyt ne lämpimät tuulettomat säät, niin uskaltaisi paremmin pyrkiä uusiin nojakkipituusennätyksiin :mrgreen:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Eilen 76 km ja ketju putosi kahdesti pienimmältä eturattaalta. Epäilen, että ketjun ohjausputki oli jostain systä noussut korkealle rattaiden yläpuolella ja veti ketjua ylemmäs eturattaan päältä ja saattoi auttaa pois luiskahtamiseen. Väänsin lotolla etuvaihtajan säätöruuviakin, josko auttaisi ongelman välttämisessä jatkossa. Takavaihtajan high limitä säädin ehkä 5 astetta ja takavaihteet vaihtavat paremmin ja aiemman omistajan säädöistä poiketen pääseen nyt ylimmälle vaihteelle ja väliin ei jää nelosvaihde. Siis kädellä kampea pyörittäen, tehot ja pitkän matkan kestävyys jää nähtävksi. Aika rajusti takavaihtaja ja mikä se alla oleva osa rissoineen on nimeltään pompii ketjun mukana pienimmällä eturattaalla suurimmilla vaihteilla, kun varovasti pyörittäen hain rajoja. Aiemmin yliaggressiivisella high limitillä, joka jätti vaihteen väliin ja mahdollisti maksimissaan kutosvaihteen käytön, en vetänyt poikittain ketjua, kuten tässä testissä. Keskimmäisellä eturattaalla takavaihtaja pomputti suurilla vaihteilla, en muista, mistä alkaen ja suurimmalla eturattaalla suuret vaihteet toimivat kauniisti.

En ajellut tänään, kun kävin viskomassa kiekkoa ja satoi sekä otin palautusjuomaa kiekon heittämisen jälkeen ennen pyörän kanssa säätämistä. Koville otti selässä pyörän takarenkaan kannattelu heittelyn ja eilisen lenkin jälkeen. Vammautunut alue muistutti itsestään. Onneksi säädöt sain tehtyä nopeasti noin vähillä tehoilla toimivaksi, jottei loputtomiin tarvinnut kannatella pyörää. Pään koputusta, että toimii nyt kaikilla tehoilla ja säädöt pysyvät.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ajosandaalien pukemista vaille valmis lähtöön, kun yökukkuja kaveri soitti aamulla, että heittämään. Ok eilen puntit tuntuivat tyhjiltä, kun kiipesin rappuja sarjatulikenttätreenin päätteksi. Pituudet kateissa edellispäivän ajoista johtuen. Matkalla radalle huomasin vasemman polven korkeudella ulkosyrjällä takareisien jänteen tai it jänteen tjms. kohdalla olevan kipeän paikan. Hiton kova ja turvoksissa isolta alueelta. En silti perääntynyt ja kiipeilin ex hyppyrimäkeä moneen kertaan heitellessäni. Ei ehkä terveydelle hyvä, kun tuo paikka ei ole koskaan reistaillut. Ja kävely kotiin väylä 19 kautta, mistä tämä raportti :D 8)

Muistin virvoittajana Hiisi panimon ja Donut Islandin yhteistyöolut hanasta nimeltään Guess Wh(e)at? Hapan lievästi nami vehnäolut hyvä lämpimän sään janon tappaja. 18 C.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jäkk! Kovettunut ja ympäristöltään turvonnut jänne on takareiden ulkosyrjimmäinen jänne ja se on normaalia jäykempi 15,5 cm matkalta huolimatta päivän palauttavasta treenistä ja juomista. Toinen juoma se vasta hyvä olikin. Eli Vlaamsche Bandiet hanasta, paras Belgivehnäolut, jota olen maistanut. Se oli hyvää viime vuonna, varsinkin tynnyrin avauksen jälkeen, muttei niin hieno viikon sen jälkeen. Tänään oli hyvässä kunnossa ja limelohko sekaan paransi paljon. Olut tunetaan myös nimellä Vlaamsche Zotte Witbier, jonka kuvaus www.ratebeer.com -sivustolla alkaa vapaasti käännettynä: "Harvinaisen maukas Belgivehnäolut...". Juu slurps!!!! 8)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13838
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jori »

vaaka kirjoitti:

Jäkk! Kovettunut ja ympäristöltään turvonnut jänne on takareiden ulkosyrjimmäinen jänne ja se on normaalia jäykempi 15,5 cm matkalta huolimatta päivän palauttavasta treenistä ja juomista. Toinen juoma se vasta hyvä olikin. Eli Vlaamsche Bandiet hanasta, paras Belgivehnäolut, jota olen maistanut. Se oli hyvää viime vuonna, varsinkin tynnyrin avauksen jälkeen, muttei niin hieno viikon sen jälkeen. Tänään oli hyvässä kunnossa ja limelohko sekaan paransi paljon. Olut tunetaan myös nimellä Vlaamsche Zotte Witbier, jonka kuvaus http://www.ratebeer.com -sivustolla alkaa vapaasti käännettynä: "Harvinaisen maukas Belgivehnäolut...". Juu slurps!!!! 8)

Missäs sinä näitä käyt löytämässä. Alkaa kiinnostaa heinäkuun alun reittien mielessä. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tämä reissu oli Töölössä Topeliuksenkadulla Janoinen Lohi. Monia hyviä paikkoja löytyy ympäri kaupunkia. Kalliossa Vaasankadulla Hilpeä Hauki on kävelymatkan päässä monseta mestasta mukaanlukien Stadin panimon ravintola. Vaasankadulla on monta mestaa Hauen jälken ehkä mielenkiinoisimpana Bar Molotov. Molotovin koktaileja on erilaisia ja mikään niistä ei häviä tulivedelle poltteessa :-) Chiliä on Rolls rycemaisesti jopa harrastajille, eli lieskat lentää suusta ja kuuluu slow food liikkeeseen. Huikka olisi huijausta naatitaan, ennen kuin laakastaan menon antaessa tömäkästä juomasta kaiken ilon irti. Ja seuraavana päivänä voi olla mielenkiintoisia "jälkivaikutuksia". Keskustassa on hirveä määrä hyviä paikkoja. Kaisla, Angleterre, Ölhus Stockholm ja Copenhagen, Willi Wäinö, Kitty's, Bier Bier, Brew Dog Pub, Black Door, Tommyknocker, One Pint Pub, Bruuveri, Teerenpeli, Bryggeri Helsinki jne. http://www.ratebeer.comista voi katsella arvosteluita eri ravintoloista.

Vastaa Viestiin