Luggarion, matkalaukkutrike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7158
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Dropoutit ja haarukkaputkien sovitus tehty.

Liitteet
20151027_121915.jpg
20151027_121915.jpg (118.29 KiB) Katsottu 2704 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Huomioi mitoituksessa että kun hitsaat dropoutit kiinni niin putki kutistuu hitsauskohdasta.
Eli hitsaat ensin dropoutit ja vasta sitten silmukan kasaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7158
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Huomioi mitoituksessa että kun hitsaat dropoutit kiinni niin putki kutistuu hitsauskohdasta.
Eli hitsaat ensin dropoutit ja vasta sitten silmukan kasaan.

Jukka

Ok, hyvä huomio.

Haittaako jos ohjausnivelen maavara on vain 50mm?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

5 sentiä ihan renkaassa kinni? En usko haittaavan ellet halua ajaa jalkakäytävältä ajoradalla kohdassa, jossa ei ole luiskaa. Vauhdilla pääsee tietysti silloinkin :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7158
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Etupää hitsattu. Kampipuomin jätin tarkoituksella pitkäksi linjariksi. Katkaisukohdasta sahasin sivut poikki jo etukäteen niin katkaisu helpottuu.

Liitteet
20151028_153802.jpg
20151028_153802.jpg (146.95 KiB) Katsottu 2498 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7158
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nyt alkaa jo muoto hahmottua.

Liitteet
20151028_180250.jpg
20151028_180250.jpg (186.37 KiB) Katsottu 2475 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jori »

Ennen kuin päätät leveyden lopullisesti, muista huomioida, että rungon vääntöjäykkyys on melko paljon riippuvainen leveydestä. Kuvassa näyttävät olevan aika kaukana toisistaan. Istuinrunkoputket kyllä vääntyvät samalla tavalla leveässä rungossa, mutta niiden kaksi kiinnitysputkea taipuvat samalla voimalla kuormitettuna matkan, joka riippuu ulokkeen pituuden neliöstä. Vähäinenkin leveyslisä tuottaa siis huomattavasti suuremman jäykkyysvajeen. Ja lisää painoa. Kun laitat hihnat sopivan kireälle, ei putket paina vaikka ovat kapeammallakin. Minullahan oli tuollainen putkipari-istuinviritys Iskias pyörässäni.
KuvaTuossa kuvassa yläosa on istuinputkien sisään työnnetty ruohonleikkurin kahva. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7158
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Leveältä kyllä näyttää luonnossakin. 500mm on istuinputkien väli nyt. Oli ajatuksena, että kädet saisivat levätä penkin päällä. Onko huono ajatus?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Oli ajatuksena, että kädet saisivat levätä penkin päällä. Onko huono ajatus?

Öö, on? Vai ajattelitko ettei käsille tulisi mitään ohjaustankoja tms? Jos tulee niin ei niiden käyttäminen ei ainkaan onnistu jos penkki rajoittaa kyynärpäiden liikkeitä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Leveältä kyllä näyttää luonnossakin. 500mm on istuinputkien väli nyt. Oli ajatuksena, että kädet saisivat levätä penkin päällä. Onko huono ajatus?

Meinasin sanoa, että tarvitset kuitenkin ohjaustangon, johon laitat kiinni..., mutta ethän sinä tarvitsekaan, jos laitat jalkajarrun ja vaihdevivun vaikka selkänojan taakse. Kädet istuimella samalla korkeudella kuin istut, ei ole kuitenkaan mukavaa. Laita mieluummin erillinen käsinoja, jollet tarvitse ohjaustankoa.

Hyvä esimerkki on on tämä istuinosaltaan vajaat 400 mm leveä istuimeni, jolla istun juuri nyt. Istun pyörätuolissa. Juu, ei ole mitään erityistä syytä, vaan löysin tämän pyöräkellarin tyhjennyksestä ja pelastin romutukselta. Mainio tuoli näpytellä tietokonetta. :) No, tässä tuolissa on siis kuten muissakin nojatuoleissa, käsinojat. Mikä siis olisi NOJApyöräilijälle hienompaa kuin selkänojan lisäksi laittaa istuimeensa käsiNOJAT. Tämä pyörätuoli on rungoltaan 490 mm leveä käsinojien ulkopuolelta mitattuna ja istuinosan levey vain 390 mm. Hyvin mahdun tässä istuskelemaan. Aurinkotuolissa, jossa istutaan nojapyörämäisessä asennossa on siinäkin käsinojat. :D
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7158
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Oli ajatuksena, että kädet saisivat levätä penkin päällä. Onko huono ajatus?

Öö, on? Vai ajattelitko ettei käsille tulisi mitään ohjaustankoja tms? Jos tulee niin ei niiden käyttäminen ei ainkaan onnistu jos penkki rajoittaa kyynärpäiden liikkeitä.

Jukka

Se nimenomaa oli ajatuksena, ettei mitään ohjaustankohöpötyksiä :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7158
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Leveältä kyllä näyttää luonnossakin. 500mm on istuinputkien väli nyt. Oli ajatuksena, että kädet saisivat levätä penkin päällä. Onko huono ajatus?

Meinasin sanoa, että tarvitset kuitenkin ohjaustangon, johon laitat kiinni..., mutta ethän sinä tarvitsekaan, jos laitat jalkajarrun ja vaihdevivun vaikka selkänojan taakse. Kädet istuimella samalla korkeudella kuin istut, ei ole kuitenkaan mukavaa. Laita mieluummin erillinen käsinoja, jollet tarvitse ohjaustankoa.

Hyvä esimerkki on on tämä istuinosaltaan vajaat 400 mm leveä istuimeni, jolla istun juuri nyt. Istun pyörätuolissa. Juu, ei ole mitään erityistä syytä, vaan löysin tämän pyöräkellarin tyhjennyksestä ja pelastin romutukselta. Mainio tuoli näpytellä tietokonetta. :) No, tässä tuolissa on siis kuten muissakin nojatuoleissa, käsinojat. Mikä siis olisi NOJApyöräilijälle hienompaa kuin selkänojan lisäksi laittaa istuimeensa käsiNOJAT. Tämä pyörätuoli on rungoltaan 490 mm leveä käsinojien ulkopuolelta mitattuna ja istuinosan levey vain 390 mm. Hyvin mahdun tässä istuskelemaan. Aurinkotuolissa, jossa istutaan nojapyörämäisessä asennossa on siinäkin käsinojat. :D
Kuva

Hyvä ajatus! Aiemmin taisin kehuakin, että tästä on tulossa poljettava aurinkotuoli :mrgreen:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Se nimenomaa oli ajatuksena, ettei mitään ohjaustankohöpötyksiä :D

Hyvä! Pientä jalkaohjattua ja negatiivisen jätön omaavaa taittopyörää tehdessä on kovin vaikea keksiä miksi laittaisi ohjaustangon. Tanko törröttää joko tiellä tai hankaloittaa taittamista :evil:

Käsinojia laittaessa pidä mielessä, että tämä on luggarion. Pakattavuus ei saa kärsiä liikaa. Muuten pyörä jää vähälle käytölle :wink: Jos voit pitää käsiä sylissä, tarvinneeko tuo käsitukia lainkaan?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jori »

Mieluummin kuitenkin taittuvat käsinojat kuin koko matkalta leveä istuin. Muistelen kaivanneeni käsille paikkaa Iskias pyörällä ajellessani ja laitoinkin siihen myöhemmin ohjaustangon, jota ei tarvittu muuhun kuin käsinojaksi. Joku paikka piti olla, koska siihen aikaan ei kännykässä ollut internettiä. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7158
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Koeistuin kaikki lähistöllä olevat istuimet saunajakkarasta kilpa-auton kuppipenkkiin ja takapuolen/alaselän alueelle 400mm riittää leveydeksi reilusti, mutta reiden puoliväli ja hartiat vaativat tuon 500mm. Remmit on tarkoitus jättää hieman löysälle jolloin kolmipyöräiskäyttöön saa sivuttaistukea.
Tuskin siitä puoimetriä leveästä niin huono tulee, ettei sitä voi tehdä uudestaan jos osoittautuu huonoksi :D

Vastaa Viestiin