Sivu 8/19

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 27 Loka 2015, 12:21
Kirjoittaja Vilijami

Dropoutit ja haarukkaputkien sovitus tehty.


Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 27 Loka 2015, 17:14
Kirjoittaja jviirret

Huomioi mitoituksessa että kun hitsaat dropoutit kiinni niin putki kutistuu hitsauskohdasta.
Eli hitsaat ensin dropoutit ja vasta sitten silmukan kasaan.

Jukka


Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 27 Loka 2015, 20:18
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Huomioi mitoituksessa että kun hitsaat dropoutit kiinni niin putki kutistuu hitsauskohdasta.
Eli hitsaat ensin dropoutit ja vasta sitten silmukan kasaan.

Jukka

Ok, hyvä huomio.

Haittaako jos ohjausnivelen maavara on vain 50mm?


Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 27 Loka 2015, 21:46
Kirjoittaja jooseha

5 sentiä ihan renkaassa kinni? En usko haittaavan ellet halua ajaa jalkakäytävältä ajoradalla kohdassa, jossa ei ole luiskaa. Vauhdilla pääsee tietysti silloinkin :mrgreen:


Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 28 Loka 2015, 17:10
Kirjoittaja Vilijami

Etupää hitsattu. Kampipuomin jätin tarkoituksella pitkäksi linjariksi. Katkaisukohdasta sahasin sivut poikki jo etukäteen niin katkaisu helpottuu.


Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 28 Loka 2015, 18:05
Kirjoittaja Vilijami

Nyt alkaa jo muoto hahmottua.


Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 28 Loka 2015, 18:11
Kirjoittaja jori

Ennen kuin päätät leveyden lopullisesti, muista huomioida, että rungon vääntöjäykkyys on melko paljon riippuvainen leveydestä. Kuvassa näyttävät olevan aika kaukana toisistaan. Istuinrunkoputket kyllä vääntyvät samalla tavalla leveässä rungossa, mutta niiden kaksi kiinnitysputkea taipuvat samalla voimalla kuormitettuna matkan, joka riippuu ulokkeen pituuden neliöstä. Vähäinenkin leveyslisä tuottaa siis huomattavasti suuremman jäykkyysvajeen. Ja lisää painoa. Kun laitat hihnat sopivan kireälle, ei putket paina vaikka ovat kapeammallakin. Minullahan oli tuollainen putkipari-istuinviritys Iskias pyörässäni.
KuvaTuossa kuvassa yläosa on istuinputkien sisään työnnetty ruohonleikkurin kahva. :)


Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 28 Loka 2015, 20:20
Kirjoittaja Vilijami

Leveältä kyllä näyttää luonnossakin. 500mm on istuinputkien väli nyt. Oli ajatuksena, että kädet saisivat levätä penkin päällä. Onko huono ajatus?


Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 28 Loka 2015, 20:29
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Oli ajatuksena, että kädet saisivat levätä penkin päällä. Onko huono ajatus?

Öö, on? Vai ajattelitko ettei käsille tulisi mitään ohjaustankoja tms? Jos tulee niin ei niiden käyttäminen ei ainkaan onnistu jos penkki rajoittaa kyynärpäiden liikkeitä.

Jukka


Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 28 Loka 2015, 21:05
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Leveältä kyllä näyttää luonnossakin. 500mm on istuinputkien väli nyt. Oli ajatuksena, että kädet saisivat levätä penkin päällä. Onko huono ajatus?

Meinasin sanoa, että tarvitset kuitenkin ohjaustangon, johon laitat kiinni..., mutta ethän sinä tarvitsekaan, jos laitat jalkajarrun ja vaihdevivun vaikka selkänojan taakse. Kädet istuimella samalla korkeudella kuin istut, ei ole kuitenkaan mukavaa. Laita mieluummin erillinen käsinoja, jollet tarvitse ohjaustankoa.

Hyvä esimerkki on on tämä istuinosaltaan vajaat 400 mm leveä istuimeni, jolla istun juuri nyt. Istun pyörätuolissa. Juu, ei ole mitään erityistä syytä, vaan löysin tämän pyöräkellarin tyhjennyksestä ja pelastin romutukselta. Mainio tuoli näpytellä tietokonetta. :) No, tässä tuolissa on siis kuten muissakin nojatuoleissa, käsinojat. Mikä siis olisi NOJApyöräilijälle hienompaa kuin selkänojan lisäksi laittaa istuimeensa käsiNOJAT. Tämä pyörätuoli on rungoltaan 490 mm leveä käsinojien ulkopuolelta mitattuna ja istuinosan levey vain 390 mm. Hyvin mahdun tässä istuskelemaan. Aurinkotuolissa, jossa istutaan nojapyörämäisessä asennossa on siinäkin käsinojat. :D
Kuva


Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 28 Loka 2015, 21:05
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Oli ajatuksena, että kädet saisivat levätä penkin päällä. Onko huono ajatus?

Öö, on? Vai ajattelitko ettei käsille tulisi mitään ohjaustankoja tms? Jos tulee niin ei niiden käyttäminen ei ainkaan onnistu jos penkki rajoittaa kyynärpäiden liikkeitä.

Jukka

Se nimenomaa oli ajatuksena, ettei mitään ohjaustankohöpötyksiä :D


Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 28 Loka 2015, 21:11
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Leveältä kyllä näyttää luonnossakin. 500mm on istuinputkien väli nyt. Oli ajatuksena, että kädet saisivat levätä penkin päällä. Onko huono ajatus?

Meinasin sanoa, että tarvitset kuitenkin ohjaustangon, johon laitat kiinni..., mutta ethän sinä tarvitsekaan, jos laitat jalkajarrun ja vaihdevivun vaikka selkänojan taakse. Kädet istuimella samalla korkeudella kuin istut, ei ole kuitenkaan mukavaa. Laita mieluummin erillinen käsinoja, jollet tarvitse ohjaustankoa.

Hyvä esimerkki on on tämä istuinosaltaan vajaat 400 mm leveä istuimeni, jolla istun juuri nyt. Istun pyörätuolissa. Juu, ei ole mitään erityistä syytä, vaan löysin tämän pyöräkellarin tyhjennyksestä ja pelastin romutukselta. Mainio tuoli näpytellä tietokonetta. :) No, tässä tuolissa on siis kuten muissakin nojatuoleissa, käsinojat. Mikä siis olisi NOJApyöräilijälle hienompaa kuin selkänojan lisäksi laittaa istuimeensa käsiNOJAT. Tämä pyörätuoli on rungoltaan 490 mm leveä käsinojien ulkopuolelta mitattuna ja istuinosan levey vain 390 mm. Hyvin mahdun tässä istuskelemaan. Aurinkotuolissa, jossa istutaan nojapyörämäisessä asennossa on siinäkin käsinojat. :D
Kuva

Hyvä ajatus! Aiemmin taisin kehuakin, että tästä on tulossa poljettava aurinkotuoli :mrgreen:


Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 29 Loka 2015, 00:16
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

Se nimenomaa oli ajatuksena, ettei mitään ohjaustankohöpötyksiä :D

Hyvä! Pientä jalkaohjattua ja negatiivisen jätön omaavaa taittopyörää tehdessä on kovin vaikea keksiä miksi laittaisi ohjaustangon. Tanko törröttää joko tiellä tai hankaloittaa taittamista :evil:

Käsinojia laittaessa pidä mielessä, että tämä on luggarion. Pakattavuus ei saa kärsiä liikaa. Muuten pyörä jää vähälle käytölle :wink: Jos voit pitää käsiä sylissä, tarvinneeko tuo käsitukia lainkaan?


Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 29 Loka 2015, 07:59
Kirjoittaja jori

Mieluummin kuitenkin taittuvat käsinojat kuin koko matkalta leveä istuin. Muistelen kaivanneeni käsille paikkaa Iskias pyörällä ajellessani ja laitoinkin siihen myöhemmin ohjaustangon, jota ei tarvittu muuhun kuin käsinojaksi. Joku paikka piti olla, koska siihen aikaan ei kännykässä ollut internettiä. 8)


Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 29 Loka 2015, 10:32
Kirjoittaja Vilijami

Koeistuin kaikki lähistöllä olevat istuimet saunajakkarasta kilpa-auton kuppipenkkiin ja takapuolen/alaselän alueelle 400mm riittää leveydeksi reilusti, mutta reiden puoliväli ja hartiat vaativat tuon 500mm. Remmit on tarkoitus jättää hieman löysälle jolloin kolmipyöräiskäyttöön saa sivuttaistukea.
Tuskin siitä puoimetriä leveästä niin huono tulee, ettei sitä voi tehdä uudestaan jos osoittautuu huonoksi :D