Sivu 8/18

Re: DF XL

Lähetetty: 27 Marras 2015, 10:57
Kirjoittaja Velonautti

Kommentteja ja ehdotuksia missä vika, tulikin. Kiitoksia.
Mielestäni yksi asia on selvä, että PUOMI HEILUU JA SYY ON KUN TAKAPÄÄN TOLPPA HEILUU niinkuin Jorikin totesi. ( kohdistuu voimakas rasitus, rakenne hepponen )
Minun mielestä kampikeskiön kiinnitys ei anna periksi, on se niin tiukasti hahlossa ja lemmareilla kiinni.Rasitustahan siihen tulee mikä
koituu puomiin ja se heiluu.
Kammet , rattaat ja etuvaihtajahan heiluu samassa suhteessa niinkuin TMS:kin totesi, luulisi ettei se muutama milli sivuttaisliikettä vaikuta vaihtajan
toimintaan. Ketjuhan liikkuu sivusuunnassa mukana, seuraava ketjun kiinnityspinta on vasta alapuolella hammastetussa pylpyrässä,välimatkaa heilua.

Rattaiden koko ero on 20-hammasta.varmaan etuvaihtajanhäkille ja alumiinitolpalle missä häkki kiinni kova rasitus.Alumiinitolppakin saattaa antaa hieman periksi.Ajeleehan ne mualimalla suurimmillakin koko eroilla esim 34 / 61 ilman ongelmia ?

Häkki on mielestäni säädetty oikein. Säätövaraa on rajoittimissa,mutta mihis säädät kun toimii hyvin, joku päivä taas ei.

Videohan oli kuvattu alle 20 km /h vauhdissa. Mitähän tapahtuu, kun poljetaan apinan raivolla isolla limpulla ylämäkeen.Onkohan puomissa enemmän eloa ?
Ensi keväänä tutkitaan , jos DF:n "talviunet" ei korjaa tilannetta :D


Re: DF XL

Lähetetty: 27 Marras 2015, 11:11
Kirjoittaja jori

Tässä kiinan kielinen selitys sille mitä tarkoitan. :)

Kampikeskiön heilunnan vaikutus vaihteensiirtäjän toimintaan.png

Ongelmana ei oikeastaan ole isolla polkeminen ylämäkeen, vaan nimenomaan pienellä eturattaalla runttaaminen, jonka aiheuttamat suuremmat ketjuvoimat vääntävät yhdessä poljinvoimien kanssa keskiökelkan vinoon. Vinossa oleva kelkka ei sitten enää yletä työntämään ketjua isolle rattaalle (oikeanpuoleinen kuvanto). Toisinaan taas vaihtaminen onnistuu, kun kelkka on suorassa (vasen kuvanto) ja toisinaan ketju hyppää ulos isoltakin (keksimmäinen kuvanto). Arvaan, että outo ääni edestä on ketjun hankaamista etuvaihtajan häkkiin, kun keskiökelkka on keskimmäisessä asennossa.

Tuo kuva on piirretty, kuten keskiökelkka olisi liikkeen lähde, mutta takatolpan heilunta tekee samansuuntaisen liikkeen. Joka tapauksessa videolta hyvin näkyy, että ketjun ja vaihtajahäkin välimatka muuttuu polkemisen tahtiin ainakin sen pari milliä.
Tässä vielä video, ettei tarvitse selailla taakse sitä etsiäkseen.
https://youtu.be/RS023OFDExI


Re: DF XL

Lähetetty: 27 Marras 2015, 12:17
Kirjoittaja TMS

Kiinan kieli kyllä kummasti helpottihahmottamaan mitä jori ajaa takaa.

Mutta en kyllä edelleenkään näkisi että iso ongelma on se keskiökelkan vääntyily, vaan todennäköisesti rampiton iso eturatas, etuvaihtajan tolpan taipuminen sekä puomin takatuen jousto joka aiheuttaa ketjun tulokulmaa muutoksen. Jorin kuvaamaan keskiökelkan vääntyilyä en kyllä videolta itse nää, vaikka olen sitä erityisesti koittanut katsoakin. Minusta tuossa kohdin ei liikettä tapahdu, tai jos tapahtuu niin hyvin vähän. Kameran kalansilmä objekti aiheuttaa hieman vääristymää joten vaikuttaisiko se katselukokemukseen.


Re: DF XL

Lähetetty: 27 Marras 2015, 13:18
Kirjoittaja jooseha

Itse ajattelisin että puomin liike pitää ensiksi saada pois. Eihän voima saa hukkua rakenteiden taipuiluun :o Jos tämä poistaa vaihtamisongelman, niin hyvä.
Jollei poista voisi laittaa pykälän/pykäliä isomman rattaan kylkeen Härskin tyyliin:
Kuva
Kitkavipu hieman yli säädetyn vaihtajan rajoitinruuvin kanssa varmaan helpottaa myös vaihtamista.


Re: DF XL

Lähetetty: 27 Marras 2015, 13:29
Kirjoittaja jori
TMS kirjoitti:

Kiinan kieli kyllä kummasti helpottihahmottamaan mitä jori ajaa takaa.

Mutta en kyllä edelleenkään näkisi että iso ongelma on se keskiökelkan vääntyily, vaan todennäköisesti rampiton iso eturatas, etuvaihtajan tolpan taipuminen sekä puomin takatuen jousto joka aiheuttaa ketjun tulokulmaa muutoksen. Jorin kuvaamaan keskiökelkan vääntyilyä en kyllä videolta itse nää, vaikka olen sitä erityisesti koittanut katsoakin. Minusta tuossa kohdin ei liikettä tapahdu, tai jos tapahtuu niin hyvin vähän. Kameran kalansilmä objekti aiheuttaa hieman vääristymää joten vaikuttaisiko se katselukokemukseen.

Minkä liikkumisella selität polkemisen mukana muuttuvan välyksen ketjun ja vaihtajahäkin välissä? Käsittääkseni tuo vaatii rotaation, joka voi olla kotoisin vain kelkan rotaatiosta tai sen rakenteen vääntymästä. Se, onko liike lopulta miltäkin osin liitoksen löysyyttä, kontaktin pehmeyttä vain puomin taipumista, on sivuseikka. Noin paljon se ei saa liikkua, jotta vaihteen toiminta olisi luotettavaa ja –tosiaankin, kuten jooseha mainitsi– hukkaa polkemistehoa. Tottakai nousunystyjen ym. ketjua nostavien muotojen puuttuminen on haitallista, muttei selitä toiminnan ja toimimattomuuden vaihtelua.

Voisitko kuvata oman kinnerisi sisältä ketjun ja etuvaihtajahäkin keskinäistä liikettä ajon aikana. Välttämättä ei tarvitse edes ajaa, vaan riittää hyvin kun laitat ketjun edessä pienelle rattaalle, jarrut pohjaan ja polkaisuvoimaa vasemmalla jalalla vaihdellen lataat liikettä kameralla videoksi. Samat ohjeet Velonautille. Tuollaisen videon merkitys on erittäin suuri DF valmistajalle, jotta sen aiheuttamiin vaikeuksiin pystytään varautumaan ennen kuin tilanne räjähtää käsiin suuren toimitusmäärän jälkeen. Nyt myytyjen laitteiden määrä on vielä kohtuullinen, jotta ne voidaan korjata ilman yrityksen konkurssia. :?


Re: DF XL

Lähetetty: 27 Marras 2015, 22:10
Kirjoittaja TMS
jori kirjoitti:

Minkä liikkumisella selität polkemisen mukana muuttuvan välyksen ketjun ja vaihtajahäkin välissä? Käsittääkseni tuo vaatii rotaation, joka voi olla kotoisin vain kelkan rotaatiosta tai sen rakenteen vääntymästä.

No sehän siinä on että itse en pysty tuossa videossa näkemään erityistä välyksen muutosta, vaikka kovin koitin katsoa.

jori kirjoitti:

Voisitko kuvata oman kinnerisi sisältä ketjun ja etuvaihtajahäkin keskinäistä liikettä ajon aikana. Välttämättä ei tarvitse edes ajaa, vaan riittää hyvin kun laitat ketjun edessä pienelle rattaalle, jarrut pohjaan ja polkaisuvoimaa vasemmalla jalalla vaihdellen lataat liikettä kameralla videoksi.

Tämä olisi kyllä mielenkiintoinen vertailu. En vain ikinä ole videota nettii laittanut, joten taitaa tämä jäädä tekemättä.

Olen hyvin varma että vaikka DF näyttää yllättävän letku olevan, niin Strada on silti selkeästi letkumpi. Nimittäin niin paljon liikettä on kampien suunnalla voimalla poljettaessa nähtävissä.

Täytyy lähettää Intercitybikesille viesti jossa on tuo velonautin video ja kysyä että voisiko asialle tehdä jotain.


Re: DF XL

Lähetetty: 02 Joulu 2015, 01:42
Kirjoittaja rosteri

Moi, testailin omaani viikonloppuna ja paikoillaan jarrut päällä puomia saa poljinvoimalla heiluteltua samalla tavalla kuin Velonautin videossa. "Penkkiprässissä" aikaansaatu poljinvoima on tolkuton ja en ole itse tuosta ollenkaan huolissani, liike on kuitenkin todella pieni suhteessa poljinkammen tekemään liikkeeseen poljettaessa ja tehty työ jakautuu hyvin pieneltä osin rakenteeseen. DF on trimmattu keveyteen ja silloin ollaan väistämättä lujuuspohjaisessa mitoituksessa. Muistan myös omat ensi metrit DF:llä Challengen triken jälkeen ja DF tuntui erittäin jäykältä - Challengen cantilever tyylinen poljinpuomi oli DF:ään verrattuna kuin purkkaa, vaikka oli verraten iso alumiiniputki halkaisijaltaan.

Velonautti, onko sinulla oheisen kuvan mukaista lisäjäykistystä sivuilla? Danielin mukaan ne oli lisätty siirtämään tehokkaamminen polkemisen aiheuttamaa vääntömomenttia kuoreen. En ole varma onko tuosta oikeasti iloa, kun huoltoluukku on valitettavasti juuri samassa kohtaa.

Tässä myös lisäksi muutama kuva minun etuvaihtajan säädöstä, itseäni yllätti että vaihtaja on näin korkealla isoon rattaseen nähden. Ulommaisella naksauksella häkki miltei koskettaa ketjua, yksi naksahdus taaksepäin ja häkki on keskellä ketjua.

WP_20151129_22_21_34_Rich.jpg
WP_20151129_22_06_06_Rich.jpg
WP_20151129_22_10_04_Rich.jpg
WP_20151129_22_11_58_Rich.jpg

Re: DF XL

Lähetetty: 04 Joulu 2015, 20:34
Kirjoittaja Velonautti

Velonautti, onko sinulla oheisen kuvan mukaista lisäjäykistystä sivuilla? Danielin mukaan ne oli lisätty siirtämään tehokkaamminen polkemisen aiheuttamaa vääntömomenttia kuoreen. En ole varma onko tuosta oikeasti iloa, kun huoltoluukku on valitettavasti juuri samassa kohtaa.

Ei näy kyseisiä lisäjäykisteitä. Ne on varmaan noissa uusimmissa malleissa.


Re: DF XL

Lähetetty: 26 Tammi 2016, 22:00
Kirjoittaja jounisi

Saa nähdä minkälainen "yksilö" tänne Kuopion suunnalle ilmaantuu kesän kynnyksellä. Oranssi df mustalla kuomulla tilattu vihdoin ja viimein :D


Re: DF XL

Lähetetty: 27 Tammi 2016, 07:57
Kirjoittaja PW

Onnea tulevalle kinneristille, päivitän rekisteriä.


Re: DF XL

Lähetetty: 27 Tammi 2016, 11:18
Kirjoittaja Velonautti
jounisi kirjoitti:

Saa nähdä minkälainen "yksilö" tänne Kuopion suunnalle ilmaantuu kesän kynnyksellä. Oranssi df mustalla kuomulla tilattu vihdoin ja viimein :D

Onnea tulevalle DF-kuskille. Eiköhän sieltä oikean värinen tule, jännitystä elämään :D
Vaihtoehdoista DF:ä siis voitti ?


Re: DF XL

Lähetetty: 27 Tammi 2016, 13:34
Kirjoittaja jounisi

Kokemusta ei veloista juurikaan ole paitsi tältä foorumilta ja saksalaiselta foorumilta saatu ennakkokäsitys Df kulkineesta. Viime kesänä kokeilin Rutusen Questiä Joensuussa pikatestit ja se ei ainakaan yhtään helpottanut kuumetta. Rutunen varmaan tunnistaa kolme heppua Pielisjoen varresta, joista ainakin yksi oli intopiukeena :D

Vähän tietenkin pelottaa mitä vastaan voi tulla, kun lukee tältäkin säikeeltä saatua infoa mahdollista vastoinkäymisistä. Df:n mitoitus ja säädettävyys on ehkä lähinnä sitä kompromissia että vaimokin voi sitä joskus testata, vaikka pituus onkin siinä rajoilla (160cm). Muutenhan tuo on passelinoloinen kampes. Aina ei kaikkea voi ostaa järkisyihin vedoten. Pitää heittäytyä :D

Olen mielessäni tehnyt ensimmäisen suunnitelman siitä, miten velo otetaan käyttöön. Tilaan sen kuljetusliikkeen kautta Helsinkiin (halvin hinta), josta sitten ajan sen Kuopioon. Alussa oli puhetta siitä, että Df oli toimitettu vajavaisilla säädöillä ja osilla. Onko tuo normaali käytäntö, että penkkiä pitää heti alkaa rei'ittelemään?


Re: DF XL

Lähetetty: 28 Tammi 2016, 09:53
Kirjoittaja jori
jounisi kirjoitti:

Kokemusta ei veloista juurikaan ole paitsi tältä foorumilta ja saksalaiselta foorumilta saatu ennakkokäsitys Df kulkineesta. Viime kesänä kokeilin Rutusen Questiä Joensuussa pikatestit ja se ei ainakaan yhtään helpottanut kuumetta. Rutunen varmaan tunnistaa kolme heppua Pielisjoen varresta, joista ainakin yksi oli intopiukeena :D

Vähän tietenkin pelottaa mitä vastaan voi tulla, kun lukee tältäkin säikeeltä saatua infoa mahdollista vastoinkäymisistä. Df:n mitoitus ja säädettävyys on ehkä lähinnä sitä kompromissia että vaimokin voi sitä joskus testata, vaikka pituus onkin siinä rajoilla (160cm). Muutenhan tuo on passelinoloinen kampes. Aina ei kaikkea voi ostaa järkisyihin vedoten. Pitää heittäytyä :D

Olen mielessäni tehnyt ensimmäisen suunnitelman siitä, miten velo otetaan käyttöön. Tilaan sen kuljetusliikkeen kautta Helsinkiin (halvin hinta), josta sitten ajan sen Kuopioon. Alussa oli puhetta siitä, että Df oli toimitettu vajavaisilla säädöillä ja osilla. Onko tuo normaali käytäntö, että penkkiä pitää heti alkaa rei'ittelemään?

Kerro ihmeessä InterCityBikelle, että aiot ajaa heti paketista puretun laitteen monen sadan kilometrin päähän kotiin, jotta osaavat laittaa sen valmiiksi oikeisiin säätöihin ja varmasti hyvään ajokuntoon. Tuonhan nyt pitäisi olla itsestään selvää, mutta saattaa toisinaan jäädä viimeistely ja säätö puolitiehen, jos ei ole aivan selvää, että siitä on firman maine toimittajana kiinni. En tiedä, mitä mittoja tilatessa annetaan, mutta säätöjen kannalta olisi tärkeää, että heillä on tarkka, molempien samalla tavalla ymmärtämä, kuskin X-seam mitta säätöjä varten. Pyydä myös, että kinneri myös kunnolla koeajetaan, niin ei mitään olennaista liikennekelpoisuuuteen vaikuttavaa pääse unohtumaan.


Re: DF XL

Lähetetty: 28 Tammi 2016, 12:09
Kirjoittaja irakas

Onnea hankinnalle!

Jos haluat, että istuinetäisyys polkimista on heti kohdallaan, voisit lähettää toimittajalle oheisen kuvan, johon olet merkinnyt omat mittasi. Tuo käsimitta ei tässä tapauksessa liene tarpeen.


Re: DF XL

Lähetetty: 28 Tammi 2016, 13:00
Kirjoittaja Pastori
Screen Shot 2016-01-28 at 12.59.09.png
Screen Shot 2016-01-28 at 12.59.09.png (120.79 KiB) Katsottu 3670 kertaa
Screen Shot 2016-01-28 at 12.58.49.png

Tässä toinen ohje: http://hostelshoppe.com/PDF/xseam_measure.pdf

ICE:n ohje tässä.

http://www.icetrikes.co/overlay/rider-sizing