Re: Muattava putkikamelj
Oikea kätisyys on periaatteessa pääteltävissä akselin pyörimissuunnasta. Kierteen pitäisi olla siten että se kiristyy pyörimisliikkeen seurauksena. Keskiö- ja poljinkierteet ovat siksi eripäin.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Oikea kätisyys on periaatteessa pääteltävissä akselin pyörimissuunnasta. Kierteen pitäisi olla siten että se kiristyy pyörimisliikkeen seurauksena. Keskiö- ja poljinkierteet ovat siksi eripäin.
jooseha kirjoitti:Oikea kätisyys on periaatteessa pääteltävissä akselin pyörimissuunnasta. Kierteen pitäisi olla siten että se kiristyy pyörimisliikkeen seurauksena. Keskiö- ja poljinkierteet ovat siksi eripäin.
Eikös se sillon pitäs olla oikeenkäden kierre oikeella - kiristyis polkiessa. Polkimessa on kierre samoin päin.
Tämä keskiön ja polkimien kierteisyys on sitten merkillinen juttu. Periaatteessahan pitäisi olla niin, että poljettaessa kierteet kiristyy. Olen avannut kymmenittäin eri keskiöitä ja kumma kyllä monissa on ollut kierteet niin päin, että poljettaessa ne avautuu ellei lukitusmutteri ole väännetty tiukkaan. Siksi kiinni ruostuneen keskiön avaaminen on aina arpapeliä. Usein ei avaudu ollenkaan. Polkimien kierteet ovat olleet poikkeuksetta niin, että oikealla puolella on oikeankätiset kierteet ja vasemmalla puolella vasenkätiset kierteet. Polkiessa niiden pitäisi silloin avautua, mutta kumma kyllä eivätpä avaudu.
Polkimen kierteet pyörii akselin mukana. Keskiön ei. Siksi kätisyys vaihtuu. Mietipä mitenpäin keskiöakselipyörii ja mitä se aukaisisi jumittaessaan.
Kasettikeskiön kanssa olisi kyllä varsin järkevää että kummankin puolen kierteet olisivat oikeakätisiä. Onnistuisi hyvin, jos kasetin runko-osa olisi vasemman puolen kierteissä kiinni. Lukitusmutteriinhan ei pyörimisliikettä voi välittyä kuin runko-osan kautta, joten se pysyisi oikealla puolella oikeakätiselläkierteelläkin. Kierrestandari on vaan irtolaakeriajalta.
edit. Keskiöakseli kiristää keskiön kierrettä. Polkimen kierrettä kiristää poljinakseli.
Aivan sekasin menin tästä keskustelusta. Ymmärsin kuitenkin ett lukitusmutterissa on oikeankätinen kierre - ja se riittää huomiseen kasetinirrotushommaan + voimaa
Kierrettä ei kiristä laakerikitka, vaan hieman välyksellisessä kierteessä tapahtuva prekessioilmiö: "ruuvin" halkaisija ja ympärysmitta on hieman pienempi kuin "mutterin". Kiertävä voima siirtää "ruuvia" ympärysmittojen eron verran/kierros. Tämä mikroliike kertyy tuhansien kierroksien aikana jo oikeaksi liikkeeksi.
Taaksepäin poljettavassa retrodirect-pyörässäni eivät polkimet pysyneet kiinni ilman lukitetta...
kuparinen kirjoitti:Kierrettä ei kiristä laakerikitka, vaan hieman välyksellisessä kierteessä tapahtuva prekessioilmiö: "ruuvin" halkaisija ja ympärysmitta on hieman pienempi kuin "mutterin". Kiertävä voima siirtää "ruuvia" ympärysmittojen eron verran/kierros. Tämä mikroliike kertyy tuhansien kierroksien aikana jo oikeaksi liikkeeksi.
Näin juuri. Ilmiön voi havainnollistaa kotona kun pystyssä olevan vessapaperirullan reikään laittaa pyöreän kynän pystyyn ja pyörittää sitä soremlla reunoja pitkin. Myötäpäivään kynää pyöritettäessä se kiertyy vastapäivään ja päinvastoin.
Jukka
Sekasin ko seinäkello Melkeen voisin vannoo ett ku viimeks katoin Kuparisen animaatiota, ni nuoli ja sininenrinkula pyöri erisuuntiin
Keskiön kiinnitystä suunnittelen. Jos yrittäs klemmareilla ni sais vähän säädettävyyttä. Jos klemmarien väliin hitsais latan ja siihen hitsais keskiöputken - toimisko? Vai miten noita ootte tehny?
Joo, epäilin latan kestävyyttä itekin. Tietyst vois hitsata noihin kylkiinkin lattaa mutt aikamoista turaamista ja askarteluu. Jos löytys sopiva putki niin siitä vois tehdä klemmarin - joo. Kattelemaan mitä löytyy.
PW kirjoitti:Keskiön kiinnitystä suunnittelen. Jos yrittäs klemmareilla ni sais vähän säädettävyyttä. Jos klemmarien väliin hitsais latan ja siihen hitsais keskiöputken - toimisko? Vai miten noita ootte tehny?
Mä oon tehnyt juuri tolleen ja kolme vuotta on toiminut.
Kun vaan jätät kunnolla tilaa hylsylle tai lenkkiavaimelle.
samuel kirjoitti:PW kirjoitti:Keskiön kiinnitystä suunnittelen. Jos yrittäs klemmareilla ni sais vähän säädettävyyttä. Jos klemmarien väliin hitsais latan ja siihen hitsais keskiöputken - toimisko? Vai miten noita ootte tehny?
Mä oon tehnyt juuri tolleen ja kolme vuotta on toiminut.
Kun vaan jätät kunnolla tilaa hylsylle tai lenkkiavaimelle.
Hyvä, kiitos.
Se vaan jos on säädettävä keskiö, pitäs yläputkikin kait laittaa suoraan eikä stemmin kylkeen - muutenhan keskiötä siirrettäessä, eturatas liikkuu sivusuunnassa
Mutka siihen putkeen ketjuputkien yläpuolelle, niin keskiö liikkuu suoraan, mutta ylhäällä menee stemmin viereen
Vaikka latta kestäis ko paikassa, en kyl ite laittais. Latta vääntyy kun ei onneton omaa vääntöjäykkyyttä. Putkenpi, parempi, kuuluu vanha nojapyöränrakentajan sananlasku!
Jos olis(tai tekis) putkee mikä kävis tiukasti puomin päälle, ni sais tehtyä jämyn klämpin. Jos ei hahmotu, käy tsigaa esim mun rakentelukentjuista..
Jukka oli tehnyt näin. 30x15 kanttiputki.
Itse olen jättänyt pätkät pystärin runkoputkista paikoilleen niin on helpompi hitsata, eikä keskiömuhvin kierteet vaurioidu hitsauksesta.
Tällä systeemillä lattakin saattaa riittää, kun putkentumpit ottavat väännön vastaan?