Sivu 8/17

Re: SH30

Lähetetty: 25 Elo 2016, 07:25
Kirjoittaja irakas

Onpa kumma, kun ei itselle ole tullut mieleen sakarimallin alaohjaus tässä projektissa. Sehän ratkaisisi monta ongelmaa. Raidetangonkin kun laittaa runkoputken alapuolelle, saa etuistuimia laskettua reilusti alemmaksi. Rungon yläpuolelle jäisi vaan laakerikuppi ja kiinnitysmutteri.

Tällaisen http://www.tori.fi/satakunta/Muovi_tuol ... ?ca=18&w=3 -tuolin istuin osan käyttöä edelleen mietin. Sitähän voisi pienentää etureunastaan.


Re: SH30

Lähetetty: 25 Elo 2016, 09:30
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Nyt on ryhdikäs. :)
Pari huomiota, jotka helpottavat, kun huomaat, että tulossa on nelipyöräinen. Etumainen kampikeskiö ei tarvitse olla noin korkealla, sillä renkaan osuminen kantapäähän ei juuri haitta, kun ohjaamalla ei pidetä pyörää pystyssä. Takakampikeskiötä voi sitäkin siirtää hitusen edemmäs, sillä jalat eivät osu etupyörään vielä lähellekään. Runkoa voi siis lyhentää. Etuistuintakin laskea viitisen senttiä. Ohjaustangon ei tarvitse välttämättä ulottua noin kauas taakse ja sivulle, ainakaan täyspitkänä ulkopuolella, sillä pyörää voi ohjata raidetangosta, joka on kiinni lyhyessä ohjainvarressa/tangossa. Tämäkin ominaisuus, jota nelipyöräisyys helpottaa. Pyörästä ei tule niin leveä, kun ohjaustangon ei tarvitse ulottua kauas sivulle sisäkaarteen puolelle, kun raidetangosta voi jatkaa ohjaamista kun sisäkaarteen puolen ohjauskahava katoaa istuimen alle. (Hitto kun on vaikea selittää :x )

Tuo raidetangon hyväksikäyttö rupesi raksuttamaan kovasti päässä. Jos sitä jatkaisi kummallekin sivulle ja siihen kiinnittäisi suoraan ohjaussauvat joko pystyyn etuviistoon tai taaksepäin vaakaan, ei mitään erillisiä ohjaustankoja tarvitaisikaan. Ohjaussauvat voisi kiinnittää raidetankoon myös apuohjaajalle, jos vaikka pääohjaaja saisi sairauskohtauksen. Ohjaussauvoihin kummallekin edessä-istujalle voi asentaa vaihde- ja jarruvivut. :roll:


Re: SH30

Lähetetty: 25 Elo 2016, 09:32
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:

Onpa kumma, kun ei itselle ole tullut mieleen sakarimallin alaohjaus tässä projektissa. Sehän ratkaisisi monta ongelmaa. Raidetangonkin kun laittaa runkoputken alapuolelle, saa etuistuimia laskettua reilusti alemmaksi. Rungon yläpuolelle jäisi vaan laakerikuppi ja kiinnitysmutteri.

Tällaisen http://www.tori.fi/satakunta/Muovi_tuol ... ?ca=18&w=3 -tuolin istuin osan käyttöä edelleen mietin. Sitähän voisi pienentää etureunastaan.

Keskiö rungon alapuolelle? Voi tiputtaa etupenkkiä vielä jos tarvii. Ehottasin, ett tee vaneripenkki kun se siun käsissä taipuu - tulee parempi. Hepposta muovipenkkiä kun alat veistelemään, tulee lepru - eikä kestä sitäkään, tarttee rankemmat tuet alleen.


Re: SH30

Lähetetty: 25 Elo 2016, 10:07
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Onpa kumma, kun ei itselle ole tullut mieleen sakarimallin alaohjaus tässä projektissa. Sehän ratkaisisi monta ongelmaa. Raidetangonkin kun laittaa runkoputken alapuolelle, saa etuistuimia laskettua reilusti alemmaksi. Rungon yläpuolelle jäisi vaan laakerikuppi ja kiinnitysmutteri.

Tällaisen http://www.tori.fi/satakunta/Muovi_tuol ... ?ca=18&w=3 -tuolin istuin osan käyttöä edelleen mietin. Sitähän voisi pienentää etureunastaan.

Keskiö rungon alapuolelle? Voi tiputtaa etupenkkiä vielä jos tarvii. Ehottasin, ett tee vaneripenkki kun se siun käsissä taipuu - tulee parempi. Hepposta muovipenkkiä kun alat veistelemään, tulee lepru - eikä kestä sitäkään, tarttee rankemmat tuet alleen.

Jos laittaa keskiön rungon alapuolelle, tulee heti ongelmia etuvaihtajan sentamisen suhteen. Keskiön saa alemmaksi kun taivuttaa etupuomia alemmaksi.

Tein käsivaraispiirroksen ideasta järjestää ohjaus suoraan raidetangosta.


Re: SH30

Lähetetty: 25 Elo 2016, 10:30
Kirjoittaja jori

Tuota juuri tarkoitin raidetangon käytön suhteen. Etuistuinta olin siirtämässä tuon kymmenen senttiä eteen, jotta istuimen alla liikkuvaan raidetankoon ulottuisi suoraan, eikä tarvitsisi kiinnitellä noita nousukahvoja, vaan siihen voisi tarttua suoraan. Ainakin ulkopuolelle pyörää kannattaisi harkita suoran tangon rakennetta, jotta kulku pyörän päälle pysyy helppona, eikä nousukahva rajoita kääntymistä jyrkissä käännöksissä osumalla runkoon.


Re: SH30

Lähetetty: 27 Elo 2016, 11:16
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Tuota juuri tarkoitin raidetangon käytön suhteen. Etuistuinta olin siirtämässä tuon kymmenen senttiä eteen, jotta istuimen alla liikkuvaan raidetankoon ulottuisi suoraan, eikä tarvitsisi kiinnitellä noita nousukahvoja, vaan siihen voisi tarttua suoraan. Ainakin ulkopuolelle pyörää kannattaisi harkita suoran tangon rakennetta, jotta kulku pyörän päälle pysyy helppona, eikä nousukahva rajoita kääntymistä jyrkissä käännöksissä osumalla runkoon.

En ymmärrä miten nousukahva voisi osua runkoon. Vaakakahvoihin voi hyvin voi hyvin liittää jarru- ja vaihdevivut. Kuvassa on hahmotelma raidetangon liittämisestä haarukkaan. Liitoksessa on tarkoitus käyttää laipallisia liukulaakereita.


Re: SH30

Lähetetty: 28 Elo 2016, 18:52
Kirjoittaja irakas

Piirsin uuden version SH30:n sivukuvasta. Penkit olisivat 4 mm:n vanerista liimaten muotoon. Istuimen ja selkänojan liitoskohta joutuu koville. Sen voisi vahvistaa hiilikuidulla.


Re: SH30

Lähetetty: 28 Elo 2016, 21:47
Kirjoittaja irakas

Muutin vielä selkänojan tuentaa. Takaistuin jäi nyt turhan taakse. Täytyy siirtää edemmäksi.

Kun olen piirtänyt kuvan mittakaavassa 1:5, tulee siitä niin suuri, ettei se mahdu skanneriin, olen kuvan digitalisoinut valokuvaamalla sen. Siitä johtuu nuo tummat alueet.


Re: SH30

Lähetetty: 28 Elo 2016, 22:22
Kirjoittaja PW

Penkkien tuet on tyylikkäät noin mutta pitäskö ne kuitenkin tukea takaa runkoon ja takahaarukkaan?


Re: SH30

Lähetetty: 28 Elo 2016, 23:29
Kirjoittaja jori

Eikös istuinosat ole liian pitkät polkemishommiin. Ottaa reiteen kiinni. Kyllä tuossa riittää hyvin 25 senttiä istuinosaa, ellei vähemmänkin. Etuistuin siirtyisi samalla edemmäs, takakammet myös viitisen senttiä ja runko voisi lyhetä saman verran. Kyllä noin pitkä pyörä pitää perän maassa, vaikka yksin ajen kuski istuukin melko edessä. Takaistuimelle varmaan tarvitaan etäisyyssäätö. :?

Liian pitkät etuketjut. Jos molemmat päät ovat isolla rattaalla, riittää, että häkki sojottaa vain hieman ketjun suunnasta sivuun. Ketju isojen ympäri ja pari lenkkiparia lisää. :mrgreen:


Re: SH30

Lähetetty: 29 Elo 2016, 07:56
Kirjoittaja irakas

Istuinosat ovat noin pitkät ikääntyneitä ajajia varten (puutuminen), mutta varmaan niitä voi noista tosiaan paljon lyhentää. Lähtökohtana selkänojan ja polkimen etäisyydeksi on 100-110 cm paitsi takaistuimen kohdalla mikä lipsahti kuvassa liian pitkäksi. Takaistuimen etäisyyttä voi säätää siirrettävällä kampikeskiöllä (siksi sen eteen on jätetty säätövaraa) tai myös siirtämällä istuinosan kiinnitysruuveja. Jos etuistuinta siirtää eteenpäin, joutuu etukeskiötä siirtämään eteenpäin, jolloin kokonaispituus kasvaa. Jos istuinten väliä lyhentää, vaikeutuu ikääntyneen istumaan meno.

Vaihteiden ketjuhäkkejä piirtäessä en ole ajatellut niiden oikeaa asentoa, kun ne säätyvät sitten aikanaan.

Petri:
"Penkkien tuet on tyylikkäät noin mutta pitäskö ne kuitenkin tukea takaa runkoon ja takahaarukkaan?"

Penkkien tukiputket ovat siksi 50x1,5 mm, ettei tarvitsisi lisätukia. Liitoskohdat on vielä vahvistettu tukikolmioilla.


Re: SH30

Lähetetty: 29 Elo 2016, 09:30
Kirjoittaja jori

Nyt tämä nojatandemiasia on oivallettu monessa paikassa yhtaikaisesti. Novosportillakin sellainen on myynnissä. Periaatteet ovat kovin tutun oloisia. Toteutustapa Novolla mahdollisimman perinteinen invatandem –takakuski ohjaa. Saattaa tästä silti löytyä virikkeitä, siksi laitoin kuvan tähän.


Re: SH30

Lähetetty: 29 Elo 2016, 09:40
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:

Nyt tämä nojatandemiasia on oivallettu monessa paikassa yhtaikaisesti. Novosportillakin sellainen on myynnissä. Periaatteet ovat kovin tutun oloisia. Toteutustapa Novolla mahdollisimman perinteinen invatandem –takakuski ohjaa. Saattaa tästä silti löytyä virikkeitä, siksi laitoin kuvan tähän.

Tähän on jo vuosia vanha konstruktio - joten ei ihan samaan sienisykliin osu.

Noi muuten käyttää putkena 60mm putkea 1 millin seinämällä.


Re: SH30

Lähetetty: 29 Elo 2016, 09:45
Kirjoittaja irakas

Teinpä vielä istuinten osalta korjaukset piirrokseen. Kun etuistuinta siirretään eteenpäin, joutuu etukeskiötä siirtämään eteenpäin.


Re: SH30

Lähetetty: 29 Elo 2016, 10:01
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:

Noi muuten käyttää putkena 60mm putkea 1 millin seinämällä.

Kukapa ei käyttäisi, jos sellaista jostain saisi ostaa. :(