STERN 7

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN MBB rata ??

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kun pyörä rupee oleen lähes maalia vailla . Niin päätin antaa sille nyt oman numeron 7.
Meinasin sen liätä otsitkoon . Ei se oikein sujunut .
Miten tuon otsikon voi muuttaa. :?: :?: :?:
Ajoasentoo olen tässä säädellyt ja muita yksityiskohtia . Varastosta löyty 152mm kammet , niihin pitää laittaa vaan uudet rattaat . Niin pääsee kokeileen tuota lyhyt kampisten manifestia käytännössä. :mrgreen:
Älä Sakari pelkää en ole viellä jättänyt normi kampisten seurakuntaa. :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: STERN MBB rata ??

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Miten tuon otsikon voi muuttaa. :?: :?: :?:

Menet viestiketjun ensimmäiseen viestiin ja muokkaat siinä viestin otsikkoa.
Silloin se tulee "pääotsikoksi" koko viestiketjuun, viesteissä säilyy se alkuperäinen. muistaakseni

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ Just noin se ainakin itellä onnistui otsikon vaihto.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kun Tohtori lomailee , niin pikkuosien saanti on ollut vaikeeta. Olen etsinyt vimmatusti 13mm rattairen kiinitys holkeja . Tää on siis pituus . Yhtä lyhyttä löytyy joka paikasta kun katselee . Itsellä on taas varastossa vanhoja campan kolmenrattaan . Ne taas on huikeen pitkiä . Ei viitsisi niitä lyhentää . Täytyy varmaan odottaa että Tohtori palaa lomalta .
Oneksi nyt ei ole muutenkaan noita kojeajo kelejä Kojakeille tierossa. :roll:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eilen sit purin tekeleen osiksi . Nyt viimeistelen sen ja sit harkitsen maalausta . Joko pulveria pintaan , tai koluan hyllystä värit . Niitä on jäänyt hyvälti seisoon .
Kevennystä tässä samalla teen . Tuhat reikää on tuha pientä grammaa. :roll:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Keskustelin kerran yhden insinöörin kansa kurseilla. Hän sano että neliskantisessa putkessa ei kevennysreujät kovinkaan paljon heikennä rakennetta . Kun suurin voima ja vääntö kohdistuu putken taitettuun kolmioon . Näistä on varmaan olemassa montaa mielipidettä . Itse harkitsen kaikkien nelikantti putkien keventämistä . Hyvässä lykyssä näin voisi saada pois useita kiloja . Mitä mieltä porukat on tästä .
Kaiken lisäksi putkista tulee tehdyn näkösiä näin . Se että niiden sisään kertyy soraa ja muuta on taas eri seikka.
Itsellä kun tää vahvin putki on aika hurjan kokosta . 60x60 mm niin siinä on ainakin varaa kevennykseen . Ei jäykkyys paljon kärsi . :oops:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei nämä lujuuslaskentahommat oo mitään mielipideasioita.
Kyse on yksinkertaistettuna siitä, että lattaraudan leventäminen vaikuttaa hieman vahvistavasti, mutta hyvin vähän verrattuna latan paksuntamiseen.
Eli reikien poraus heikentää kyllä putkipalkkia, mutta ei hirveän paljon. Voit kokeilla pienemmällä (esim. 10x10mm) huonekaluputkella: taita ensin ehjä putki ruuvipenkissä mutkalle ja sitten poraa reijät yhteen kohti kumpaankin suuntaan, tämän jälkeen taita uudelleen. Huomaatko eron?
Isoin ongelma drillium putkessa taitaa olla pintakäsittely sisäpuolelta?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä tuon pulverimaalin saa meneen putken sisään . Eri asia on muiden maalien kansa .
Toinen on sit paljonko tuo maali nostaa painoa . :mrgreen:
Kolmas kuinka käheen näkönen pyörästä tulee . Sillä on suuri vaikutus mulle . :oops:
Toisaalta reijät on ilmasta antipainoa. :lol:
Miehestä pois 20kg on aika reikiintynyt sekin kesäksi . Pyörästä pois pari kiloo . Niin onhan tuossa jo sit yhden nojakin paino pois . Loppu tulos sit kulkemiseen on polkian kunto asia . :twisted:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

ei kevennysreujät kovinkaan paljon heikennä rakennetta .

Voi että ku ei huolehdita muuta ku kestävyydestä :( Paljon ennemmin teräsrakenne menee pyöräkäyttöön liian veltoksi kuin heikoksi. Tuossakin jos kiertojäykkyys heikkenee paljon niin takarengas kulkee vuorotelleen kallellaan kumpaankin suuntaan tai jos se on suorassa niin keula on kallellaan.

Maitopurkillakin voi kokeilla kuinka paljon sen kiertojäykkyys heikkenee kun kyljet reijittää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

ei kevennysreujät kovinkaan paljon heikennä rakennetta .

Voi että ku ei huolehdita muuta ku kestävyydestä :( Paljon ennemmin teräsrakenne menee pyöräkäyttöön liian veltoksi kuin heikoksi. Tuossakin jos kiertojäykkyys heikkenee paljon niin takarengas kulkee vuorotelleen kallellaan kumpaankin suuntaan tai jos se on suorassa niin keula on kallellaan.

Maitopurkillakin voi kokeilla kuinka paljon sen kiertojäykkyys heikkenee kun kyljet reijittää.

Jukka on oikeassa tuon jäykkyyden heikkenemisen suhteen, paitsi että kyllä se lujuuskin, ja varsinkin väsymiskestävyys, heikkenee niistä rei'istä. Tuollaisen kevennysreiän reunaan tulee selvästi putkipalkin pääjännitystä korkeampi jännityshuippu. Eihän se siinä mitään haittaa niin kauan, kun voimat ovat samaan suuntaan, mutta esim. väännön aiheuttama voima vaihtaa suuntaa ja jännitys myös, jolloin tuo kohta väsyy nopeasti. Itse olisin erittäin varovainen kevennysreikien porailun suhteen. Ulkonäköasioista en sano mitään, kun selvästikään en ymmärrä näitä "päheen" ja "käheen" näköisiä laitteita. Monesti olen huomannut olevani aivan eri mieltä ulkonäköasioista. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

...selvästikään en ymmärrä näitä "päheen" ja "käheen" näköisiä laitteita. Monesti olen huomannut olevani aivan eri mieltä ulkonäköasioista. :(

Saman asian olen huomannut. Tarkoituksenmukainen rakenne -joko kestävyyden tai valmistusteniikan osalta- hivelee omaa silmää. Omasta mielestäni polkupyörien ulkonäkö on parhaimmillaan silloin kun se on juuri ja juuri ajokuntoinen, maalaamaton, hitsisaumat hiomatta ja ilman lokasuojia, ketjusuojaa, tarakkaa, vaijereita ym. toisarvoista hömppää.
Toisaalta pitäis tehdä terapiamielessä kliseinen 60-70 lukulaishenkinen pitkäkeulachopper rautaristeineen ja pääkallosomisteineen pelkästään ulkonäön ehdoilla :D

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Omasta mielestäni polkupyörien ulkonäkö on parhaimmillaan silloin kun se on juuri ja juuri ajokuntoinen, maalaamaton, hitsisaumat hiomatta ja ilman lokasuojia, ketjusuojaa, tarakkaa, vaijereita ym. toisarvoista hömppää.

Jätä viimeistely tekemättä. Se on lähinnä silmän palvontaa ;)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Luonne kysymys . Mulla on sellainen piperrys luonne . Johtuu varmaan koulutuksesta tämäkin .

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Teoreettinen kysymys . ??
Ohjaus näinkin suuressa kulmassa . Niin kannattasko laittaa normaali ohjauslaakereiden rinnalle neulalaakerit . Tossa mittailin että väliin saattas löytyä sopivat .
Huomasin kun purin pyörän , niin nuo halvat Bilteman laakerin kuulakehät eivät olleet kestäneet kuin vähäisen rasitusta. :mrgreen: Tosin laarultaan ei niitä voi kutsua olenkaan . Halpaa kiinan laatua. Tilain vähän tukevammat tilalle BBB:ltä . Jos oikein muista tuon merkin .

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja jori »

Laitan tähän viitekuvan, jotta ohjauskulman vinouden näkisi ja siitä vakuuttuisi nekin, jotka eivät heti muista kaikkia Stern 7 mittoja. Voisit nalle laittaa uudempia kuvia tänne, tai vaikka Facebookiin, jos ei tänne onnistu, niin minä voin siirrellä foorumille.
Kuva
Kyllä tuo vinous on tosiaan sitä luokkaa, ettei tavallinen emäputkilaakerointi ole ihan omimmalla alueellaan. Varsinkin kun se on vanhimman teknologiansa osalta täysin väärin suunniteltua emäputken vinosti kuormitetun laakerin käyttöön. Perinteisessä emäputkilaakeroinnissa on viistokuulalaakerit, joissa kulma on 30-40 asteen luokkaa, vaikka kuormituksen suhteen sopisi paremmin 60-70 asteen kulma. Laita vain neulalaakerit emäputkilaakereille kaveriksi, niin nähdään onko ne mahdollista siihen saada ja tuleeko niistä helpotusta kestävyys- ja säädöissäpysymisongelmiin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin