Sivu 8/15
Re: STERN MBB rata ??
Lähetetty: 20 Marras 2016, 01:59
Kirjoittaja Nojanalle
Re: STERN MBB rata ??
Lähetetty: 20 Marras 2016, 03:02
Kirjoittaja jviirret
Menet viestiketjun ensimmäiseen viestiin ja muokkaat siinä viestin otsikkoa.
Silloin se tulee "pääotsikoksi" koko viestiketjuun, viesteissä säilyy se alkuperäinen. muistaakseni
Jukka
Re: STERN 7
Lähetetty: 20 Marras 2016, 07:04
Kirjoittaja Premnas
^ Just noin se ainakin itellä onnistui otsikon vaihto.
Re: STERN 7
Lähetetty: 07 Joulu 2016, 17:35
Kirjoittaja Nojanalle
Kun Tohtori lomailee , niin pikkuosien saanti on ollut vaikeeta. Olen etsinyt vimmatusti 13mm rattairen kiinitys holkeja . Tää on siis pituus . Yhtä lyhyttä löytyy joka paikasta kun katselee . Itsellä on taas varastossa vanhoja campan kolmenrattaan . Ne taas on huikeen pitkiä . Ei viitsisi niitä lyhentää . Täytyy varmaan odottaa että Tohtori palaa lomalta .
Oneksi nyt ei ole muutenkaan noita kojeajo kelejä Kojakeille tierossa. 
Re: STERN 7
Lähetetty: 24 Joulu 2016, 08:22
Kirjoittaja Nojanalle
Eilen sit purin tekeleen osiksi . Nyt viimeistelen sen ja sit harkitsen maalausta . Joko pulveria pintaan , tai koluan hyllystä värit . Niitä on jäänyt hyvälti seisoon .
Kevennystä tässä samalla teen . Tuhat reikää on tuha pientä grammaa. 
Re: STERN 7
Lähetetty: 24 Joulu 2016, 18:21
Kirjoittaja Nojanalle
Keskustelin kerran yhden insinöörin kansa kurseilla. Hän sano että neliskantisessa putkessa ei kevennysreujät kovinkaan paljon heikennä rakennetta . Kun suurin voima ja vääntö kohdistuu putken taitettuun kolmioon . Näistä on varmaan olemassa montaa mielipidettä . Itse harkitsen kaikkien nelikantti putkien keventämistä . Hyvässä lykyssä näin voisi saada pois useita kiloja . Mitä mieltä porukat on tästä .
Kaiken lisäksi putkista tulee tehdyn näkösiä näin . Se että niiden sisään kertyy soraa ja muuta on taas eri seikka.
Itsellä kun tää vahvin putki on aika hurjan kokosta . 60x60 mm niin siinä on ainakin varaa kevennykseen . Ei jäykkyys paljon kärsi . 
Re: STERN 7
Lähetetty: 24 Joulu 2016, 18:57
Kirjoittaja Vilijami
Ei nämä lujuuslaskentahommat oo mitään mielipideasioita.
Kyse on yksinkertaistettuna siitä, että lattaraudan leventäminen vaikuttaa hieman vahvistavasti, mutta hyvin vähän verrattuna latan paksuntamiseen.
Eli reikien poraus heikentää kyllä putkipalkkia, mutta ei hirveän paljon. Voit kokeilla pienemmällä (esim. 10x10mm) huonekaluputkella: taita ensin ehjä putki ruuvipenkissä mutkalle ja sitten poraa reijät yhteen kohti kumpaankin suuntaan, tämän jälkeen taita uudelleen. Huomaatko eron?
Isoin ongelma drillium putkessa taitaa olla pintakäsittely sisäpuolelta?
Re: STERN 7
Lähetetty: 25 Joulu 2016, 08:28
Kirjoittaja Nojanalle
Re: STERN 7
Lähetetty: 25 Joulu 2016, 08:44
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:ei kevennysreujät kovinkaan paljon heikennä rakennetta .
Voi että ku ei huolehdita muuta ku kestävyydestä
Paljon ennemmin teräsrakenne menee pyöräkäyttöön liian veltoksi kuin heikoksi. Tuossakin jos kiertojäykkyys heikkenee paljon niin takarengas kulkee vuorotelleen kallellaan kumpaankin suuntaan tai jos se on suorassa niin keula on kallellaan.
Maitopurkillakin voi kokeilla kuinka paljon sen kiertojäykkyys heikkenee kun kyljet reijittää.
Jukka
Re: STERN 7
Lähetetty: 25 Joulu 2016, 10:04
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:ei kevennysreujät kovinkaan paljon heikennä rakennetta .
Voi että ku ei huolehdita muuta ku kestävyydestä
Paljon ennemmin teräsrakenne menee pyöräkäyttöön liian veltoksi kuin heikoksi. Tuossakin jos kiertojäykkyys heikkenee paljon niin takarengas kulkee vuorotelleen kallellaan kumpaankin suuntaan tai jos se on suorassa niin keula on kallellaan.
Maitopurkillakin voi kokeilla kuinka paljon sen kiertojäykkyys heikkenee kun kyljet reijittää.
Jukka on oikeassa tuon jäykkyyden heikkenemisen suhteen, paitsi että kyllä se lujuuskin, ja varsinkin väsymiskestävyys, heikkenee niistä rei'istä. Tuollaisen kevennysreiän reunaan tulee selvästi putkipalkin pääjännitystä korkeampi jännityshuippu. Eihän se siinä mitään haittaa niin kauan, kun voimat ovat samaan suuntaan, mutta esim. väännön aiheuttama voima vaihtaa suuntaa ja jännitys myös, jolloin tuo kohta väsyy nopeasti. Itse olisin erittäin varovainen kevennysreikien porailun suhteen. Ulkonäköasioista en sano mitään, kun selvästikään en ymmärrä näitä "päheen" ja "käheen" näköisiä laitteita. Monesti olen huomannut olevani aivan eri mieltä ulkonäköasioista. 
Re: STERN 7
Lähetetty: 25 Joulu 2016, 10:59
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:...selvästikään en ymmärrä näitä "päheen" ja "käheen" näköisiä laitteita. Monesti olen huomannut olevani aivan eri mieltä ulkonäköasioista. 
Saman asian olen huomannut. Tarkoituksenmukainen rakenne -joko kestävyyden tai valmistusteniikan osalta- hivelee omaa silmää. Omasta mielestäni polkupyörien ulkonäkö on parhaimmillaan silloin kun se on juuri ja juuri ajokuntoinen, maalaamaton, hitsisaumat hiomatta ja ilman lokasuojia, ketjusuojaa, tarakkaa, vaijereita ym. toisarvoista hömppää.
Toisaalta pitäis tehdä terapiamielessä kliseinen 60-70 lukulaishenkinen pitkäkeulachopper rautaristeineen ja pääkallosomisteineen pelkästään ulkonäön ehdoilla 
Re: STERN 7
Lähetetty: 25 Joulu 2016, 12:25
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:Omasta mielestäni polkupyörien ulkonäkö on parhaimmillaan silloin kun se on juuri ja juuri ajokuntoinen, maalaamaton, hitsisaumat hiomatta ja ilman lokasuojia, ketjusuojaa, tarakkaa, vaijereita ym. toisarvoista hömppää.
Jätä viimeistely tekemättä. Se on lähinnä silmän palvontaa 
Re: STERN 7
Lähetetty: 25 Joulu 2016, 12:54
Kirjoittaja Nojanalle
Luonne kysymys . Mulla on sellainen piperrys luonne . Johtuu varmaan koulutuksesta tämäkin .
Re: STERN 7
Lähetetty: 27 Joulu 2016, 18:42
Kirjoittaja Nojanalle
Teoreettinen kysymys . ??
Ohjaus näinkin suuressa kulmassa . Niin kannattasko laittaa normaali ohjauslaakereiden rinnalle neulalaakerit . Tossa mittailin että väliin saattas löytyä sopivat .
Huomasin kun purin pyörän , niin nuo halvat Bilteman laakerin kuulakehät eivät olleet kestäneet kuin vähäisen rasitusta.
Tosin laarultaan ei niitä voi kutsua olenkaan . Halpaa kiinan laatua. Tilain vähän tukevammat tilalle BBB:ltä . Jos oikein muista tuon merkin .
Re: STERN 7
Lähetetty: 28 Joulu 2016, 07:38
Kirjoittaja jori
Laitan tähän viitekuvan, jotta ohjauskulman vinouden näkisi ja siitä vakuuttuisi nekin, jotka eivät heti muista kaikkia Stern 7 mittoja. Voisit nalle laittaa uudempia kuvia tänne, tai vaikka Facebookiin, jos ei tänne onnistu, niin minä voin siirrellä foorumille.

Kyllä tuo vinous on tosiaan sitä luokkaa, ettei tavallinen emäputkilaakerointi ole ihan omimmalla alueellaan. Varsinkin kun se on vanhimman teknologiansa osalta täysin väärin suunniteltua emäputken vinosti kuormitetun laakerin käyttöön. Perinteisessä emäputkilaakeroinnissa on viistokuulalaakerit, joissa kulma on 30-40 asteen luokkaa, vaikka kuormituksen suhteen sopisi paremmin 60-70 asteen kulma. Laita vain neulalaakerit emäputkilaakereille kaveriksi, niin nähdään onko ne mahdollista siihen saada ja tuleeko niistä helpotusta kestävyys- ja säädöissäpysymisongelmiin.