Mitäpä lujuuslaskelmaosastolla ollaan mieltä, kumpi kestävämpi - varsinaiset etuhaarukkaputket näin siirrettynä eteen ja hennommat taaempana, vai toisinpäin?
nimimerkki "oliko tuossa vaihtamis rumppaamisessa mitään järkee, vai teinkö turhaa työtä?"
Voit huokaista helpotuksesta. Tämä on parempi näin. Kolmiorunkoisessakin on juuri näin päin. Takahaarukan vinoputket, jotka kantavat lastin (kuskin) kuormituksen ovat ohuemmat kuin ketjuvoimaa kantavat ketjuhaarukan putket. Heikoin paikka sinulla on nyt tuossa yhdysputken lujuus etumaisen haarukan kohdalta, kun ketjuvoima taivuttaa yhdysputkea aika pitkällä vipuvarrella. Ainoa etuosan muutos, mitä voit miettiä on etumaisen haarukan kallistaminen enemmän eteen. Tämä tosin vaatii pienen jatkon haarukan ja yhdysputken väliin, kun tuo väli pitenee tuolla edempänä.
Laitan vielä kuvan (linkin edellisen sivun kuvaan), kun vaihtui sivu. Mukavampi lukea, kun on kuva vieressä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
paranneltu omambb.jpg (101.95 KiB) Katsottu 2132 kertaa
Tuommosta muutosta, ilmeisesti tarkotit - samaa oon kattellu. Jos tuon tekee niin, ett dropparit kiinnittyy noihin ohuempiin - ei etummaisia haarukkaputkia välttämättä tartte jatkaa. Entäs tuo emäputken suuntainen hankaputki, onko se tässä rakenteessa tarpeellinen ollenkaan?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ei ole hankaputki tarpeen, ainakaan noin paksuna. Jos yläklemmari on kunnolla kiinni ja stemmi kunnolla paikoillaan, ei tuolla ole mitään virkaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hifistelyäomaan.JPG (102.26 KiB) Katsottu 2119 kertaa
Jos askartelis emäputken eteen tommosen, kolmionmuotosen kotelon/boksin - kuidusta tai vanerista, työkaluille tai eväille tai jotain. Toimis lokarina samalla.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ne jarrut, ne jarrut jää aina viimeseks, eikä niitäkään oo juuri etukäteen tullu mietittyä. Paitsi levyjarrut tietty ku kiekoissa on levyt.
Eteen ei levyjarru mahdu etummaisen haarukan kylkeen kun siinä on nuo ohuemmat putket - laitettava siis siihen. Jos olis ennakkoon osannu suunnitella, vasen droppari ois ollu isompi ja siihen jarru kylkeen
Takajarru helpompi kiinnittää mutta sen ongelmaks voi muodostua, pyörän katkasu kuljetusta vasten - pitääkö vaijeri irrottaa aina katkasua varten, vai laittaako ylimäärästä vaijeria, sen verran ett rungot saa vedettyä irti toisistaan ja vaijeri taittuu pakettiin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tossa kohdassa on leveyssuunnassa aika hintsusti tilaa, niin mitään paksuseinäistä kotelo ei varmaa kannata laittaa. Ohuet rakenteet taas kumisee ja rämisee ikävästi...ompele ennemmin pussi, kerta ossaat!
Ei kai vaijerin irrotus kahvasta oo mikään ylitsepääsemätön homma? 10 sekuntia?
Tai laitat takajarrukahvan joosemalliin penkin alle.
Kahvan puolelta ei vaijeri irtoo, tai pitää vetää kokonaan pois. Ei se kauaa vie, tuppaa vaan vaijerin päät rispaantumaan kun enemmän niitä rumpaa ees taas . no on kai siihenkin konsti, liimaa vaijerin päähän tippa. Ei tää ny suuri ongelma ole
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ei kai vaijerin irrotus kahvasta oo mikään ylitsepääsemätön homma? 10 sekuntia?
Tai laitat takajarrukahvan joosemalliin penkin alle.
Kahvan puolelta ei vaijeri irtoo, tai pitää vetää kokonaan pois. Ei se kauaa vie, tuppaa vaan vaijerin päät rispaantumaan kun enemmän niitä rumpaa ees taas . no on kai siihenkin konsti, liimaa vaijerin päähän tippa. Ei tää ny suuri ongelma ole
Eikös niissä olekaan sitä halkiota. En minä ole enää vuosikausiin törmännyt kahvoihin, joissa ei olisi sitä halkiota ja tarvitsisi pujottaa.
Liitteet
Jarrukahvan halkio.png (193.64 KiB) Katsottu 2044 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ei kai vaijerin irrotus kahvasta oo mikään ylitsepääsemätön homma? 10 sekuntia?
Tai laitat takajarrukahvan joosemalliin penkin alle.
Kahvan puolelta ei vaijeri irtoo, tai pitää vetää kokonaan pois. Ei se kauaa vie, tuppaa vaan vaijerin päät rispaantumaan kun enemmän niitä rumpaa ees taas . no on kai siihenkin konsti, liimaa vaijerin päähän tippa. Ei tää ny suuri ongelma ole
Eikös niissä olekaan sitä halkiota. En minä ole enää vuosikausiin törmännyt kahvoihin, joissa ei olisi sitä halkiota ja tarvitsisi pujottaa.
Ei kun piti laittaa hienot punaiset No kaikkee ei voi saada
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kiitos tästäkin vinkistä, enpä muistanut.
Eteen sain jarrun laitettua, vähän huonosti viel toimii - pitää säätää. Pari kilsaa kokeilin, eiköhän tästä pyörä tule.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
no on kai siihenkin konsti, liimaa vaijerin päähän tippa.
Minä olen ominut Jukan tavan katkaista vaijeri hitsikoneella. Tulee siisti pää samalla ja vanhan vaijerin voi pujottaa helposti kuoreen
Mikäs tässä on tarkempi protokolla, ohje hitsauskoneen käytölle vaijerin katkaisussa. Pannaanko virta kulkemaan vaijerin läpi laittamalla puristimellinen kaapeli kiinni vaijerin nuppiin ja tuikataan puikolla poikki, vai miten. En löytänyt Jukan alkuperäistä viestiä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma